Achterop is altijd beter, bovendien kun je er dan makkelijker bij om te controleren hoe warm de koelplaat is.

Op 30 september 2017 13:19:18 schreef Martin V:
Achterop is altijd beter, bovendien kun je er dan makkelijker bij om te controleren hoe warm de koelplaat is.

Dat is waar maar volgens florick is het beter dat je de draden zo kort mogelijk houd.

Daarom wacht ik even op meer andwoorden

Dat is toch geen enkel probleem om de bedrading zo kort mogelijk te houden? Direct achter de koelplaat monteer je de printplaat. Wellicht moet de transformator dan verhuizen naar de voorkant maar een korte bedrading moet altijd mogelijk zijn. Vooral wanneer je de pcb verticaal direct achter de koelplaat achterop monteert.

Op 30 september 2017 16:37:28 schreef Martin V:
Dat is toch geen enkel probleem om de bedrading zo kort mogelijk te houden? Direct achter de koelplaat monteer je de printplaat. Wellicht moet de transformator dan verhuizen naar de voorkant maar een korte bedrading moet altijd mogelijk zijn. Vooral wanneer je de pcb verticaal direct achter de koelplaat achterop monteert.

ha Martin geweldig idee alleen een paar nadelen.
Ik heb de gaten al geboord voor waar de pcb zou moeten komen en de pcb moet ook zo dicht mogelijk bij de aansluitbussen zitten dus dat word hem ook niet.

Deze foto is voor degenen die mijn soldeer kunsten willen zien.
{Gadget_inc}

en nu even ter zaken komen

ik heb Florick nog even gebeld in de middag en zo zijn we er over eens geworden dat het koelblok binnenin komt te zitten.

ik kan het printje verticaal plaatsen en zo genoeg ruimte over houden en een aardig groot koelblok gebruiken.
en dan kan ik ook nog een goed gelijkrichter circuit gebruiken, en een plaat in het midden plaatsen die de co2016 voeding en de trafo's scheiden.
wat wel nodig is

anders moet ik het koelblok verkleinen wat voor mij geen probleem is maar wel voor de componenten die gekoeld moeten worden.
hier een foto hoe het er dan uit komt te zien.

zoals je ziet is het een aardig groot koelblok wat veel ruimte in neemt.

dus daarom lijkt het me een goed idee om het co2016 printje verticaal te plaatsen.
hebben jullie hier een andere mening over laat het me horen.

even over de gelijk richter.
florick heeft me vanmiddag even bijgepraat en eerder heeft hij al gezecht dat je een bufferelco van 2200uF, en aangezien deze trafo max 2.5A kan leveren lijkt mij dat ik een 4700uF elco moet gebruiken.
maar zoals altijd weet ik het niet zeker.
ik zit nu ook op conrad te kijken voor 4700uF elco maar wat voor tolerantie heeft hij nodig of wat is het gunstichts
dus wat denken jullie?

ps de zwarte potmeters heb ik er af gehaald, en er komt een pc fan achter in de behuizing die de warme lucht weg zuigt.

en hou er rekening mee dat er in de voorkant nog 2 paneel meters komen

edit:

is het wat om het koelblok verticaal te plaatsen in plaats van plat, dat scheelt ook weer aardig wat ruimte

Op 29 september 2017 18:58:55 schreef remco_blom:
[...]

2.
ik gebruik maar 1 wikkeling en nu heb ik geen 104 caps meer {100nF}.
zou ik het volgende circuit kunnen gebruiken als gelijkrichter.?

[bijlage]

Hier hadden we het toch al eerder over gehad? Hier bijvoorbeeld. Bekijk het schema even, want ik heb er indertijd dingen op getekend om aan te geven hoe het aangesloten moet worden. Je gebruikt hier maar twee diodes van je brugcel, maar omdat die al in een handige behuizing zitten is het waarschijnlijk makkelijker om daarmee te werken. De 100nF condensatoren zijn niet heel belangrijk voor de meeste toepassingen.

Op 30 september 2017 18:33:15 schreef Kruimel:
[...]Hier hadden we het toch al eerder over gehad? Hier bijvoorbeeld. Bekijk het schema even, want ik heb er indertijd dingen op getekend om aan te geven hoe het aangesloten moet worden. Je gebruikt hier maar twee diodes van je brugcel, maar omdat die al in een handige behuizing zitten is het waarschijnlijk makkelijker om daarmee te werken. De 100nF condensatoren zijn niet heel belangrijk voor de meeste toepassingen.

ja klopt maar ik heb graag altijd een bevestiging daar op en heb ook antwoord gekregen van Florick, met een tekening van een circuit.
en aangezien die van jou het zelfde is heb ik een bevestiging.

Ok, dan is het goed. Ik denk dat ik je vraag dan niet goed begrepen had.

Op 1 oktober 2017 18:05:30 schreef Kruimel:
Ok, dan is het goed. Ik denk dat ik je vraag dan niet goed begrepen had.

Ik kan wel eens wazig zijn.

:)

Hi remco_blom,

Volgens mij had je ook nog iets gevraagt over de trafo bedrading...
Dat is verder vrij simpel, zo veel mogelijk bij gevoelige delen weg houden en de draden van de trafo altijd twisten!

Groet,
Blackdog

Hey Remco,

Van 54 post per dag naar nul :)
Hoe staat het met je voeding ?

Op 13 november 2017 16:50:55 schreef Gadget_inc:
Hey Remco,

Van 54 post per dag naar nul :)
Hoe staat het met je voeding ?

ha weinig tijd dus weinig vooruitgang.

jammer genoeg moet ik ook nog naar school en werk dus er blijft weinig vrije tijd over en als ik dan wat tijd heb wordt dat meestal al gevult met iets anders.

dusja zoals ik al zij weinig vooruitgang.

Ja beter je school af hebben dan je voeding! Scheelt genoeg geld om jaren van aan voedingen te knutselen.

Op 18 november 2017 14:02:43 schreef Kruimel:
Ja beter je school af hebben dan je voeding! Scheelt genoeg geld om jaren van aan voedingen te knutselen.

Haha je hebt helemaal gelijk.

.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (100%)]

En dat was je laatste bericht.
Enige progressie ?
8 maanden is best lang :)

(het moet allemaal snel, snel. snel en vooral zo goedkoop mogelijk en daarna, niets meer :( jammer )

Gadget_inc ik snap dat je daar boos van kan worden.
Maar houd er wel rekening mee dat ik in het examen jaar zat (ik ben nu geslaagd)en daarvoor veel moest leren.

En ik werk ook nog bij een aantal mensen.

Dit is natuurlijk geen excuus om de voeding aan de kant te leggen voor zo lang.

Ik ga proberen in deze vakantie de voeding af te maken.

Ik heb ondertussen al wel 2 paneel meters gekocht en een behuizing ontworpen.
Dat is naatuurlijk niks over zon lange periode maar ik ben de voeding niet helemaal vergeten.

Ps ik ga de print op zn kant plaatse zo wordt de voeding 10 cm kleiner .

Iets anders dan op de tekening dus.

Even voor de goede orde, hij is niet boos omdat je het niet afgemaakt hebt. Als jij door jou situatie er niet aan toekomt is dat gewoon jammer.

Wat wel irritatie op zou wekken is als je het stilletjes afmaakt en niet met de beloofde fotos komt. Maar dat is gelukkig niet het geval.

Fijn dat je geslaagd bent! Leuk dat je weer verder gaat met dit project en goed dat je een status update hebt gegeven. :-)

@ Remco,

Ik boos ?
Neej daarvoor moet je beter je best doen :)
Soms schrijf ik dingen wat minder handig.

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma !!!!

Ik zag de boosheid ook niet hoor, denk dat het wel goed komt. ;-) Maar ik ben ook wel geïnteresseerd in de foto's!

Ik heb Zondag weer even op de laptop van mijn broer gespeeld {de mijne kan autocad niet hendellen}.

Deze week heb ik 3 dagen vrij, en in deze 3 dagen wil ik de voeding afmaken.
Omdat mijn vader op vakantie is en voorlopig niet terug komt kan ik niet in de werkplaats dus ook geen metaal.
Daarom heb ik besloten om hem van hout te maken, nu heeft mijn nicht een laser snijder.
zo kwam ik op het idee om alvast een frontje te ontwerpen en te laten snijden uit 4 mm dik multiplex.

aan de foto is te zien dat dit aardig is gelukt.

vandaar deze status update.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (100%)]

Dat ziet er al best wel netjes uit inderdaad, dat belooft wat! :)

Behuizing is onderweg.

Wel even het merkje showen.

Je timing probleem snap ik niet helemaal, je loopt er al mee sinds eind juli en NU moet het af.

Niet dat je doosje er niet netjes uit ziet, maar elektronica in dode bomen is nooit zo mijn ding geweest.

Op 15 augustus 2018 10:46:56 schreef Sine:
Je timing probleem snap ik niet helemaal, je loopt er al mee sinds eind juli en NU moet het af.

Niet dat je doosje er niet netjes uit ziet, maar elektronica in dode bomen is nooit zo mijn ding geweest.

Ik snap dat de timing raar kan zijn, maar begrijp wel dat ik na de vakantie naar het mbo ga en een niveau 4 opleiding ga doen.
Voor het gene wat ik op het middelbare heb gekregen is niveau 4 veel te hoog dus ik zal voor de rest van de tijd tot in de late uren huiswerk moeten maken en leren.
Zo hou ik weinig tijd over en die tijd besteed ik liever uit aan het maken van electronica projecten en niet aan het bouwen van behuizingen.
En ik kan beter met hout overweg dan metaal.
Het is zo dat metaal er beter uit ziet, en mijn vader heeft wel het gereedschap en machines om groot zetwerk te leveren.

Alleen nier voor klein, knippen us geen probleem maar zetten met een vaste zetbank met een bek van 2 m breed word al gauw lastig.
Dus dit leek mij de beste oplossing, misschien verklaar je me wel voor gek maar voor mij komt dit het beste uit.

edit:
Er is weer progres de behuizing is nu ook voorzien van een achterkant.
en alles past er in en heeft een plek.
Nu heb ik alles er weer uitgehaald om het geheel een kleurtje te geven

, ik verwacht dat ik Maandag alle componenten terug kan plaatsen en de bedrading af te kunnen maken.

het einde is in zicht.

Het project staat weer stil de ringkern trafo is kapot.
Ik ga hopelijk snel weer aan de gang met en een 2X12V 5A trafo kopen.
Als iemand er nog 1 heeft liggen ik hou me aanbevolen.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (89%)]