wat betreft het schema:
ik heb inderdaad niet aan de links gedacht die je had gestuurd ik dacht zelf dat dat al verder over het uit bereiden ging maar ja mijn fout.

ik zal mijn post zoveel mogelijk proberen te editen zodat we het allemaal lekker compact houden.

Ik sluit me ook aan bij de rest. Maak eerst de regelbare voeding met het CO2016 Schema. Daarna pas eventuele uitbreidingen maken.

In lineaire voedingen word veel warmte ontwikkeld. Daarom is de keuze van een geschikte transformator zeer belangrijk. Daarom heb je voor de lm123k{5v regulator} een aparte transformator nodig. Ook heeft dit IC net zoals elk component een maximale vermogens afgifte. Als de ingang dan 30V is dan moet het ding 25V * 3A = 75W aan warmte wegwerken. En bij 10V is het maar 15W.

Dus er zijn veel zaken waar je op moet letten maar ook zelf kan uitzoeken met de geschikte datasheet en een klein beetje rekenwerk.

goeie middag ik heb een vraag.

in het schema van de co2016 gebruiken ze een br100 gelijkrichter.

ik heb zelf nog een ander soort liggen maar ik weet niet of die geschikt zijn kunnen jullie er misschien naar kijken?

de linkse is van mezelf en komt van een 2x12 v 0.7a trafo af,
en de rechtse heb ik van florick.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (23%)]

De rechtse (S4VB) is een 4 ampere 200V gelijkrichter Dus ruim voldoende voor jouw toepassingen, alleen niet de juiste maat voor op de print.
In een brugcel zitten vier diodes. Daar kan je er twee van gebruiken voor het gelijkrichten van een trafo met midden aftakking. Een trafo met een enkele aftakking heb je 4 diodes voor nodig( Een volledige brugcel)

Gr,
Florick

[Bericht gewijzigd door florick op (48%)]

Ik ga dat even niet voor je opzoeken. Wel kan je dat zelf eens proberen en daarna zeggen hoever je het gelukt is.
Zoe bv in google naar beide datasheets door gewoon het type nummer vermeld op de behuizing in te typen. Doe dat ook voor de BR100.

Nu ga je beide onbekenden met de BR 100 vergelijken. En doe dat enkel voor de max stroom en max spanning. Als ze allebij hoger zijn dan van de BR100 dan mag je met de hogere dus veilge gebruiken. IS er een waarde lager dan moet je kijken naar je eigen schakeling en kijken of dat genoeg is.
Jouw schakeling zou minimaal moeten hebben een brugcel van 1,5A en 50V. Met een I pieksromm van 15A

PS BR100 klopt niet dat is geen brug gelijkrichter maar een triac trigger device

Op 9 september 2017 14:42:50 schreef benleentje:
Ik ga dat even niet voor je opzoeken. Wel kan je dat zelf eens proberen en daarna zeggen hoever je het gelukt is.
Zoe bv in google naar beide datasheets door gewoon het type nummer vermeld op de behuizing in te typen. Doe dat ook voor de BR100.

Nu ga je beide onbekenden met de BR 100 vergelijken. En doe dat enkel voor de max stroom en max spanning. Als ze allebij hoger zijn dan van de BR100 dan mag je met de hogere dus veilge gebruiken. IS er een waarde lager dan moet je kijken naar je eigen schakeling en kijken of dat genoeg is.
Jouw schakeling zou minimaal moeten hebben een brugcel van 1,5A en 50V. Met een I pieksromm van 15A

PS BR100 klopt niet dat is geen brug gelijkrichter maar een triac trigger device

maar kan ik inplaats van de br100 wel een gelijkrichter gebruiken ?

Ja, Dat is de bedoeling.

Boeken zijn moeilijk, hier een Video.

KIJKEN EN DAN WEER VRAGEN, als je iets niet snapt eerst even zelf kijken op youtube. Zoek maar eens op de Wet van Ohm, Operantionele versterker, Transistoren. Genoeg te doen deze middag, gamen/netflix kan altijd nog. Jij vroeg me hoe ik dat allemaal wist, nou zo dus.

https://youtu.be/SAfa7WIAhhw

Ik heb het nu even heel erg druk, maar anders kom je een keer langs, dan kan je alles voor de CO voeding hier uitzoeken. Wel een doos Biologisch eieren en een zak Jonagold meenemen.

Hier nog een video over spanningsregelaars aangezien een labvoeding een spanningsregelaar is met een regelbare uitgangspanning, en instelbare stroomregeling (De voeding geeft constante spanning, tot je over de ingestelde stroom gaat, daarna verlaagd deze de uitgangspanning zodat de stroom beperkt blijft)

https://youtu.be/8m5m89DTxd8

Met vriendelijke groet,
Florick

[Bericht gewijzigd door florick op (45%)]

ik heb wat onderzoek gedaan, ja echt waar

ik heb de video s gekeken die Florick mij heeft aangeraden, en zo ben ik op het volgende gekomen.

ik heb in het programma yenka de simulatie 'ac rectifier 3' aangepast op de onderdelen die ik heb.

ik heb ook de brugcellen bekeken die ik heb en ik ga verder met de gelijkrichter van florick {S4VB}

allebei de gelijkrichters zijn geschikt maar de D15XB 60 {BW583}
heeft veel hogere waardes dan de S4VB.

zo heeft de D15XB een maximale voltage van 600v en de S4VB een maximale voltage van 200v

dus ik bewaar de D15XB voor een later project, en ga verder met de S4VB.

voor het verdere afvlakken ga ik een 470µF elco gebruiken.

als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag !

gr. Remco Blom

Op 9 september 2017 14:39:23 schreef florick:
De rechtse (S4VB) is een 4 ampere 200V gelijkrichter Dus ruim voldoende voor jouw toepassingen, alleen niet de juiste maat voor op de print.
[...]

Huh? Sinds wanneer zit de brugcel überhaupt op de print? Die zou als het goed is extern van de print moeten zijn. Er is ook een BR1, en die zit wel op de print, maar dat is een DIP brugcel.

Op 9 september 2017 14:42:50 schreef benleentje:
[...]

Ik denk dat men bedoelde te refereren aan de BR10 serie brugcellen, die vind je in deze datasheet.

Op 10 september 2017 17:53:16 schreef remco_blom:
[...]

voor het verdere afvlakken ga ik een 470µF elco gebruiken.

[...]

Hoe kom je op die waarde?

Op 10 september 2017 18:01:19 schreef Kruimel:[...]Hoe kom je op die waarde?

ik heb ook een 2200µF elco liggen alleen volgens yenka blaast dat mijn gelijkrichter op

en florick bedoelde waarschijnlijk met "alleen niet de juiste maat voor op de print."

dat de pootjes te dik waren.

zo heeft de D15XB een maximale voltage van 600v en de S4VB een maximale voltage van 200v

Kijk dat heb je goed gedaan. Alleen van zelf dingen opzoeken en uitproberen leer je wat. Als je alles verteld word leer je veel minder.

Toch over de 2 gelijkrichter nog even een belangrijke opmerking.

Ten eerste geef AUB even de complete type nummer op.
D15XB is niet volledig zonder en moet in jouw geval D15B60 zijn. Want je an ook nog de D15XB20 hebben en die is dan weer 200V.

Ten tweede.

Bij uitzoeken van een component zie je een heleboel gegeven. In dit geval voornamelijk stroom en spanning. In diodes is de stroom belangrijker dan spanning.
Beide spanningen van 600V en 200V zijn ruim voldoende voor je toepassing dus dan moet je even verder kijken. Dus het is belangrijker om voor een eventueel een hogere stroom te kiezen.

Waarom?
De stroom die de gelijkrichteter aankan bepaalt hoe warm hij maximaal kan worden. Als je een gelijkrichter van 15A belast met 3A zal het nauwelijks warm worden en dus heel lang meegaan.
Een gelijkrichter van 4A zal met 3A al behoorlijk warm worden en dus sneller verouderen.

In jouw geval is de D15XB60 dus zowel in spanning als in stroom beter.

bedankt voor de reactie als je op de foto kijkt heb ik daar een lijst met de gegevens en ook de volledige naam.

maar als je denkt dat de D15XB 60 beter is gebruik ik die wel.
want duurzaamheid heeft natuurlijk ook weer een punt.

Gr.Remco

Op 10 september 2017 18:09:53 schreef remco_blom:
[...]

ik heb ook een 2200µF elco liggen alleen volgens yenka blaast dat mijn gelijkrichter op

Mooi dat je dat uitgezocht hebt. Gelukkig is de werkelijkheid niet zo simpel als Yenka aangeeft. Je kunt met een gerust hart een grotere condensator aansluiten omdat de weerstand en zelfinductie van de transformator de stroom zullen beperken. Met een 470µF condensator zou de rimpelspanning bij 1,5A erg groot worden (ongeveer 30V) en dan houd je heel weinig spanning over.

en florick bedoelde waarschijnlijk met "alleen niet de juiste maat voor op de print."

dat de pootjes te dik waren.

Dat maakt toch niet uit als het ding sowieso niet op de print komt? Ik denk dat er verwarring is geweest over de brugcel.

PS Ik zie nu trouwens dat het er op lijkt dat het "BR100" op het schema gewoon het volgnummer is. De externe componenten zijn allemaal genummerd vanaf 100, dus de eerste condensator is dan C100, en de eerste brugcel BR100. De andere die wel op de print zit heet ook BR1.

Hoi Remco,

Fijn dat je zelf begonnen bent dingen op te zoeken.

Je kan het programma wat ik gebruik eens proberen, daar moet je de weerstand van de trafodraad+ een beetje voor de bedrading invoeren. Ook de ESR van de bufferelco speelt een rol, maar die is ondergeschikt aan de weerstand van de draad, daar kan je het beste 200m (milli Ohm voor nemen) Het exacte getal staat in het datablad van de gebruikte condensator.

http://www.duncanamps.com/psud2/

Wat tips omtrend het programma.
rechtermuisknop op de diode en change klikken tot je bij de juiste uitvoering met twee diodes uitkomt. je kan als weerstand ook een current sink(Stroombelasting ) kiezen bijvoobeeld 1500m (1,5A) De trafoweerstand is grofweg 0,5 Ohm dus 500m De ESR van de condensator 200m

Gr,
Florick

Op 10 september 2017 18:37:35 schreef Kruimel:
[...]Mooi dat je dat uitgezocht hebt. Gelukkig is de werkelijkheid niet zo simpel als Yenka aangeeft. Je kunt met een gerust hart een grotere condensator aansluiten omdat de weerstand en zelfinductie van de transformator de stroom zullen beperken. Met een 470µF condensator zou de rimpelspanning bij 1,5A erg groot worden (ongeveer 30V) en dan houd je heel weinig spanning over.[...]Dat maakt toch niet uit als het ding sowieso niet op de print komt? Ik denk dat er verwarring is geweest over de brugcel.

PS Ik zie nu trouwens dat het er op lijkt dat het "BR100" op het schema gewoon het volgnummer is. De externe componenten zijn allemaal genummerd vanaf 100, dus de eerste condensator is dan C100, en de eerste brugcel BR100. De andere die wel op de print zit heet ook BR1.

vandaar dat ik er geen datasheet over kon vinden.

ik kreeg alleen maar audioversterkers van sonny :P

ik heb zojuist weer eens naar het co2016 topic [of hoe je het wil noemen] gekeken en daar heb ik voorafgaande keren iets over het hoofd gezien.

er wordt gebruik gemaakt van een hulp trafo [2X 9 v] die niet meegeleverd word
is deze trafo echt nodig wand zelf heb ik er geen een dus dat is een probleem.

kunnen jullie mij helpen?

gr. remco

ps. ik heb eventueel wel een 9vdc trafo waarvan ik makkelijk de gelijkrichter af kan halen maar die trafo heeft maar 1x 9v.
dus dat is ook weer een probleem, de trafo is 1,5a belastbaar

kan ik mischien ergens anders deze 2X9 volt trafo uithalen ?

CO PSU Guido 2015 Schema.pdf

.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Op 10 september 2017 20:19:45 schreef RAAF12:
Er is een 2016 versie

ik heb het juist over de 2016 versie kijk maar naar de bijlagen van mijn vorige post daar heb ik het schema bij gezet.

:) Had je misschien toch eerst de 2011 versie moeten maken.
Nee hoor er is een makkelijke oplossing, volgens mij heb je nu een ringkern trafo daar kan je makkelijk een paar wikkelingen bij wikkelen.
Dan heb je benodigde 2 x 9 V. Lees nog maar eens verder in de desbetreffende topics want Blackdog heeft er vast iets over geschreven.

Op 10 september 2017 20:49:18 schreef Dratsabylgu:
:) Had je misschien toch eerst de 2011 versie moeten maken.
Nee hoor er is een makkelijke oplossing, volgens mij heb je nu een ringkern trafo daar kan je makkelijk een paar wikkelingen bij wikkelen.
Dan heb je benodigde 2 x 9 V. Lees nog maar eens verder in de desbetreffende topics want Blackdog heeft er vast iets over geschreven.

Dan heb ik wel wat te doen morgen avond :p

Lees de topics van die voedingen maar eens door inderdaad, vergeet ook de startpost niet, daar staat belangrijke info in.

Die 9V hoeft niet perse met middenaftakking te zijn, een enkele 9 tot 12V doet het ook. Ik meen dat ik daarvoor iets van 45 windingen om de rinkern moest leggen die ik gebruikte.

[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]

Er zat toch nog een kleine 12V wikkeling op die trafo? Die kan je volgens mij gewoon gebruiken. De voeding kan namelijk werken met een enkele wikkeling, dan moet je alleen de aansluiting voor de middenaftakking en één van de andere twee gebruiken. De elco's worden dan afwisselend opgeladen, dat verhoogt de rimpel, maar de grootte van de elco's is zo dat dit niet snel een probleem hoeft te vormen. Voor de hulpvoeding is 12V eigenlijk een beetje hoog, maar het zou gewoon moeten werken. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je 7805 iets warmer wordt en er een wat grotere drift van de uitgangsspanning ontstaat, maar dat loopt wel los denk ik door het kleine stroomverbruik van de hulpvoeding. Ik zou zo niet weten of je elco's voldoende spanning aankunnen, die moeten dan 25V typen zijn of meer. Wat voor condensatoren heb je bij het pakket?

edit: Volgens het plaatje dat je eerder stuurde zou het om de groene aansluitingen moeten gaan.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (26%)]

Op 10 september 2017 22:54:39 schreef Kruimel:
Er zat toch nog een kleine 12V wikkeling op die trafo? Die kan je volgens mij gewoon gebruiken. De voeding kan namelijk werken met een enkele wikkeling, dan moet je alleen de aansluiting voor de middenaftakking en één van de andere twee gebruiken. De elco's worden dan afwisselend opgeladen, dat verhoogt de rimpel, maar de grootte van de elco's is zo dat dit niet snel een probleem hoeft te vormen. Voor de hulpvoeding is 12V eigenlijk een beetje hoog, maar het zou gewoon moeten werken. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je 7805 iets warmer wordt en er een wat grotere drift van de uitgangsspanning ontstaat, maar dat loopt wel los denk ik door het kleine stroomverbruik van de hulpvoeding. Ik zou zo niet weten of je elco's voldoende spanning aankunnen, die moeten dan 25V typen zijn of meer. Wat voor condensatoren heb je bij het pakket?

edit: Volgens het plaatje dat je eerder stuurde zou het om de groene aansluitingen moeten gaan.

Ja er zit een 12v wikkeling op.
Maar zelf heb ik nog wel een 9v trafo liggen dus ik kijk nog even hoeveel ampere die hulptrafo moet kunnen leveren.

.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (100%)]

Persoonlijk zou ik de 12V wikkeling gewoon gebruiken, als ik aan het experimenteren ben is een extra transformator op de werkbank met de bijbehorende netaansluiting en draden alleen maar vervelend. Het is nu ook niet zo dat je die wikkeling op zinnige wijze voor iets anders zal gaan gebruiken.

Ik vond nog een quote van Sine dat een 3VA 2x9V trafo voor de hulpvoeding geschikt zou zijn (dus ~170mA). Met een 12V wikkeling heb je iets meer nodig (theoretisch 4VA) en met enkelzijdige gelijkrichting zelfs nog iets meer, maar de 6VA van je hulpwikkeling gaan hier wel voldoen. Maar, wat is de spanning van de elco's bij je pakket? Als ze 16V zijn ga je tekort komen, je hebt 25V of meer nodig. Heb je de kit al binnen?

Dit soort dingen kan je makkelijk vinden met de zoekfuntie die je onderaan de pagina vindt. Als je een zoekterm invoert krijg je alle replies die de zoekterm bevatten. Bij grotere topics is die functie heel belangrijk.