Beste forumleden,

Ik heb een "simpele" xyz tafel gebouwd, meeste zooi had ik hier rondslingeren, enkel voor de Z as heb ik wat alu profiel gekocht in de bouwmarkt. Het is niet om metalen te bewerken, enkel plastic's, papier, hout... en het boren van printjes. Ik kan er een Dremel (kloon) op monteren of een lasermodule, misschien zelfs een extruder. Het ding werkt goed, eerste testjes gedaan, maar bij het gebruik van de laser is er nogal wat rook ontwikkeling. Bij het boren en frezen is er natuurlijk ook een hoop stof.

Ik heb hier een lade vol met ventilatoren uit pc's en gesloopte 2e hands 'beamers' (p.s. die hebben ook een hele hoop bruikbaar glaswerk, spiegels, lenzen, beamcombiners...) Ik had wel het gevoel dat deze ventilatoren niet echt geschikt zouden zijn, ze kunnen wel wat lucht verplaatsen, maar niet echt zorgen voor een onderdruk om spul op te zuigen.

Toch wat geprobeerd, plastic stabelbakje met deksel, groot gat aan de ventilatorzijde, klein gat aan overliggende zijde waar een stofzuigerslang in past. Ding doet zo goed als niets :-(

Er zit nu zelfs geen filterdoek in het bakje, er zou ook een doosje in gaan met actief kool om de geur en de 'kwalijke' stoffen die vrij komen tijdens het werken met de laser op te vangen en te neutraliseren. Zeker met het snijden/'frezen' in hout en kunststoffen komen daar wat ongezonde gassen vrij.

Met het testje op het houten plankje hing mijn werkhol vol rook :-)

Ik was aan het denken om een radiale (tangentiale) ventilator te gebruiken, zo'n slakkenhuisvormig ding, zijn stiller en hebben een hoge luchtverplaatsing. Een stofzuiger zou ook kunnen, maar die maken zo'n hels lawaai.

Iemand een goed, goedkoop :-) idee?

Dank bij voorbaat.

Groetjes,
eSe

als je gaat afzuigen door zo'n dunne slang dan heb je toch een stofzuigermotor nodig, zeker als er nog filters in moeten komen. die motor kun je wel dimmen zodat deze minder geluid maakt, of zet deze in een andere ruimte... een fan werkt alleen goed met dikkere buizen waar deze zijn lucht door aanzuigt.

Ik had hier nog een flexibele slang liggen 80mm dia, zuigt nu iets beter, maar grotere deeltjes worden niet meegenomen, snif, snif. 't zal inderdaad een stofzuiger worden denk ik. :'(

Groetjes,
eSe

Bakje aangepast, aan weerszijden een 40mm mof, inwendig een kleiner stapelbakje gevuld met actief kool. Metalen roostertje met fijnstof filter aan weerszijden van het kleinere bakje. Ik heb ook een 'aanzuigunit' die op de machine kan geplaatst worden zodat de dampen/gassen die vrij komen bij het lasersnijden mooi worden opgezogen. Werkt perfect, ik ben weer een tevreden klant van mezelf :-)

Ik gebruik nu mijn huis/tuin/keuken stofzuiger, op 't net gezocht naar reserve onderdelen voor stofzuigers. Motoren genoeg, dus dit word het volgende, een bakje met motor, beetje geluidsarm.

Groetjes,
eSe

Ik heb mn werkplek op zolder. ik zou zoiets aan de centrale afzuiger kunnen hangen. Misschien heb jij ook zo iets?

@mel Neen, ik woon in een huurappartement (ouder gebouw met winkel en 2 appartementen), en ik woon 'ondersteboven' :-) Meestal is de leefruimte beneden en de slaapkamer(s) boven, bij mij is het andersom, living onder dak, slaapkamers verdieping lager. 1 slaapkamer is opgeofferd als bureau/werkruimte/rommelhok :-)
Ik zoek dus altijd naar middelen om het geluid/geur te beperken met simpele oplossingen. Ik doe het lawaaiwerk voor 19.00h, 's avonds doe ik de zachte dingen, solderen, programmeerwerk...

Groetjes,
eSe