Ik heb in mijn rommellade een oude Ultiboard HASP dongle teruggevonden. 25 pins subD. Er staat op:

MemoHASP-1 R3
ULTImate HJ 9904

en aan de andere zijde de code:

UT9712510514

Nou vraag ik me af of hier nog iets mee te doen is. Moderne Windowsversies kunnen niet meer DOS software met een parallelle poort om laten gaan.

Van welke Ultiboard versies zou dit kunnen zijn?

Enkele rit vuilnisbak?

Er is nog genoeg te emuleren. DOS 6.22 /Win95 in een VirtualBox. Het kost waarschijnlijk 0,002% van je huidige harddisk en je kan altijd nog eens met ultiboard in de weer (als je die software kan vinden).

Als het de DOS versie is, waarschijnlijk 4.7x, als het Windows is dan 5.7x...

Wordt vanaf V6 niet meer gebruikt.

Op 25 september 2017 22:44:33 schreef K7Jz:
Er is nog genoeg te emuleren. DOS 6.22 /Win95 in een VirtualBox. Het kost waarschijnlijk 0,002% van je huidige harddisk en je kan altijd nog eens met ultiboard in de weer (als je die software kan vinden).

Kun je dan wel een parallelle poort aanspreken? Die zal dan toch over USB moeten gaan?

Het kan werken, maar het moet wel een 'legacy' lpt poort zijn, niet een virtuele met remapped addresses; moet dus een echte 0x02xx of 0x03xx port zijn...

Ik heb hiervoor een PCI ECP LPT insteekkaartje genomen. Daarna onder Windows 10 de driver voor het kaartje geïnstalleerd. Op mijn virtuele machine met WinXP de hasp driver geïnstalleerd en Ultiboard V5.71, draait prima.

Ik gebruik een laptop. Dat maakt het, denk ik, onmogelijk.

sommige laptops hebben een PCI gleuf en daar kan dan een kaartje in. Modernere hebben dit al heel vaak niet meer. Hangt van je model laptop af.

Bij een Laptop is dat PCMCIA? Let wel op!! die zijn er in 2 varianten.

Variant 1 werkt, die zit gelijk op de PCI bus.

Variant 2 werkt niet, daar zit ordinair een USB naar parallel converter in, het lastige is de meeste aanbieders weten het soort protocol er niet bij te vermelden.

Het zelfde geld voor RS232

De oude PCMCIA (eigenlijk PC-Card) zie je niet meer. Als er iets op zit is het een Expresscard slot...

Op 28 september 2017 20:28:18 schreef Hoeben:
Ik gebruik een laptop. Dat maakt het, denk ik, onmogelijk.

Onmogelijk nooit. Je kan waarschijnlijk voor 3 tientjes bij de kringloop of op marktplaats een oude PC vinden compleet met Win95 of XP. RemoteDesktop/VNC software erop zodat je geen monitor en toetsenbord nodig hebt, je zet hem op zolder en je kan lekker vanaf de keukentafel op je laptop ultiboarden ;)

Ik maak stevige layouts en ook oude die ik wel eens moet aanpakken zijn vaak groot. Dan moet de PC flink power hebben.

Ik heb ooit eens een autorouter geprobeerd op een AT machine: 7 dagen.

En een waardeloos resultaat.

Beide autorouters (op de OS en Windows versie) werken redelijk snel hier. Hangt ook van je instellingen af.
Autorouter moet je ook geen wonderen van verwachten, 't is meer om snel een eerste aanzet te hebben. (complete pcb's moet je niet ervan verwachten)