Ik ben op zoek naar een CAN-BUS traffic monitor. Deze dingen zijn kant en klaar te krijgen, maar zijn peperduur.
Ik wil met dit apparaat de CAN-BUS van mijn auto (Peugeot 407) monitoren, omdat ik een CD Changer emulator wil gaan maken zodat ik een MP3 speler kan aansturen op de headunit van mijn auto.
Aangezien die traffic monitors zo duur zijn, wil ik er zelf eentje gaan maken. Wie kan mij helpen aan een schema (+onderdelen lijst) om z'n apparaat te maken? (http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/51266c.pdf) Dit apparaat moet uiteindelijk op de PC aan te sluiten zijn zodat ik de info kan uitlezen.
(of wie heeft er z'n ding te koop / leen)
Alvast vele dank!!
Dit is heel goed te doen met behulp van de microchip MCP2515 Can-controller en een MCP2551 tranciever IC. Uit de handleiding van het MCP2515 evaluation board is af te leiden hoe je de controller aan de parallelle poort van pc of laptop kan hangen.
Het programma CAN-King (ook te downloaden bij microchip) kan je dan gebruiken om de informatie uit te lezen.
De enige onderdelen die je nodig hebt zijn een MCP2515, een MCP2551 en een crystal of resonator van bv 8 of 12 MHz.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 10 januari 2005 21:12:16 schreef Sjaakie:
Dit is heel goed te doen met behulp van de microchip MCP2515 Can-controller en een MCP2551 tranciever IC. Uit de handleiding van het MCP2515 evaluation board is af te leiden hoe je de controller aan de parallelle poort van pc of laptop kan hangen.
Het programma CAN-King (ook te downloaden bij microchip) kan je dan gebruiken om de informatie uit te lezen.
De enige onderdelen die je nodig hebt zijn een MCP2515, een MCP2551 en een crystal of resonator van bv 8 of 12 MHz.
Heel erg bedankt voor je snelle antwoord. Heb jij ervaring met de CAN-BUS? Is het verstandig om dit zelf te maken of is een evaluatie board handiger / verstandiger? Kan jij mij misschien nog tips of iets geven waar ik op moet gaan letten?
De ervaring die ik tot nu toe heb is het koppelen van verschillende microcontrollers met behulp van een CAN-bus. Hiermee ben ik een systeem aan het bouwen voor op een boot.
Het betreft hier dus een compleet nieuw en op zichzelf staand systeem, waarbij het niet erg is als er tijdens de testfase eens wat vastloopt. Gewoon de boel resetten gaan kijken wat er fout ging.
Na een aantal maanden testen draait er op dit moment een aantal can nodes naar behoren, maar dit is natuurlijk niet in een keer goed gegaan.
Als je iets op de can bus van je auto aan gaat sluiten lijkt mij dat het allemaal heel voorzichtig moet aanpakken. Ik weet niet of het kan, maar je wil niet tijdens het rijden door een verkeerde opdracht je airbags activeren 
Ik zou dus eerst even uitzoeken wat er in de auto fout kan gaan met dit project. Belangrijk is ook op welke snelheid de data overdracht is. Ik ben benieuwd of hier iets over te vinden is.
Als dit geen probleem is zou ik niet het board kopen, zelf bouwen kost een half uurtje. Ik gebruik een stukje gaatjesprint met daarop de controller en transciever ingebouwd in een 25polige connector voor de koppeling van de CAN bus aan m'n laptop.
Hiermee kan ik met CAN-King de bus uitlezen, maar heb ondertussen ook een Delphi progje geschreven waarmee ik dingen kan uitlezen en bedienen via dezelfde hardware op de printerpoort.
Om te beginnen natuurlijk de datasheets en application notes van microchip over CAN eens goed doorlezen, hier heb ik ook al mijn informatie vandaan om een werkend systeem te krijgen.
@xenobinol:
het is inderdaad heel gemakkelijk om met CAN-King en de bijbehorende hardware (die zo simpel is dat ie het (bijna) altijd doet) info naar een microcontroller te verzenden en te ontvangen. Hiermee is in ieder geval te zien of deze het doet en goed geconfigureerd is.
Als dit zo is kan je daarna makkelijk rare fouten uit de software vinden en oplossen.
Op 11 januari 2005 10:37:38 schreef Sjaakie:
Ik zou dus eerst even uitzoeken wat er in de auto fout kan gaan met dit project.Belangrijk is ook op welke snelheid de data overdracht is. Ik ben benieuwd of hier iets over te vinden is.
Als dit geen probleem is zou ik niet het board kopen, zelf bouwen kost een half uurtje. Ik gebruik een stukje gaatjesprint met daarop de controller en transciever ingebouwd in een 25polige connector voor de koppeling van de CAN bus aan m'n laptop.
Hay, Goed en duidelijk verhaal.
Ik ben ook het meeste bang dat daar dus iets fout zal kunnen gaan. Ik denk ook niet dat ik commandos terug wil sturen de CAN-BUS op. Lijkt me erg risico vol (zo ervaren ben ik nog niet dat ik er vertrouwen in heb dat het goed werkt) Ik wil dus een device laten monitoren welke commandos er gegeven worden (vanuit de headunit) en daar op moet dan een MP3 speler gaan reageren.
De bus snelheid gaat tot 125kb/s (als je dit teniminsten bedoelt)
Het zelf bouwen van een schakeling is geen probleem.
In ieder geval vele dank voor deze zeer nuttige informatie!!
Op 10 januari 2005 21:12:16 schreef Sjaakie:
Hoi ben ik weer, ik heb inmiddels wat research gedaan, en heb al een ontwerp (op de tekentafel) klaar liggen. Nu vraag ik me twee dingen af:
1) Waarvoor heb jij een crystal of resonator gebruikt, ik kan dat in de documentaties niet herleiden dat dit nodig zou zijn.
2) On de MCP2515 te koppelen aan de LPT2 port van je PC moet er een Octal Bus Transceivr tussen zitten (tenminsten dat herleid ik uit de beschrijvingen van Microchip). Welke heb jij hiervoor gebruikt? Zou een M74HCT245M1R werken?
Heel veel dank als ik nog antwoorden kan krijgen op deze vragen!
De MCP2515 can controller heeft een klok signaal nodig voor de timing van de signalen op de Can-bus. Dit klok signal wordt opgewekt met behulp van een crystal of resonator op pin 7 en 8 van de controller ( zie datasheet).
Op het evaluatie board gebruiken ze inderdaad een bus tranciever, maar deze is niet perse nodig. Je kan de pinnen de pinnen van de MCP2515 ook rechtstreeks op de printerpoort aansluiten. Dit doe ik ook en werkt prima.
De bus tranciever op het board wordt namelijk gebruik om om te kunnen schakelen tussen verschillende chips op het board, maar is in jouw geval niet nodig.
Ik zal dit weekend wel even een schematje tekenen van de schakeling die ik gebruik, mischien heb je daar wat aan.
Op 15 januari 2005 12:09:39 schreef Sjaakie:
De bus tranciever op het board wordt namelijk gebruik om om te kunnen schakelen tussen verschillende chips op het board, maar is in jouw geval niet nodig.Ik zal dit weekend wel even een schematje tekenen van de schakeling die ik gebruik, mischien heb je daar wat aan.
Perfect!! Ik dacht dat ik er inmiddels wel uit was gekomen, maar na jou verhaal is me nog meer duidelijk geworden. Ik ben zeer benieuwd hoe jij de MCO2515 op de LPT2 heb aangesloten. Ik zag inderdaad in de datasheet van het MCP2515 Development Kit user guid, een schema staan met een 16MHZ IQXO-3500C aangesloten op PIN-8 (dat moet dan denk ik het crystal zijn).
Heel erg veel dank voor je advies en hulp.
Op 15 januari 2005 12:09:39 schreef Sjaakie:
Ik zal dit weekend wel even een schematje tekenen van de schakeling die ik gebruik, mischien heb je daar wat aan.
Ik heb je zojuist een mailtje gestuurd, met een schema.
Zover ik het kan zien moet dit prima werken. De weerstanden en de condensator die je gebruikt kan je ook weglaten, dan werkt het ook.
Verder is het voor de goede werking van Can-King ook niet nodig de RTS lijnen (pin 4,5 en 6 van MCP2515) en RX (pin 10 en 11 van MCP2515) aan te sluiten. Dit scheelt weer wat solderen.
Ik had helaas nog geen tijd om het schema te tekenen, maar zoals jij het getekend hebt moet het wel gaan lukken. Succes!
Op 19 januari 2005 14:28:02 schreef Sjaakie:
Ik had helaas nog geen tijd om het schema te tekenen, maar zoals jij het getekend hebt moet het wel gaan lukken. Succes!
En bedankt weer voor deze tips! Ik zal je wel laten weten hoe het gaat wanneer ik de zooi in elkaar ga solderen.
Nogmaals bedankt tot zo ver voor je hulp en advies.
Hallo,
ik weet dat dit een oude post is maar zou iemand het schema van de aansluiting op de printerport kunnen emailen/hier posten ?