Hallo allen,

Momenteel ben ik bezig met een project waarbij doormiddel van bewegende delen en lichteffecten een creatief beeld ontstaat alszijnde een licht-/kinematicashow.

Kort gezegd bestaat dit project uit een aantal ringen welke in elkander draaien, met op deze verschillende ringen, verschillende lichteffecten gemonteerd.

Nu, om dit geheel gemakkelijk en toegankelijk om te toveren tot een geprogrammeerde show zou ik graag de ringen aandrijven middels stappenmotoren, welke gestuurd worden via (uiteindelijk) een DMX signaal
(positie-/snelheid gestuurd, dat is nog te overwegen).

Nu heb ik op dit forum gezocht en ben hierdoor enkele links naar 'The Willows' gevonden, echter zijn deze niet meer recent/werkende.

Heeft iemand van jullie enige ervaring met het aansturen van stappenmotoren (met een wat groter vermogen, laten we zeggen 5-10A), in combinatie met het DMX protocol?

Daarnaast, is iemand bekend met DMX software waarmee men ook bewegingen kan simuleren/weergeven? Of, een andere manier om zo'n show offline te programmeren op voorhand?

Graag hoor ik van jullie!

Alvast bedankt,
A.

Ten eerste; 5 a 10A wijst op een GROTE motor van 10 kg+, ruim buiten 'hobby' toepassingen, niet in de laatste plaats qua kosten.
Dit valt volgens mij zelfs op/over de grens tussen stappenmotoren en servo's, maar daar heb ik geen verstand van.

Zorg in ieder geval dat de veiligheid overeenkomstig is, dus dat de ronslingerende delen goed afgeschermd zijn, de mechanica stevig genoeg en dat er een net noodstopsysteem is etc.
DMX zelf is NIET betrouwbaar, en dit mag geen invloed hebben op de veiligheid.

Allicht is het te overwegen samen te werken met een bedrijf dat ervaring heeft met het bouwen van dit soort industriële dingen.
In ieder geval zou ik beginnen met een klein of traag model met (vertraagde-) gewone NEMA17 motortjes oid, ook voor het krijgen van gevoel voor de noodzakelijke opstart- en rem ramps.

Aansturen is eenvoudig; alle moderne (microstep-) drivers, ook de grote, werken met een dir/step interface, eventueel aangevuld met een enable.
Om een vaste beginpositie vast te stellen moet daar een sensor voor zijn, bijvoorbeeld een eindschakelaar, lichtsluis etc.
De vertaling van DMX naar dir/step kan goed met een Arduino, dat vereist wat programmeerwerk hoewel ik verwacht dat er al redelijk complete programma's te vinden zullen zijn.

Veel DMX fixtures hebben diverse bewegende functies, ik verwacht dat je in de bekende DMX stuur-/en preview programma's wel een speciaal fixture aan kunt maken dat een beetje laat zien hoe de boel bij besturen beweegt.Echt realistisch is dit gewoonlijk niet.

Op 13 november 2017 20:03:12 schreef arnodekkers1995:
Kort gezegd bestaat dit project uit een aantal ringen welke in elkander draaien, met op deze verschillende ringen, verschillende lichteffecten gemonteerd.

Leuk idee, dat kan leuke effecten geven.

Heeft iemand van jullie enige ervaring met het aansturen van stappenmotoren (met een wat groter vermogen, laten we zeggen 5-10A), in combinatie met het DMX protocol?

Heb je enig idee wat voor formaat zo'n motor heeft en wat het gewicht is? Zo'n motor weegt tussen de 10 en 20Kg.

http://www.stappenmotor.nl/Images/schrittmotor/Schrittmotor%2037%20NM.…

Daarnaast, is iemand bekend met DMX software waarmee men ook bewegingen kan simuleren/weergeven? Of, een andere manier om zo'n show offline te programmeren op voorhand?

Wel bekent met grote stappenmotoren en servos, maar niet via DMX.

Ik denk dat je beter naar het koppel kan kijken wat een bepaalde motor kan leveren. En dat koppel hangt af van de bewegingen en de snelheid daarvan. Ik weet niet hoe zwaar die ringen gaan wegen inclusief de verlichting, maar daar moet je eerst eens naar gaan kijken en hoe snel je dat wil gaan bewegen.

En net wat Aart ook al aangaf, er komt hier ook een stukje veiligheid bij kijken. En persoonlijk zou ik het niet via DMX doen, maar er een eigen systeem voor maken. Je kan met hele kleine signalen naar de drivers zonder dat het stoort of gestoord wordt door de omgeving.

Persoonlijk denk ik dat een closed loop systeem het beste is in dit geval.