heb een 24volt dc borstelmotor 0.22kw
deze wil ik op andere snelheid onder andere laten draaien.
met simpele labvoeding kan ik dat via voltage regelen.

nu is alleen de vraag wat het beste is voor de motor.
wil dezelfde snelheid laten draaien maar zo min mogelijk warmte produceren.

ik zou zeggen niet veel, PWM is hoge piekspanning die de motor de koppel brengen (stall torque??) maar voltage regelen is zoals een condensator erop zetten zodat de spanning gelijk blijft.
of ik zeg iets heel stoms.

Moet nog meten of de body en de massa aan elkaar liggen of dat ze geisoleerd zijn. niet dat je draairichting omdraait je kortsluiting kunt krijgen.

Dus wat is beste voor de motor lage voltage of pwm aansturen

Met het regelen via PWM behoud je meer kracht zoals je zelf al aangeeft.

Een condensator zal de spanning (= het voltage) niet 'gelijk' houden, tenminste niet als je de aangelegde spanning verlaagt om het toerental te verminderen.

Kun je ons je doel wat preciezer vertellen, en bijvoorbeeld de reeds aanwezige schakeling?

Gerard

Een motor reageert primair op de stroom. Hoe je die stroom voor mekaar kijgt maakt niet uit. Natuurlijk is daar dan wat spanning voor nodig.

STEL je wil de motor op de helft van z'n snelheid laten draaien en hij gebruikt dan ongeveer 5A. Als je de spanning verlaagt naar 12V met een transistor, dan ga je 12V * 5A = 120W in die transistor verstoken.

Ga je PWMen om die 5A door de motor te jagen, dan doe je dat met mosfets die een RDSON hebben van 10mOhm (*), dus krijg je 50mV spanningsval en verlies je slechts 500mW. Dat is VEEL fijner.

En voor de motor maakt het heel weinig uit.

(*) Ik verkoop een printje dat 10A moet kunnen hebben. IK heb gekozen voor 5mOhm, 30V mosfets. Goedkoop en goed.

Op 18 november 2017 01:00:04 schreef trucker0werner:
ik zou zeggen niet veel, PWM is hoge piekspanning die de motor de koppel brengen (stall torque??) maar voltage regelen is zoals een condensator erop zetten zodat de spanning gelijk blijft.
of ik zeg iets heel stoms.

In principe maakt het niet zoveel uit, dus je gemeten spanning bij een bepaalde puls breedte zal redelijk overeen komen met je analoge spanning.

Ik DENK dat het verhaal over hoger koppel / beter langzaam-rijgedrag stamt uit de tijd dat marklin treintjes wel eens op 100Hz of nog langzamer gepwm-ed werden.

Op 18 november 2017 10:31:02 schreef rew:
Ik DENK dat het verhaal over hoger koppel / beter langzaam-rijgedrag stamt uit de tijd dat marklin treintjes wel eens op 100Hz of nog langzamer gepwm-ed werden.

Ik heb geen flauw idee.

Maar ik heb het ooit weleens getest en vergeleken met een regelbare voeding en een pwm regelaar, en kon toen weinig of geen verschil merken. Het werkt gewoon beide goed, denk dat het via pwm wat simpeler te realiseren is, en met wat minder componenten.

de bedoeling is dat de 24volt motor 4x langzamer draait. gebruikte een labvoeding die het op 6volt juiste snelheid geeft
amperage gaat dan naar 7A

nu zit ik te denken/kijken als ik pwm aanstuur of de motor op hoger voltage werkt en lager ameprage op de motor komt

heb een controler die 45A constant kan leveren en piek van 110A
echter nadeel is dat de motor massa aan de carrosserie hangt. dus bij verkeerde rotatie kortsluiting op kan leveren.

Als in pwm geval de amperage lager ligt denk dat ik dat liever heb dan op 6volt met hoge amperage te werken. of zeg ik dat verkeerd.

en om pwm te kunnen gebruiken zal ik toch iets van een spoel moeten gebruiken zodat de massa geïsoleerd is,

Wat voor type motor heb je dan?

Nogmaals... Voor de motor maakt het niet uit 24V 25% pwm of 6V. Energiegebruik en effectieve stroom identiek.

De motor gedraagt zich als spoel als je gaat pwmen.

24V en de motor aan de massa suggereert en bus of vrachtwagen met een ruitenwisser motor of zo.

Bij een gegeven koppel is de stroom door de motor altijd gelijk, want stroom = koppel bij een DC motor met permanente magneten. De opgenomen stroom uit de accu of voeding neemt wel af, omdat je die maar een deel van de tijd afneemt (25% in dit geval). De rest van de tijd loopt de stroom min of meer rondjes door de motor.

Wellicht kun je je motorregelaar alsnog gebruiken door de motor tussen één uitgang en de massa te hangen, maar of dat werkt ligt aan het exacte ontwerp van de regelaar. Één uitgang aan de massa knopen is sowieso een heel slecht idee, en wederom afhankelijk van het ontwerp krijg je daarmee ook direct kortsluiting, ongeacht de ingestelde draairichting.

Op 20 november 2017 06:41:39 schreef SparkyGSX:
Wellicht kun je je motorregelaar alsnog gebruiken door de motor tussen één uitgang en de massa te hangen, maar of dat werkt ligt aan het exacte ontwerp van de regelaar.

Dat werkt alleen als de motorregelaar ook tussen de 0 en 24VDC uit kan sturen.

24V en de motor aan de massa suggereert en bus of vrachtwagen met een ruitenwisser motor of zo.

Daarom had ik ook gevraagd aan de TS wat voor type motor het is, als het een ruitenwissermotor is kan je dat makkelijk aanpassen zodat het wel werkt. En als de TS dan ook gelijk even vermeld om welke regelaar het gaat, kunnen we beter helpen.

Merk op dat de motorstroom nominaal maar ongeveer 9A is. Op 1/4e van de spanning al 7A betekent dat je de boel waarschijnlijk overbelast als je er 24V op zet.

onbelast draait motor idd 1.7A op 6volt. vandaar dat ik zit te kijken of ik de belasting met pwm beter te regelen is.

kort gezegd 24%24volt pwm of 6volt draaien wat zorgt voor laagste temperatuur voor de motor.

het is een rolstoelmotor, die werkte dus geisoleerd van de massa. alleen wordt nu gebruikt waar de accu aan de carrosserie hangt.
de ruitenwissermotor die ik keer via pwm aanstuurde houde goed vol. tot je hem verkeerd aansluit en opblaast.

Op 20 november 2017 13:59:03 schreef trucker0werner:
het is een rolstoelmotor, die werkte dus geisoleerd van de massa. alleen wordt nu gebruikt waar de accu aan de carrosserie hangt.

Als het een rolstoelmotor is dan kun je hem gewoon aansluiten, ook al hangt de min van je accu aan de massa/chassis. Mits er niet mee geknoeid is natuurlijk, hij moet wel standaard zijn.

de ruitenwissermotor die ik keer via pwm aanstuurde houde goed vol. tot je hem verkeerd aansluit en opblaast.

Dat klopt, maar bij een ruitenwissermotor zit er een spoel aan de behuizing van de motor. Maar ook dat kun je eventueel aanpassen.

heb via me labvoeding aangesloten op pwm regelaar (60A constant max 360A)
als ik dan met een scope meet tussen de 2draden. zie ik bij 12volt geen normale 12volt pwm.
je ziet dat een deel 0volt is een deel 6volt en rest 12volt ga je hem belasten zie je dat de deel 6volt langzaam ook 12volt wordt. Geen idee waarom.

verder gemeten of idd de massa vrij is.
maar ook als ik op 1 voeding draad meet en dan op de motor meet ik een spanning. 6volt geen idee hoe dat kan, iets met magnetisch energie dat omgezet is in spanning.

meet ik de motor los dan kan ik op beide draden meten naar massa, 0volt.
kan dan draaien met het wiel zonder probleem. dus dan zouden ze wel weer los hangen.

1 test dat ik nog niet heb gedaan is pwm regelaar de ingangsmassa aan tegen de motor houden. als hij dit in beide richtingen gewoon blijft doen dan is het dus mogelijk via pwm te regelen

Dat laatste experiment vind ik gevaarlijk: Als het fout gaat, blaas je een dure PWM regelaar aan gort.

Die 6V is de tegen-EMK. Dat is de spanning die de motor maakt als ie draait. Een PWM regelaar heeft de keuze om het uitgangssignaal "los" te laten of om het "0V" te maken. jou PWM regelaar heeft dus voor het eerste gekozen en dan is het mogelijk dat je de tegen-EMK meet. Verander je de PWM instelling, verandert de snelheid van de motor, verandert de tegen-EMK en dus dat spanningsplateau op de scoop.

Normaliter neem ik aan dat mensen minder apparatuur hebben dan ik. Maar als je een scoop hebt en een multimeter, dan moet die multimeter ook "ohm" stand hebben.... Zet de multimeter dan eens in de "weerstand" stand en meet van de behuizing naar beide motor draden.

Op 21 november 2017 02:17:34 schreef trucker0werner:
1 test dat ik nog niet heb gedaan is pwm regelaar de ingangsmassa aan tegen de motor houden. als hij dit in beide richtingen gewoon blijft doen dan is het dus mogelijk via pwm te regelen

Je kunt dit wel doen, maar zet er dan een lampje tussen van 24V of zet er een glaszekering tussen. Als het lampje gaat branden of de zekering springt kun je de behuizing van je motor niet aan de massa/chassis hangen.

Maar het lijkt mij stug dat zoiets gebeurt, ik heb hier ook rolstoelmotoren liggen en daar ligt er niets aan de behuizing. Maat goed je weet nooit, als het wel zo is kan het ook een defect aan de motor zijn.

Tegen emk klinkt idd logisch. Bij wijziging van pwm verandert dat signaal ook.

Denk dat ik soort van tegen emk meet via de behuizing naar een van de draden.
Of komt door de labvoeding ivm die via lichtnet aangesloten zit.
Betreffende signaal is 50hz ff geweest. Raakte ik de poelie aan veranderde het signaal direct dus denk dat het idd 0volt wordt als er geen weerstand loopt.

Multimeter heb ik nog liggen maar niet binnen handbereik gister. Na werk zal ik idd ff kijken.

Ps scope meetdraad zit een schakelaar op 1x of 10x meten. Maar is dit normaal een vaste draaid of wordt meting in de meetpen zelf gedaan.

Zeg dat omdat ik een andere kabel heb die massa wel goed is maar centrale pin onderbroken is.

Op 21 november 2017 19:12:50 schreef trucker0werner:
...als er geen weerstand loopt.

stroom loopt, spanning staat, maar wat weerstanden doen? Lopen in ieder geval normaliter niet.

Nee idd.
Moet zijn dat in die situatie een kleine stroom kan lopen.
Echter scope is te gevoelig. Plaatd je een weerstand dan verdwijnt het signaal direct.

Beide draden hebben oneindig weerstand op 20mega ohm. Kan dus veilig vanuit gaan dat pwm gestuurd geen probleem op zal leveren.

Precies! Dat lag in de lijn der verwachting. Ik was "te" voorzichtig. Als je weet hoeveel spullen ik de laatste tijd heb opgeblazen, dan snap je waarom. :-)

misschien stomme vraag maar een isolated dc/dc converter met variabele output. zijn die er. 6-14volt input 10-20A

Ja hoor. Vast wel. En vast behoorlijk aan de prijs.

Farnell heeft ze niet: Die zijn namelijk allemaal met een hogere ingangsspanning dan wat je vraagt.

http://nl.farnell.com/w/c/power-line-protection/power-supplies/dc-dc-c…