Ultiboard -> Elecrow

Heren,

Ik sta op het punt om printplaaten te bestellen bij Elecrow. Maar ik raak niet wijs uit de aanlever bestand typen.

Ultiboard kan exporteren naar RS-274x format. Maar er staat ook dat de file's van het volgende bestand type moet zijn:

Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom: pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom: pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
Mechanical layer : pcbname.GML

Maar de files die Ultiboard genereerd eindigen met *.gbr
Nu heb ik ergens gevonde op de site van NI dat ik deze file's kan hernoemen naar de juiste extentie. Is dit werkelijk alles?

Daarnaast las ik hier iets over een 0-punt, waarom zou ik dit doen, en hoe doe ik dit in Ultiboard?

Hebben jullie nog andere tips en triks om mijn eerste bestelling tot een succes te laten verlopen?

Hatseflaser 4 life............
Arco

Special Member

Je moet de gerbers gewoon hernoemen. Dat is zodat ze weten welke gerber van welke layer is.
(meeste printboeren waar ik bestel zeuren er niet over, en zoeken het zelf uit. Ik stuur dan gewoon de standaard .G0, .G1..., .D0 files)

Het reference point ('0') is gewoon het startpunt linksonder.
In principe mag het reference point overal staan, maar bij sommige fabrikanten gaat het mis als dit bijv. buiten (of op) de print zelf staat.
Ook de drillfile moet hetzelfde referentiepunt hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke,

dus de files die Ultiboard maak kan ik zonder problemen hernoemen naar de eisen van van Elecrow.

En mijn design moet ik verplaatsen zodat het 0-punt ergens links onderin hangt.

Volgende vraag:

Ik heb mijn printplaat vorm in de board outline getekend, maar als ik lees willen ze dat graag in een mechanical layer hebben??

Dit is ook een kwesti van kopieeren?

Hatseflaser 4 life............
Arco

Special Member

Ik heb daar nog nooit wat besteld. Normaal stuur ik alle baantjes layers, de soldeermaskers, de silkscreens, en de drillfile...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ze willen graag een mechanische laag met de outline er op voor het frezen. Ook eventuele breeklijnen gaan hierop.

Zelf kiep ik de complete ZIP voor bestellen altijd even in http://www.gerber-viewer.com zodat ik weet dat er geen grove missers zijn. Er zijn ook allerlei offline opties, maar de details geloof ik wel, het is immers al door de Elecrow Eagle DRC gegaan.
Mocht Elecrow het niet begrijpen dan krijg je een vriendelijk mailtje, ze zullen naar mijn ervaring niet zo snel "onzin" produceren. Het kan wel een paar dagen vertraging geven.

Kijk, daar heb ik wat aan, dan weet ik wat ik gemaakt heb.

Inmiddels de bestelling gedaan en het is al gelijk in productie genomen.

Hatseflaser 4 life............

Oh, dan zijn ze de laatst tijd snel. Maandag heb ik wat ingeleverd, dat was dinsdag "in productie". Dat duurde vorige keer tot donderdag o.i.d.

Voor eagle hebben ze een "regeltjes voor het gerber maken" bestandje waarmee het verder geregeld is, zoals bijvoorbeeld die namen.

Wat er ook staat is dat ze de outline van de print in ALLE gerbers willen zien. Dat is in de standaard gerber job van eagle niet het geval.

Ik heb het gevoel dat er een chinees handig alle gerbers bijmekaar voegt om het te laten produceren. En dat er dus handmatig naar gekeken wordt. Dat is soms handig en soms niet. Voor het stencil bijvoorbeeld had ik vroeger gewoon dat ik de boel MET outline inleverde. Dat ging tijden goed, totdat op een bepaald moment ineens m'n stencil een rond gat had waar de print dat ook had. Tja, daar KAN je mee werken, maar dan moet je een template hebben waar een 3mm paaltje precies 0.1 mm langer is dan de dikte van de PCB. Dan leg je de PCB om dat paaltje met z'n montagegaten en het stencil past daar dan ook om de paaltjes. Maar steekt het paaltje te ver uit dan verstoort het 't pasta smeren.

Maar goed. Vaak is het handig omdat zo iemand vaak wel begrijpt wat je wil. Maar dus soms snapt ie niet wat je wil hebben en krijg je wat anders. Ik probeer dus zo goed mogelijk boel precies in te leveren zoals ze het willen hebben. Dan wordt het reproduceerbaar dat het goed gaat. Maar het is lastig omdat die gasten niet durven zeggen dat je iets niet ideaal hebt gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/