Beste CO-ers,
Mijn vloerverwarmingspomp draait 24/7 en wil ik graag schakelen. Doormiddel van de driewegklep van de ketel (via interfacerelais) weet ik dat de ketel brandt. Daar tussenin zit nog een timer en een schakelklok. Alles werkt, alleen de mini contactor klapt wel erg hard in in een stil huis. Ik heb nu deze: https://nl.rs-online.com/web/p/contactors/6851431/
24vac coil.
Wat is een goed alternatief die minder hard klapt, maar dat de contacten wel heel blijven?
Pomp is 230v, 0,36A, 83w.
Alvast bedankt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zo heb ik mijn vloerverwarmingspomp aangestuurd vanuit de CV ketel.
De superkleine adapter (2,5VA), ligt in de ketelbehuizing en is parallel aangesloten op de CV pomp aan de 230v kant. (zo blijft de CV bedrading origineel)
De uitgang van de 12v adapter gaat via 16 meter "schelledraad" naar een (geschikt)solid state relais bij de vloerverwarmingspomp en werkt al reeds 19 jaar foutloos.
Nadelen:
* Pomp draait ook bij warm water tappen, badderen of douchen.
* dunne laagspannings stuurkabel nodig van ketel naar vloerverwarmingspomp.
Voordelen:
* dubbele galvanische scheiding, trafo en solidstate relais.
* bedrijfszeker.
* automatische naloop gelijk aan de CV ketelpomp.
* geen pompschakeling nodig, verzorgt de ketel buiten stookseizoen.
* geen schakelgeluiden!
* geen sluipverbruik.
* geen onderhoud.
* geen slijtage.
Het is een 1 fase pomp.
@vergeten: kun je voor mij zo'n relais opzoeken? En is het een wisselstroomadapter of gelijkstroom?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 13 december 2017 22:09:44 schreef Corné 12:
Het is een 1 fase pomp.@vergeten: kun je voor mij zo'n relais opzoeken? En is het een wisselstroomadapter of gelijkstroom?
Mijn vloerverwarmingspomp is ook 1 fase, dat is meestal zo bij de kleinere CV installaties.
De adapter levert 12 volt DC, het solid state relais is aanstuurbaar met een DC spanning van 2 tot 32 volt.
Dus een andere laag vermogen adapter met andere DC spanning mag ook, vermogen niet belangrijk, er loopt een kleine stroom van een paar mA tijdens bedrijf.
Hier een voorbeeldplaatje, Conrad heeft ze ook!
link1: https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=22692&PROVID=2788&wt_gnla=465…
link2: https://www.marktplaats.nl/z/solid-state-relais.html?query=solid%20sta…
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
ik heb deze er tussen hangen......
werkt perfect...
https://www.bol.com/nl/p/eco-pump-switch-vloerverwarming-pompschakelaa…
Pomp wordt zomers netjes 1 x per 24 uur aangezet om vastzitten te voorkomen.
en temperatuur voor inkomen / uitschakelen in te stellen.
Interessant onderwerp. Ik heb een Wilo RS 25/60R pomp voor de vloerverwarming die al 19 jaar 24/7 draait op 70W. Al eerder had ik de gedachte om die met een eenvoudige tijdschakelklok elke nacht bijvoorbeeld 6 uur uit te schakelen. Daarmee heb ik op simpele wijze een besparing van 25%.
Uiteindelijk heb ik het niet aangedurfd, omdat ik niet wist of die pomp het wel zo fijn zou vinden 365 keer per jaar uit- en in te schakelen, terwijl die dat nu nooit doet. Ik begrijp hieruit dat dat geen probleem moet zijn, want met jullie intelligente schakelingetjes en off the shelf oplossingen gaat de pomp nog wel vaker per jaar aan en uit.
Op 14 december 2017 13:54:59 schreef Kilian:
...
Uiteindelijk heb ik het niet aangedurfd, omdat ik niet wist of die pomp het wel zo fijn zou vinden 365 keer per jaar uit- en in te schakelen, terwijl die dat nu nooit doet. Ik begrijp hieruit dat dat geen probleem moet zijn, want met jullie intelligente schakelingetjes en off the shelf oplossingen gaat de pomp nog wel vaker per jaar aan en uit.
De pomp in de CV zelf draait heel de zomer niet voor warmte maar krijgt elke 24 uur wel even een slinger zodat hij niet vast komt te zitten.
Met continu draaien heb je toch ook normale slijtage, ik denk dat enkele keren per dag starten een enkel probleem is én het is gegarandeerde besparing, of je pomp (anders) 10 jaar langer of korter meegaat is ook een stukje geluk.
8760uur * 70 Watt = €122 kan je zeker terugbrengen naar €60 per jaar
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de pomp kan in de zomer uit, je zou een leiding thermostaat op de vloerverwarming verdeler kunnen zetten, evt thermostaat in serie met timer voor de nacht om die 6 uur in de winter als besparing erbij te krijgen. neem een dubbele timer waarmee je de pomp elke dag 2 minuten laat draaien om vastzitten te voorkomen.
@Lambiek:
Zo heb ik het ook gemaakt. Alleen nu de vraag, hoe schakel je de pomp uiteindelijk? Doormiddel van relais etc?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik heb destijds de ‘pompautomaat’ uit elektuur gebouwd met solid state relais maar dat kostte mij een pomp.
Dat relais bleek niet helemaal ‘uit’ te gaan er bleef een behoorlijke stroom lopen.
Uiteindelijk een gewoon relais gebruikt met snubber over de pomp.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 14 december 2017 13:54:59 schreef Kilian:
Interessant onderwerp. Ik heb een Wilo RS 25/60R pomp voor de vloerverwarming die al 19 jaar 24/7 draait op 70W. Al eerder had ik de gedachte om die met een eenvoudige tijdschakelklok elke nacht bijvoorbeeld 6 uur uit te schakelen. Daarmee heb ik op simpele wijze een besparing van 25%.Uiteindelijk heb ik het niet aangedurfd, omdat ik niet wist of die pomp het wel zo fijn zou vinden 365 keer per jaar uit- en in te schakelen, terwijl die dat nu nooit doet. Ik begrijp hieruit dat dat geen probleem moet zijn, want met jullie intelligente schakelingetjes en off the shelf oplossingen gaat de pomp nog wel vaker per jaar aan en uit.
in een cv ketel wordt zo`n type pomp soms wel 50 x op een dag aan en uit gezet... daar kunnen ze blijkbaar goed tegen....
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Zon grote contactor is volgens mij niet eens nodig, het is maar een kleine load. In mijn vorige cv ketel werd de pomp ook gewoon met een printrelais geschakeld (tegenwoordig is het pwm). Wellicht dat je met een normaal relais op voetje ook al een heel eind komt. Wellicht deze bijv: https://www.conrad.nl/nl/finder-583280240060-relaismodule-1-stuks-nomi…
Mocht dan na een aantal jaar het relais het begeven, kun je er voor een paar euro weer een nieuwe in het voetje steken.
Op 15 december 2017 09:00:53 schreef -chefke-:
[...]in een cv ketel wordt zo`n type pomp soms wel 50 x op een dag aan en uit gezet... daar kunnen ze blijkbaar goed tegen....
Ik had me dat niet gerealiseerd.
Op de vloerverwarmingsverdeler zit nog een grijs kastje vastgemaakt, waar het 230V aansluitsnoer van de pomp in- en uitkomt. Na enig speurwerk blijkt dit een maximaal thermostaat te zijn die de pomp afschakelt als de verdeler meer dan circa 67 graden wordt. Kennelijk ter bescherming van de vloer tegen te heet cv-water. Tegenwoordig is dat kastje oranje: https://www.conrad.nl/nl/buisthermostaat-brc-opbouw-20-tot-90-c-621872…
Nu ik snap hoe mijn installatie werkt en begrijp dat veelvuldig schakelen van de pomp geen bezwaar is, begin ik maar eens met de tijdschakelklok te plaatsen, die ik zo programmeer dat de pomp in de winter 's nachts uit is en in de zomer dagelijks kort draait. Dat spaart meer dan 40% op het jaarverbruik van de pomp, met een programmeerbare tijdschakelklok die ik toch al ongebruikt had liggen. Toch weer leuk.
Net nog even op zolder gekeken. Blijkbaar had ik nog een relais liggen in een voetje voor op din-rail.
Als ik in de specs kijk, kan het blijkbaar wel. Het relais kan een 1 fase motor aansturen van 0,37 kW en 350VA elektromagnetische belasting.
Een pomp heeft nooit zo'n hoge aanloopstroom, dus dit moet ruimschoots lukken.
https://gfinder.findernet.com/public/attachments/46/EN/S46EN.pdf
(heb de finder 46.52.8.024.0054)
Echter de 24 VAC wordt nog een probleempje, gezien dit iets meer richting de 27,5 Volt is. Volgens specs mag ik er 1.1 x boven zitten. Zou dit een probleem zijn?
testman
vergeten
Golden Member
Op 14 december 2017 23:01:34 schreef testman:
solid state relais en motoren gaan niet samen..
Gaat bij mij al vanaf 1998 goed hoor met dat stevige solid state relais.
EDIT: een CRYDOM D2410 met de pomp Grundfos UPS25-50.
Is dit dan het sprekende voorbeeld dat de theorie soms niet met de praktijk overeenkomt?
Theorie is (soms), dat het zo niet lang goed zou kunnen werken.
Praktijk is, het functioneert al heel lang goed en niemand weet waarom. 
Kilian schreef: die de pomp afschakelt als de verdeler meer dan circa 67 graden wordt. Kennelijk ter bescherming van de vloer tegen te heet cv-water.
Wordt/werd ook gedaan om bloedstuwing te voorkomen, het warmste bloed wil bovendrijven, als ik het me goed herinner is dat al vanaf 50 gr C.
testman
Op 15 december 2017 21:56:58 schreef vergeten:
[...]
Gaat bij mij al vanaf 1998 goed hoor met dat stevige solid state relais.
Is dit dan het sprekende voorbeeld dat de theorie soms niet met de praktijk overeenkomt?Theorie is (soms), dat het zo niet lang goed zou kunnen werken.
Praktijk is, het functioneert al heel lang goed en niemand weet waarom.
er zijn ook maar 1000+ modellen solid state relais, en nog veel meer pompen..
vergeten
Golden Member
Op 15 december 2017 22:26:48 schreef testman:
[...]er zijn ook maar 1000+ modellen solid state relais, en nog veel meer pompen..
Dus is je eerder gedane uitspraak niet zondermeer juist en wat ongenuanceerd.
vergeten
Golden Member
Op 15 december 2017 22:12:59 schreef rwk:
[...]
Wordt/werd ook gedaan om bloedstuwing te voorkomen, het warmste bloed wil bovendrijven, als ik het me goed herinner is dat al vanaf 50 gr C.
"Bloed" wil bovendrijven in een stromende leiding?
Mij is verteld door de installateur dat het te hete water in de vloer de pijp/slang doet uitzetten en kan beschadigen.
Mijn vloerverwarmingsmaximaalthermostaat staat op 40 graden.
testman
max temperatuur van de vloer is tevens vloersoort afhankelijk, parket kan minder hebben als tegels. 67 graden als max is al best hoog. te hoge vloertemperatuur is ook niet goed voor de gewrichten in je voeten.
als je vaker meeleest op t forum zul je zien dat solid state relais en motoren nogal vaak een probleem zijn. die dingen worden door fabrikanten niet voor niets vrijwel nooit gebruikt voor dergelijke lasten. eerder triacs en gewone relais worden daarvoor gebruikt.