Hallo,
Een tijdje geleden kocht ik in China een CNC 1610 freesmachine. De bedoeling van deze aankoop was enerzijds dat het een mooie elektro-mecano was maar anderzijds als hoofdbedoeling er printplaatjes mee uit te frezen. Het frezen opzich lukt me wel al een beetje, maar de instelling van de "X,Y Zero" afstelling valt dik tegen. Na lang zoeken op internet denk ik dat ik het begin te snappen bij deze instelling, daarbij roep ik jullie kennis er bij in. Het zit nl zo: Wanneer ik bij het begin van het programma (GRBL control) de frees naar een bepaalde plaats doe lopen en daar de "X,Y" instel als "Zero 0" en start dan het programma dan is het precies of de machine mij niet begrepen heeft en begint op een gans andere plaats te frezen, meestal aan de linkerkant. Bij één en ander gezien te hebben in de video's stel ik vast dat ik verkeerd bezig ben en dat ik de frees moet instellen in de linkerbenedenhoek, volgens bepaalde video's en daar de "Zero X,Y" als "0" waarde in te stellen. Of heb ik het terug aan het verkeerde eind? Dank aan één iedere die mij hier een duidelijk antwoord kan geven.
Mvg,
De blauwe smurf

Geef je in je tekening/printlayout ook een nulpunt op?, en zet je dat nulpunt op je cnc machine op de zelfde plaats?

Ik ken dat type machine niet overigens.

Dag Lambiek,

Het programma waar ik de printplaatjes mee teken is "Eagle" de student versie. Daar ben ik dat nog niet tegen gekomen dat ik daar een nulpunt moet opgeven. Eerst wordt het schema getekend en dan omgezet naar de "board" printplaat dus, achteraf moet die ook gerund worden naar een ULP file., die dan ingebracht wordt in het GRBL control programma.
Mvg,
De blauwe smurf,

Wat gebruik je om het eagle ontwerp om te zetten naar de benodigde gcodes ?
En welk programma gebruik je om de gcodes te sturen naar de frees ?

[Bericht gewijzigd door Skysoft op (32%)]

Op 24 december 2017 19:30:58 schreef blauwe smurf:
Het programma waar ik de printplaatjes mee teken is "Eagle" de student versie.

Zelf gebruik ik Sprint-layout, en daar kan ik gewoon een van de vier hoeken als nul punt kiezen. En zo staat het ook in het freesprogramma, als dat niet klopt gaat het niet goed. Maar goed ik ken Eagle verder niet, nooit mee gewerkt.

Hallo Skysoft,

Eerst en vooral een prettige feestdagen toegewenst.
Het programma voor de printplaten te tekenen is dus Eagle versie 6.6.0 for windows (student versie), daarna volgt het programma PCB-Gcode- 3.6.04, en de GRBL control is de sturing van de freesmachine versie 0.8.4
Ik begrijp eigenlijk niet waar men de "Zero X-Y" moet gaan zetten, is die in de linkerbenedenhoek om aan te nemen dat daar de "Zero X-Y" moet ingesteld worden?
Alvast dank voor uw antwoord

[edit] - Verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Aart op (97%)]

Goedemorgen Blauwe Smurf,

Ik zelf heb ook zoon CNC machine, wel de grotere versie maar dat moet niet veel uit maken.

Allereerst probeer eens een nieuwere versie van GRBL-Control. Let op! als je de Woodpacker CNC V 0.9 (Staat op de mainboard van de CNC) hebt kun je niet recenter van versie 1.0.10 gaan!

Verder is het niet een Mirror issue waar jij last van hebt?

Edit: Nieuwe versie vind je hier

Dag Tinus016,
Blij van te horen dat U mij misschien kan helpen. Bij de software van de GRBL control staat een voorbeeld van een tekst met benaming "Iphone". Onderaan links van de tekst staat de x-y as getekend. Ik veronderstel dat ook bij andere tekeingen die daar moet staan , of ben ik mis ? Telkens als ik bij het begin van het frezen de X-y as instel op een plaats die ik wil, soms midden op het werkvlak als X-Y as = Zero Nul, begin de machine ergens elders met het frezen.Ik krijg nooit het hoekje (links onder bij de iphone tekening, X- Y as) op de plaats waar ik veronderstel dat deze zou moeten staan bij mij. Dit hoekje blijft aan de rechterzijde staan en de tekening uiteraard op de linkerzijde maar wel een heel stuk daar van af. Volgens mij moet ik de machine voor iedere freesbeurt gaan calibreren, Zou dit mogelijks de oplossing kunnen zijn? In bijlage stuur ik de afbeelding mee van de Iphone

Het klopt dat je elke keer moet kalibreren. Eigenlijk moet je ook voor elke vreesbeurt een "Hightmap" maken, om snelle slijtage van je vrees te voorkomen maar dat even ter zijde.

Ik doe het altijd zo: Ik zet m'n vrees op de gewenste plek met de handbediening in het programma. Ik sluit hierna het programma af en open hem opnieuw. Vervolgens laat ik het geen wat ik wil gaan frezen. nu zijn me "machine" en "work" coördinaten gelijk, anders zijn ze verschillend en dit wil nog wel eens tot problemen lijden.

Dag Tinus016,

Nu zitten we allebei op het juiste spoor, morgen ga ik dit uitproberen en laat U zeker iets weten, alvast een heel grote dank,Prettige feestdagen verder,...
Mvg,
Blauwe smurf

Dag Tinus016,
In bijlage stuur ik een foto van mijn pc met het programma grbl control. Zoals U kunt zien loopt er wel wat mis. De Zero X,Y werd ingesteld door de knoppen te bedienen in het prog Grbl control. De zero X,Y werd ingsteld op het rechtse punt vooraan de tafel. Dan het programma opgestart en weeral het zelfde als voorheen. De frees neemt een heel grote pas. Zoals U ook zal opmerken dat het groene/oranje hoekje helemaal rechts staat en daar ook blijft staan. Dit is niet hetzelfde als de foto van de Iphone, daar staat het groen/oranje hoekje links juist onder de tekening. En dat is nu mijn eigenlijke probleem, hoe of met welke handeling krijg ik het groen/oranje hoekje daar waar het moet. Ik doe iets verkeerd maar wat? Eigenlijk heb ik er geen duidelijke handleiding voor, dus is het zoeken op de tast.
Voormij ligt alle hoop bij U, als U mij verder zou kunnen helpen aub.Alvast mijn dank
blauwe smurf.

Dag Tinus016,
Ik heb de machine een zero X,Y ingegeven dus 0 instelling daar waar het blauwe streepje staat op de mdf plaat. Veiligheidshalve gebruik ik in de beginne een mdf plaatje om printplaten te sparen.Onder de frees ziet U duidelijk wat van de printplaat, daarmee heeft U ook een idee waar de frees naar toe gaat.
Mvg,
Blauwe smurf

Ok, Vraagje: Kun je een print screen maken al vorens je de machine aan het werk gezet hebt. Dus je hebt hem op "o" gezet en de file die je wilt gaan frezen geladen.

zo iets als in de bijlage

Hier zoals gevraagd, ook nogmaals de beginstand van de frees. Wat ik nu gedaan heb is het volgende, de machine op "0" gezet en dan de printplaat geladen. Op te merken valt dat bij U uw machine coordinaten ook op nul staan en bij mij enkel de werk cooradinaten, of is dit van geen belang?
De blauwe smurf

Ik heb het idee dat het hem in de G-Code file zit en niet zo zeer in de SW van de machine, maar das even vooruitlopend op het volgende:

Voorspelling: je machine gaat nu waarschijnlijk vanaf (foto-1 gezien) links boven met frezen beginnen.

Nog een ander vraagje, Op het moment van op "0" zetten verandert de positie van de "0" zetting? (je visuele frees op het scherm)

Edit: Je visuele frees moet zoals in mijn print screen naar het "0" punt van de G-Code.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op (11%)]

Theo Brokking doet dit met Estlcam :

https://www.youtube.com/watch?v=ADKnGjk6h3E

Dat zou ook met die frees moeten werken.

De frees staat bij foto 1 ingesteld als zero"0". Als ze begint te frezen verloopt ze naar het midden toe gelijk de foto gepost om 16:49:43.
De visuele frees verplaatst zich bij de op "0" zetting geheel buiten het scherm maar bij het frezen verloopt ze dwars door het vierkantje (groen/oranje pijltjes) , naar de plaats van gelijk de foto van 16:4:43.

Ik gebruik bijna de zelfde frees machine alleen dan een maat groter.
Ik heb al een keer gehad dat de schaal compleet verkeerd was.(bijv. 1 cm in het echt was 10 cm op het scherm).
Geen idee hoe dat toen kwam, maar met de nieuwste versie van de software was het bij mij opgelost.
De software heet tegenwoordig Candle en de versie voor jou CNC is 0.9:
https://github.com/Denvi/Candle/releases/download/v0.9/Candle_0.9.zip

Mogelijk dat dit helemaal niet het probleem is, maar bij mij was dat een probleem.

Overigens heb ik het idee dat de foto met het blauwe streepje 100% overeenkomt met wat je gefreesd hebt en wilt frezen. Het 0 punt van je g-code staat rechts onder in. +/-(geschat) 5 cm naar links en boven begint de rechter onderkant van je print.
Het 0 punt van je g-code bestand is het blauwe vierkantje. Normaal gesproken zet je dat bijvoorbeeld linksonder je print, maar dat dien je in je tekenprogramma aan te passen. Dat kan niet in grbl control of candle.

De machine coördinaten mag je compleet vergeten als je geen eindschakelaars hebt gemonteerd. Deze worden op 0 gezet tijdens het homen op de eindschakelaars zodat je altijd weet waar de machine is.

bedankt Zerox,
Graag had ik vernomen hoe je het vierkantje aanpast in "eagle", dat is het programma waar ik printplaatjes mee teken? Of indien U een ander teken programma gebruikt hoe gaat dan dit eigenlijk? Naar ik weet moet ik rond mijn printplaat tekening een kader trekken door "polygon" aan te klikken,de dimension aan te klikken bij de "layers" en dan de lijnsoort. Rond de printplaat tekening kan men dan een stippelijn trekken afhankelijk van de gekozen lijnsoort.
Alvast dank voor uw antwoord,
Blauwe smurf

Ik gebruik de machine om hout te frezen vanuit fusion 360. Eagle ken ik niet.

Ik heb mijn file even in de bijlage gezet, kun je deze eens openen?

De visuele frees zou dan net zo moeten staan zoals in mijn print screen.

Als ie dat doet dan zit het in je G-Code. Dat kan in Eagle zitten of in je G-Code generator (even niet wetende welke je gebruikt)

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op (32%)]

oké Tinus016, volgende week zoek ik verder.
groetjes en een prettig eindejaar,
De blauwe smurf

Oké, eventjes terug naar af...
Waar het allemaal om gaat is het de winkelhaak die omcirkelt is, en die eigenlijk aan de linkerzijde onderaan zou moeten komen te staan!
Maar hoe krijg ik de omcirkelde winkelhaak aan de linkerkant onderaan de printplaat?

Tweede vraag: wat moet ik eerst doen, de setup van de machine en dan de printplaat laden, of het omgekeerde t.t.z: eerst de printplaat laden in het GRBL control programma en dan de setup van de machine?

Derde vraag: of is er ergens anders nog een instelling nodig?

Mvg, prettig eindejaar,
De Blauwe smurf

Blauwe smurf, kun je me file eens laden die ik in de bijlage heb gezet, dan kunnen we bepalen of het in de file zit of in de instelling van je machine.