TV beeld is te scherp, het soap-opera effect.

Sorry dit is eigenlijk geen directe probleemvraag, maar meer een feitje dat ik onderzocht en waar ik eigenlijk al jaren af en toe mee werd geconfronteerd. Ik wou het hier even delen.

Moderne TV's met hogere beeldfrequenties hebben hardware aan boord die de pixels berekent voor de tussenliggende frames. Dit geeft een scherper beeld tijdens beweging. In de folder en menu's aangeduid als onder andere Natural, Perfect of Clear motion.

Normaal gesproken is videobeeld 50Hz interlaced (beeldlijnen om en om, eigenlijk dus 25bps) of zelfs 'progressive scan' (50 beelden per seconde). Een 100Hz scherm kan dan elk beeldje 2 keer op het scherm zetten, dit is rustiger voor je ogen. Om bewegende beelden soepeler en vloeiender over te laten komen kan er tegenwoordig met snelle hardware een berekening worden gedaan om de tussenliggende beelden te berekenen.

Dit werkt doorgaans prima voor sport, nieuws en typisch videomateriaal zoals reportages, talkshows. live tv etcetera.

Echter, sinds al bijna een eeuw kijken we naar films die op 24 beelden per seconde wordt opgenomen. Om dit op TV te krijgen wordt er linksom (iets versnellen) of rechtsom (1 beeld per seconde verdubbelen) 25 frames per seconde van gemaakt. Deze beelden twee keer laten zien geeft 50Hz. Prima, zo kijken we al 30 jaar naar TV, VHS, DVD etcetera. (Bluray kan wel 24 bps op het scherm krijgen).

Het probleem is dat de 'slimme' TV vervolgens heel nauwkeurig de tussenliggende pixels gaat berekenen waardoor films en typische op film gedraaide series een ongewoon scherp beeld krijgen, alsof je naar het acht uur journaal zit te kijken. Of naar Goeie Tijden Slechte tijden, want dat werd vroeger vanwege kosten en productiesnelheid gewoon op 50 bps video opgenomen, vandaar de naam 'soap-opera effect'.

Blijkbaar zit het zo in onze beleving ingebakken dat films en series op film worden gedraaid met 24 bps, dat zelfs wanneer een dergelijke film tegenwoordig op hoogwaardige digitale apparatuur wordt opengenomen, het resultaat uiteindelijk toch wordt uitgebracht met 24bps. Met het kenmerkende onscherpe bewegingsbeeld.

Soms wordt hier mee gespeeld, 'The Blair Witch Project' werd met 60 bps uitgebracht (de amerikaanse variant van onze 50bps). En de Hobbit draaide in digitale bioscopen soms als 48 bps versie. Dit werd zeker niet altijd positief ontvangen, hoewel het beeld scherper is, komt het als nieuwsitem (videoreportage) over.

Now you know... Mocht je bij jezelf of vrienden zitten en het beeld ziet er wat te scherp of te realistisch uit, het zit in onze cultuur, meestal helpt het om de TV op 'filmmodus' te zetten of zoek even naar een '....Motion' instelling en zet die uit.

Arco

Special Member

Vaak kan het aanzetten van 'artefact reduction' ook veel vreemde verschijnselen oplossen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben het geheel met K7Jz eens, al ben ik niet zo erg in de techniek van beeldverversings thuis, zoals hij dit enorm goed uitlegt.

Ik ervaar simpel dat films/series tegenwoordig vaak erg scherp overkomen waardoor ze een bijna onrealistische vertoning geven. Het wordt allemaal wat onecht. Ik waardeer dan liever een lichte zweem in het beeld waardoor het allemaal een tikje vager wordt.

In elke moderne TV zitten in het menu tal van beeldinstellingen, zoals Samsung inderdaad een "Movie Modus" heeft die het beeld hierdoor een tikje zachter en minder fel maakt.
Het enige nadeel is wel dat als je vervolgens het journaal kijkt, dit wel wat minder duidelijk overkomt dan de HD kwaliteit die je normaal gewend bent. Dus of steeds de beeldinstellingen veranderen, of gewoon zo laten.

Arco

Special Member

Het zou prettig zijn als je instellingen per zender kon regelen. Vaak is er ook volumeverschil tussen zenders.
Ik heb tot nu toe pas 1 apparaat gehad wat per zender de instellingen onthield: een oude sat-ontvanger.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Grundig had dat op heel veel modellen en ik geloof dat ik het bij andere merken ook wel es gezien heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 2 februari 2018 11:18:25 schreef K7Jz:
Een 100Hz scherm kan dan elk beeldje 2 keer op het scherm zetten, dit is rustiger voor je ogen.

Met het verdwijnen van CRT's is dat toch niet meer van toepassing?

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Echt flikkeren doet het beeld inderdaad sowieso niet. Maar bijvoorbeeld een bewegende voetbal zit bij een 50Hz-beeld in ieder nieuw beeldje een flink stuk verderop. De digitale tv's proberen dan daartussenin nieuwe beeldjes te berekenen, waarin de voetbal 'onderweg' is.
Niet iedere manier is voor ieder soort programma (sport, speelfilm, orkestregistratie) prettig om naar te kijken, vandaar dat je vaak in het menu voor verschillende soorten beeldmateriaal kunt kiezen. De idee is dan dat de daarbij best passende rekenmethoden worden gekozen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Niet alle TV's zijn daar even goed in. Soms bewegen kleine voorwerpen binnen een object langzamer als grote, ze ijlen na... (artefact)
Mijn tv doet dat ook soms. Viel vooral op bij Te'alc in Stargate. Het teken op zijn voorhoofd 'ijlde na' op hemzelf als hij bewoog. Heel irritant om naar te kijken... ;)

https://josephmallozzi.files.wordpress.com/2013/06/143.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu is de serie Stargate ook niet in een fatsoenlijke resolutie opgenomen dus de weergave is dan altijd slecht en dat geld voor meerdere series waar onder Married with children.

RAAF12

Golden Member

Ik heb alle beeldverbeteraars uitgezet op de 100Hz TV en die op 'film'modus gezet. Goedkope 50Hz panelen kunnen inderdaad naijlen met voetbal kijken en andere content met snelle beweging.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 2 februari 2018 17:42:23 (10%)

Als je een animatie film maakt kan je dat toevoegen en noemen ze het motion blur

Op 2 februari 2018 18:22:34 schreef Djenn:
Als je een animatie film maakt kan je dat toevoegen en noemen ze het motion blur

Je bedoelt computeranimatie?

Handgetekende animatie werd doorgaans zelfs met 12 bps gedaan (2 keer dezelfde tekening voor 24bps). Die hele simpele animatie zoals Scooby Doo en He-man is soms niet eens 1 bps en als er al wat beweegt zijn het alleen de mond of benen ;)

ja ik bedoel computeranimatie, in games is het soms gewenst om , als voorbeeld, een tv beeld te animeren en dan is het veel te scherp als je de beelden zoals je die gemaakt hebt direct op dat scherm kwakt, als je dan een motion-blur filter/functie toepast lijkt het behoorlijk echt.
Mijn opmerking was bedoelt om diegenen die naar zoiets zochten om hun tv wat minder scherp te krijgen op weg te helpen.

het helpt nogal eens om beeldverbeteringen uit te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Die ervaring had ik met CRT tv's ook. Alle zogenaamde "beeldverbeteringen" uit gaf het mooiste beeld.
Met mijn plasma en lcd tv's is het niet anders. De stand "normaal" geeft het beste beeld.

Wat met soap-opera effect wordt bedoeld weet ik niet.
De laatste soap-opera waaraan ik me heb geërgerd was Peyton Place, ergens in de jaren '60. Volgens mij nog in zwart/wit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Mijn beeld kan niet scherp genoeg zijn.

Wellicht bedoel je iets anders?

Arco

Special Member

Beeld 'verbeteraars' doen berekeningen en aanpassingen op het beeld voordat het getoond wordt om bijv. bewegende voorwerpen natuurlijker te laten overkomen.
Helaas zijn niet alle fabrikanten daar even goed in... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Met het scannen van oude familiekiekjes zie ik - denk ik - hetzelfde.
De oude rolfilm (6cm breed) vertoont veel korrel. Die kan je verminderen met de scannersoftware of met Photoshop.
Het beeld wordt dan, naar gelang de instelling van het effect, waziger gemaakt.
Ik zie liever de korrel van de film dan zo'n wazig plaatje.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 februari 2018 21:41:46 schreef BVZ:
Mijn beeld kan niet scherp genoeg zijn.

Wellicht bedoel je iets anders?

Ja het gaat niet over scherpte van het beeld, maar de scherpte van bewegende objecten. Video is heel scherp daarin en dat geeft een soort hardheid. Film is daar wat waziger, zachter en dat geeft een wat dromiger effect en met de 'Perfect Motion' trucage verdwijnt dat.

Heel knap eigenlijk, maar niet prettig. Alsof je een luxe sportwagen hebt waarin je geen enkele hobbel, trilling of motorgeluid waarneemt.

Film op tv is net zo scherp als video en zelfs scherper op het doek. Het effect zie je op elke resolutie en het verschil tussen video en film zie je ook op een tv uit 1980.

Op 2 februari 2018 23:10:03 schreef K7Jz:
[...]

Ja het gaat niet over scherpte van het beeld, maar de scherpte van bewegende objecten. Video is heel scherp daarin en dat geeft een soort hardheid. Film is daar wat waziger, zachter en dat geeft een wat dromiger effect en met de 'Perfect Motion' trucage verdwijnt dat.

Heel knap eigenlijk, maar niet prettig. Alsof je een luxe sportwagen hebt waarin je geen enkele hobbel, trilling of motorgeluid waarneemt.

Film op tv is net zo scherp als video en zelfs scherper op het doek. Het effect zie je op elke resolutie en het verschil tussen video en film zie je ook op een tv uit 1980.

Feitelijk zeg je dus: 'handen af van mijn videosignaal'.

Je wilt dus eigenlijk geen bewerking van het beeld (ik ook niet), maar onbewerkt vindt je het 'te scherp'?

[Bericht gewijzigd door BVZ op vrijdag 2 februari 2018 23:17:28 (23%)

Dit heb ik ook met Youtube-videos sinds de 50p en 60p hype daar losgebarsten is.
Heel veel video's zijn naar mijn mening onnatuurlijk geworden. Het is allemaal zo raar vloeiend en beweeglijk dat het raar aandoet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
evdweele

Overleden

Het is allemaal zo raar vloeiend en beweeglijk dat het raar aandoet.

Dat verschijnsel heb ik wel eens gezien. Net of het beeld op sommige plaatsen stroperig is geworden.
Maar dat zou ik niet "te scherp" willen noemen, er wordt juist een soort onscherpte gecreëerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 februari 2018 23:16:39 schreef BVZ:
[...]
Feitelijk zeg je dus: 'handen af van mijn videosignaal'.

Je wilt dus eigenlijk geen bewerking van het beeld (ik ook niet), maar onbewerkt vindt je het 'te scherp'?

Nou bij sport is het prima dat ze het doen. Bij tv/nieuws ook. Eigenlijk moet er gewoon een sneltoets voor zijn en nog mooier is als de originele framerate informatie wordt meegegeven in het signaal.

Arco

Special Member

Je moet een SD opname van een bewegend iets eens beeldje voor beeldje bekijken...
Dat is vaak zo slecht, dat ik het een wonder vind dat het menselijk oog daar een acceptabel iets van kan maken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://youtu.be/NDBW53cgWjs

Wel afspelen op 720p48 via het tandwieltje in YouTube.