Hallo,
Heb wel een topic gevonden over wissermotor maar daar kwam ik niet uit. Even uitleg wat de bedoeling is. Ben bezig met een slagboom te maken voor kind.
Nu heb ik de behuizing de boom met verlichting maar het gaat om het electrisch bedienen van de slagboom. Hiervoor wil ik een achter wisser gebruike n omdat deze iets meer dan een kwart slag maakt. Nu heb ik er 1 maar kom niet uit de aansluiting ervan. Meet aan de connector geen ground aan de behuizing, wel stukje gebonden over dat de 1 over de plus schakelt en weer een ander over de - . Heeft er hier iemand ervaring ermee? Of eventueel een ander soort sturing ipv wissermotor.

Zo'n motor heeft meestal drie aansluitingen, plus min en interval, de min kan ook de behuizing zijn zodat er maar twee draden aan zitten, hoe dat bij die van jou zit kan ik niet zien, merk en type van de motor en een foto van de aansluitingen kunnen waarschijnlijk meer vertellen.

Als alternatief kun je eens bij modelbouw servomotoren kijken, daar kun je de standen zelf instellen, die draait ook heen en terug, geen mechaniek nodig.

Mechamisch lijkt mij de servo makkelijker, als je de wissermotor start op het interval contact maakt hij altijd een volledige slag heen en terug.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20141204/abd291b804e181a683385f163c95b056.jpg

De motor kan ook 2 snelheden hebben, er is dan een aansluiting extra, zie bovenstaand voorbeeld.
In de motor zit ook nog een (rem)schakelaar welke er voor zorgt dat de motor altijd in de rustpositie terecht komt.
In het voorbeeld is de zit de massa direct aan de behuizing.

Volgens mij van een fiat panda als ik het nummer crosslink.
Kan straks even kijken naar een schema van de auto.

Zelf zou ik ook voor een servo gaan, een ruitenwissermotor wil de slag altijd helemaal afmaken maar heeft mi qua kracht een (te) groot “vingerafdraaigehalte”.

een ruitenwissermotor wil de slag altijd helemaal afmaken

Daar heb je geen last van als je de spanning rechtstreeks op de motor zet.

Goedemorgen,
Ik dacht dat ik 2 foto's had geplaatst maar de ene was te groot. Verkleint en nu wel gelukt. Zo'n servo motor kan die het gewicht van de boom aan? Het is een pvc pijpje van 130 cm doorsnee 5 cm. Nu kan je zien dat er 3 draden uitkomen. Geen van deze is - naar de behuizing.

Op 3 februari 2018 07:57:47 schreef Paul Welther:
Volgens mij van een fiat panda als ik het nummer crosslink.
Kan straks even kijken naar een schema van de auto.

Klopt is van een panda

Normaal is je behuizing de massa van een ruitenwissermotor.

Je hebt behoorlijk sterke modelbouw servo's, en een stukje pijp van 130 cm weegt nu ook niet zoveel. bprosman heeft wel een punt, een ruitenwissermotor is behoorlijk sterk, daar wil je niet met je vingers tussen komen. Of je moet het geheel zo goed afschermen dat zoiets niet kan gebeuren.

Hier heb je nog wat meer info, misschien kun je er iets mee.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Bijgaand het schema gedeelte van de ruitenwisser motor, daar heb je niet zoveel aan origineel zit hij aan een body control module.

Waar het op neer komt:
Bruin/rose is massa,
Zwart/rood constante plus
Zwart/Lgroen een korte 12v puls.

Deze puls moet zolang zijn dat het overname contact tussen zwart/rood en zwart/Lgroen sluit en de motor 1 cyclus doet.

Dispositivi Elettr - Tergi Lava 03.pdf

Bijgaand het schema gedeelte van de ruitenwisser motor

Weinig meerwaarde zo'n schema, zal vaar de TS ook abacadabra zijn. :)