stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Hi
Ik ben van plan mij een scoop aan te schaffen. Nu heb ik al redelijk veel gelezen, vooral hier op het forum n in de electuur over scoops. Daar wordt een paar keer vernoemd dat een 2ehands scoop niet aan te raden is. Dus dacht ik aan een nieuwe. Ik heb mijn oog laten vallen op de 30Mhz scoop 630-2 van Conrad (120822-55). Nu vind ik de prijs van 300 euro wel niet te min, maar kom...
Nu naar de moraal van het verhaal: Als ik daar nog eens probes voor wil kopen ben ik min 40 euro kwijt voor een paar. (tastkop dubbel set C3000) en dit vind ik toch wel wat veel... Nu staan in de catalogis ook nog bnc-krokodillen verloopstukjes. Doen die het ook? want de prijs staat mij net iets meer aan als je snapt wat ik bedoel. (5.89 per stuk)
De ingangen van de scoop hebben volgende specs: 1Mohm, 30 pf. Wat ik zou meten zijn maar eenvoudige dingen, vooral om te weten of er een signaal is, en hoe het er ongeveer uit ziet ed... Volstaan dan die eenvoudige kabeltjes (zeker voor in het begin) of moet ik direct die dure probes erbij nemen?
Greetz
Jan
PS. heeft er iemand ervaringen met deze scoop?
Ik zou niet weten waarom je geen tweedehands scoop zou moeten kopen.
Als is het alleen maar voor hobbygebruik is, is een tweedehands scoop toch wel voor een leuke prijs te krijgen.
Ik zelf heb er eentje gekregen (dat is wel mazzel), want ze deden hem weg omdat ie kapot was, maar dat bleek alleen een tor in de voeding te zijn, dus zelf vrijwel gratis gerepareerd.
Probes heb ik van Philips gehaald bij Quakkelstein in Vlaardingen, 1:1 en 1:10 voor twintig euro per stuk, splinternieuw.
Probes zijn noodzakelijk bij hogere frequenties. Als je "gewone" draden daar voor zou gebruiken hebben die een grote invloed op het beeld, hogere frequenties worden eerder gedempt. Daardoor krijg je op je scoop een beeld wat niet klopt met de werkelijkheid en daar koop je zo'n ding niet voor .....
Verder zou ik ook niet weten wat er mis is met een gebruikte scoop, zolang het beeld nog "fris" (geen inbrandvlekken, goede helderheid en scherpte) is.
stecj366
Op 30 januari 2005 14:15:49 schreef fzwart:
Probes zijn noodzakelijk bij hogere frequenties. Als je "gewone" draden daar voor zou gebruiken hebben die een grote invloed op het beeld, hogere frequenties worden eerder gedempt. Daardoor krijg je op je scoop een beeld wat niet klopt met de werkelijkheid en daar koop je zo'n ding niet voor .....
En vanaf waneer spreken we over "hogere frequenties"? Hoeveel Mhz?
Ik kan aan een Tektronix TAS250 voor 250 euro komen, en aan een METRIX OX8027 voor 175 euro. Zijn deze redelijk van prijs? en welke zou ik nemen? ze zijn allebei binnen het budget...
Greetz
Jan
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Gemeten met een 1 MHz signaalbron, stijgtijd 8 ns.
Het bovenste spoor is gemeten door middel van twee snoertje met elk een lengte van 30 cm.
Het onderste spoor met de bij de scoop horende probes.
En nu mag je zelf de conclusies trekken.
stecj366
Met een beetje geluk worden probes meegeleverd bij een 2e hands scope. Let daar es op, het kan klauwen met geld schelen.