Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Frederick E. Terman

Honourable Member

...zelfs met een stoomraket gelanceerd

Ja, is dat nu toch doorgegaan? Is daar een filmpje van ergens?

--
Ook in de middeleeuwen was de aarde gewoon rond, en in elk geval iedere zeevaarder, en zijn reder en andere geldschieters!, wisten dat.
Het idee dat de kerk toen zou verkondigd hebben dat hij plat was, is later in de wereld gebracht om uit te laten komen hoe dom de mensen toen waren, en hoe slim 'nu' (later 'toen').
De ouwe Grieken hadden een vrij goed idee van de grootte van die bal, hoewel het er een beetje vanaf hangt welke 'stadia' ze gebruikten - indien de een, dan zaten ze verdraaid dicht in de buurt.
Als er toen aparte woorden voor waren geweest, zouden deze lieden ook wiskundigen en natuurkundigen hebben geheten. Maar dat onderscheid werd later pas ingevoerd.
De huidige filosofen zijn een beetje zoals @GD sommige radioamateurs zo treffend beschrijft: zoet aan het spelen met oude ideeën, doen geen vlieg kwaad, maar produceren niets meer.

Maar inderdaad, ik ben zwaar off topic, en aangezien 't het jouwe is, mag jij dat zeggen. ;)

Wat die grenswaarden betreft, heeft Nederland zich altijd aan de adviezen van ICNIRP gehouden. Er zal dus, normaal gesproken, niets veranderen. Er gaan immers geen andere frequenties en geen hogere vermogens gebruikt worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste zijn we het in ieder geval op grote lijnen met elkaar eens. Daarom ook het coverte cynisme in de originele titel ;)

Wat de Grieken betreft, zij hadden voor zover ik weet toch een geocentrisch wereldbeeld.
Bovendien waren het niet alleen Griekse filosofen/wetenschappers, die ons de wiskunde hebben gebracht. Dat waren meer de Mesopotamische en Babylonische sterrenwichelaars en zieners, die de wiskunde nodig hadden om de bewegingen van de sterren en hemellichamen te doorgronden om hun voorspellingen te doen. Daarvoor de dank van onze wetenschappers en die van de horoscooprubrieken :S

Ja er is/was een filmpje op NU.nl/JouwBuis

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 april 2018 18:04:31 schreef Jinny:
Uiteindelijk vrij simpel, in een radarhandboek (scholing) uit de jaren '50 '60 stond al dat je ivm de grote vermogens niet in een radarbundel moest gaan staan.

Iemand die dat wel deed heeft de magnetron uitgevonden.....

Op 1 april 2018 21:44:46 schreef Frederick E. Terman:
De ouwe Grieken hadden een vrij goed idee van de grootte van die bal,

De nog iets oudere Babyloniërs hadden al een vrij goed idee van de afmetingen van de aarde.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 april 2018 22:41:12 schreef KlaasZ:
[...]Iemand die dat wel deed heeft de magnetron uitgevonden.....

Nee, die was al in gebruik voor de radar. Wel is op die manier de magnetronoven en diathermische therapie ontdekt.

Toch hadden ook die Babyloniërs een geocentrisch wereldbeeld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De Babyloniërs hadden weliswaar een geocentrisch wereldbeeld, maar ze wisten wel dat de aarde een bal is en geen pannekoek.

Anoniem

Op 1 april 2018 21:28:32 schreef Tidak Ada:
Moderne filosofie is een oefening tot denken en relativeren. Dat kregen o.a. Oppenheimer en geestverwanten ook door. Je leert om niet zomaar alles aan te nemen.
Probeer maar eens iets zinnigs te vertellen over het woord 'tafel'. Waarom heet een tafel een tafel;

Daarvoor heb je geen pseudowetenschap zoals filosofie nodig.
Een tafel heet zo, omdat tabula 't oud latijnse woord voor plank was.
Heel veel talen hebben dit basale voorwerp dezelfde naam gegeven.
Niet enkel in West-Europa.
Zelfs Kim Jung Oen heeft het over een ??? Taibeul.

Tidak Ada

Golden Member

@FET:

Hier je filmpje van Mad Mike:
https://nos.nl/artikel/2224386-mad-mike-overleeft-vlucht-met-zelfgebou…

@GD:
Je doet me soms toch wat denken aan dr. Frankenstein en/of dr. Strangelove en andere 'geleerden', die menen dat techniek het enige ware is....;) Meer een prof. Sickbock dan Prlwytzkofsky.
Wie had het er ook weer over 'de strijd der godsdiensten'?
Helaas is er geen etymologisch verband tussen Koreaans en Europese talen. De kans dat de overeenkomst op toeval berust is dan ook erg groot.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als je zulke overeenkomsten ziet, dan ligt een leenwoord voor de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Maar een band tussen Europa en Korea is er hoogstens via Decima (Japan) geweest, alhoewel die relatie, gezien de verhoudingen tussen Japan en Korea, wel erg onwaarschijnlijk is.... Mischien is het word tafel een ongelukkige keuze geweest. Het gaat echter om het principe. Dat lijkt me duidelijk en als je het woord naar de oorsprong volgt, kom je uiteindelijk met dezelfde vraag te zitten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 april 2018 23:07:02 schreef Tidak Ada:
Hier je filmpje van Mad Mike:

Wow. Dat had ik niet gedacht; op stoom? Daar zal ik maandag eens verder op googelen. Dank!

--
(Koreaans voor tafels in het algemeen, ook koffietafel of bureau, is ??.
Meer specifiek eettafel is ?? of natuurlijk ??.
En ??? (teibeul) dan? Dat is een leenwoord uit het Engels! Toen ik in de jaren 80 in Pusan (nu Busan) was, kende men daar dit woord nog niet.)

e: Ik realiseer me net dat ik daarmee weer on topic ben, want ik was daar in het militair hospitaal, en daar stond de meest fantastische Westinghouse (? geloof ik, in elk geval: Amerikaanse) Röntgenapparatuur. Als ik geweten had dat ik 40 jaar later in dit topic zou zitten, zou ik er foto's van gemaakt hebben. Maar ik was daar als patiënt, en bovendien had ik toen meer oog voor de zusterkens, met wie ik tegen het einde van mijn verblijf wandelingen door de vesting moest maken om aan te sterken! Ha, ik herinner me nog dat het vroor; overal lag ijs in de straatjes.
Volgens mij heb ik nog een paar fotonen van die Bremsstrahlung in me.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 2 april 2018 00:57:37 (37%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

We hebben nu gehoord over Kim Jung Oen, Frankenstein, wat 'tafel' in het Koreaans is, over professor Prlwytzkofsky en vele anderen.
Maar zijn radiogolven nu schadelijk of niet? Meer antwoorden dan "ja" of "nee" zijn toch niet mogelijk op die eenvoudige vraag :P

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Ik weet wel dat Zendamateurs voorgoed geinfecteerd zijn(en blijven) door het HF- virus :)
Dus ja, voor sommige mensen is het schadelijk. Het is net zoals intrede in een klooster: Je krijgt een nieuwe (roep)naam, Je bent (bijna)celibatair, en je gaat vreemde kreten roepen ..:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Volgens mij zijn er al lang wettelijke limieten aan de blootstelling aan magnetische velden en niet ioniserende straling.
1, 2, 3

Tidak Ada

Golden Member

De links van GJ_ lezende is er tot mijn verbazing zelfs meer aan de hand dan ik had verwacht!

@evdwele het is Kim Jong Un. OK het is een oen >:) maar zijn naam schrijf je dus anders ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Juist, en het lijkt mij dat het NOS artikel in de startpost non-nieuws is. De kop is in ieder geval in Telegraaf stijl.

Lambiek

Special Member

Op 2 april 2018 12:04:37 schreef Tidak Ada:
De links van GJ_ lezende is er tot mijn verbazing zelfs meer aan de hand dan ik had verwacht!

Inderdaad, dat het allemaal niet gezond voor je is wisten we al. Maar er staan toch dingen tussen die ik ook niet verwacht had. En wie weet is het nog erger, maar dat kunnen de onderzoekers pas zeggen op langere termijn. Dus zolang zitten we lekker in allerlei straling waarvan we niet precies weten wat het met je doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,

Dat is nou net de strekking van mijn bescheiden inbreng :+
Nu ook weer niet in paniek raken maar laten we iets zuiniger op ons zelf zijn als we op de ozon laag zijn geweest :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 1 april 2018 23:07:02 schreef Tidak Ada:

@GD:
Je doet me soms toch wat denken aan dr. Frankenstein

Ik heb ook wel iets weg van zijn succesvolle creatie. Maar dan zonder elektroden in mijn nek :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 2 april 2018 14:29:28 (20%)

Lambiek

Special Member

Op 2 april 2018 14:25:02 schreef electron920:
Nu ook weer niet in paniek raken.....

Ik raak zeker niet in paniek. :)

Maar vaak wordt er wat lacherig over gedaan, en dan na jaren hoor je dat er wel degelijk iets aan de hand is met de straling. Maar goed het zei zo, je kunt er weinig aan doen en we doen er allemaal vrolijk aan mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 2 april 2018 02:02:54 schreef evdweele:
We hebben nu gehoord over Kim Jung Oen, Frankenstein, wat 'tafel' in het Koreaans is, over professor Prlwytzkofsky en vele anderen.

Tidak is hard op weg om een nog grotere zeurkous en negativist te worden dan ik. Gelukkig ben ik al een beetje over mijn post-pensionerings depressie. ;-)

Maar zijn radiogolven nu schadelijk of niet? Meer antwoorden dan "ja" of "nee" zijn toch niet mogelijk op die eenvoudige vraag :P

Wat dacht je van héél misschien?

In de links van GJ staat het allemaal heel correct en netjes uitgelegd. Ik zie er helemaal niets verontrustends in. Het zijn doordachte overheidsdocumenten, dus geen suggestieve onzin om de verkoop van allerlei onzinnige beschermingsmaatregelen te stimuleren.

Blijkbaar heeft de interesse van sommigen in psychologie,filosofie en paranormale zaken en dies meer een voedingsbodem voor paranoia geschapen.
Wie zong ook alweer "Jinny, Jinny, dreams are ten a penny, get your feet back on de grououound?"

Tidak Ada

Golden Member

Wat heeft Jinny er mee te maken?

Ik compenseer mijn postpensioendepressie met galgenhumor, maar dat wil/kan jij denk ik niet inzien :P (ben jij van soms Duitse afkomst? >:))

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 2 april 2018 12:04:37 schreef Tidak Ada:
De links van GJ_ lezende is er tot mijn verbazing zelfs meer aan de hand dan ik had verwacht!

Het hangt er vanaf wat je eruit wil lezen of opmaken.
Ik zie voornamelijk "het is nog onduidelijk", "we weten het niet (zeker)", "we denken dat de huidige wettelijke limieten redelijk veilig zijn".
Maar zit het hele leven niet zo in elkaar? Je weet ook niet zeker of je wel heelhuids terugkomt als je met vakantie gaat of de supermarkt hebt bezocht.

Voortschrijdend inzicht zou je eigenlijk moeten hebben vóórdat je aan een activiteit begint.
Dan waren er geen aardbevingen in Groningen ontstaan, waren er geen mijnwerkers overleden aan stoflongen, was nooit een asbest/eterniet-industrie ontstaan...
Er zijn tientallen voorbeelden op te noemen waarbij het op zijn minst onhandig is te noemen dat ze ooit zijn opgestart.
Maar dat is allemaal wijsheid achteraf. 100% zekerheid bestaat nu eenmaal niet.

@evdwele het is Kim Jong Un. OK het is een oen >:) maar zijn naam schrijf je dus anders ;)

En ook die schrijfwijze is onjuist (net zoals je mijn naam onjuist schrijft). In het Koreaans kent men geen Latijns schrift.

Een mooi voorbeeld van verschillende schrijfwijzen vind ik altijd de naam van de vroegere leider van de Sovjet Unie.
Was het nu Chroestjev, Kroetsjov, Khrushchev of nog anders?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 april 2018 00:33:48 schreef grotedikken:
Van dat soort artikelen die je aanhaalt ben ik niet onder de indruk.
De titel :"Elektromagnetische biologie" zegt genoeg.
Eerst gaat men de lezer overdonderen met fictieve diepgaande studies en klinkende namen van geleerden waarvan het merendeel niet eens bestaat.
En vervolgens alu hoedjes tegen maxi prijzen aanbieden.
Sorry, maar die artikels hebben mij een te hoog postorderbedrijf gehalte. Al ziet het er zeer professioneel uit. Ook oplichters gaan met hun tijd mee.

Ik vind het moeilijk om je reactie serieus te nemen. Ga je nu echt beweren dat het merendeel van de referenties van dat artikel verzonnen zijn, net als het artikel zelf? En dat de auteurs aluhoedjes verkopen? Heb je er langer dan 3 seconden naar gekeken?

Het spijt me maar dit is een wetenschappelijk artikel in een wetenschappelijk tijdschrift dat verwijst naar andere wetenschappelijke studies. Ik kan het niet anders maken. Al die studies zijn gewoon terug te vinden, vul maar in op Scholar Google en je kan op zijn minst de abstract terug lezen, vaak ook het hele artikel. Noem er maar 1 op die daar niet terug te vinden is, het zal je niet lukken.

Je bezweert dat er nog nooit effect is aangetoond van RF want dat heb je ooit op 'toonaangevende' symposia gehoord. Wat voor symposia? Zijn er proceedings te vinden? Hoe heetten die symposia? Hoe lang geleden überhaupt? Ik zou nu kunnen zeggen dat alle sprekers op die symposia aandelen hadden in de telecom industrie, dat ze valse resultaten toonden en bezig waren met een grote 'cover up'. Maar dat doe ik niet, ik kom gewoon met verifieerbare studies.

Ik heb een signature dus ik ben
Lambiek

Special Member

Ik voel een slotje aankomen, het gaat weer nergens over in de laatste vier posten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.