Hallo, ik heb op de plc een incrementele encoder aangesloten. De encoder is op zijn beurt aan een stappenmotor aangesloten. Wanneer ik de stappenmotor laat draaien, zie ik dat de signalen op de plc binnen komen en worden geteld.
Wat ik vreemd vind is dat de encoder signalen blijft afgeven terwijl deze al stilstaat. De signalen worden snel minder en uiteindelijk stopt het. het lijkt erop dat het binnenwerk nog even natold..
De telling geeft ook aan dat er na het stoppen nog tussen de 80 en 100 pulsen worden afgegeven..
Is dit een normale werking van de encoder? ik heb altijd gedacht dat wanneer de encoder stopt, de pulsen ook direkt moeten stoppen. Maar ik kan het verkeerd hebben.
het is een nieuwe encoder De sick/ stegmann drs25-57k05000. Ik heb daarna een andere eveneens nieuwe en zelfde type encoder geprobeerd. Maar deze doet precies hetzelfde.
Hij hoort ook meteen te stoppen.Anders heb je er niks aan.
Misschien heeft dat ding een andere voedingsspanning nodig, of een pull-up weerstand of zo iets.Of ergens en kabelbreuk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat ik me kan voorstellen is dat de stappenmotor nog wat staat na te trillen als ie gestopt is. Als je dan het encoder signaal onvoldoende goed decodeert, zal je zien dat je mogelijk nog een zwik telpulsen ziet.
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat je sneller beweegt dan waar de encoder voor gemaakt is en dat ie intelligent is en dus nog wat "pulsen opgespaard" heeft als je stopt.
Een encoder hoort direct te stoppen met pulsen geven zodra deze stilstaat. Een incrementele encoder heeft ook geen geheugen, dus die kan niet nog een aantal pulsen geven als deze stilstaat.
Als je stappenmotor staat te trillen dan zou je encoder op en af moeten tellen op die plek, dus de waarde zou niet moeten veranderen.
Wat wel kan is dat je kabel storing opvangt en dat je PLC dat ziet als pulsen. Of er is iets niet in orde met je PLC ingang, of verkeerd aangesloten.
Is het wel een speciale ingang voor een encoder?
Gebruik je het A en B kanaal van je encoder?
Wat voor PLC is het?
Heb je een voorbeeld hoe je het hebt aangesloten?
Hier staat nog wat info.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In hoeverre de PLC een "complete" decoder heeft, weet ik niet. Kan ik niet beoordelen. Die dingen ken ik niet.
Maar een "goedkope" truuk om een AB signaal van een encoder te decoderen is om de ene als "clock" signaal te interpreteren en de andere als "richting". Als er normaal gedraaid wordt, dan werkt dat prima:
00 01 11 10 00 01 11 10 00 01 11 10 00 01 11 10
^ ^ ^ ^
Hier heb ik ^ gezet onder alle 0->1 overgangen van het rechter (ik noem hem A) signaal. B is dan LAAG, dus we gaan de ene kant op.
01 00 10 11 01 00 10 11 01 00 10 11 01 00 10 11
^ ^ ^ ^
hier weer, gemarkeerd de momenten dat A laag-hoog doet, B is nu HOOG, dus gaan we de andere kant op.
01 00 10 11 01 00 10 11 10 11 10 11 10 11
^ ^ ^ ^ ^
Nu komt de boel tot stilstand maar staat tussen twee waarden na te wiebelen. Ook hier gemarkeerd waar A van lag naar hoog gaat. Nu zijn op het eind drie onterechte pulsen geteld.
Normaal gesproken maakt dat wiebelen niet uit, de encoder zal continue optellen en aftellen. Dus de waarde blijft schommelen tussen bijv. 500 en 501. Maar dan moet de code die gebruikt wordt in het programma wel goed zijn, als die niet klopt ga je verder optellen. Maar dat heb je alleen als je encoder staat te wiebelen tussen een paar streepjes van je encoder schijf.
MGP
LDmicro user.
Op 7 april 2018 16:54:02 schreef devi777:
ik heb op de plc een incrementele encoder aangesloten.
Verklaar u eens nader, is dat op een speciale tellerkaart of heb je een programma geschreven.
Normaal kun je op een tellerkaart geen enkele puls missen, anders is die tellerkaart te traag of defect, in de veronderstelling dat er niks anders defect is.
Dat natellen klopt in ieder geval niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 7 april 2018 18:46:31 schreef Arco:
Meeste stepper drivers hebben ook een 'brake' stand om geheel tot stilstand te komen...
Nou de meeste drivers die ik ken hebben dat niet, enable, step en dir zijn de normale functies. Als step niet bediend wordt staat de motor al vast. Er zijn wel motoren met een rem, maar die worden allemaal extern bedient.
Ik vraag me dan ook af wat voor driver de TS heeft, en of hij die wel heeft. Misschien stuurt hij de stappenmotor wel aan via de PLC zonder driver, we hebben weer veel te weinig info.
De encoder is aangesloten op de counter (A en B) ingangen van een siemens 314c PLC. Ik heb alleen de A en B, en de + en - signaal van de encoder aangesloten. De encoder heeft nog andere signalen bijvoorbeeld de A/ en B/ M en M/, die heb ik niet aangesloten.
Verder heeft hij nog een zero ader en shield ground, waarvan ik niet weet wat ik ermee moet.
Als de stappenmotor draait, zie ik de ledjes op de counteringang van de plc continue branden. De signalen komen zo snel binnen dat de ledjes geen tijd hebben om te doven. Maar zodra ik de stappenmotor stilzet, zie je dat de ledjes van snel naar steeds langzamer gaan knipperen. Je ziet echt een duidelijke na-draaiing
Het is dus niet zo dat de ledjes op een zelfde snelheid blijven binnenkomen, nadat de stappenmotor is uitgezet.
De stappenmotor tolt ook niet na, en staat samen met de shaft van de encoder direct stil.
Tijdens het stilstand van de stappenmotor komen geen pulsen signalen binnen.
Het lijkt mij dat inwendig in de encoder de mechanica aan elkaar vastzit, kan het dat de steel stilstaat maar de binnenwerk nog even nadraait?
kan het zijn dat er nog een remfunctie op de inwendige mechanica van de encoder zit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco: is de tb6612 een driver? de stepmotor en daarmee ook de encoder staan direct stil. Het uitdraaien van de pulsen nadat de encoder stilstaat, duurt echt nog een seconde of 2. Ik ga vanavond nog even de snelheid aanpassen. misschien draait het gewoon te snel voor de encoder.
benleentje
Golden Member
Ik denk dat de encoder mechanisch niet goed gekoppeld is met de stappen motor. Meestal zit de encoder via een speciale koppelbus aangesloten op een motor. Die koppelbus moet je dan goed vastdraaien. Sommige koppelbussen hebben een veersysteem verwerk. Als dit gebroken is blijft de encoder ook na draaien.

Bij deze koppelbus zit er dus een soort vering in en deze kan nog wel eens breken.
benleentje: Dat is mij niet opgevallen, maar misschien moet ik daar even de focus op leggen.. de shaft van de steppermotor en die van de encoder zit nu met plakband vast.. en niet eens met een hele sterke:) ik laat jullie nog weten.. Bedankt iedereen voor de moeite nog.
Er is nog de mogelijkheid dat de monitoring vertraagd is, het schrijven naar het beeldscherm kost ook tijd, misschien dat daar een vertraging in zit.
benleentje
Golden Member
de shaft van de steppermotor en die van de encoder zit nu met plakband vast..
Daar zit dus je probleem.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het klinkt een beetje als een digitaal filter dat nog moet "leeglopen". Weet je zeker dat er geen FIR filter of zo achter zit?
Ik weet niet of het makkelijk uitelkaar gaan, maar kun je de rotary encoder niet losnemen en er zelf een draai aangeven? Dan kan je het verschil tussen een software en een mechanisch probleem zen.
Op 7 april 2018 19:33:54 schreef devi777:
Verder heeft hij nog een zero ader en shield ground, waarvan ik niet weet wat ik ermee moet.
Als je er serieus wat mee wil gaan doen moet je die ook aansluiten, de shield moet aan de gemeenschappelijke aarde. Van de zero weet ik het zo niet, ken de encoder niet.
Als de stappenmotor draait, zie ik de ledjes op de counteringang van de plc continue branden. De signalen komen zo snel binnen dat de ledjes geen tijd hebben om te doven.
Dat is gewoon normaal, boven de "zeg 50Hz" zien we ledjes gewoon branden. En jij zit vele malen hoger in frequentie.
Maar zodra ik de stappenmotor stilzet, zie je dat de ledjes van snel naar steeds langzamer gaan knipperen. Je ziet echt een duidelijke na-draaiing.
Dan is er toch iets anders aan de hand, het zou kunnen zijn dat het inderdaad een buffer is die leegloopt, zoals sparkyGSX al aan haalde.
De stappenmotor tolt ook niet na, en staat samen met de shaft van de encoder direct stil.
Dan moet de puls trein ook gelijk stoppen, dus probeer te achterhalen wat er mis is.
Het lijkt mij dat inwendig in de encoder de mechanica aan elkaar vastzit, kan het dat de steel stilstaat maar de binnenwerk nog even nadraait?
Nee, dat kan niet. En als het wel zo is kun je de encoder weggooien.
kan het zijn dat er nog een remfunctie op de inwendige mechanica van de encoder zit.
Er zit geen remfunctie op, maar een encoder as draait ook niet echt licht. Dat komt door de simmering "afdicht ring" die er in zit, deze geeft toch wel wat wrijving. Je encoder as draait dus niet super licht, je kunt hem dan ook geen slinger geven zodat hij nog even na draait.
De shaft van de steppermotor en die van de encoder zit nu met plakband vast.. en niet eens met een hele sterke.
Dit is niet de weg natuurlijk, maar ik snap het wel.
Als je even iets wil proberen en je hebt de juiste spullen niet, wordt er nog wel eens naar zo'n oplossing gegrepen.
Maar ik denk niet dat daar je probleem zit. Je zou de as van je encoder eens met de hand kunnen verdraaien, ik denk dat je nog steeds het zelfde ziet, omdat je zegt dat de as van je stappenmotor en encoder direct stilstaan. Maar kan het mis hebben hoor.
MGP
LDmicro user.
Op 8 april 2018 11:15:03 schreef Lambiek:
Dan is er toch iets anders aan de hand, het zou kunnen zijn dat het inderdaad een buffer is die leegloopt, zoals sparkyGSX al aan haalde.
Volgens mij kan dat niet, hoe bepaal je dan de exacte positie en of afmetingen.
Op 8 april 2018 11:23:47 schreef MGP:
Volgens mij kan dat niet, hoe bepaal je dan de exacte positie en of afmetingen.
Daarom gaat het juist fout, als je teller doorloopt terwijl alles al stilstaat kun je niet positioneren.
Maar ik denk ook dat de software nog niet klopt, het kan nooit een closed loop functie zijn op deze manier. Anders zou de motor as daar op moeten reageren.
Maar ik weet ook niet of dat de bedoeling is, we weten nog steeds te weinig.
En wie zegt dat het een goede teller kaart is voor deze functie.
Op 7 april 2018 21:25:09 schreef SparkyGSX:
Het klinkt een beetje als een digitaal filter dat nog moet "leeglopen". Weet je zeker dat er geen FIR filter of zo achter zit?
Nee, de ledjes blijven meeknipperen en die zitten gewoon in de hardware. Er komen dus nog pulsen binnen. De encoder lijkt me dus gewoon nog echt te draaien.
Moet ik wel opmerken dat het een encoder is met een opmerkelijk groot aantal PPR: 5000, dat betekend 20.000 delen per omwenteling. Als je daarmee hoge toerentallen gaat draaien zal die 313C het wel moeilijk gaan krijgen: die gaat tot maximaal 30kHz. Ik heb even geen zin om hier nu aan te gaan rekenen, dat kun je zelf ook wel, maar 100RPM zou ik al stoer vinden als ie het bijhoud. Overigens zouden hoge toerentallen ook een probleem kunnen zijn voor een HTL signaal.
Wat nog zou kunnen is dat het plakband iets opgewonden is, "staat dus onder spanning" en dat als het geheel stilstaat daardoor de encoder nog iets verdraait. Je hebt maar een hele kleine verdraaiing nodig voor nog wat pulsjes.
Het geheel zou dus naijlen, maar dan rijmt het weer niet met wat ik hier voor schreef.
Maar ik denk ook dat de software nog niet klopt, het kan nooit een closed loop functie zijn op deze manier. Anders zou de motor as daar op moeten reageren.
Het is ook geen echte closed loop. De encoder word gewoon gebruikt om grofweg te positioneren.
Op 8 april 2018 11:36:02 schreef Lambiek:..Je hebt maar een hele kleine verdraaiing nodig voor nog wat pulsjes...
In dit geval minder dan 2 graden: 20.000 / 360 = 55. TS had het over ongeveer 100 delen.