de shaft van de steppermotor en die van de encoder zit nu met plakband vast..

Daar zit dus je probleem.

Het klinkt een beetje als een digitaal filter dat nog moet "leeglopen". Weet je zeker dat er geen FIR filter of zo achter zit?

Ik weet niet of het makkelijk uitelkaar gaan, maar kun je de rotary encoder niet losnemen en er zelf een draai aangeven? Dan kan je het verschil tussen een software en een mechanisch probleem zen.

Je aandrijving is dus niet "stijf" genoeg ...

Op 7 april 2018 19:33:54 schreef devi777:
Verder heeft hij nog een zero ader en shield ground, waarvan ik niet weet wat ik ermee moet.

Als je er serieus wat mee wil gaan doen moet je die ook aansluiten, de shield moet aan de gemeenschappelijke aarde. Van de zero weet ik het zo niet, ken de encoder niet.

Als de stappenmotor draait, zie ik de ledjes op de counteringang van de plc continue branden. De signalen komen zo snel binnen dat de ledjes geen tijd hebben om te doven.

Dat is gewoon normaal, boven de "zeg 50Hz" zien we ledjes gewoon branden. En jij zit vele malen hoger in frequentie.

Maar zodra ik de stappenmotor stilzet, zie je dat de ledjes van snel naar steeds langzamer gaan knipperen. Je ziet echt een duidelijke na-draaiing.

Dan is er toch iets anders aan de hand, het zou kunnen zijn dat het inderdaad een buffer is die leegloopt, zoals sparkyGSX al aan haalde.

De stappenmotor tolt ook niet na, en staat samen met de shaft van de encoder direct stil.

Dan moet de puls trein ook gelijk stoppen, dus probeer te achterhalen wat er mis is.

Het lijkt mij dat inwendig in de encoder de mechanica aan elkaar vastzit, kan het dat de steel stilstaat maar de binnenwerk nog even nadraait?

Nee, dat kan niet. En als het wel zo is kun je de encoder weggooien.

kan het zijn dat er nog een remfunctie op de inwendige mechanica van de encoder zit.

Er zit geen remfunctie op, maar een encoder as draait ook niet echt licht. Dat komt door de simmering "afdicht ring" die er in zit, deze geeft toch wel wat wrijving. Je encoder as draait dus niet super licht, je kunt hem dan ook geen slinger geven zodat hij nog even na draait.

De shaft van de steppermotor en die van de encoder zit nu met plakband vast.. en niet eens met een hele sterke.

Dit is niet de weg natuurlijk, maar ik snap het wel. :) Als je even iets wil proberen en je hebt de juiste spullen niet, wordt er nog wel eens naar zo'n oplossing gegrepen.

Maar ik denk niet dat daar je probleem zit. Je zou de as van je encoder eens met de hand kunnen verdraaien, ik denk dat je nog steeds het zelfde ziet, omdat je zegt dat de as van je stappenmotor en encoder direct stilstaan. Maar kan het mis hebben hoor.

Op 8 april 2018 11:15:03 schreef Lambiek:
Dan is er toch iets anders aan de hand, het zou kunnen zijn dat het inderdaad een buffer is die leegloopt, zoals sparkyGSX al aan haalde.

Volgens mij kan dat niet, hoe bepaal je dan de exacte positie en of afmetingen.

Op 8 april 2018 11:23:47 schreef MGP:
Volgens mij kan dat niet, hoe bepaal je dan de exacte positie en of afmetingen.

Daarom gaat het juist fout, als je teller doorloopt terwijl alles al stilstaat kun je niet positioneren.

Maar ik denk ook dat de software nog niet klopt, het kan nooit een closed loop functie zijn op deze manier. Anders zou de motor as daar op moeten reageren.

Maar ik weet ook niet of dat de bedoeling is, we weten nog steeds te weinig.

En wie zegt dat het een goede teller kaart is voor deze functie.

Op 7 april 2018 21:25:09 schreef SparkyGSX:
Het klinkt een beetje als een digitaal filter dat nog moet "leeglopen". Weet je zeker dat er geen FIR filter of zo achter zit?

Nee, de ledjes blijven meeknipperen en die zitten gewoon in de hardware. Er komen dus nog pulsen binnen. De encoder lijkt me dus gewoon nog echt te draaien.

Moet ik wel opmerken dat het een encoder is met een opmerkelijk groot aantal PPR: 5000, dat betekend 20.000 delen per omwenteling. Als je daarmee hoge toerentallen gaat draaien zal die 313C het wel moeilijk gaan krijgen: die gaat tot maximaal 30kHz. Ik heb even geen zin om hier nu aan te gaan rekenen, dat kun je zelf ook wel, maar 100RPM zou ik al stoer vinden als ie het bijhoud. Overigens zouden hoge toerentallen ook een probleem kunnen zijn voor een HTL signaal.

Wat nog zou kunnen is dat het plakband iets opgewonden is, "staat dus onder spanning" en dat als het geheel stilstaat daardoor de encoder nog iets verdraait. Je hebt maar een hele kleine verdraaiing nodig voor nog wat pulsjes.

Het geheel zou dus naijlen, maar dan rijmt het weer niet met wat ik hier voor schreef.

Maar ik denk ook dat de software nog niet klopt, het kan nooit een closed loop functie zijn op deze manier. Anders zou de motor as daar op moeten reageren.

Het is ook geen echte closed loop. De encoder word gewoon gebruikt om grofweg te positioneren.

Op 8 april 2018 11:36:02 schreef Lambiek:..Je hebt maar een hele kleine verdraaiing nodig voor nog wat pulsjes...

In dit geval minder dan 2 graden: 20.000 / 360 = 55. TS had het over ongeveer 100 delen.

Op 8 april 2018 11:45:17 schreef GJ_:
Het is ook geen echte closed loop. De encoder word gewoon gebruikt om grofweg te positioneren.

Dat heeft totaal geen zin, dan kun je net zo goed alleen puls en richting gebruiken van je driver. Dat is net zo precies, als je je driver en motor goed dimensioneert, is de kans dat je stappen mist heel erg klein, zo niet verwaarloosbaar.

Als je een encoder gebruikt, doe je dat om een eventuele positie te corrigeren bij een fout.

Op 7 april 2018 19:33:54 schreef devi777:

Als de stappenmotor draait, zie ik de ledjes op de counteringang van de plc continue branden. De signalen komen zo snel binnen dat de ledjes geen tijd hebben om te doven.

Nee dat is niet zo. Je ogen hebben geen tijd om waar te nemen dat de ledjes gedoofd zijn.

In theorie kan het zijn dat ze in de PLC iets gebouwd hebben van: "indien ingang hoog, dan minimaal 10ms lang ledje aan", maar het LEDJE kan gewoon 500000 keer per seconde aan en uit.

Op 7 april 2018 18:46:31 schreef Arco:
Meeste stepper drivers hebben ook een 'brake' stand om geheel tot stilstand te komen...

Dat noem ik geen brake, dat is gewoon standaard bij iedere driver. Die functie kun je met je enable aan of uit zetten, dan zorg je ervoor dat de spoelen bekrachtigt blijven tijdens stilstand. De stroom wordt beperkt door het PWM signaal wat door de spoelen gaat, anders zou je motor te heet worden tijdens stilstand.

Wat ik een rem vindt is: Een externe elektrische rem die door de driver geactiveerd wordt als de motor stilstaat, maar dat heb ik nog nooit gezien. Wel een externe rem, dat kom je wel eens tegen. Maar die wordt niet bedient door de driver.

Maar daarover verschillen we blijkbaar van mening. :)

Op 8 april 2018 11:36:02 schreef Lambiek:
Wat nog zou kunnen is dat het plakband iets opgewonden is, "staat dus onder spanning" en dat als het geheel stilstaat daardoor de encoder nog iets verdraait. Je hebt maar een hele kleine verdraaiing nodig voor nog wat pulsjes.

ik zet hier mijn geld op in.

/dat/ zou ik pas verwachten als eea stroef draait. Mijn encoders draaien allemaal super soepel....

Op 8 april 2018 13:38:04 schreef rew:
/dat/ zou ik pas verwachten als eea stroef draait. Mijn encoders draaien allemaal super soepel....

Zo'n industriële encoder draait niet soepel.

Dat komt door de simmering "afdicht ring" die er in zit, deze geeft toch wel wat wrijving. Je encoder as draait dus niet super licht, je kunt hem dan ook geen slinger geven zodat hij nog even na draait.

Op 8 april 2018 11:50:06 schreef rew:
[...]Nee dat is niet zo. Je ogen hebben geen tijd om waar te nemen dat de ledjes gedoofd zijn.

In theorie kan het zijn dat ze in de PLC iets gebouwd hebben van: "indien ingang hoog, dan minimaal 10ms lang ledje aan", maar het LEDJE kan gewoon 500000 keer per seconde aan en uit.

REW: dat wist ik niet, dacht dat mijn ogen sneller waren als het led:)

Ik ben er achter waarom de pulsen achteraf nog binnenkomen. Degene die zijn geld op het plakband heeft gezet kan incasseren:).

De overbrenging is namelijk de oorzaak, maar niet omdat de encoder achteraf nog na tolt. Die staat vrijwel direct stil, de binnenkomende pulsen duren dan nog 3 tot 5 seconde.

De echte oorzaak is dat de steel van de stappenmotor en de encoder niet goed zijn uitgelijnd. Wanneer de stappenmotor draait, komen er bepaalde krachten op de steel van de encoder, als de steppenmotor stopt, vallen deze krachten weer langzaam (door de plakband) weg, en dit geeft nog een heleboel pulsen achteraf. Ik moet er wel bij zeggen dat je het eigenlijk niet ziet gebeuren, maar de encoder is zo gevoelig dat hij het wel registreert.

Wanneer ik namelijk met mijn vingers een flinke draai geeft zie ik de pulsen wel direct stoppen. Hooguit 1 of 2 pulsen nog.

Als ik de steel van de encoder ook maar heel licht aanraakt levert dit al een heleboel pulsen af. Dan heb ik er niet aan gedraaid, maar alleen aangeraakt.
Dan vraag ik me zelf weer af, hoe je een stabiele telling krijgt in industriële omgevingen, waar veel trillingen aanwezig zijn.
Maar misschien dat een fatsoenlijke verbinding alles oplost. Heb al een koppeling bestelt, even afwachten nog.

Ik wil iedereen bedanken.

Het lijkt me dat de encoder dan nog wat natrilt, dus naar beide zijden.
Verwerking van de pulsen zal wel alleen tellen zijn, en niet richting (want dan zou dit niet meegeteld worden)

Nee, de verwerking is niet alleen tellen, het is een encoderingang.

TS heeft echter wel 20.000 delen per omwenteling dus die 100 pulsjes is ruim minder dan 2 graden.

Op 9 april 2018 16:15:38 schreef devi777:
Als ik de steel van de encoder ook maar heel licht aanraakt levert dit al een heleboel pulsen af. Dan heb ik er niet aan gedraaid, maar alleen aangeraakt.
Dan vraag ik me zelf weer af, hoe je een stabiele telling krijgt in industriële omgevingen, waar veel trillingen aanwezig zijn.
Maar misschien dat een fatsoenlijke verbinding alles oplost.

Om te beginnen inderdaad fatsoenlijk vastzetten. En voortaan eerst even bedenken welke resolutie zinvol is. Nu zit je opgescheept met een maximum toerental van pakweg 100RPM en een resolutie die wellicht nutteloos is.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (66%)]

Op 8 april 2018 11:48:34 schreef Lambiek:
[...]
Om te beginnen inderdaad fatsoenlijk vastzetten. En voortaan eerst even bedenken welke resolutie zinvol is. Nu zit je opgescheept met een maximum toerental van pakweg 100RPM en een resolutie die wellicht nutteloos is.

waarom zou het eigenlijk niet meer dan 100omw/min aan kunnen, is de plc 314c de beperkende factor?

De bedoeling is dat deze een handklep van de vijver gaat bedienen. De snelheid is niet van belang. Ik weet dat hiervoor een stappen motor niet ideaal is, en er betere opties zijn. Maar die zijn super duur en zelf maken is natuurlijk nog het leukst:)

Op 9 april 2018 17:10:57 schreef devi777:
waarom zou het eigenlijk niet meer dan 100omw/min aan kunnen, is de plc 314c de beperkende factor?

Daar heb ik het nooit over gehad. :)

Op 9 april 2018 17:12:39 schreef devi777:
De bedoeling is dat deze een handklep van de vijver gaat bedienen. De snelheid is niet van belang. Ik weet dat hiervoor een stappen motor niet ideaal is, en er betere opties zijn. Maar die zijn super duur en zelf maken is natuurlijk nog het leukst:)

Moet die klep alleen open en dicht?, of komen er ook nog andere posities voor?

Als het alleen open en dicht moet, kun je net zo goed een paar eindschakelaars nemen in plaats van een encoder.

Op 9 april 2018 17:10:57 schreef devi777:

Ow, ik dacht dat het een 313 was, die telt met maximaal 30kHz. Een nieuwe 314C gaat tot 60kHz, dus zeg maar 200RPM.

Op 9 april 2018 16:15:38 schreef devi777:
Ik ben er achter waarom de pulsen achteraf nog binnenkomen. Degene die zijn geld op het plakband heeft gezet kan incasseren:).

joepie.....eindelijk iets gewonnen.
vanaf deze plek wil ik graag lambiek bedanken voor het noemen van deze optie, zonder deze vriendelijke en nobele man was het niet mogelijk geweest. verder bedank ik ook natuurlijk, mijn naasten die mij altijd hebben gesteund, ook in de moelijke tijden. en iedereen natuurlijk die ik vergeten ben :)

Je aandrijving is dus niet "stijf" genoeg ...

Er worden speciale "veren" verkocht om een encoder vast te zetten.
Deze veren zijn flexibel in alle richtingen maar ze torderen niet.
Hierdoor kan je encoder vrij bewegen en worden de kogellagers niet onnodig belast (thermische uitzetting, trillingen, slechte uitlijning, ....)