alternatief TL072CP

Hoi allemaal,

ik ben een revisie aan het geven aan een oude Rodec MX180
De OpAmps hebben toch al een serieuze ouderdom en de IC markt heeft niet stil gestaan, daarom mijn vraag, is er een beter alternatief voor de TL072CP?

Alvast bedankt,
Mvg

ok thanks, ff kijken naar de specs en de voltages ;)

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben het met Aart eens, de OPA2134 is ook een opamp en heeft voor audio goede specificaties.
Bij EOO rond de 3,60€, goedkoper heb ik hem niet kunnen vinden.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En zou die in dat apparaat een hoorbaar verschil bieden tegenover de TL072? Voldoende om de heel wat hogere prijs te verantwoorden? Ik heb er mijn twijfels bij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Specs zien er inderdaad veelbelovend uit, veel beter dan de oude.
Of je hoort of niet, laat ik in het midden, ze moeten vervangen worden en dan is de prijs niet een issue mijn gedacht, ik ben immers aan het reviseren... dat wil zeggen alles er uit en nieuw er in.
EN hij is voor mij bedoeld, dus dat beestje gaat nog eens 30 jaar of meer meegaan

[Bericht gewijzigd door GM Tech op zaterdag 7 april 2018 21:46:49 (16%)

Hangt van de schakeling af. In een RIAA correctie PU voorversterker ga je dat zeker horen. Daar hoor je zelfs het verschil tussen een NE5532 en een OPA2134. Of een LT1028 en een NE5534.
Afgelopen jaar de OPA2134 bij Reichelt besteld, was toen Eur. 2,50.

OPA2134 Eur. 2,51
NE5532 Eur. 0,25

prijzen excl. BTW.

Op 7 april 2018 21:45:36 schreef Fotohuis:
OPA2134 Eur. 2,51
NE5532 Eur. 0,25

prijzen excl. BTW.

heb het ook gezien, dus dat zal em worden :)
Bedankt allen voor u bijdrage

Op 7 april 2018 21:35:06 schreef SoldeerWarrior:
Specs zien er inderdaad veelbelovend uit, veel beter dan de oude.
Of je hoort of niet, laat ik in het midden, ze moeten vervangen worden en dan is de prijs niet een issue mijn gedacht, ik ben immers aan het reviseren... dat wil zeggen alles er uit en nieuw er in.
EN hij is voor mij bedoeld, dus dat beestje gaat nog eens 30 jaar of meer meegaan[bijlage]

De opamps bepalen niet de klank, wel de schakeling er om heen.Het heeft ook weinig zin om ruisarme types te gebruiken op plaatsen waar de signalen reeds een paar volt zijn.
Reviseren, tja, misschien is het voldoende als je de kogellagers vervangt, dat zijn de enige bewegende delen. De schuifregelaars gewoon doorsmeren is voldoende.
Ik zou gewoon meten of het ding nog aan specificatie voldoet. Onafhankelijk daarvan gaat hij toch wel 30 jaar mee. Nieuwe onderdelen kunnen na een dag al sneuvelen, maar ook na dertig jaar........

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 7 april 2018 22:02:55 (18%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De opamps bepalen niet de klank, wel de schakeling er om heen.

Dat bedoelde ik ongeveer, jawel. Maar uiteraard doet eenieder wat haar/hem het beste lijkt. NE5532 zou ook eerder mijn keuze zijn.

Minder duidelijk is het me, wat kogellagers in een mengpaneel(tje) zouden verloren hebben :?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 7 april 2018 22:00:55 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 7 april 2018 21:55:58 schreef buzzy:
[...]De opamps bepalen niet de klank, wel de schakeling er om heen.
Reviseren, tja, misschien is het voldoende als je de kogellagers vervangt, dat zijn de enige bewegende delen. De schuifregelaars gewoon doorsmeren is voldoende.

Mja heb er niet bij vermeld dat de mixer een doorgebrande voeding had en het rechterkanaal niet naar behoren werkte, heb de fout gevonden en hersteld.
Sorry voor de onvolledige uitleg, welke enkel maar de vraag was over de IC in de eerste plaats, hopelijk geeft deze post u iets meer inzage in het verhaal, en geloof me, ik weet waar ik mee bezig ben.

Op 7 april 2018 21:59:30 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat bedoelde ik ongeveer, jawel. Maar uiteraard doet eenieder wat haar/hem het beste lijkt. NE5532 zou ook eerder mijn keuze zijn.

Minder duidelijk is het me, wat kogellagers in een mengpaneel(tje) zouden verloren hebben :?

Ik ook niet. ik hoor ook geen verschil tussen montagedraad met teflon of pvc isolatie, ook al gaat teflon veel langer mee.

blackdog

Golden Member

Hi,

Er is een rede dat ik niet voor de NE5532A ga in mijn opmerkingen.
Vrijwel zeker heeft de ontwerper rekening gehouden met dat de TL072 Fet ingangen heeft.

Zomaar een NE5532A in de schakelingen plaatsen zonder het ontwerp te kennen is niet wijs.
Je kan aardig wat offset fouten krijgen en stroomruis door de bipolaire ingangen en hun hoge bias stromen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Klopt, en de OPA2134 heeft ook FET ingangen en een hele lage THD. Is daardoor wel tamelijk ESD gevoelig.

High met Henk

Special Member

Maar waarom een alternatief?

ding kost 66 cent bij farnell....

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 april 2018 01:50:55 (5%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je hem alleen wilt reviseren is het niet zo gepast, maar soms worden dit soort mixers gebruikt bij b.v. vinyl studiowerk waar hij gekozen wordt op persoonlijke voorkeur maar iedere extra dB STN fijn is om te hebben.

Die paar tientjes aan componenten zijn buiten de hobbywereld in het algemeen geen probleem.

Allicht is bipolair gaan mogelijk, en dan heb je wat meer keus aan audio opamps, of in ieder geval de mogelijkheid een 5532 te pakken. Maar daar kan als je het goed wilt doen een hoop meet- en ontwikkeltijd in gaan zitten.
Ik zou dan eerst kijken welke andere mixers mogelijk in aanmerking komen.

heb de schema's goed doorgelicht, en de white papers van ti en de waarden goed vergeleken, heb er twee besteld en dan wordt het inderdaad meten. Wordt dus vervolgd...

De enige manier om dit goed te doen is analyseren van het huidige schema. Wat je nodig hebt is:

  • Voedingsspanning
  • Ingangsspanningsbereik
  • Uitgangsspanningsbereik
  • Impedantie die de ingang ziet, vooral voor DC
  • Gain factor (terugkoppeling en ingangsweerstand)
  • De compensatie (terugkoppelcondensator)
  • Belasting van de uitgang, ook of dat capacitief is

Wild wat opamps vervangen leidt niet tot een optimaal resultaat. Alles moet op elkaar aangepast zijn.

-

[Bericht gewijzigd door GM Tech op zondag 8 april 2018 11:40:14 (100%)

Op 8 april 2018 11:38:41 schreef SoldeerWarrior:
[...]

yup, weet ik, daarvoor zijn er schema's hé ;) en vooral kijken naar de waardes van de 072

Arco

Special Member

...heb er twee besteld en dan wordt het inderdaad meten...

Beter gewoon een luistertest doen. Betere meetresultaten geven niet altijd een beter geluid... (en daar gaat het tenslotte om)
Ik heb in het verleden ook zaken gemaakt die op papier en qua meetresultaten beter moesten zijn, maar daar hoorde je tijdens luistertests niks van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je zomaar een opamp vervangt is de luistertest niet representatief. Waar je naar aan het luisteren bent is hoe een opamp klinkt die werkt in een circuit met compensaties die voor een andere opamp gemaakt zijn.