Hallo,

Ik heb wat last dat de auto inhoud bij gasgeven boven de 100 kM//h en dat ligt aan de MAP sensor van Bosch die erin zet: 0 281 002 510, nu zit er sinds een tijdje een nieuwe in, maar die geft hetzelfde probleem op den duur, nu begrijp ik dat ik die sensor ook schoon kan maken, volgens internet met een speciale MAP sensor reiniger, maar mijn garagehouder zegt dat dat ook met remmenreiniger kan. En ik lees ook contactspray, iemand een goede suggestie wat te gebruiken? ik wil het zelf doen, is makkelijk bereikbaar, en klein klusje, maar wil m ook niet kapot maken oid.

Hallo Andre,

Deze sensor wordt veel gebruikt op een turbodiesel motor en meet volgens mij alleen de relatieve luchtdruk t.o.v. de atmosferische druk. Ik heb deze sensoren meerdere malen succesvol gereinigd met remmenreiniger. Of het schadelijk is voor de sensor heb ik nog nooit uitgezocht, de aanleiding was er niet voor. Carburateurreiniger werkt ook goed. Vaak wordt de verstopping veroorzaakt door een mengsel van uitlaatgassen en carterdampen. Bij regelmatig verstoppen zou je dat probleem moeten aanpakken om herhaling te voorkomen.

De map sensor is de druk opnemer . Als daar wat mee mis is ga je waarschijnlijk in noodloop. De maf sensor is de massa lucht sensor . Dat gaat met thermische sensors en een verwarmingselementje . Die willen wel vervuilen en dan kun je proberen om ze schoon te maken.
Of daar je probleem zit ? Miss een obd2 analyzer kopen en live data uitlezen of een obd2 interface en een programma op een laptop.
Uitzoeken hoe je turboregeling is en of die werkt .
De oorzaak bij de sensor zoeken is wensdenken en als die vernieuwt is en het probleem komt terug of blijft dan is het waarschijnlijk verder zoeken. Succes

De sensor is al een keer vervangen (hij was zichtbaar vervuild) en toen bleef de storing (noodloop) een tijd weg, nu is dat weer terug.
En remmenreiniger heb ik en de speciale MAP sensor reiniger niet, vandaar.

En gezien mijn garage wat verder weg is, wilde ik deze keer de sensor zelf reinigen. De oude sensor die eruit gehaald is heb ik nog, dan kan ik die schoonmaken en wisselen.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (13%)]

Dat kan gewoon met remmenreiniger. Als de sensor zo snel vervuilt kan je eens naar de carterventilatie kijken of alle slangen en klepjes nog goed zijn. Of de turbo lekt intern teveel olie via het compressor wiel daardoor kan de sensor ook vervuilen

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (24%)]

Ik ben het met jan eens dat het van alles kan zijn en dat je eigenlijk eerst diagnose moet stellen. Specifiek over het reinigen, dat zou met remreiniger moeten kunnen. Niet met perslucht erbij, geen boortje o.i.d. er door halen, dan is ie wel stuk. Remreiniger even goed laten uitdampen alvorens je hem weer aansluit.

De storing deed zich de eerste keer ergens augustus 2014 voor, daarna is ie vervangen zo'n 3 jaar tussen de storingen in dus, als ie het met een beetje schoonmaken weer 3 jaar doet, ben ik blij.

Er deed 1 gloeiplug in die periode niet mee en als ik startte en achteruit reed dan kwam er ook een goede walm binnen, die gloeiplug is vervangen (dat scheelt n hoop rook bij starten) en ik hoop dat dat ook vervuiling van de MAP sensor scheelt.

Op inet en you tube staat van alles over het reinigen van een maf sensor . Zelf heb ik het ook gedaan en het helpt een beetje en even . Daarna de sensor open gemaakt om te kijken hoe t er uit ziet en voorzichtig schoongemaakt maar t gaat niet goed. Zo'n maf sensor is een mooie sensor als je ziet hoe snel die reageert en t werkt door t meten van temperatuur verschillen en dat is gevoelig voor vervuiling. Je kunt t rustig proberen als ie al vuil is . In een polo diesel kon ik soms beter met een losgekoppelde sensor rijden maar daar was wel het nodige gesjoemeld aan software ,egr en katalysator .