Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Heb net even door wat papieren catalogi uit 2017 gebladerd voor de score aantal analoge (Japanse) multimeters:

  • Hioki = 0 (hoewel de 3030 nog wel verkocht word
  • Kyoritsu = 1 (de KEW1110 die Fred101 heeft gelinkt)
  • Yokogawa = 0 (alleen een paar uit de 2000 serie)
  • Sanwa = 13

Sanwa maakt nu dus nog veel modellen en de EM7000 is een FET model. Zelf vind ik de YX-361TR (of de oudere YX-360TR) mooier als de KEW1110 maar aangeboden exemplaren op internet zijn bijna allemaal fake.

Sanwa is een merk dat nog ontbreekt in mijn verzameling.

De Synthesizer/Level Generator HP3335A is mijn werkpaard voor HF. Het bereik van 200 Hz (!) tot 82 MHz is ideaal voor mijn KG projecten. Resolutie over het gehele bereik is 0,001 Hz (1 mHz). Zowel 50 als 75 Ohm uitgang. Output tot 13.01 dBm vanaf -86.98 dBm, in 0.01dB steps. Zowel instelling van 1 vaste frequentie als ook sweepen over het gehele bereik. Fase kan over totale 360 graden in stappen van 0.1 graad ingesteld worden.
Toen we nog geen VNWA hadden met externe referentie ingang, kon met behulp van de HP8405A Vector Voltmeter, elke afwijkende GPSDO- en Rubidium Standaard- outputfrequentie tot op 1 mHz worden bepaald.

Gr.N.

Detail

Detail

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Dat is zeker een goede generator ik werk er veel mee nou ja nu even niet :+
Ik dacht dat ik hem al eens gezien had in een draadje.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk e.a.,

ja, dat klopt. In het 10 MHz OCXO Master Clock nabouw topic is dit ook gememoreerd. Toen had ik er echter geen plaatje bij geplaatst. Veel kilo's (19), maar wonderschone techniek.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Van de week kwam één van de buren aan met bijgaande oude meetinstrumenten of ik interesse had. In eerste instantie leek me dit niets voor mij. Nog eens even nagedacht en misschien is het iets voor een liefhebber op het forum. Dus kom maar op met het spul. Dus wil iemand deze instrumenten gratis hebben roep maar. Ze kunnen ook opgestuurd worden maar dan zal je wel de verzendkosten voor je rekening moeten nemen. Weggooien vind ik dus geen goed idee. Ter info de voltmeter is niet helemaal oké. Als je hem rechtop zet dan gaat de wijzer naar volle schaal. Laat maar horen wie ze wil hebben. Afhalen omgeving Maarssen is natuurlijk ook mogelijk.

flash2b

Special Member

Ik heb grote interesse, het is een mooie set en zoals je weet verzamel ik dit soort meters. Afhalen heeft mijn voorkeur en scheelt inpakken.

@Edit
Ik stuur je wel een PM

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 17 april 2018 09:51:43 (11%)

Dat is snel. Hoe wil je de overdracht regelen.

Vandaag mogen in ontvangst nemen :) :)

ASPA-tech.be
Diamon

Golden Member

Sinds een paar weken in het bezit van een Delta Elektronika ES030-5 (hallo Delta support :+).
Met dank _o_ aan Delta support voor het toesturen van 2 nieuwe knoppen, beide afdekdopjes misten.

http://i67.tinypic.com/2llkc3n.jpg

flash2b schreef :

Sanwa is een merk dat nog ontbreekt in mijn verzameling.

Ik heb hier nog een sanwa N-301 liggen. Helaas in erbarmelijke uiterlijke staat. Glas is gekraakt en een paar kast beschadigingen. Werkt nog wel en is niet in gerommeld. Is 40+ jaren in een bak in de auto meegezeuld geweest. Als je er iets mee bent laat maar weten.

Etienne

miedema

Golden Member

Ha Diamon,

Mooie voeding! Hier staat er ook 1, en ben er blij mee. Niet erg schoon, maar wel veel power zonder warmte :-)

Het duurde even voor ik de bedoeling van je plaatje doorzag: nieuwe en oude knop naast elkaar. Inderdaad fantastische service van Delta support. Ik kan er over meepraten ;-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

@eross / Etienne
Dank je wel voor je reactie, de Sanwa N-301 is een mooie meter. Vooral het de houten zijkanten van dat soort modellen (N-301, N-501, etc.) vind ik bijzonder.

Interesse is er wel, maar je woont helaas niet in de buurt zie ik, maar misschien kan je me een foto mailen?

hier staat ook zo'n es 030-5 delta, de meest gebruikte voeding hier.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 april 2018 15:03:24 schreef flash2b:
@eross / Etienne
Dank je wel voor je reactie, de Sanwa N-301 is een mooie meter. Vooral het de houten zijkanten van dat soort modellen (N-301, N-501, etc.) vind ik bijzonder.

Flash; de N-501 is wel een heel bijzondere met zijn 500.000 Ohm/volt... (instrument is 2µA FS) die waren aan de prijzige kant (duurder dan een FET voltmeter), en dus niet zo dik gezaaid... . De N-301 heeft de meer gangbare 20kOhm/volt.

Op de foto lijkt de schaal heel vuil, maar het is gewoon wat stof.

groeten

Kris

Dit topic lang niet bekeken, leuke spulletjes zie ik weer langs komen!

Op 1 april 2018 12:44:26 schreef flash2b:
Ben blij dat hij het helemaal weer doet en in spec is, de vorige eigenaar maar beter geen reparatie kunnen uitvoeren of iig de juiste onderdelen moeten aanschaffen.

Hoe komt iemand erop om op die wijze reparatiepogingen te doen?! Hulde dat je volhardend genoeg was om het apparaat in ere te herstellen, zelfs als dat onconventionele methoden behelsde voor het verkrijgen van schema/pcb-layout!

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Op 23 april 2018 19:22:03 schreef kris van damme:
Flash; de N-501 is wel een heel bijzondere met zijn 500.000 Ohm/volt... (instrument is 2µA FS) die waren aan de prijzige kant (duurder dan een FET voltmeter), en dus niet zo dik gezaaid...

Super mooi en bijzonder, het meter movenent is zeer fragiel. Er is ook een N-501D model met een op-amp erin. Ik heb het 501 model ooit op marktplaats aangeboden zien worden, maar ben er toen niet in geslaagd hem te kopen. Als jij er ooit afscheid van wil nemen, dan hoor ik het wel :+

Door blijven zoeken heb ik ook een mooie Kamoden 360-TRCX-A (100KΩ/V) gevonden. Een andere die ik vond had een kapotte draaispoel meter.

@Jochem
Thanx, soms moet je ook wel geluk hebben dat iemand je nog een berichtje met foto terug stuurt. Maar alles om een meter te redden hè ! :-)

Op 23 april 2018 21:06:24 schreef flash2b:

Super mooi en bijzonder, het meter movenent is zeer fragiel. Er is ook een N-501D model met een op-amp erin. Ik heb het 501 model ooit op marktplaats aangeboden zien worden, maar ben er toen niet in geslaagd hem te kopen. Als jij er ooit afscheid van wil nemen, dan hoor ik het wel :+

Niet alleen de 2µA FS maakt de 501 bijzonder, maar hij doet dit dan nog bij een zeer lage spanning, 60mV. Er zijn 20kOhm instrumenten die 300mV nodig hebben om tot einde schaal te raken..

de draaispoelmeter neemt dus maar heel weinig vermogen op. Je zou dan verwachten dat de naald vooruit kruipt, maar dat valt nog goed mee. (er zijn 40kOhm/V toestellen die niet beter doen)

de 510D (die met de op-amp) das toch niet meer hetzelfde.

nog een Sanwa klassieker is de 501-ZX-TR . Zéér universele meter.

Mijn exemplaar was toen ik hem kreeg in onmogelijke toestand. ( het draaispoelinstrument was in zeer slechte staat) Het is niet zonder enige moeite toch goed gekomen. Wat me verbaasde is dat het draaispoelsysteem gelagerd zit op geveerde saffiertjes (jewels) en dat dit niet vermeld staat op de wijzerplaat.

groeten

Kris

flash2b

Special Member

Prachtig, 3 weken na mijn post worden er nu opeens 2 Sanwa's geshowed in dit topic, erg leuk!

Thevel

Golden Member

Inderdaad een fraai metertje, maar ik heb geen idee aan welk bouwjaar ik moet denken..

flash2b

Special Member

De N-501 is van rond 1972, de 501-ZX-TR is een paar jaar ouder.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Weer lekker bezig met oude multimeters :-)

Herrinner je nog die Data Precision 3400, die we inclusief manuals op de laatste Jutberg vonden?
Ik mopperde toen semi-grappend dat het zo jammer was dat er niks te repareren viel.....
In het geval van die Data Precision bleek dat uiteindelijk niet te kloppen, en heb er toch nog een avontuur mee beleefd.
Ik heb daar hier wat over geschreven.

groet! Gertjan.

Op 24 april 2018 09:54:17 schreef miedema:
Ha flash2b,

Weer lekker bezig met oude multimeters :-)

Herrinner je nog die Data Precision 3400, die we inclusief manuals op de laatste Jutberg vonden?
Ik mopperde toen semi-grappend dat het zo jammer was dat er niks te repareren viel.....
In het geval van die Data Precision bleek dat uiteindelijk niet te kloppen, en heb er toch nog een avontuur mee beleefd.
Ik heb daar hier wat over geschreven.

groet! Gertjan.

tja.. dual slope A/D convertors worden geroemd om het netstoringsonderdrukkingseigenschappen, maar ze moeten dan wel aan de juiste frequentie werken :-)

Nog één sanwaatje om het af te leren , een Jonkie, de SH-83TR. Die werd verkocht eind jaren 80 en is oneindig maal gekopiëerd door chinezen en dies meer.

Het weten waar je met de Ohms meting zit in de U/I karakteristiek is hier heel goed uitgewerkt, wat nog steeds zeer handig is bij het meten en vergelijken van niet lineaire componenten.

groeten

Kris

Thevel

Golden Member

Zie ik goed dat er nog steeds beschermings-folie op het gedeelte rond de draaiknop zit?

Op 24 april 2018 23:26:56 schreef Thevel:
Zie ik goed dat er nog steeds beschermings-folie op het gedeelte rond de draaiknop zit?

Dat heb je heel goed gezien :-)

groeten

Kris

Tidak Ada

Golden Member

Twee mooie lichtspotmeters:

Beetje onscherp, maar ik had geen zin om een statief te halen

Ja Gertjan, ik heb hem toch in orde gekregen :)
En zowaar nog een tweede erbij !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten