Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

@ Hewlett

leuk dat je ook zo'n set hebt. Het lijkt wel, dat het schuimrubber bij jou anders verkleurd is, dan bij mij....(hi).

Ik gebruik APC-7, omdat mijn SWR-brug (Wiltron 97A50-1) op de testuitgang ook zo'n connector heeft. Dan moet je wel gaan verzamelen...

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Hewlett

Honourable Member

<OT>
Hihi, ja dat schuim daar moet je wel mee oppassen. Kans is aanwezig dat het naar verloop van tijd een soort kleverige brei wordt welke heel lastig te verwijderen is. Ik ga bij al mijn koffertjes het schuim preventief vervangen.

Waarom ik dat doe? Tot mijn grote ontsteltenis zag ik dit toen ik het koffertje met 11600A transistor test fixture open maakte, dit :-(

6 maanden geleden was het schuim nog intakt, dus dat verouderen gaat erg hard. Gelukkig zitten er doppen op de beide APC-7 connectors. Losse schuim heb ik weggehaald, wat er nu nog zit zit vastgeplakt. Graag tips hoe je dit weer schoon krijgt :-) Met wasbenzine gaat het, maar met kunstofdelen is dat wel oppassen...

</OT>

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
RAAF12

Golden Member

Op 7 juni 2018 12:12:12 schreef flash2b:
Grappig dat alles hier op CO gecorrigeerd wordt alleen klopt de correctie niet: https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_3.html

WV staat in relatie met DC en niet met AC waarbij de piek waarde hoger ligt.

En vaak wordt ook de maximale rimpel opgegeven, als die wordt overschreden gaat de levensduur door de extra opwarming omlaag. Het is vaak een kwestie van prijs, boekhouders willen goedkoop, de NASA de allerbeste die te koop zijn. Die solid SMD elco's zie je steeds meer in de moderne consumenten apparatuur oa. smartfone's en laptops.

@ Hewlett

Eerst "deppen" met plakband, ducttape werkt goed.
Dan de restjes verwijderen met aanstekervloeistof (benzine), Zippo bv.

Groeten, Chris

ja, dat schuim is een ramp. Ik heb ook al een keer de complete inhoud van een kit moeten vervangen van Wiltron:

Na het schoonmaken, heb ik met behulp van schuimrubber zelf wat geknutseld. Dat bevalt goed. Met een stanleymes de uitsparingen gemaakt:

Ik heb de indruk dat dit schuimrubber minder gauw verkleeft, maar we gaan het zien...

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

foutje..

[Bericht gewijzigd door NKHteB op donderdag 14 juni 2018 14:52:13 (97%)

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 28 juni 2018 15:44:34 schreef flash2b:
Of een mooie foto van het apparaat posten in "je mooiste meetapparatuur" topic met een korte beschrijving en de vraag of iemand een manual heeft.

Voor verschillende metingen heb ik een PRECICAL PJN 5208 staan. Ooit eens op de kop getikt van iemand die hem niet meer nodig had. Dit is een veelzijdig stukje ouderwetse, maar degelijke elektronica. Met dit apparaat kun je metingen uitvoeren (spanning, stroom, temperatuur en weerstand) maar ook signalen simuleren (wederom spanning, stroom, thermokoppel en weerstand).

Aan de binnenzijde van de deksel zit een beknopte handleiding, voldoende om de basis functies van het apparaat te gebruiken (statisch meten of simuleren van eerder genoemde opties). Nu weet ik dat dit apparaat ook meer kan, bijvoorbeeld het wisselen tussen waardes op gezette momenten. Dit staat beschreven in de handleiding, zo meld de korte instructie. Helaas ben ik niet in het bezit hiervan.

Is er iemand die mij kan helpen met een handleiding van dit apparaat? Zie ook Handleiding PRECICAL PJN 5208.

Look at me, I can't fly.....
fred101

Golden Member

Je kunt ook zoeken op AOiP France PJN 5208 (hier staat een schema van deze proces calibrator)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Komkommernieuws;
Volgens mij is het weer tijd voor een calibratie ronde :)

ps. laat dit nooit aan je vrouw zien. Die had namelijk de opmerking; zeur niet over de LSB's die je niet instelt op de generator.
wijsneus...
[/komkommernieuws]

RTFM, dan pas vragen...

Op 14 juni 2018 14:48:41 schreef NKHteB:
ja, dat schuim is een ramp. Ik heb ook al een keer de complete inhoud van een kit moeten vervangen van Wiltron:

[bijlage]

Na het schoonmaken, heb ik met behulp van schuimrubber zelf wat geknutseld. Dat bevalt goed. Met een stanleymes de uitsparingen gemaakt:

[bijlage]

Ik heb de indruk dat dit schuimrubber minder gauw verkleeft, maar we gaan het zien...

Gr. N.

Netjes gemaakt :). Ik gebruik daar zelf nog wel een plukschuim voor. Dat is wat grover, maar makkelijker in model te maken.

[edit]Zoiets, geen aandelen http://www.schuimrubbershop.nl/schuimrubber_platen/plukschuim/p-1/Pluk…

[Bericht gewijzigd door Antoine op vrijdag 27 juli 2018 11:34:52 (15%)

Sine

Moderator

Op 27 juli 2018 10:21:11 schreef wielklem:
Komkommernieuws;
Volgens mij is het weer tijd voor een calibratie ronde :)

Mooie counters, maar het kristalletje wat er in zit is waardeloos, ik heb er zelf dan ook een oventje in geklust.

TinusTech

Golden Member

Op 13 juni 2018 12:49:43 schreef Hewlett:
<OT>

6 maanden geleden was het schuim nog intakt, dus dat verouderen gaat erg hard. ..... Graag tips hoe je dit weer schoon krijgt :-) Met wasbenzine gaat het, maar met kunstofdelen is dat wel oppassen...

</OT>

Heb heel hardnekkig kleverig opgelost schuim kort geleden nog moeten verwijderen van een fotografisch filter. Alcohol werkte niet, wasbenzine een heel klein beetje. Aceton werkte geweldig goed. Oppassen voor plastic. Kunststoffen petrischaaltjes losten in aceton ook direct op....

Op 27 juli 2018 15:44:30 schreef Sine:
[...]

Mooie counters, maar het kristalletje wat er in zit is waardeloos, ik heb er zelf dan ook een oventje in geklust.

ja klopt.
Eigenlijk ook alleen met externe ref gebruiken (of een oven in knutselen ;) ).
de bovenste heeft ook met de warmte wat problemen met zijn gate. spontane reset waardoor er 0.00 in beeld komt te staan.

RTFM, dan pas vragen...

Een nieuwe (voor mij) meter toegevoegd aan de verzameling:

Deze meter werd verkocht met de vermelding dat de metingen soms instabiel waren. Dit bleek inderdaad het geval, vooral in de ohms meting. Voor de 177 is geen schema beschikbaar, echter voor de 77iii is die er wel. De input sectie is (bijna?) gelijk voor beide meters.

Tijdens het doormeten van de input sectie kwam ik er achter dat de meting stabiel is zolang er rond de input gedrukt wordt.

De 1M input weerstand is opgebouwd uit 5 200K smd weerstanden. De oorzaak van de fluctuerende meting bleek een slechte soldeer verbinding tussen de eerste en tweede 200K weerstand. Had ik niet verwacht van Fluke, dat er een scheurtje in de soldeer verbinding ontstaat.

Leuk doosje van uit het zuiden :D

Ik heb vooralsnog geen idee wat ik er mee gedaan heb :?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

uit het natlab nog, daar heeft maarten vast een aparte afdeling voor bij de philips documentatie.

maar is het een beta ding van de RDS of iets? er staat 86 achterop, RDS kwam begin 90's op gang bij mijn weten. het zijn dezelfde bruine kastjes als die van de 1986 SBC reeks voor meetapparaten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2018 19:14:35 schreef electron920:
Leuk doosje van uit het zuiden :D

Een erg interessant doosje. Wat bedoel je met geen idee? Ben je het doosje kwijt of weet je niet meer waar het voor diende? Ik zou in elk geval graag het naadje van de kous weten; er is ook wel achter te komen waar het voor diende hoop ik.

Op 28 juli 2018 14:17:32 schreef Titatommeke:
De oorzaak van de fluctuerende meting bleek een slechte soldeer verbinding tussen de eerste en tweede 200K weerstand. Had ik niet verwacht van Fluke, dat er een scheurtje in de soldeer verbinding ontstaat.

De constructie ziet er nogal bendgate-achtig uit eigenlijk, dus achteraf gezien verbaast het me in elk geval niet. Kennelijk is het patent van Apple op buiggevoelige constructies verlopen, of misschien krijgt Fluke een proces aan zijn broek :P

Hoewel, misschien waren zij wel eerst. Niet met "Think different" maar met "If it works, it's a fluke" >:)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 augustus 2018 21:20:48 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sinds gisteren in het bezit van een 'low budget' Tektronix ;-)
Het is wel een exemplaar dat de tand des tijds wonderwel heeft doorstaan. Ik heb 'm nog niet geopend om te zien of evt. een 'recap' nodig is. De ruis is wat aan de hoge kant, maar dat kan ook uit de ADconverter komen.
Ben er in ieder geval erg blij mee!!

Ha maartenbakker,

Ik zal kijken of ik me er nog iets van kan herinneren dat venstertje is een piep klein beeldbuisje ik denk de kleinste ooit gemaakt.
Ik zit nu even in de nostalgie hoek ;) ik heb weer een gevonden

Volgens mij is dit een rf signaal generator met 8 keer een preset en moduleerbaar.
Op deze staats niets van nummer op de achterkant.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Na vanochtend de eerste scopes verkocht te hebben op de NVHR beurs mijzelf verwend met een ESI 250DE meetbrug van de buurstand :)

Niet in perfecte staat, zo is er een voedingsmodule ingebouwd, maar de prijs was aantrekkelijk en hij doet het goed.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 augustus 2018 18:23:06 schreef electron920:
Ha maartenbakker,

Ik zal kijken of ik me er nog iets van kan herinneren dat venstertje is een piep klein beeldbuisje ik denk de kleinste ooit gemaakt.
Ik zit nu even in de nostalgie hoek ;) ik heb weer een gevonden [bijlage]

Volgens mij is dit een rf signaal generator met 8 keer een preset en moduleerbaar.
Op deze staats niets van nummer op de achterkant.

Hoi Henk,

Helemaal gemist, sorry!

In dit geval is het de 12NC op de voorkant veelzeggend. Die behoort aan een Nederlandse EBM-afdeling (electronische bedrijfsmechanisatie) binnen de consumentenelectronica, waarschijnlijk die van de HIG Audio of misschien de HIG Video (hangt een beetje van de productiedatum af, tot half jaren '70 zou het in beide gevallen de ongesplitste HIG RGT zijn geweest). Het nummer zit vanaf het 5e cijfer in een range die ik nog niet kende, dus ik durf ook niet te zeggen binnen welke specifieke groep of afdeling het ding thuishoort.

Dit soort apparaten is in kleine oplage gemaakt voor fabrieksintern werk. Vaak zit er nog wel een typeplaatje op met ook een serienummer, maar dat hoeft inderdaad niet.

Weet je zeker dat het een generator is? Afgaande op de opdruk, aansluitingen en bedieningselementen, verwacht ik een passief apparaat of een versterker of modulator met ingangsselectie.

Mocht je hem een keer open hebben, dan ben ik benieuwd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Aart, mooie brug. Ik heb er ook een. Je kan hiermee de inwendige weerstand van een batterij meten. Hier zie je hem in actie: https://youtu.be/AXzY1nROXrs

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

...dat venstertje is een piep klein beeldbuisje...

Het Philips F9X38A radiomeubel had er ook zo eentje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@maartenbakker,

Ik zal van de week even kijken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten