Welke OBDII

Rely

Golden Member

Mijne Heren.
Ik wil een OBDII met USB aansluiting voor de laptop voor (Amerikaanse)auto's aanschaffen. Nu zie ik zoveel aanbod op de Chinese site, mijn vraag is: welke raden jullie aan, zit er verschil in gebruikers-gemak? Is goedkoop duurkoop?
Groet, Gerard

Arco

Special Member

Ik heb er een tijdje terug een gekocht om te kijken waarom het motor management lampje bleef branden.
Bleek een marter te zijn... :) (had draden van lambda sonde doorgeknaagd)
Was zo'n goedkope blauwe ELM327 met bluetooth. (makkelijker, kun je op je telefoon kijken i.p.v. een laptop mee te sjouwen, ook handig onderweg)
https://nl.aliexpress.com/item/2015-Mini-OBDII-ELM327-V2-1-Bluetooth-O…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien de volgende site eens bezoeken, staat erg veel info.

http://www.gerritspeek.nl/obd/obd.html

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Rely

Golden Member

Bedankt Arco en Ton voor de site. Echter ik heb een Cadillac uit 2002, en die staat er niet in.
Ik houd mij aanbevolen voor meer info.
Gerard.

Op 21 april 2018 15:49:37 schreef Arco:
Bleek een marter te zijn... :)

Wat is dan de foutcode voor marters?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 21 april 2018 17:42:56 schreef jeroen79:
[...]Wat is dan de foutcode voor marters?

Om nom nom nom...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Shiptronic

Overleden

2000 benzine, 2005 diesel, Amerikanen hebben het al veel eerder. Pak er een op ELM gebaseerd, als die dingen werken wel. Neem een bluetooth of wifi, voorkomt rare foutstromen! bedraad aansluiten blijft een ricico.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe dat, je laptop werkt op een accu en is dus zwevend ten opzichte van de auto, of op netspanning waarbij de auto alsnog zweeft. Wellicht niet tegelijk de massaklem van je lasapparaat eraan, een geen andere verbindingen maken (acculaders e.d.).

Via Bluetooth of WiFi is natuurlijk altijd goed, maar USB zou ook goed moeten gaan. Een auto lader is dan wellicht een slecht plan.

Met zulke oude auto's moet je wel opletten of de bus ondersteund wordt, ik geloof dat de meeste goedkope dingen wel CAN doen, maar niet de andere systemen die vroeger gebruikt werden. Ik weet ook niet of dat voor een exemplaar uit 2002 nog van toepassing is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Mijn ervaring is dat ze alles doen, heb hier verschillende rond zwerven en meerde voor vrienden en klanten ingesteld.

USB kan, maar je weet wel, accu bijna leeg, even een omvormer 12V naar 19V of 230V en een lader eraan en je kan fest hebben.

Kleine instinker, als je iets van Apple wil gebruiken blijf dan bij bluetooth weg, ze ondersteunen geen serieel :(

Met Amerikanen nooit problemen gehad , die hebben dit al veel eerder en consequenter ingevoerd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
flash2b

Special Member

Ook interessant: https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELM327

De meeste ELM327's zijn dus klonen van de v1.0 inclusief alle bugs.

Echte zijn onder andere hier te koop: http://elm-327.eu/

ik heb er een van bol.com. koste 13 euro ex verzending.
voor een nissan pakken ze niet alle foutcodes, maar de basis is ok.
belangrijkste; bijgeleverde software.
de software bij die goedkope dingen is waardeloos als je bijvoorbeeld een defecte ABS sensor hebt.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Je kunt er talloze apps voor downloaden...
(ik heb EOBD facile gebruikt)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 23 april 2018 17:09:02 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 23 april 2018 16:44:27 schreef wielklem:
ik heb er een van bol.com. koste 13 euro ex verzending.
voor een nissan pakken ze niet alle foutcodes, maar de basis is ok.
belangrijkste; bijgeleverde software.
de software bij die goedkope dingen is waardeloos als je bijvoorbeeld een defecte ABS sensor hebt.

ABS hoort ook niet bij MMS! Weet waar je het voor aanschaft, dat de stekker fysiek past zegt verder niets, Naast de standaard EOBD codes zal je voor elk merk specefieke software moeten kopen (als deze al verkrijgbaar is!) daar naast is het fabrikant afhankelijk wat ze door geven. Systeem moet uitleesbaar zijn, dat kan je vrij intereperteren, neem bv. Bepaalde typen citroen daar krijg je alleen accu spanning en snelheid. Fabrikant voldoet hier mee aan de regels, maar je hebt er verder niets aan(wil meeroet je ander specifieke citroen software hebben) . TS mag zich gelukkig prijzen met een USA product, die is vrij compleet kwam MMS.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evelo

Golden Member

Interessant.

Ik zit zelf met een vervelend probleem met mijn mazda2 bj2005, benzine 1.1L

Op heel onregelmatige momenten, soms zit er weken tussen, kan het zijn dat de motor sterk inhoudt, meestal bij het wegrijden.
- motor start altijd perfect, ook in winterse omstandigheden met koude motor.
- Voorafgaand wordt het stationair toerental onregelmatig maar motor slaat nooit af. Bij in neutraal dan gas bijgeven stijgt het toerental niet zoals ik gewoon ben, veel moeizamer.
- Na een tiental seconden is het meestal al voorbij en rijdt de auto weer heel goed.

Zouden er zo'n toestelletjes bestaan die een aantal parameters een tijd kunnen loggen tijdens het rijden? Om zo de mogelijke oorzaak te vinden?
En zou dit passen op mijn auto?

Arco

Special Member

Loggen hoeft niet. Je kunt gewoon uitlezen welke fouten er opgetreden zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Obdii logger , even googelen https://sourceforge.net/projects/pobd-logger/
werkt met elm327 . Maar er is meer te vinden op dat gebied . Vag com lite werkt voor de generieke parameters ook op andere automerken
Zelf heb ik ooit een simpele reader gekocht en die kan een stuk of 8 parameters live aangeven , live data .
Met een obd11 interface hoor je eigenlijk met z'n tweeen te zijn , eentje rijden en de andere de app of laptop bedienen .
Voor een aantal testen moet je een bepaalde belasting draaien continu of
dynamisch . Dat wordt gelogd en dan kun je analyseren of e.e.a met elkaar klopt.
Maar op zich kun je je laptop aansluiten , starten en gaan rijden
de laptop logt wel en dan wat test runs doen .

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Semtexx

Golden Member

Met de Chinese ELM327 gebaseerde apparaatjes kan je alleen hele basic zaken doen. Je kan er alleen het motormanagement mee uitlezen volgens de OBD-II standaard. Merkspecifieke codes kunnen de meeste niet mee overweg. Foutcodes en freeze frame data kan je uitlezen en foutcodes wissen.

Afhankelijk van de auto kan je ook een aantal live waarden uitlezen. Maar verwacht daar niet het nirvana van!

Voor mijn auto kocht ik een VAG specifiek handscannertje van AliExpress / eBay. Die kostte 22 euro, en kan veel meer dan het ELM327 prulletje. Voor andere merken is ook iets dergelijks te krijgen.

Mijn ELM 327 dongeltje ligt sindsdien werkeloos in de kast. Als je de foutcodes wist, loopt de auto gelijk anders (zelfs tijdens het rijden :))

Op 3 mei 2018 14:54:36 schreef Semtexx:

Voor mijn auto kocht ik een VAG specifiek handscannertje van AliExpress / eBay. Die kostte 22 euro, en kan veel meer dan het ELM327 prulletje. Voor andere merken is ook iets dergelijks te krijgen. :))

ik heb een paar jaar geleden zo'n ELM ding gekocht voor het wissen van foutcode's .
nu maak je mij nieuwsgierig wat jou "dingetje van 22 euro" meer kan .
is dat dingetje geheim ofzo ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 3 mei 2018 17:28:16 schreef Franssel:
[...]ik heb een paar jaar geleden zo'n ELM ding gekocht voor het wissen van foutcode's .
nu maak je mij nieuwsgierig wat jou "dingetje van 22 euro" meer kan .
is dat dingetje geheim ofzo ?

Geheim niet, 99% van de tijd wel illegaal, vaak zit er gecrackte software bij.

Big deal als je het mij vraagt echter, waarom betalen als het ook gratis kan http://images.fok.nl/s/emo.gif

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Semtexx

Golden Member

Op 3 mei 2018 17:28:16 schreef Franssel:
[...]ik heb een paar jaar geleden zo'n ELM ding gekocht voor het wissen van foutcode's .
nu maak je mij nieuwsgierig wat jou "dingetje van 22 euro" meer kan .
is dat dingetje geheim ofzo ?

Oh nee, totaal niet geheim ;)

https://www.aliexpress.com/item/2018-Vgate-VS450-CAN-OBDII-Scan-Tool-F…

Dit is "gewoon" een handheld scanner, maar die kan ook andere regelapparaten uitlezen (airbag, abs, etc). Dat kan de ELM 327 niet.
Bovendien is hij een stuk sneller dan connecten via bluetooth.