Daar kun je weinig over zeggen zonder schema met de spanningen erbij.

Bij deze het schema.
If heb ik aangehouden 10mA, 60mA max en 1mA min.
U led 1,5V
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/zcd.jpg

Nog niet goed! hoe heb je die 2x 15K uitgerekend? hoeveel AC spanning komt daar op?

Waar ga je die schakeling in uw schema plaatsen? gebruik je dit om een µcontroller pin te triggeren ofwat?

edit: heb het uitgerekend met 230Vac, dan heb je 2 weerstanden 15k/2watt weerstanden nodig.

Als je een controller gebruikt heb je waarschijnlijk nog een trafo nodig en dat zou beter en veiliger zijn dan direct van de 230V af te takken voor uw schakeling.

De keuze van de pullup aan de secundaire kant is hier belangrijk, in combinatie met de (on-) gevoeligheid van de firmware voor een breede puls.

Ik zou persoonlijk wat hoger proberen te gaan ivm de dissipatie. Een paar W is veel, en je moet je triac ook nog koelen.
EN LET OP: als je het in een behuizing bouwd moet al die warmte daar ook nog uit !

Bedenk voor het opstellen van het schema de dimensionering eerst goed wat je wilt maken. Als je de voeding van de controller niet isoleerd heb je ook geen optocouplers nodig..
Voor een eerste experiment met een voor mij nieuwe schakeling ga ik als dat even kan altijd uit van een bestaand ontwerp en software. Dat kan erg veel tijd sparen.

Op 4 mei 2018 08:20:09 schreef Aart:
.. Als je de voeding van de controller niet isoleerd heb je ook geen optocouplers nodig...

Sorry, maar daar is hij volgens mij nog niet aan toe...

Op 4 mei 2018 08:03:03 schreef MGP:
Als je een controller gebruikt heb je waarschijnlijk nog een trafo nodig en dat zou beter en veiliger zijn dan direct van de 230V af te takken voor uw schakeling.

Ik had niet voor niets dat artikel met schema geplaatst. :)

Maar hij schrijft dat hij daar geen plek voor heeft, dan zal hij dus iets met een zener moeten maken.

Op 4 mei 2018 08:03:03 schreef MGP:
Nog niet goed! hoe heb je die 2x 15K uitgerekend? hoeveel AC spanning komt daar op?

Waar ga je die schakeling in uw schema plaatsen? gebruik je dit om een µcontroller pin te triggeren ofwat?

edit: heb het uitgerekend met 230Vac, dan heb je 2 weerstanden 15k/2watt weerstanden nodig.

AC spanning is 230V.
Deze schakeling komt voor de pic en wordt met een pullup omhoog gehouden.
Om de verdere schakeling van spanning te voorzien ga ik een hi-link 5V gebruiken.

Die kleine 9v of 12V/1.5W trafootjes nemen niet veel meer plaats in en maken het ontwikkelen veel veiliger, maar het is uw keuze.