Ik wil een dimmer maken met een opto triac en een tic206 .
Nu heb ik het probleem dat de weerstand van R1 van 330 ohm naar de optotriac steeds wegrookt.
Wat doe ik hier fout.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dimmer123.jpg

je hebt de in en uitgang van de triac wel goed zitten?

de 230V fase op de bovenste aansluiting?

is ook wel een raar schema, doorgaans zit er een spoel in serie met de triac..

Hier heb je een goed schema met uitgewerkte software.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

En als je een dimmer wil maken moet je geen MOC nemen met een nul doorgangsdetectie functie, dat gaat niet werken. Als je een soort van solid state relais wil maken kan je die wel gebruiken.

De nul doorgangsdetectie moet je zelf maken, zie schema.
De load kan een motor, verwarmingselement of een lamp zijn.

Dimmen kan niet met die ingebouwde zerodetectie (MOC3041).

Je hebt een fout gemaakt, triac verkeerd gezet? of uw MOC is al defect als de weerstand rookt als je niet stuurt.

Op 29 april 2018 15:59:43 schreef RAAF12:
de 230V fase op de bovenste aansluiting?

Kan dit niet?

Op 29 april 2018 16:01:14 schreef testman:
is ook wel een raar schema, doorgaans zit er een spoel in serie met de triac..

Waar is deze voor?

Op 29 april 2018 16:23:50 schreef Lambiek:
Hier heb je een goed schema met uitgewerkte software.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

En als je een dimmer wil maken moet je geen MOC nemen met een nul doorgangsdetectie functie, dat gaat niet werken. Als je een soort van solid state relais wil maken kan je die wel gebruiken.

De nul doorgangsdetectie moet je zelf maken, zie schema.
De load kan een motor, verwarmingselement of een lamp zijn.

Ik heb de onderdelen besteld zodra deze binnen zijn kan ik verder.
Na het lezen van de tutorial is me dus ook duidelijk geworden dat een nuldoorgangs detectie in de moc nooit kan werken voor een dimmer.

Wat heb je besteld, toch niet de 16F887. Die is veel te groot, een 12F683 is groot genoeg.

En ook; de schakeling zou zonder rook moeten werken; Als R1 overbelast wordt gaat de optocoupler wel dicht, maar de triac vervolgens niet. Een fout in de aansluitingen van de triac ligt dan voor de hand.
Dit onafhankelijk van de verdere sturing.

Je zult ook een synchronisatie met de 50hz van de 230V nodig zijn om het juiste punt van faseaansnijding te bepalen, voor regeling(dimmen) bedoel ik dan, voor aan uit kan het zo wel.

Op 29 april 2018 21:50:18 schreef Lambiek:
Wat heb je besteld, toch niet de 16F887. Die is veel te groot, een 12F683 is groot genoeg.

Nee die niet , de opto's .
Als pic ga ik een 16f628a gebruiken en i.p.v de potmeter een Rotary encoder .

Op 29 april 2018 21:56:04 schreef Aart:
En ook; de schakeling zou zonder rook moeten werken; Als R1 overbelast wordt gaat de optocoupler wel dicht, maar de triac vervolgens niet. Een fout in de aansluitingen van de triac ligt dan voor de hand.
Dit onafhankelijk van de verdere sturing.

klopt Aart , ik heb deze schakeling nu met een 1W weerstand gemaakt en deze rookte er niet uit ,de triac zat er verder wel goed in.
Maarja de schakeling kan niet dimbaar zijn maar zal als solid state relais wel prima inzetbaar zijn.

Oké, dan is het goed.:)

Op 29 april 2018 22:19:23 schreef 19roland70:
... ik heb deze schakeling nu met een 1W weerstand gemaakt en deze rookte er niet uit ,de triac zat er verder wel goed in...

Als R1 (0.25W) eruit fikt is het bijna 100% zeker dat de MOC kapot is, je moet geen 2de weerstand monteren en een 1Watter al helemaal niet.
De reden waarom de MOC kapot gaat is omdat de triac niet ontsteek, defect is, niet juist zit of de print niet goed is.

edit: ik heb er één vergeten...of Chinese kwaliteit is.

Op 30 april 2018 00:26:51 schreef MGP:
Als R1 (0.25W) eruit fikt is het bijna 100% zeker dat de MOC kapot is, je moet geen 2de weerstand monteren en een 1Watter al helemaal niet.
De reden waarom de MOC kapot gaat is omdat de triac niet ontsteek, defect is, niet juist zit of de print niet goed is.

Klopt allemaal, maar dan nog gaat het schema van de TS niet werken als een dimmer. :)

Nee niet dimmen maar wel aan en uit doen. ;)

@TS vervang ook de triac maar, bijna zeker dat de gate een redelijke knauw heeft gekregen en als daar iets aan schort mag je terug een andere MOC driver steken.

Op 30 april 2018 11:42:20 schreef MGP:
Nee niet dimmen maar wel aan en uit doen. ;)

Dat is ook het enige wat kan, maar dat wil hij niet. :)

Op 29 april 2018 15:47:33 schreef 19roland70:
Ik wil een dimmer maken met een opto triac en een tic206.

Ik heb een dimmer met "ongeveer" dat schema, waarom zou het niet werken?

Ik heb wel een optocoupler er naast zitten om de nuldoorgangen te detecteren. :-)

Op 30 april 2018 16:29:28 schreef rew:

De optotriac van de TS heeft een nul doorgangsdetectie aan boord, als je dan zelf ook nog de nuldoorgang gaat detecteren, dat gaat nooit goed werken. Sterker nog dat werkt helemaal niet. En waarom zou je het dubbel doen?, bang dat de triac anders niet ontsteekt? :)

Op 30 april 2018 16:29:28 schreef rew:

Jij zou toch moet weten dat "ongeveer", niet hetzelfde is met "gelijk aan" :D

Een zerodetector MOC is ervoor gemaakt dat je bv. niet halverwege de (halve) sinus de triac kunt aanzetten.
Als de led aangaat zal de MOC wachten tot de volgende nuldoorgang om de triac te ontsteken, als de interne led dan nog oplicht welteverstaan.

Oh, ik heb een MOC30xx er in zitten (3041?). Ik ken die dingen niet. Ik weet welk nummertje ik bij farnell moet bestellen als ze op zijn. Dat werkt. :-)

Ik vind het een raar verhaal.
Volgens mij bestaat de MOC2041 niet, ik kom niet verder dan een 3041.
Raar is ook dat een 1W-weerstand het wel uithoud. Hoe lang duurde het eigenlijk voordat een weerstand in rook opging?

Het zou fijn zijn om te weten dat alles goed is aangesloten, niet dat bijv, de MOC verkeerd (led op plaats vd triac of de poten van de triac verwisseld) om zit of dat pin 5 toch is aangesloten.
Heb je de datasheet al eens goed bekeken?

Misschien is de ontsteekstroom van de TIC206 te hoog voor een 0,25W weerstand of hij ontsteekt helemaal niet.

In dit geval moet er iets anders gebeurd zijn want een MOC3041 kan niet ontsteken op de top van de sinus waar er 322/320 = 1A gatestroom zou lopen.
Deze ontsteekt altijd vlak na de nuldoorgang.
De reden waarom de 1watter niet meer rookt is omdat de MOC inwendig onderbroken is.
De zekering verzwaren tot de draden smelten ;)

Met deze ook de verwittiging van geen TIC206 te gebruiken als je een MOC3021 gebruikt (zonder Zerodet.), deze mag maar Igmax = 0.2A (20µS)

Als je "langere" tijd de ontsteking op de top van de sinus doet dan zal die niet lang meegaan, dan loopt er 100x/sec voor +-5µS 1A door de gate, terwijl er max 0.2A voor 20µS mag lopen.

Je neemt ofwel een andere triac ofwel verhoog je R1 naar 1K5 (320V/0.2).
Ik zou een ander triac kiezen (BTA06, BT138 ....) en het schema zo laten met een MOC3021 o.i.d.

Die sensitive gate triacs zijn eigenlijk gemaakt om aangestuurd te worden met RC kringen, transistoren, logische ic's en gewone optocouplers.

Ik wil voor de nuldoorgangsdetectie een SFH620A-3 gebruiken , dit omdat de print zo klein mogelijk moet zijn en daarom kan de trafo er niet op.
Welke weerstanden moet ik dan hiervoor gebruiken?
Ik kom zelf uit op 2 weerstanden van 15k .
Daarom ben ik gaan google-en en ik zie schema's die weerstanden gebruiken van 2x 33k tot wel 2x 91k.