TDA7000 Alternatief

Beste CO'er. Weet iemand een vervanger IC te vinden voor de TDA7000. Geen dezelfde penning wel meer qualitijd en Stereo.

Deze klop ik alle opties wel even over in Farnell of AliXPress. of deze te bestellen vallen :-)

Groet, Wouter van Wegen

Bijgevoegd foto van test board, volgende project of die daar na word een MIDI size 43cm x 43cm tuner. Om boven op mijn versterker te zetten.

Fotos van AMP V, huidig project.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Google zegt dat dezelfde vraag al jaren op talloze andere fora gesteld wordt (All about circuits, Edaboard, Reddit, Dangerous prototypes, etc.).

Alternatieve die daar genoemd worden, en blijkbaar ook allemaal moeilijk te vinden zijn:

CD2003, TA2003, TA8164, CXA1019, KA22429, TDA7010, TDA7021, TDA7088
Wellicht kun je er daar nog wel één van vinden.

Modernere chips voor AM/FM ontvangers zijn vaak digitaal (met I2C e.d.) aan te sturen in plaats van analoog, en zitten in SMD behuizingen, maar daar zijn wel complete modules voor te vinden op de bekende Chinese sites. Nummers die ik zo snel tegenkwam: TEA5767, TEA5768, TEA5711T

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 mei 2018 16:06:08 schreef pascalbythree:
...wel meer qualitijd....

Definieer kwaliteit (let ook even op de spelling!).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Wel of geen stereo hangt niet van de TDA7000 af, is alleen een receiver... (moet een stereo decoder achter)
De TDA7021 is nog wel te koop: https://www.voti.nl/winkel/p/IC-TDA7021-SMD.html (TDA7040 erachter en je hebt stereo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mzzz

Ik heb even de chips vergeleken. En ik kom ook uit op de TDA7012T. Deze heeft dus geen 2 uitgangs pinnen.

Weet iemand een schema voor de bijpassende decoder ?

Ondaks dat Farnell eruit ligt. Missend kolom.

In theorie: DIP enclosure, 2 uitgangs signaal pinnen en te verkrijgen bij Farnell. Van een merk als philips. Met bijpassend google schema duidelijk en betrouwbaar afgebeeld. Betere qualitijd en mag een stuk duurder zijn indien noodzakelijk.

Weet iemand nog meer opties zodat ik deze tabel kan uitbreiden ?

Verder de afgebeelde TFA8942AJ is dat ook een FM chip? Of staat hij door de war op AliXP ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Of zijn FM ontvangers zonder IC vandaag de dag nog beter? Groet, Wouter.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 6 mei 2018 18:11:44 (12%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

- 2 uitgangs signaal pinnen
2 uitgangen? Waarom precies 2?

- Van een merk als philips.
Waarom dat? Philips ontwerpt al jaren geen ICs meer.

- Met bijpassend google schema
Google levert geen schemas.

- Betere qualitijd
Waarom toch steeds qualitijd en geen kwaliteit? Ik zou het laatste doen, al snap ik niet wat dat betekend in dit geval.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 6 mei 2018 18:23:53 schreef flipflop:
- Betere qualitijd
Waarom toch steeds qualitijd en geen kwaliteit? Ik zou het laatste doen, al snap ik niet wat dat betekend in dit geval.

qualitijd is toch tijd in het quadraad ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

qualitijd is toch tijd in het quadraad

toppie!!!

En @T/S: FM-ontvangst is toch (helaas) niet meer van deze tijd, echt "modern" silicium ga je daarvoor niet vinden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

We kennen Wouter langer dan vandaag jongens...

@TS: wat zoek je nu precies? Als ik het goed begrijp een FM ontvanger (voor de FM omroepband, dus 88-108MHz), die je analoog kunt afstemmen? Modernere IC's worden aangestuurd met I2C (wellicht dat SPI varianten ook wel bestaan), zou het geen goede oplossing zijn om dat te doen? Arduino met een schermpje en een paar knopje erbij, en dan kun je voorkeur zenders en zo opslaan.

Heb je al geprobeerd zo'n TDA7000 te bestellen op Aliexpress? Er is een goede kans dat die dingen nep zijn natuurlijk, maar als ik het goed begrijp heb je een werkende schakeling waarmee je ze kunt testen.

Je zou natuurlijk ook kunnen zoeken naar een module die ook DAB/DAB+ kan ontvangen; dat is al iets meer van deze tijd. Nog een alternatief is een RasPi of zo waarmee je podcasts of andere streams kunt afspelen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 6 mei 2018 18:39:22 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Tonge Jonge. Of zal ik een schema pakken zonder IC ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dat lijkt me een enorme omweg. Heb je al gezocht naar die TDA7021 oplossing van Arco hierboven? Dat is smd, dus misschien wat lastiger, maar niet onmogelijk. Tip: Elektuur heeft ooit een "walkman" achtig ding gepubliceerd met (ik denk) ook die 7021/7040 combi. Moet nog wel te vinden zijn, uitgave ergens rond 1990.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als je de TDA7000 al hebt, hoeft er inderdaad alleen maar een stereo decoder achter.

Op 6 mei 2018 22:17:00 schreef Sine:
Als je de TDA7000 al hebt, hoeft er inderdaad alleen maar een stereo decoder achter.

kan het ook met 2 antenne's voor stereo

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 6 mei 2018 18:11:29 schreef pascalbythree:
Of zijn FM ontvangers zonder IC vandaag de dag nog beter? Groet, Wouter.

Ja, natuurlijk. Een grundig Rt40, RT50 of de telefunken Acusta 250 kunnen het zonder IC zonder moeite opnemen tegen een tuner met IC..

Op 6 mei 2018 21:58:28 schreef pascalbythree:
Tonge Jonge. Of zal ik een schema pakken zonder IC ?

Wat je ook kan doen is om alle sub-gedeelten te ontwerpen met bipolaire HF transistoren of J fets.
Dus; een mengtrap minimaal 2 MF trappen en detector.
De wel bekende TBA120 is een goede mf versterker voor 10,7Mhz.

Er zijn ook (veel) japanse ic's zoals de L1210 welke een complete ontvanger voor am/fm ingebouwd hebben.
Vaak wanneer je een obsolete type ic zoekt, kom je die nog wel tegen op ebay.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 6 mei 2018 23:22:08 schreef Martin V:
[...]
Wat je ook kan doen is om alle sub-gedeelten te ontwerpen met bipolaire HF transistoren of J fets.
Dus; een mengtrap minimaal 2 MF trappen en detector.
De wel bekende TBA120 is een goede mf versterker voor 10,7Mhz

precies hoe haalbaar schat je dat in voor de TS?

"Vandaag de dag" zijn ontvangers zonder IC's zeer waarschijnlijk niet "beter". Wellicht dat het mogelijk is om iets beters te maken met heel veel tijd, kennis van zaken en goede onderdelen, maar dat is zeker niet simpel.

Als je echt iets moderns wil, lijkt software defined radio me voor de hand liggen. Dan kun je AM, FM, DAB/DAB+, en als je toch een RasPi o.i.d. hebt, krijg je internet radio, podcasts en muziek spelen van een NAS of USB stick er gratis bij. Als je wilt kun je het hele ding nog met je telefoon besturen ook.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

A283 (TDA1083) ook geschikt? Had deze posting gisteren geopend, dus niet meer gezien wat er allemaal sinds toen is geschreven. Als ik wat doms schrijf komt het uit een goed hart (poging de OP te helpen).

Moet geloof ik eens mijn bakjes met voorraad eens gaan vergelijken met obsolete IC's :)

maartenbakker

Golden Member

Is die niet voor de middengolf (uit het hoofd gezegd)?

NXP beschouwt zelf waarschijnlijk de I2C bestuurde IC's zoals de TEA57xx als opvolgers van de TDA7xxx, maar dan zit je helaas weer wel aan een microcontroller vast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor alle respons

TDA1083
Is dit nu een IC met FM tuner en versterker ingebouwd?

Verder foto's bijgevoegd van mijn test plaat. Komt verder prima geluid uit maar toch.

Of weet iemand dan schema's buiten een IC om, misschien zoek ik een FM ontvanger op positieve en negatieve spannings voltages? + en - 15VDC oid. ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Sine

Moderator

Je hebt dus al een TDA7000?

Waarom wil je wat anders?

Een middenfrequentie van 70kHz?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Sine

Moderator

Sorry Hunter, Sine is geen HF-er.

Ik heb dus geen flauw idee waarom dat wel of niet goed zou zijn.