Recentelijk heb ik een tweedehands DJM-800 gekocht. Nu heb ik de mixer daarna thuis aangesloten en aan een uitgebreidere test onderworpen, waarbij ik ontdekte dat de keuzeschakelaar voor de 'beat effects' en de bijbehorende kanaalkeuze waarop de effecten worden toegepast niet naar behoren werken. Beide vertonen eigenlijk hetzelfde probleem, namelijk dat slechts een paar opties werken/te selecteren zijn.
Zo kan ik bij de keuzeknop 'beat effects' alleen de eerste 7 effecten kiezen. Na effect 7 (flanger) gebeurt er bij keuze 8 niets en vervolgens selecteert hij vanaf stand 9 weer de eerdere effecten in tegengestelde volgorde (te zien op het display). Effect 8 t/m 14 kan ik dus simpelweg niet geselecteerd krijgen. Zonder kapje is de knop overigens volledig rond te draaien, maar dat leidt verder niet tot de mogelijkheid om voor de overige effecten te kunnen kiezen.
De keuzeknop 'channel select' daaronder heeft hetzelfde probleem, in die zin dat ik daar alleen uit kanaal 1 t/m 4 kan kiezen en de overige opties ook niet geselecteerd krijg.
Mijn vraag is dan ook of iemand dit probleem herkent en/of weet waaraan dit te wijten is. Is de keuzeschakelaar (potmeter) defect, moet ik het probleem elders zoeken of is er meer aan de hand?
Ik heb gezien dat er redelijk wat losse onderdelen en componenten van deze mixer te verkrijgen zijn, dus dat biedt mogelijk soelaas.
Mocht niet helemaal duidelijk zijn wat ik bedoel, dan kan ik ook wel een foto/filmpje posten. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Lijkt op een input probleem 0111 werkt 1000 niet
kan liggen aan een afgebroken/onderbroken aansluiting of een input op de ingangs selector.
Ik ben niet zo bekend met die Pioneer DJ spullen, maar ik zou denken aan iets van een reset (geen idee of dat kan hoor).
Ik ken dat ding ook niet, maar uit het verhaal op te maken lijkt of er een encoder (Ook wel bitgenerator genoemd in andere postings.) de fout ingaat. Een slechte verbinding met een 1 uit 8 of 1 uit 4 decoder ergens zou ook nog een optie zijn. Als het apparaat nog discreet is opgebouwd moet het te fixen zijn. Als alles in pal's, fpla's of vergelijkbare dingen zit gebakken wordt het een stuk lastiger ben ik bang.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het een rotary encoder knop is, dan zou het raar zijn als er delen wel werken maar wel altijd dezelfde delen, immers heb je geen vast startpunt. draai aan die knop met voeding eraf en het startpunt ligt van de knop ligt ergens anders, dwz de gekozen standen zouden dan ook anders zijn.
een vuile stappenschakelaar ligt meer voor de hand, evt met spanningsdeler, of losgebroken printspoor. het is ook niet zo dat er elders een optie aan moet staan om die andere functies te kunnen gebruiken? of er moet een input aanwezig zijn waar het apparaat info uit haalt?
als het ding wat uren aan staat, gaan die functies wel werken?
Dank voor jullie antwoorden tot zover. Ik heb al flink wat gezocht de afgelopen dagen, maar mijn exemplaar nog niet geopend omdat ik eerst even wil kijken waar ik de oorzaak moet zoeken.
Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat de twee keuzeschakelaars op deze https://sbsav.co.uk/shop/55916-pioneer-djm-800-lcd-panell-2-assembly-d… print zitten (de twee schakelaars boven de inkeping aan de onderzijde van de print).
Verder valt me op aan deze printplaat dat daarop geen spannende elektronica als IC's en dergelijke lijken te zitten. Het zijn enkel schakelaars en lampjes die via een connector op de hoofdprint worden aangesloten. Dat kan gunstig zijn in die zin dat er op dit printje dan ook weinig defect kan zijn, maar ongunstig wanneer er iets mis zou zijn in de achterliggende regelelektronica.
Ik heb ook niet helemaal helder hoe deze keuzeschakelaars werken. Maakt elke stand een fysieke verbinding met een ander pootje van de schakelaar of heeft elke stand een andere weerstandswaarde. In het meest gunstige geval zou dan enkel de schakelaar vuil of defect zijn. Met het asje bewegen maakt geen verschil en ook na langere tijd aan staan gaan de overige opties niet werken.
Als ik moest raden hangt één van de contacten van één van de rotary encoders.
De contacten zullen allicht met een diode OR oid parralel staan om pinnen te sparen. Als je goede scherpe foto's post van boven- en onderzijde van dit board is er allicht meer van te zeggen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 13 mei 2018 12:20:33 schreef ikkemik:
Verder valt me op aan deze printplaat dat daarop geen spannende elektronica als IC's en dergelijke lijken te zitten.
Dat kon nog wel eens tegenvallen als je de print aan de achterkant bekijkt!
https://medias.audiofanzine.com/files/pioneer-djm800-service-manuel-47…
op blad 96 staat de effect selector en 99 nog wat,schema doorwerken dan kom je er wel.
Op 13 mei 2018 12:31:23 schreef Aart:
Als ik moest raden hangt één van de contacten van één van de rotary encoders.De contacten zullen allicht met een diode OR oid parralel staan om pinnen te sparen. Als je goede scherpe foto's post van boven- en onderzijde van dit board is er allicht meer van te zeggen.
Een betere foto van de print heb ik nog niet kunnen vinden. Het zou in ieder geval gaan om deze draaischakelaar: https://www.ebay.co.uk/itm/DSX1068-PIONEER-Rotary-Pot-Effects-Control-…
Verder heb ik in het elektronicaschema het betreffende gedeelte opgezocht. De beide keuzeschakelaars die problemen geven zijn rood omcirkeld. Kun je daaruit al iets afleiden?
http://i270.photobucket.com/albums/jj85/DubbeleP/djm800schema.png
als het een rotary encoder knop is, dan zou het raar zijn als er delen wel werken maar wel altijd dezelfde delen,
Ik noemde het ook geen Rotary encoder maar een gewoon een encoder. Of te wel iets dat codeert. En vermoedelijk is het een pcb patroon waarover een paar sleepcontacten glijden. Als een van de contactvingers defect is of een van de pcb sporen is doorgesleten of vuil dan kun je het beschreven probleem hebben.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Heb je hier wat aan kan je knop voor knop en regelaar voor regelaar testen.
En je hebt mail. 
Mail wilde niet helaas waarschijnlijk bestand te groot. 
Hoe kan ik een grote PDF hier neer zetten?
Niet meer nodig probleem opgelost. 
Verder heb ik in het elektronicaschema het betreffende gedeelte opgezocht. De beide keuzeschakelaars die problemen geven zijn rood omcirkeld. Kun je daaruit al iets afleiden?
http://i270.photobucket.com/albums/jj85/DubbeleP/djm800schema.png
Ah, goed werk 
Beide encoders zitten dus inderdaad in een diodematrix, maar nog samen met een boel andere knoppen.
Er zitten zo te zien testpunten voor iedere diode, ik zou eenvoudig met de spanning er af met de piep-doorgangstest eens controleren of alle schakelaars in die matrix daadwerkelijk open en dicht gaan.
Als er één hangt op een SW_MAT-lijn blijft die hoog. Dan werken de knoppen op die lijn overigens ook niet.
Vandaag het mengpaneel eens opengemaakt. Het lijkt erop dat het wel het een en ander heeft meegemaakt:
Het gedeelte rechtsonder oogt dus ook niet meer helemaal clean en wat vooral opvalt is dat het lijkt alsof er al eens aan gesleuteld is door de krassen rondom de schroeven van de potmeters.
Aan de print kan ik op het eerste oog niets opvallends ontdekken.
Behalve bij dit schakelaartje. Vuiligheid of een verbrand component?![]()
Met de piepjestest van de multimeter meet ik -afhankelijk van de stand van de keuzeschakelaars- doorgangen tussen pin 2 en 1, 3, 5 en 4 (zie laatste foto). Wanneer ik achter de diodes meet, dan meet ik geen doorgang maar een vaste weerstandswaarde zo lijkt.
Wat de status van de binnenkant van de schakelaars is, weet ik natuurlijk niet.
Ik heb dan eigenlijk ook geen idee hoe ik verder kan zoeken/meten. Heeft iemand van jullie een idee?
als de andere functies wel werken op de matrix zijn er een paar mogelijkheden
1 : printbreuk slechte soldering route schakelaar naar bit 3 lijn
2 : schakelaar stuk op bit 3
3 : diode stuk in de bit 3 lijn
Op 14 mei 2018 21:51:41 schreef Peter112:
als de andere functies wel werken op de matrix zijn er een paar mogelijkheden3 : diode stuk in de bit 3 lijn
Is er een manier waarop dat te achterhalen is?
Overigens heb ik voor het uit elkaar halen nog even de testmodus gestart. De keuzeschakelaars zijn niet in de test opgenomen. Wel merkte ik op dat bij de 'button test' het knopje 'start/stop midi' niet lijkt te werken. Dat individuele schakelaartje heb ik doorgemeten en werkt wel, dus daar zou ook nog een probleem kunnen zitten in de schakeling.
[Bericht gewijzigd door ikkemik op (40%)]
Iemand die verder een idee heeft waar ik het nog kan zoeken of hoe ik door middel van meten nog wat duidelijkheid kan verkrijgen? 
Als ik heel concreet weet wat ik moet doen dan lukt het me wel, maar ik heb te weinig achtergrond op elektrogebied om zelf diepgaand speur- en meetwerk te verrichten.
http://photobucket.com/gallery/user/DubbeleP/media/cGF0aDovZGptODAwc2N…
Als je de zaak kan inschakelen zou je met de voltmeter kunnen meten
Min op de GNND kant van R2137
Plus van je meter op pen 4 van de effect schakelaar om Bit 3 te meten
je kunt aan beide zijden van diode D2158 meten
Als test zou bv eerst pen 1 van de schakelaar kunnen testen om te kijken welke voltage je meet met open en gesloten schakelaar.
Diode los solderen en meten kan ook, is smd heb je een goede soldeerbout voor nodig.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Een bekend probleem met al het moderne Pioneer spul zijn de doormetaliseer bussen in de printen. Deze komen door (langdurige) hitte ophoping, oxidatie, mechanische belasting of drankschade los van de printbanen. Soms breken ze. Dit is echter zo miniscuul, het is niet te zien met het blote oog. Alleen vast te stellen met een multimeter.
Op 18 mei 2018 10:19:24 schreef mel:
Drankschade? wat een zuiplappen dat Pioneer spul
och ik repareer wel eens vaker pa spul, alle (fris)dranken, frietuur zooi, chips nootjes en peuken vind je er in terug.
Ik heb een een subwoofer gehad daar lag al een paar week een half bakje patat met pinda saus in te rotten. Die kon dus eerst helemaal geschuurd en in de warnex gezet worden na eerst een week of 2 onder de carport buiten uitgewaaid te hebben.
Op 17 mei 2018 19:22:22 schreef Peter112:
http://photobucket.com/gallery/user/DubbeleP/media/cGF0aDovZGptODAwc2N…Als je de zaak kan inschakelen zou je met de voltmeter kunnen meten
Min op de GNND kant van R2137
Plus van je meter op pen 4 van de effect schakelaar om Bit 3 te meten
je kunt aan beide zijden van diode D2158 metenAls test zou bv eerst pen 1 van de schakelaar kunnen testen om te kijken welke voltage je meet met open en gesloten schakelaar.
Diode los solderen en meten kan ook, is smd heb je een goede soldeerbout voor nodig.
Ik heb inmiddels gemeten met spanning op de mixer en voor de duidelijkheid de meetpunten even gevisualiseerd:
Tussen de min van R2137 (1) en pen 4 van de effectschakelaar (2) meet ik 3,95 volt en achter de bijbehorende diode 6,86 volt.
Tussen de min van R2137 (1) en pen 1 van de effectschakelaar (3) meet ik meestal 0 volt, maar in sommige standen van de schakelaar eveneens 3,96 volt.
Ik hoop dat ik heb gemeten zoals je bedoelde.
Wat verder opvalt: de effectschakelaar kan 360 graden rondgedraaid worden. Na de eerste 7 keuzes volgt er een 'grijs gebied' van een of twee keuzes die niets doen en vervolgens komen de eerste 7 keuzes weer in omgekeerde volgorde voorbij. Wanneer in deze stand de mixer wordt uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld, reageert de effectknop pas wanneer deze zich in het 'oorspronkelijke bereik' van de eerste 7 keuzes bevindt.
Heeft iemand een idee of de door mij gemeten voltages al in een bepaalde richting wijzen of dat er nog nader meetwerk nodig is? Ik heb eigenlijk geen idee welk voltage op de diverse punten gebruikelijk is.
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Die knop kan je wel testen met het service menu dat je al gevonden had. De status wordt weergegeven op de leds van de rechter master level vu meter. Ik zou de switch er eens uitsolderen en uitmeten, als er speling op de schaft zit is de kans al groot dat de knop stuk is. Deze kan je op djrepair wel vinden.