Op 4 juni 2018 11:28:22 schreef GJ_:
nog niet. Die heeft zoals ik begrijp niet beweerd dat de loadcellen stuk zijn, maar de weegschaal.

Mogelijk interpretatieverschil, maar ik lees:

en de fabrikant zegt dat we weegschaal defect is. Weegcellen kapot.

Hierin zie ik: de fabrikant zegt iets van: "Weegschaal defect: weegcellen kapot".

Dit lijkt mij een typisch "offset" probleem. Bij een goede weegcel moet de uitgangsspanning in een bepaald "venster" vallen als ze niet belast is. Bij opstart wordt deze offset gemeten en gecompenseerd. Als deze offset te groot is, kan deze niet meer gecompenseerd worden. Waarschijnlijk zal dan bij volle belasting de max uitlezing ook niet meer gehaald kunnen worden. Oorzaak waarschijnlijk overbelasting van de meetcel, deze wordt dan permanent vervormd. Een betrouwbare meting is dan ook twijfelachtig.

geen info over de weegcellen...
enkele foto's

Op 4 juni 2018 20:35:53 schreef rew: Bij consumenten spul verwacht ik eigenlijk geen "10V" excitatie. Eerder iets wat makkelijk uit de 1 of 2 AAtjes komt waar het ding mee gevoed wordt.

Waarschijnlijk heb je gelijk. Hier gaat het echter om een professionele schaal.

Op 5 juni 2018 05:31:32 schreef p4u08400:
geen info over de weegcellen...
enkele foto's

Knudde... :-(

Als ie zo ver uit mekaar is, dan kan je denk ik 5V op rood-zwart zetten en dan op wit-groen meten wat de spanning is. Onbelast verwachten we 0V, En dan dus iets van 5V * 3mV/V = 15mV bij volle belasting, en dat zal dan wel ongeveer 5kg zijn.

Gebruikelijke kleuren:
groen = exitatie+
zwart = exitatie-
wit = output+
rood = output-

rood en zwart is de exitaitie spanning die toekomt.
ik heb hetzelfde model gevonden maar hoe kan ik nu zien of ik de juiste vast heb... de weegschaal is een cpw plus 15; maw max 15 kg...
link wat ik heb gevonden: https://nl.aliexpress.com/item/40kg-micro-single-point-load-cell-paral…

Zoals ik zei heb ik hier nog een werkende dezelfde schaal liggen... kan ik daar iets mee vergelijken?

gr

Rood en zwart is een beetje afwijkend van het meest voorkomende, maar het kan wel. Er is ook niet echt een standaard voor.
Waarom denk je dat die aliexpress loadcell het zelfde is?

Waarom wil je hem met low-budget loadcellen uit China repareren? Qua tijd heb je er al verlies op gedraaid natuurlijk. Voor 165 euro heb je morgen een splinternieuwe staan.

Het is geen kwestie van de kost van een nieuwe, op den duur kan je alles wegsmijten en nieuw kopen. Kost toch allemaal geen geld!
Als ik een nieuwe in productie zet of een oude; ze dragen er toch weinig zorg voor...

Kan iemand me nog helpen hoe ik weet welke cel ik moet kopen of hoe ik de bestaande kan vergelijken?

Groeten tx

Heb je de spanningen al gemeten? Volgens mij niet namelijk.

En: Meten is weten. Anders is het gokken.

Dus : Wat is de exitatie spanning? En is deze stabiel?

Wat meet je voor ELKE CEL APART op de uitgang, zowel t.o.v. de massa van de CEL (in jouw geval blijkbaar zwart) en TUSSEN de uitgang.

De absolute spanning van de cel uitgangen moet ca 0.5 * de exitatie spanning zijn bij een onbelaste cel. => Veel afwijking, gooi maar in de kliko.

Als dat klopt kun je de VERSCHIL spanning meten, daar heb je wel een goede meter voor nodig. Dat zou 0 mV moeten zijn in het ideale geval. Maar zeker kleiner dan een mVolt (<0.001 * Max out-volt, zal ).

Daarna kunnen we conclusies trekken en verder gaan.

Neen, nog niets gemeten... ik ga morgen aan de slag ermee.
Onze multimeter meet DC Voltage Measurement Resolution 0.001mV, dat zal wel voldoene zijn é.

Ik veronderstel henri dat je daarmee kan besluiten of de cel stuk is of niet :), maw als de spanning op de uitgangen geen +/-0V is...

Mijn vraag is dan nog hoe ik dan kan weten welke weegcel ik moet bestellen als ik geen verdere info heb over de weegcel in kwestie.
Bij de leverancier zeggen ze dat ze geen onderdelen afzonderlijk verkopen, dus ik moet zoeken naar een alternatief.

Het lijkt er op dat jou weegschaal gewoon in de fabriek gecalibreert wordt, inclusief nulpunt. Als dat zo is, dan denk ik dat het nodig is dat er allerlei calibratie constanten ergens opgeslagen worden. Met een nieuwe weegcel zal je die calibratie opnieuw moeten doen.

Als je op AliExpress zoekt op 5kg Load cell zal je wel eea vinden. Of die dan fysiek ongeveer even groot zijn. Tja, dat weet ik niet vantevoren.

Als de spanning ongeveer nul is dan is nog niet gezegd dat de cel goed is. Ik zou gewoon de hele cel proberen te testen: excitatie spanning er op zetten, ongeveer nul meten en dan een kg belasting regelen en weer meten.

[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]

Op 6 juni 2018 07:21:49 schreef p4u08400: Mijn vraag is dan nog hoe ik dan kan weten welke weegcel ik moet bestellen...

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar heeft de fabrikant geen onderdelen?

Op 5 juni 2018 17:17:03 schreef p4u08400:...op den duur kan je alles wegsmijten en nieuw kopen.

Ah, ik ben in principe altijd voor repareren in plaats van weggooien. Het is alleen wel zo dat je het voor de goedkoopte niet hoeft te doen.

Als ik een nieuwe in productie zet of een oude; ze dragen er toch weinig zorg voor...

Dan is er kennelijk wat mis met de cultuur binnen het bedrijf. Tijd voor het management om zich eens achter de oren te krabben wat ze fout doen.

Op 6 juni 2018 07:51:12 schreef GJ_:
[...]Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar heeft de fabrikant geen onderdelen?[...]Ah, ik ben in principe altijd voor repareren in plaats van weggooien. Het is alleen wel zo dat je het voor de goedkoopte niet hoeft te doen.[...]Dan is er kennelijk wat mis met de cultuur binnen het bedrijf. Tijd voor het management om zich eens achter de oren te krabben wat ze fout doen.

Ik veronderstel als mijn max 15 kg is dat ik dan wel weegcellen moet zoeken min 15/4? De vraag is heeft de weegcel (dat model naar waar ik eerder naar verwees op internet) dezelfde spec's voor 20 kg als voor 40 kg?

Het probleem is dat je nu nog geen idee hebt wat jouw nominale belasting is. Spanning uit een 20kg loadcell is dus maar de helft van die uit een 40kg loadcell bij gelijke belasting.

Voor een 15kg schaal zou je verwachten dat er bijvoorbeeld 5kg opnemers onder zitten, maar als het mooi robuust is kunnen het net zo goed 10 of 15kg opnemers zijn.

De belangrijkste dingen om op te letten zijn dus de nominale belasting, hoeveel V/mv en eventueel de nauwkeurigheidsklasse (bv C3). Nu weet je geen van allen. Met wat meten kun je de belangrijkste gegevens waarschijnlijk wel een beetje beredeneren.

Op 6 juni 2018 08:40:24 schreef GJ_:
De belangrijkste dingen om op te letten zijn dus de nominale belasting, hoeveel V/mv en eventueel de nauwkeurigheidsklasse (bv C3). Nu weet je geen van allen. Met wat meten kun je de belangrijkste gegevens waarschijnlijk wel een beetje beredeneren.

Juist, daarom zeg ik ook: Eerst meten!

Met een beetje geluk is een van de cellen nog heel en kun je bepalen hoeveel mV/V de cellen zijn.

Dan kunnen we kijken wat de full scale van de weegschaal is en bepalen wat de nominale belasting zou zijn van de cellen.

P.S. Wat ook nog kan is dat er een aardlek in de cellen zit. Dat is een kwestie van meten of er een meetbare weerstand is tussen de bedrading van de cel en de metalen delen. Daarvoor MOET je alle draden loshalen van de versterker en een meting naar het huis doen.
De weerstand moet "oneindig" zijn.

Op 6 juni 2018 08:18:33 schreef p4u08400:
Ik veronderstel als mijn max 15 kg is dat ik dan wel weegcellen moet zoeken min 15/4?

Ja zo ongeveer, maar de fabrikant zal altijd wat hoger gaan zitten.
Dus de vraag: Wat is de maximale capaciteit van de weegschaal? (Er zal toch wel ergens een type plaatje op zitten)

Het is een 15kg schaal. Maar die wetenschap helpt nog niet heel erg.

Op 6 juni 2018 19:04:15 schreef henri62:
[...]
Juist, daarom zeg ik ook: Eerst meten!

Met een beetje geluk is een van de cellen nog heel en kun je bepalen hoeveel mV/V de cellen zijn.

Dan kunnen we kijken wat de full scale van de weegschaal is en bepalen wat de nominale belasting zou zijn van de cellen.

P.S. Wat ook nog kan is dat er een aardlek in de cellen zit. Dat is een kwestie van meten of er een meetbare weerstand is tussen de bedrading van de cel en de metalen delen. Daarvoor MOET je alle draden loshalen van de versterker en een meting naar het huis doen.
De weerstand moet "oneindig" zijn.

[...] Ja zo ongeveer, maar de fabrikant zal altijd wat hoger gaan zitten.
Dus de vraag: Wat is de maximale capaciteit van de weegschaal? (Er zal toch wel ergens een type plaatje op zitten)

Het makkelijkste is dat ik meet op die andere schaal, ik meet eerst de excitatie spanning, dan belast ik die schaal met 15 kg, en ik meet op de output hoeveel ik daar heb. Daaruit bepaal ik de output sensivity.
Juist?

Ik snap niet zo goed hoe ik die onbelaste toestand moet meten en hoeveel ik daar max mag krijgen...

Als die weegcel nu een duw heeft gekregen, dan is die weerstand toch uitgerokken en zou dit ook een andere weerstand moeten geven... of heb ik het mis? Kan ik dit vergelijken met de andere schaal om te weten of er iets fout is? Meet ik dit ook gewoon op de uitgang?

We gaan henri nog moeten geloven dat we gaan moeten meten :) we moeten enkel weten wat we moeten meten, en wat we moeten uitkomen van resultaat :)

Op 6 juni 2018 21:59:24 schreef p4u08400:
Ik snap niet zo goed hoe ik die onbelaste toestand moet meten en hoeveel ik daar max mag krijgen...

Zonder gewicht erop dus. De rest heb ik al verteld.

Als die weegcel nu een duw heeft gekregen, dan is die weerstand toch uitgerokken en zou dit ook een andere weerstand moeten geven... of heb ik het mis? Kan ik dit vergelijken met de andere schaal om te weten of er iets fout is? Meet ik dit ook gewoon op de uitgang?

Als dat gebeurd is (harde klappen kan een cel niet tegen) dan kun je dat meten op verschilspanning en/of absolute waarde van de cel, want dat klopt dat niet meer. Ook dat is al uitgelegd in bovenstaande posten.

Op 7 juni 2018 00:39:38 schreef henri62:
[...] Zonder gewicht erop dus. De rest heb ik al verteld.
[...] Als dat gebeurd is (harde klappen kan een cel niet tegen) dan kun je dat meten op verschilspanning en/of absolute waarde van de cel, want dat klopt dat niet meer. Ook dat is al uitgelegd in bovenstaande posten.

De absolute spanning van de cel uitgangen moet ca 0.5 * de exitatie spanning zijn bij een onbelaste cel. => Veel afwijking, gooi maar in de kliko.

Dus uitgaande van 9V exitatie spanning x 0.5= 4.5V op de uitgang Juist? :-s

Hoeveel afwijking is "veel"?

Je cellen hebben vier draden. Als je nul op zwart en 9V op rood zet, dan moet je t.o.v. zwart op de witte en de groene 4.5V meten. Daarna zet je de multimeter nauwkeuriger en ga je het verschil tussen wit en groen meten.

Als ik de fabrikant zou zijn, dan weet ik na het bouwen van tientallen van die weegschalen uit m'n hoofd wat de maximale afwijking is die nog gecorrigeerd kan worden in de firmware. Maar ik ben de fabrikant niet, ik heb niet tientallen van die dingen gebouwd dus ik weet dat niet "off the top of my head". Kom jij nu met 1.2mV, dan zeg ik: Dat is meer dan verwacht, maar zou kunnen. Kom jij met 100mV, dan zeg ik: Dat is veel meer dan verwacht, ik denk niet dat het klopt. Het is veel makkelijker als jij die meting doet en de getalletjes rapporteert dan dat we blind een test-protocol voor jou moeten gaan schrijven.

Daarnaast:

Op 6 juni 2018 08:18:33 schreef p4u08400:
Ik veronderstel als mijn max 15 kg is dat ik dan wel weegcellen moet zoeken min 15/4?

Nee: Dat is te weinig. Als jij het te wegen object in een hoek van je weegschaal zet, dan krijgt de weegcel in die hoek meer dan een kwart voor z'n kiezen. Die 5kg/stuk die ik noemde is eigenlijk al erg krap.

Nu ben ik mee... sommige hebben veel uitleg nodig voor ze iets snappen... ;-)

Als ik ter vergelijking naar de specs van die cel van 'alie' kijk (zijn normale specs dus, niks raars aan) heeft die een 2mV/V output. Ook dat is een normale waarde.

Stel de exitatie spanning 10V zal de maximale verschil output waarde dus 10 * 2mV => 20 mV zijn.
Dat is dus ook zo als alle cellen parallel staan.

Bij een maximale zero offset van 0.1% FS zal dus de "onbelaste" waarde 0.001 * 20mV = 0.02 mV => 20 uV zijn. Verrekte weinig dus.
Voor de meeste van ons eigenlijk niet meetbaar.

Dus wat 'rew' zegt van 1.2mV is dus eigenlijk al veel te veel want dat zou ongeveer overeen komen met een tarra van 1.2mV/20mV * 5 kg/cel * 4 stuks => 1.2 kg. Aangenomen dat de cellen 5 kg /stuk zijn, maar dat weten we dus nog niet. Het zouden ook 10 kg cellen kunnen zijn.

Wat je ook nog kunt doen om de meetversterker te controleren: Gewoon de ingang kortsluiten. De meter moet dan 0 aangeven (en blijven aangeven na resetten van de tarra).

P.S. De meetversterker moet ongeloofelijk goed zijn en een zeer hoge CMMR hebben om een stabiele/goede meting te kunnen doen.
Vervuiling en vocht op aansluitingen en de print zijn funest voor het resultaat.

Maar anders een paar foto's van het ding binnen en buitenkant. Print / cellen etc.

Wat is zero balance das die 0.1% fs ? maar wat wil dit zeggen?

mss dat dit dan duidelijker zala worden voor mij:
Bij een maximale zero offset van 0.1% FS zal dus de "onbelaste" waarde 0.001 * 20mV = 0.02 mV => 20 uV zijn. Verrekte weinig dus.
** wil dat zeggen schaal onbelast op de uitgang 20µ **
**en als ik tov massa meet naar elke uitgang is dit exitatie * 0.5 (vanwaar die 0.5?)

Ik denk niet dat de indicator stuk zal zijn... want ik heb nog even de mail van "herstelling" er bij genomen en er staat duidelijk; "weegcellen defect"

Morgen post ik foto's + meetresultaten

gr

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op (14%)]

FS = Full Scale.

De brug is meestal symmetrisch: heb je mijn eerste post gelezen en de link gevolgd? Daar staat een uitleg. Als R1 t/m/ R4 gelijk zijn is deze dus "symmetrisch".

Dus is de uitgangs-spanning 1/2 * de voedings-spanning, simpele wetmatigheid (die van Ohm).