Hallo Allen,
Als eerste sorry voor deze beginnersvraag.
Ik wil me gaan verdiepen in het bouwen van transistor versterkers. Echter heb ik niet de beschikking over een oscilloscope.
Ik heb dit als beginpunt op het oog: https://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp_1.html
Mijn vraag is: is het mogelijk om zonder scope deze circuits te testen? Ik denk dan aan het aansluiten van een kleine 5w speaker of oordopjes aan de uitgang. En een 3.5 jack muziek signaal op de ingang of een kleine microfoon. Of misschien kun je een arduino uno ook wel gewoon gebruiken als scope (via een Analoge pin) (kan er niet direct iets over vinden op google, maar is vast mogelijk)?
Ik zie vast nog dingen over het hoofd. Alle ideeën zijn welkom!
Het gaat me in eerste instantie om de werking te testen (de mogelijkheid om ze exact na te meten is handig, maar niet perse noodzakelijk).
Met vriendelijke groet,
Rick
Wist je dat je al voor onder de €20 een scoopje zelf kan maken? Dat is een leuk soldeerproject en het werkt ook goed voor audiosignalen.
https://nl.aliexpress.com/item/DSO138-Oscilloscope-Electronic-Teaching…
Ik heb hem ook gebouwd en het is erg simpel om hem in elkaar te zetten er zit een plexiglas kastje bij. Wil je wat meer mogelijkheden dan zijn er ook op Marktplaats voor een paar tientjes scopes te koop. Met een scope kan je zien en meten of het (audio)signaal wordt vervormd, wat de juiste bias instelling is in een balansversterker, hoe de ruis eruit ziet en of de voedingsspanning schoon is en nog veel meer..
Een scope is handig bij het zoeken naar een fout, maar niet persé nodig om de versterker te testen of te repareren.
Na het bouwen aan de hand van het schema alles nalopen. Dan de voedingsspanning aansluiten, zorg er voor dat er niet meer kan gaan lopen dan iets meer als de russtroom van de eindtrap, bijv 100mA.
Je kunt nu met een universeelmeterje alle spanningen controleren en ook de ruststroom instellen.
Als de versterker signaal krijgt en je voert dat maar een heel klein beetje op, zou de versterker moeten spelen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een setje computerluidsprekertjes met ingebouwde versterker.
De hete ingang van de testluidsprekers, altijd aansluiten via een condensator van bijv 100nF.
Je kunt nu stap voor stap van het begin tot het einde het signaal volgen.
Sluit daarna gewoon een luidspreker aan en zet de stroombegrenzing van de voeding een stuk hoger. De versterker zou nu moeten werken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In hoofdstuk 10 van "Electronic Principles" staat ook veel uitleg...
Wat wil je precies testen?
* versterker werkt ja/nee
==> voldoende aan een of ander luidsprekertje
* versterker voldoet aan opgegeven specificaties
==> hier komt heel wat meer bij kijken, maar niet noodzakelijk een scoop. Veel nuttiger zijn een functiegenerator (tegenwoordig goedkoop uit China) en een vervormingsmeter. Een dummy-load kan ook nuttig zijn, kun je ook makkelijk zelf maken.
* versterker blijft het doen ook na 24 uur maximumvermogen
==> nu wordt een dummy-load een noodzaak tenzij je op de noordpool woont of zo. Verder niks nodig.
* versterker blijft het doen ook onder water
==> enkel een emmer of badkuip nodig, en water 
Op 5 juni 2018 13:18:26 schreef RAAF12:
Wist je dat je al voor onder de €20 een scoopje zelf kan maken? Dat is een leuk soldeerproject en het werkt ook goed voor audiosignalen.
https://nl.aliexpress.com/item/DSO138-Oscilloscope-Electronic-Teaching…Ik heb hem ook gebouwd en het is erg simpel om hem in elkaar te zetten er zit een plexiglas kastje bij. Wil je wat meer mogelijkheden dan zijn er ook op Marktplaats voor een paar tientjes scopes te koop. Met een scope kan je zien en meten of het (audio)signaal wordt vervormd, wat de juiste bias instelling is in een balansversterker, hoe de ruis eruit ziet en of de voedingsspanning schoon is en nog veel meer..
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga dit weekend wat testen op een breadboard, en als dat een beetje goed uitpakt, denk ik dat ik de bovenstaande zelfbouw scope ga maken. Nog een vraagje erover. Is deze mini scope een beetje robuust wat betreft volt en ampere, of moet je heel erg uitkijken welk signaal je er aan hangt?
Op 7 juni 2018 15:45:56 schreef RickD007:
[...]Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga dit weekend wat testen op een breadboard, en als dat een beetje goed uitpakt, denk ik dat ik de bovenstaande zelfbouw scope ga maken. Nog een vraagje erover. Is deze mini scope een beetje robuust wat betreft volt en ampere, of moet je heel erg uitkijken welk signaal je er aan hangt?
De maximale ingangsspanning zonder verzwakkerprobe is 50 Volt top-top.
Er staat niet bij of er dan iets defect raakt, of dat het signaal niet meer correct wordt weergegeven.
Dat laatste is natuurlijk niet echt een ramp.
Ik ben begonnen met repareren aan versterkers met een oude scoop die ik voor een kratje bier heb opgehaald van marktplaats.
Een scoop is een heel fijn hulpmiddel, waar je echt veel profijt van gaat hebben. Verder is een eenvoudig signaalgeneratortje van AliExpress zeker aan te raden.
mocht het signaal te sterk zijn plaats je er een weerstandsdeler voor. Er zijn ook voedingsprintjes op ali te koop waardoor de scope uit een accupack kan worden gevoed. Voor audio is ie prima bruikbaar. De bandbreedte is ongeveer 120 kHz. Voor het echte werk gebruik ik een andere scope maar voor beginners die niet veel willen uitgeven is het een leuk ding. Ze worden met en zonder zelfbouwkastje op Ali express aangeboden ff opletten...
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
Heb je een PC met geluidskaart? Stukje gratis software erbij en een stappenschakelaar als verzwakker en je hebt een beginnersscope-je (http://www.thuisexperimenteren.nl/apparatuur/Pcoscilloscoop/pcoscillos…).
Daarna snel een analoog scope-je van MP halen voor weinig (max Eur50).
Op 7 juni 2018 17:20:37 schreef markce:
Heb je een PC met geluidskaart? Stukje gratis software erbij en een stappenschakelaar als verzwakker en je hebt een beginnersscope-je (http://www.thuisexperimenteren.nl/apparatuur/Pcoscilloscoop/pcoscillos…).
Daarna snel een analoog scope-je van MP halen voor weinig (max Eur50).
Hmmm .. ik weet vrij zeker dat ik met een pc scope binnen no-time m'n geluidskaart en misschien wel meer in de pc/laptop opblaas. Al is het op zich wel een mooie beginoptie. In hoeverre is het mogelijk om de audio-in/mic poort te beveiligen via een polyswitch voor de stroom en iets wat de spanning automatisch terugschakelt als deze te hoog is (geen idee of dat mogelijk is zonder handmatig weerstanden voor te schakelen waarna het al te laat kan zijn)?
Je kan ook even meten met een universeelmeter op het AC bereik. Harde muziek geeft grof gezegd rond de 4Veff, gemeten op de luidspreker. Gewoon zacht zetten en dan kijken hoe het signaal eruit ziet.
In hoeverre is het mogelijk om de audio-in/mic poort te beveiligen
Serieweerstand en daarachter een stel clampingdiodes? Maar iet of wat geluidskaart zou die reeds moeten aan boord hebben.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (26%)]
Los USB geluidskaartje/headsetje opsnorren. Of via een (half kapotte voor)versterker of mixer naar je lijn in van je PC.
Een geluidskaart voor een echte PC waar nog kaarten ingaan kost ook €2 lijkt me.
Edit: nieuw voor onder de €15
https://tweakers.net/categorie/53/geluidskaarten/producten/#filter:q1Y…
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (25%)]
Wel een ingangsverzwakker voor je geluidskaart zetten. Kijk eens hier: https://makezine.com/projects/sound-card-oscilloscope/
Er zijn ook oscilloscoop apps voor Android . Wordt ook de mic ingang gebruikt . Eventueel ingangsversterker zoals bij een multimeter en beveiliging met diodes of transistor. Met meting via de mic ingang kun je geen gelijkspanning meten . Zo'n dso 138 of opvolger dso 150 is leuk ding , wel steeds even wachten zit iets vertraging in.
EricP
mét CE
Vroeger gebruikte ik daar een voor dat doel gemodificeerd transistor radiootje voor: De ouput van de 'radio' los halen bij de volume potmeter en aan die potmeter een paar draadjes om zo alleen het versterkertje te kunnen gebruiken. Ctje in serie, signaal op de versterker en luisteren maar.
Je hebt zo door waar je signaal verdwijnt, doorgaans zit de ellende tussen waar je het nog wel hebt en waar je het niet meer hebt...
[...] en luisteren maar.
Een uitstekende methode. En je zoekt lekker snel zo. Prik, prik, prik,.. je krijgt heel vlot een idee van wat er aan de hand is.
Tegenwoordig zou je voor datzelfde doel wel een pc-speakertje (zo een met ingebouwd versterkertje) kunnen gebruiken.
Ook hier een condensator aan de ingang om de gelijkspanning buiten de deur te houden.
Op 7 juni 2018 23:35:21 schreef markce:
Wel een ingangsverzwakker voor je geluidskaart zetten. Kijk eens hier: https://makezine.com/projects/sound-card-oscilloscope/
Wederom bedankt voor alle ideeën en antwoorden!
Ik denk dat ik dit toch eens ga proberen.
Weet iemand de exacte spanning die een pc mic. ingang veilig kan hebben (een line in heb ik niet helaas). In een van de links hierboven staat 200mV en ik gok iets van 2mA. Zit ik dan in de goede richting?
Dan kan ik voor ik begin, de zaak wel even goed doorrekenen, zodat ik relatief veilig aan het werkt kan.
M'n tweede vraag is kan iemand me uitleggen wat die 2 diodes doen tussen + en - in het voorbeeld hierboven? Als semi leek krijg ik een beetje de indruk dat D2 een sluiting tussen plus en min is? Wat natuurlijk niet waar is, maar ik ken dit principe nog niet.
De tweede vraag wordt in het artikel duidelijk beantwoord:
The two diodes (D1 & D2) are placed back-to-back to help protect the line input of the sound card by clipping the incoming signal if it gets over about .7V. The 4.7k ohm resistor (R1) also helps to limit the current the diodes see, thus protecting them too.
Dus ja ze vormen een sluiting maar alleen als er teveel spanning aan de ingang komt.
Overigens snap ik niet dat er in het schema één potmeter staat en op de foto's twee.
Op 7 juni 2018 19:36:44 schreef big_fat_mama:
[...]Serieweerstand en daarachter een stel clampingdiodes? Maar iet of wat geluidskaart zou die reeds moeten aan boord hebben.
Aardlusje en daar gaat je moederboard.......Helpt geen diode aan. Komt meer bij kijken.
Helemaal eens met Buzzy. Uit eigen ervaring 
Ik heb ooit eens zo iets gekocht voor 6,50.
https://www.aliexpress.com/item/AVR-DDS-Function-DDS-Signal-Generator-…
Werkt super en voor 6,50 ga je niet lopen tobben.
Daarvan heb ik door een aardlus ook eens wat gesloopt, maar dat kost je alleen een opamp, en die zit nog in een voetje ook.
Op 9 juni 2018 10:31:16 schreef big_fat_mama:
De tweede vraag wordt in het artikel duidelijk beantwoord:[...]
Dus ja ze vormen een sluiting maar alleen als er teveel spanning aan de ingang komt.
Overigens snap ik niet dat er in het schema één potmeter staat en op de foto's twee.
2 potmeters, 4 diodes -> 2 kanalen
Aardlusje en daar gaat je moederboard.......Helpt geen diode aan. Komt meer bij kijken.
Met een laptop onstaat geen aardlus.
Met een vaste PC je testschakeling niet aan aarde leggen (gebruik een fatsoenlijke lab-voeding).
@Stijn: ik dacht ook al aan een tweekanaalsversie - men moet al heel dom zijn om daar niet aan te denken, en ik ben weliswaar soms wat traag maar daarom niet dom! - maar het artikel stelt uitdrukkelijk dat de meeste geluidskaarten slechts een mono-microfooningang hebben.