Hoi,
Ik ben op zoek naar een makkelijke manier om te controleren of mijn pomp loopt via een PLC.
Ik zou dit graag doen via een stroommeting. De waarde hoeft niet tot op 0.1A te kloppen als er maar een duideijk verschil is tussen pomp aan en pomp uit.
Mijn PLC heeft een analoge ingang van 0-10V en een digitale ingang.
Het gaat om een 3-fase pomp met een gemiddeld verbuik van 4A.
Hoe zou ik dit het makelijkste kunnen doen? Bestaat hier een moduletje voor?
Ik denk aan een volt/current/frequentie meter met instelbaar alarmcontactje.
Of zou ik zelf simpel iets in elkaar kunnen steken?
Wat denken jullie?
Alvast bedankt!
Douglas
Een stroomtransformator, en een gelijkrichter erachter, aansluiten op de analoge ingang van de PLC.Kan je gelijk controleren of de pomp vastloopt, dan gaat hij meer stroom trekken.
Kant en klare dingen zijn er ook, maar kosten een godsvermogen.Deze hebben echter wel een potentiaalvrij kontakt, welke je kan gebruiken voor de digitale ingang.
[Bericht gewijzigd door mel op (31%)]
MGP
LDmicro user.
Je kunt niet eender welke stroomtrafo zomaar via een gelijkrichter aan een PLC ingang leggen wegens te hoge 'open kring' spanning, met deze een verwittiging.
Ik weet niet wat uw skills zijn met het bouwen van electronische schakelingen maar je kunt er altijd nog een kopen.
Anders eens zoeken op " AC current detection schematic "
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 30 juni 2018 09:02:28 schreef mel:
Een stroomtransformator, en een gelijkrichter erachter, aansluiten op de analoge ingang van de PLC.Kan je gelijk controleren of de pomp vastloopt, dan gaat hij meer stroom trekken.
Als vloeistofpad verstopt raakt (vastloopt), gaat ie MINDER stroom trekken.
Zelf gebruik ik dit nogal eens, heeft een uitgang van 0 tot 10VDC.
https://nl.rs-online.com/web/p/products/198807?cm_mmc=NL-PPC-DS3A-_-go…
Deze gaat tot 10A, maar er zijn ook nog zwaardere types.
Op 30 juni 2018 09:47:28 schreef rew:
[...]Als vloeistofpad verstopt raakt (vastloopt), gaat ie MINDER stroom trekken.
Bij de meeste pompen inderdaad. De meeste pompen zijn centrifugaal pompen en van alles dat daar op lijkt. Verdringende pompen gaan echter meer stroom trekken.
Op 30 juni 2018 09:26:39 schreef MGP:
Je kunt niet eender welke stroomtrafo zomaar via een gelijkrichter aan een PLC ingang leggen wegens te hoge 'open kring' spanning,
Een gemiddelde stroomtrafo gaat ook gewoon stuk als de secundaire zijde open ligt. Die moet kortgesloten als hij niet gebruikt word.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hey! Geinig! Volgens mij wordt de standaard bruggelijkrichter vrijwel verliesvrij (*) als je hem tussen een stroomtrafo en de belastingsweerstand zet!
(*) Vanuit het meet-oogpunt.
Op 30 juni 2018 09:54:27 schreef Lambiek:
Zelf gebruik ik dit nogal eens, heeft een uitgang van 0 tot 10VDC.https://nl.rs-online.com/web/p/products/198807?cm_mmc=NL-PPC-DS3A-_-go…
Deze gaat tot 10A, maar er zijn ook nog zwaardere types.
Dit ziet er handig uit! Hoe sluit ik deze dan precies aan? De - op ground en de + naar mijn PLC's analoge ingang?
Welke draad zou je door de lus laten lopen voor de meting? De null of gewoon fase 1?
De waarden kan ik dan vrij makkelijk uitlezen en vergelijken/afstellen met een amperetang lijkt mij.
Bedankt!
rew
De stroom door de nul is bij een driefase pomp zo goed als nul. Je kan ze ook kopen ZONDER de nul Als jij zegt dat de nul richting het apparaat gaat, dan hangt ie waarschijnlijk los ergens dicht bij de pomp.
Dus: fasedraad nemen.
Op 30 juni 2018 09:47:28 schreef rew:
[...]Als vloeistofpad verstopt raakt (vastloopt), gaat ie MINDER stroom trekken.
.
Met een beetje handig programeren kan. Je dus al 3 fout condities weergeven ieder gevolgd door een eigen actie.
Op 30 juni 2018 11:40:23 schreef Douglas:
Dit ziet er handig uit! Hoe sluit ik deze dan precies aan? De - op ground en de + naar mijn PLC's analoge ingang?
Ja, precies zoals je het schrijft.
Welke draad zou je door de lus laten lopen voor de meting? De null of gewoon fase 1?
Ik zou L2 pakken, maar in princiepe maakt het niet uit. Als je maar niet de nul pakt.
Let er wel op dat je geen stroom door de spoel laat lopen als deze nog niet aangesloten is.
Er staat ook een pijltje op voor de stroomrichting.
De waarden kan ik dan vrij makkelijk uitlezen en vergelijken/afstellen met een amperetang lijkt mij.
Ja, dat moet geen probleem zijn. Wel een kleine formule makem om de spanning weer naar een stroom waarde om te zetten.
Je ziet soms dat de fout gemaakt wordt dat voor motorbeveiliging de linear gemeten stroom wordt vermenigvuldigd met de tijd en daaruit het trippen van de beveiliging wordt bepaald.
Dat geeft geen goede beveiliging, die kromme grafiek van een motorbeveiligingsschakelaar moet er echt in gebracht worden.
Op 30 juni 2018 15:33:34 schreef LeovanWallenburg:
Je ziet soms dat de fout gemaakt wordt dat voor motorbeveiliging de linear gemeten stroom wordt vermenigvuldigd met de tijd en daaruit het trippen van de beveiliging wordt bepaald.
Dat geeft geen goede beveiliging, die kromme grafiek van een motorbeveiligingsschakelaar moet er echt in gebracht worden.
Het gaat hier niet om een motorbeveiligingsschakelaar, maar om een systeem om te kijken of dat de pomp loopt of stil staat.
Maar je hebt wel gelijk. 
Op 30 juni 2018 11:59:41 schreef Shiptronic: Met een beetje handig programeren kan. Je dus al 3 fout condities weergeven ieder gevolgd door een eigen actie.
Alleen als het pomptype weten.
Op 30 juni 2018 15:33:34 schreef LeovanWallenburg:..die kromme grafiek van een motorbeveiligingsschakelaar moet er echt in gebracht worden.
Het is dan ook een I2t beveiliging. Dat doet vermoeden dat die kromme lijn een parabool is.
mvdk
Golden Member
Op 30 juni 2018 15:42:41 schreef Lambiek:
[...]
Het gaat hier niet om een motorbeveiligingsschakelaar, maar om een systeem om te kijken of dat de pomp loopt of stil staat. (...)
En dan zit ik iedere keer als ik in dit topic ingluur te denken: waarom dan geen flow en drukmeting.
Maar de TS zocht een simpele oplossing...
Op 30 juni 2018 16:10:55 schreef mvdk:
waarom dan geen flow en drukmeting.
Ja, dat kan ook. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Maar we weten niet om wat voor vloeistof het gaat, dus het kan zomaar te vuil zijn.
Op 30 juni 2018 16:10:55 schreef mvdk:
[...]
En dan zit ik iedere keer als ik in dit topic ingluur te denken: waarom dan geen flow en drukmeting.
Maar de TS zocht een simpele oplossing...
Flow en druk meters kosten ook euro's.
Alhoewel een drukmeter redelijk budget vriendelijk kan zijn.
Ik heb dat eens gedaan met een oude ringkern ,daar 3 windingen extra over van de fasedraad naar een verwarmingselement, om te weten of het element in orde was ook in een plc schakeling.
Daar kwam belast met een 24 vac relais een mooi spanninkje vanaf .
Dat kan ook met bv 1 van de 3 fasen.
Hoewel voor nu misschien niet nodig bijgaand IF en THEN statement tabelletje benaderd de grafiek van een motorbeveiligingschakelaar heel aardig. Hier als voorbeeld in elkaar gedraaid in Qbasic.