LG Inverter linear compressor

Dat is ook een van de redenen dat ik koos voor LG. Mijn familie daar heeft een grote elektrowinkel waar ze alles van samsung en lg verkopen.
Doen ze al 20 jaar.

De mama van mijn nieuwe zusje hier raadde mij deze aan.
Een sterke wijze vrouw die nooit iets opgeeft.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Het ziet er in ieder geval als een degelijk kastje uit, laag stroomverbruik en stil zijn zo van die dingen die niet onbelangrijk zijn.
De Siemens die hier staat bromt af en toe van ellende de keuken uit.

Wat ik nog niet helemaal volg ... waar heb je in je koelkast wifi voor nodig?

Arco

Special Member

Er is in het verleden een ontwikkeling geweest, waarbij de koelkast via WiFi zelf levensmiddelen kon bestellen als er wat op raakte... ;)

Combi grill/magnetron had ook zoiets:
Als je er iets onbekends in stak (zeg een struisvogelbiefstuk... :) ), dan kon 'ie een database raadplegen om te kijken wat ermee aan te vangen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 4 augustus 2018 20:15:49 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

pas ook al een fornuis met wifi geinstalleerd, ook zware hoofdschakelaars en kabelschoentangen hebben al moderne communnicatie via bluetooth :P de vooruitgang zullen we maar denken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ook nooit precies begrepen wat een stuk witgoed nu moet WiFi moet, de berichten die ze kunnen sturen zijn altijd van "als je ernaast zit weet je al wat er moet gebeuren, en als je weg bent kan je d'r niets meer aan doen". Laatst zo een vaatwasser met WiFi op mijn werk geïnstalleerd gehad, maar het enige wat ik er beter van vond is dat hij op de grond projecteerde hoe lang het nog duurde (en met die eco A++++ dingen is dat typisch iets van 4 uur :S). No way dat ik voor die info een app ga installeren.

Op 2 augustus 2018 23:05:57 schreef kris van damme:
[...]

een nadeel van cyclopenthaan is het hoge kookpunt. Daardoor zit je met drukken kleiner dan 1 bar , waardoor service (voor zover dat dit nog bestaat) een stukje lastiger is.

Ik dacht voorheen ook altijd dat dit het koelmiddel was tot ik er eens op ging googlen. Een koelcyclus op onderdruk lijkt me inderdaad tricky business.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 4 augustus 2018 21:32:00 (30%)

Op 4 augustus 2018 21:14:51 schreef Kruimel:
Ik dacht voorheen ook altijd dat dit het koelmiddel was tot ik er eens op ging googlen. Een koelcyclus op onderdruk lijkt me inderdaad tricky business.

Wel, hier is het cyclopenthaan als schuimmiddel gebruikt voor het vormen van de schuimrubber, dus het heeft geen belang. Maar er zijn idd installaties die koelmiddelen gebruiken onder de 1 bar.

Vroeger was voor het maken van schuimrubber freon een populair product.
Uiteindelijk werden de freons verboden. Als je weet dat 95% van de freons in de lucht hun oorsprong hadden als drijfgas (en niet als koelmiddel) dan stel je toch de vraag waarom het in airco niet meer mocht, zeker gezien de problemen met de vervangers en de lagere efficiëntie ervan.

Op 4 augustus 2018 19:56:06 schreef Sine:
Het ziet er in ieder geval als een degelijk kastje uit, laag stroomverbruik en stil zijn zo van die dingen die niet onbelangrijk zijn.
De Siemens die hier staat bromt af en toe van ellende de keuken uit.

Wat ik nog niet helemaal volg ... waar heb je in je koelkast wifi voor nodig?

Die Wifi gebruik ik ook totaal niet. Met een App kan je dan de temp en zo instellen, zien of er alarm is of een deur open staat.
Echter zie ik het nut ervan niet in. En dan kan LG ook weer statistieken volgen zoals bij een smart-tv. Nee hoeft niet, ze weten al genoeg overal van mij. Wanneer gebruik je hem, waar woon je, hoeveel moet hij werken enz...
Dat is private net zoals alle andere App op de smartphone, ik wil dit helemaal niet. Installeer eens een gewone zaklampapp en kijk dan eens wat ze allemaal moeten en willen weten voor je ok klikt. Ja Duh! Ik steek dan graag mijn middenvinger op... Dat is de hoofdreden dat ik geen smartphone hoef!!
En ik wil al helemaal geen smombie zijn.

Sine bedoel je dat de koelkast net als een wasmachine die zwiert plots in de garage staat? ;-)

Maar zoals ik eerder zei, ik hou dit topic op de hoogte als er iets mis gaat, ik hoop van niet! Want anders vind je daar niks over op internet. Maar nu wel op CO, dus kan nuttig zijn voor andere mensen die meer info zoeken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Op 5 augustus 2018 01:07:15 schreef kris van damme:
[...]

Wel, hier is het cyclopenthaan als schuimmiddel gebruikt voor het vormen van de schuimrubber, dus het heeft geen belang. Maar er zijn idd installaties die koelmiddelen gebruiken onder de 1 bar.

Vroeger was voor het maken van schuimrubber freon een populair product.
Uiteindelijk werden de freons verboden. Als je weet dat 95% van de freons in de lucht hun oorsprong hadden als drijfgas (en niet als koelmiddel) dan stel je toch de vraag waarom het in airco niet meer mocht, zeker gezien de problemen met de vervangers en de lagere efficiëntie ervan.

Omdat het ozon afbreekt. Het vervelende was dat het als katalysator functioneerde voor ozon-afbraak, en zelf maar heel langzaam verloren ging in het proces. Het was dus heel belangrijk dat we snel stopten met de productie van het spul, want de gevolgen ijlen na. Het probleem van de drijfgassen was dat het acuut was, want zodra je zo een bus verkocht werd het de lucht in gespoten. In koelkasten is het effect veel later, want het ontsnapt pas bij het defect raken van de koelkast of bij de sloop. En zelfs als je het er netjes uithaalde (wat volgens mij nooit gebeurt) het nog steeds niet heel makkelijk af te breken. Ik denk dat die 95% die je noemt een momentopname is geweest, en nu flink gedaald is, niet in het minst door de sloop van de eerste generaties koelinstallaties op freon.

gebruikte fluor koudemiddelen worden bij opvang gefilterd en weer hergebruikt. oa R134A en R410 mogen minder worden verkocht, dat heeft te maken met het GWP van een bepaald koudemiddel. R410 heeft een GWP van 2088, dat gas gaat er ook langzaam uit, een vervanger is R32 met een hoog rendement, en GWP van 675. is wel licht ontvlambaar, dus niet overal toepasbaar. er mag nog X ton worden geproduceerd van R134A en R410 , wat jaarlijks minder wordt, prijzen gaan dus omhoog. gefilterde gebruikte koudemiddelen zijn dus geld waard, want over 5 jaar zijn die prijzen wel een paar keer over de kop gegaan.

idd is die wereld niet bepaald heilig, je hebt zoveel meer werk met de papieren als je koudemiddelen verkoopt en ook gassen verzamelt. jaarlijks een bezoekje van de STEK, die meer en meer bij gehouden willen hebben van hun koelmonteurs, tot op de miligram waar welk gas uitkomt, waar het in gaat, en welk bedrijf met certificatie dit weer ophaalt enz.

R12 en R22 kun je in het buitenland nog zo verkopen, daar draaien de installaties van 45 jaar oud nog steeds met die gassen. ook oude installaties die hier eruit moeten willen daar wel belanden en nog 15-20 jaar langer draaien.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 augustus 2018 15:36:44 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik begrijp nog altijd niet wanneer hij nu eigenlijk die ontdooi cyclus uitvoert. Er staat een klein beetje water in het bakje, dus hij doet het zeker.

Maar de koelkast verbruikt immer meer dan 33W, blijft ook zo. Zelfs bij gewoon koelen en weer uit.
Of zou dat al in die 33W zitten, maar dat kan eigenlijk ook niet want dat zou dan betekenen dat hij altijd ontdooid in de dag of nacht.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

het water in het bakje achterop komt uit de koelkast, pomp die afschakelt is genoeg om dat bakje te vullen. hetzelfde als bij een gewone aan/uit compressor. het kan best dat de compressor een klep heeft waardoor het systeem de koelkast of de vriezer koelt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 augustus 2018 15:37:19 schreef CrossFireX:
Ik begrijp nog altijd niet wanneer hij nu eigenlijk die ontdooi cyclus uitvoert. Er staat een klein beetje water in het bakje, dus hij doet het zeker.

Maar de koelkast verbruikt immer meer dan 33W, blijft ook zo. Zelfs bij gewoon koelen en weer uit.
Of zou dat al in die 33W zitten, maar dat kan eigenlijk ook niet want dat zou dan betekenen dat hij altijd ontdooid in de dag of nacht.

zou het kunnen dat de ontdooiweerstand ook in de buurt van 30 watt is?

Gemiddeld genomen neemt de kast 1x per 36/48 uur een ontdooicyclus, dus kan in de 33W zitten.

Maar hoeveel KWh verbruikt de kast per dag?? 33 Watt zegt niet zoveel daar kast de gehele dag wel 33Watt verbruiken.

Leuk dat de familie Samsung en LG verkopen, maar 20 jaar is een van de eerste LGs geweest. LG kan ik begrijpen en is zeker een goed merk maar Samsung??? Koop het aub niet want wasmachines hebben snel defecten OA gebroken trommelkruizen door dun materiaal en electronica is ook erg bokkie wokkie. koelkasten hebben meer dan gemiddeld een defecte compressor, eigen (sub) fabrikaat.

@ Testman: het ging om een Dimplex mobiel aircootje die jarenlang aan boord van schip heeft gedraaid om hutten aangenaam droog en koel te houden. Filters waren allang al verteerd en onderhoud nul. Klep compressor is niet OK meer. Compressor word te heet ( te veel terugslag hoorbaar) en verdamper nog voor de helft koel.

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 5 augustus 2018 19:10:19 (21%)

Tja in Vietnam kan je nu eenmaal enkel die merken goed krijgen. Panasonic doen ze ook en andere onbekende merken. Wasmachines doen ze niet, wel koelkasten en ander klein electro zoals tv, dvd speler.

En goede europese merken zoals hier zijn voor veel mensen daar onbetaalbaar.
Laat staan dat je ze kan krijgen en als ze er zijn betaal je extra wegens de import taksen.

Er wordt in vietnam bijna uitsluitend gewerkt met Panasonic, Samsung, LG en soms ook Whirlpool.

De meeste mensen daar doen het nog met een wasbordje thuis, een wasmachine is pure luxe. Zelf een pepsi-cola is in Vietnam Luxe.
Wij beseffen allemaal niet meer hoe verwend we zijn vergeleken met de vele mensen daar. En soms ook wel verwaand. Maar dit is compleet off=topic.

Die lg draait een paar keer per dag zoals een normale kast, maar ja hoeveel juist weet ik niet. Heb enkel een RMS wattmeter hier.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

OT
Wasbordje? Dat lijkt me ook luxe, mijn ervaring is dat een steen in de rivier of beek de enige 'wasplank' is die ter plaatse voorhanden is, zeker op het platte land en de sub-urbs..... Maar misschien ben ik te veel eenzijdig op het platte land en in die sub-urbs gewest.
/OT

Anderzijds heb ik heel veel airco's van Mitsubisi en Hitachi zien hangen in Indonesië (Weliswaar bij kantoortjes en winkels). Zijn die in Vietnam duurder dan LG en Samsung?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, die "RMS wattmeter" heb ik ook, en toen onweerde het een keer en was hij tijdens een meetperiode overleden.

Maar, ik lees van de hand van Rew:

Met "warmte" is het zo dat het energie kost als je het SNEL wil verplaatsen.

Als de koelkast 5 graden moet zijn, volstaat het om de koelvloeistof tot 4.9 graden af te koelen, mits je de tijd hebt om HEEEL lang te wachten. Idem met het afvoeren van de warmte. Als het (normaliter) in je keuken 20 graden is en het rooster maak je 20.1 graad, dan gaat het afvoeren van de warmte vanzelf, mits je genoeg tijd hebt.

Een start-stop koelkast, zal terwijl ie draait dan dus de energie verbruiken om het rooster op 40 graden te krijgen en de koelvloeistof op -5. Een temperatuurverschil van 45 graden.

Is dat behoudens tweede ordeeffecten wel significant? Ik bedoel
dat als je groot verschil tussen verdamper en condenser in temperatuur wilt. kost dat meer vermogen, duidelijk, MAAR dan staat de compressor toch ook korter in? Het is toch in eerste instantie niet zo dat dat meer energie kost. ALs je de kastdeur nooit opent, zal het opgenomen vermogen gelijk zijn aan het thermische rendement van de compressorunit met verdamper en condensor tezamen, maal zijn opgenomen vermogen. Dus bij een twee maal zoveel elektrisch vermogen opnemende compressorunit zal bij dezelfde isolatie de kast zijn "in"-tijd halveren.

De vraag kookt dus naar beneden tot het verschil tussen het rendement van een lineaire tov een roterende motor, waar denk ik fout?

Pokemon , die redenering van rew strookt voor geen meter met de regels van de thermodynamica, maar het was me te warm om daarop in te gaan :-)

Ja en het wordt nog heter... Zucht!

Wel mijn nieuwe koelkast krijgt het onmiddellijk zwaar te verduren in dit weer.
Ik probeer van mijn kant de deuren zoveel mogelijk dicht te houden, en zo kort mogelijk openen.

De Liebherr staat al bij onze pa, en doet alweer rustig zijn rondjes!

@TA; Ja dat waren de merken dat ik niet kon opkomen, wordt enorm verkocht ook in vietnam! Mitsubishi en Hitachi hebben ze ook in de winkel.

Die zijn veelal goedkoper dan Samsung of LG. LG wordt ook veel verkocht daar.
Als je in Vietnam zo een elektro zaak binnen stapt dan zie je eigenlijk altijd grote reclames voor Panasonic, Samsung, LG, Mitsubishi, Hitachi.

OT;

Ja op een wasbordje daar, niet bij de rivier want voor de meeste mensen is die rivier veel te ver af. Wel moet iemand van het gezin met een kar aan de bromfiets of fiets water gaan tappen elke 2 of 3 dagen.
In een dorp staat dan soms een kraantje voor iedereen.
Ze nemen dan verschillende vaten van 20L mee om op te vullen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 augustus 2018 23:41:02 schreef pokemon:
Is dat behoudens tweede ordeeffecten wel significant?

Ja.

Stel ik woon op de veluwe het grond-niveau is op 20m boven zeeniveau. Ik heb een diepe kelder die ik droog wil houden. Nu laat ik het (grond) water vanuit de omgeving van de kelder naar een putje stromen, waar ik een dompelpomp in heb hangen. Die pompt de boel naar boven/buiten en spuit de boel op de grond.

Als ik nu keihard ga pompen dan komt de pomp snel droog te staan. Om te zorgen dat er voldoende snel water naar de pomp toe stroomt moet het putje nog best diep onder de kelder komen te zitten. Aan de andere kant van de waterleiding gaat m'n vergelijking een beetje scheef. Je zal niet snel de uitstroomopening hoog moeten hangen omdat anders het water niet snel genoeg wegloopt. Maar: Hang je de slang uit het raam op de 2e verdieping, dan kost het pompen (per liter!) meer energie dan wanneer je heel rustig precies genoeg pompt om de boel beneden droog te houden, waarbij het water-niveau bij je put dus gemiddeld hoger is dan wanneer je maar een deel van de tijd veel heftiger loopt te pompen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Verwarring in mijn geest. Help!.

Stel : mijn watertegenvoorbeeld, dat ik een waterkoker of boiler neem met elektrische aansluiting, om water van 60 graden voortdurend beschikbaar te hebben. Gegeven dat de kamer- of omgevingstemperatuur in de ruimte waar die ketel is opgesteld altijd 20 graden is. Dan kan dat door een spanning aan het verwarmingselement aan te bieden die warmte afgeeft die juist het warmteverlies van de ketel bij 60 graden aan de omgeving van 20 graden compenseert. Hoe beter de ketel ge-isoleerd is hoe minder dat is.

Vervelend natuurlijk als je water tapt en het wordt aangevuld met koud water, dan duurt het te lang voor je water weer de steady state bereikt van 60 graden.

Als je niets gebruikt ligt het jaarverbruik elektrische energie op het verlies van warmte aan de omgeving van 20 graden.

Nu heb ik geen zin om na verbruik te wachten op de nieuwe steady state alvorens opnieuw te kunnen tappen, dus zet ik 230 volt op het element dat dan 1600 watt verbruikt. In no time is het water 60 graden ; de thermostaat schakelt het element uit en het jaarverbruik van die installatie is precies gelijk aan het hierboven beschreven geval.

Kortom: het jaarverbruik is het thermische verlies naar de eomgeving door de wanden van je koelkast naar de omgeving.

Vandaar dat ik dacht dat het enige verschil het geringere verlies van een lineaire motor is tov een roterende pomp.

bij koelkringen is het iets ingewikkelder dan in jullie voorbeelden.

Dat de compressor de vloeistof rondpompt is een feit, daar gaat sowieso energie aan verloren. Maar buiten dat kan die kring ook extra warmte meenemen. Bij welke temperaturen/drukken dat het meest efficiënt is hang af van koelmiddel en constructie. maar je kan niet zomaar besluiten dat als de condensor warm wordt het koelproces niet efficiënt zou gebeuren.

CrossfireX, kan je ook eens een verbruiksmeter er tussenhangen?? RMS verbruik is IDD mooi, maar wat is het verbruik per dag gemiddeld?? de meters zijn niet duur, voor een 10- 20 Euro heb je er wel 1.Hebben er ook eentje en daardoor vriezer welke bij ons een erg oude is even gechecked: Verbruik voor een vriezer uit de 80's bleek gemiddeld 0.97 KWh te zijn, welke best redelijk is voor een ouwetje. Daarbij heb ik wel door als het kastje leger is meer verbruikt... Heb een modernere A+ tafelmodel (8 jaar) vriezer er bij draaien, die kost 0,76 KWh. Het verhaal wat gaande is dat A+ ++ of +++ veel zuiniger is,haal ik er voorlopig niet uit. De eerste oude vriezer stond eerst op de warme, slecht geisoleerde zolder, maar draaide toen een slordige 1.15 KWh per dag! Zelfde vriezer nu andere (koelere) plek verlaagde het energie verbruik dus. de oude vriezer draait op R12 welke niet diep in vacuum hoeft te draaien om zelfde resultaat te behalen, dat maakt het verschil...

R12 en R22 hebben een goed rendement, die oude koudemiddelen zijn wel vervuilend maar efficient waren ze wel. het punt bij oude koelingen is meer de isolatie van de kast zelf, daar valt mee te winnen op verbruik. ook de harde deurranden die niet helemaal meer sluiten.

ik heb van de week de combi ontdooid ( met de verbrander gaat dat in 15 min ) en wat opvalt is dat hij nu ook weer andere geluiden maakt, je weet wel dat pruttelen en janken wat moderne koelkasten weleens doen. als je lang wacht om het ding te ontdooien krijg je van dat poolijs, erg hard massief ijs rond de leidingen en komt amper nog eraf.

je hebt het over 0,97KWh, maar je bedoelt 0,97KW per dag verbruik denk ik? ofwel 0,040KWh x24 x365 is 354KW per jaar, wat voor een oude vrieskist niet slecht is. de kleine vriezer doe 277KW per jaar, wat ook niet echt slecht is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 5 augustus 2018 01:07:15 schreef kris van damme:
[...]

Wel, hier is het cyclopenthaan als schuimmiddel gebruikt voor het vormen van de schuimrubber, dus het heeft geen belang. Maar er zijn idd installaties die koelmiddelen gebruiken onder de 1 bar.

Vroeger was voor het maken van schuimrubber freon een populair product.
Uiteindelijk werden de freons verboden. Als je weet dat 95% van de freons in de lucht hun oorsprong hadden als drijfgas (en niet als koelmiddel) dan stel je toch de vraag waarom het in airco niet meer mocht, zeker gezien de problemen met de vervangers en de lagere efficiëntie ervan.

Freon(s) zijn nooit verboden geweest, het is een merknaam (DuPont) , R12 bv. is wel "verboden" en het maakt niet uit of dat freon of van Bayern kwam. Je had dus Freon R12.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

shiptronic, das het . op de I . spreken we hier vanaf nu ook nooit meer over nylon, maar noemen we het kunstzijde :-)