Hallo allemaal,
Voor een project waar ik mee bezig ben, zou ik graag vonken willen maken als show effect.
Op internet kan ik alleen gevaarlijke opstellingen vinden (d.w.z. waarbij levensgevaar ontstaat als je geraakt wordt). Dit is voor mij niet nodig, het gaat puur om de vonken.
In films etc. (als stroom uitvalt, of een stoppenkast ineens vonken laat zien in de film) worden deze ook niet gemaakt door gevaarlijke amperages toe te passen, toch?
Hoor graag in welke hoek ik dit zou moeten zoeken, óf hoe jullie dit zouden doen.
Alvast bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In films gebruikt men meestal pyotechniek. Echte sluitingen geven nu eenmaal meestal geen spectaculaire effecten... (in films wil men graag een 'big bang'...
)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Precies, een kleine kruitlading met stukjes metaal (magnesium bijvoorbeeld) erin. Dit is uiteraard ook gevaarlijk; je kunt kleding en andere brandbare dingen aansteken, om nog maar te zwijgen van de gevolgen als iemand zoiets in zijn ogen krijgt.
Je kunt betrekkelijk veilig een vlamboog maken; dat wil zeggen, een klein (of minder klein) blauwe vonk die van een contact naar een ander contact gaat. Tesla coils zijn ook niet perse gevaarlijk, maar meestal is de primaire kant daarvan wel echt gevaarlijk (een paar kV die ook stroom kan leveren).
Als je gele dingen wilt laten wegvliegen, is dat toch brandend metaal, en daarmee gevaarlijk.
Misschien kun je een paar elco's met LEDs laten vallen?
Anoniem
Simpel, als vonkentrekkerij spectaculair moet zijn is het gevaarlijk.
Soms voor de maker, soms voor de toeschouwer, soms mb brand, vaak alle drie.
Ik heb in mijn jonge jaren vaak gesexperimenteerd met hoogspanning. van Rhumkorff klossen (autobobines) tem een VDG generator en een Teslacoil.
Ik heb daarbij risico's genomen die ik vandaag als onverantwoord zou beschouwen. Maar ik was een goed opgeleid technicus en wist ongeveer waar ik mee bezig was.
Ik weet niet wat je niveau is, maar je vraagstelling duidt op onvoldoende maturiteit voor dergelijke bouwsels, zeker al als ze voor publiek moeten dienen. Wees toch maar voorzichtig. Zelf risico lopen is één ding, maar anderen bewust aan gevaar blootstellen is misdadig.
is zo'n vuurwerk "sterretje" niet iets? of een stukje ervan.
of : http://www.eslevents.nl/openingen/special%20effects/sparkling-vuurfont…
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (49%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ook die zijn niet helemaal zonder brandgevaar.
Als kind mocht ik die sterretjes met oudejaar afsteken, en als het regende of te koud was in de kamer. (Want het was 'koud vuur' volgens de reclame)
Toch kwamen er brandvlekjes in het balatum (zeil), waarvan de ondergrond gelukkig uit asbest bestond.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die sterretjes zijn op zich ook 'koud vuur'...
Wat brand en schroeiplekken veroorzaakt zijn kleine stukjes van de gloeiende kern die afbreken en wegspringen...
TS heeft het over "levensgevaar"
en dat snap ik als je vonken gaat maken met hoge spanningen of stromen
Maar om nou sterretjes aan te gaan halen als (levens)gevaarlijk?
Dan wordt dit weer zo'n topic van, blijf maar thuis daar ga je niet dood, owja daar ook, ga maar onder een steen zitten
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zowel 'sterretjesvuurwerk' als vonken van laselektroden zijn brandgevaarlijk. Het effect wordt immers bereikt door wegspringende deeltjes pyrofoor ijzer van meer dan 1800°C !!
Op de CO stand staat de laatste tijd een Jacobsladder, di gevoed wordt met een hoogspanningstrafo. Die wel wel afgeschermd door een (dure) plexiglas koker. Blijft het levensgevaar voor de maker: 2000V/4A is echt LEVNSGEVAARLIJK voor hen die niet professioneel gewend zijn met hoogspanning om te gaan.
Teslasystemen, liefst binnen een Faradayscherm zijn publieksveiliger, maar blijft gevaarlijk voor de maker.
Gek idee misschien, maar een condensator, hoge capaciteit, lage (24v) spanning. Aansluitingen heel dicht bij elkaar brengen dan trek je ook een vonkje. Niet echt spectaculair, maar een vonkje 
Heb dat al gebruikt om zeeeeer kleine gaatjes in alufolie te maken als pinhole voor een laser. Alufolie een paar keer over elkaar plooien, even met de strijkbout erover en dan een condensator ontladen over de folie. De eerste 2,3 lagen waar de ontlading gebeurd zijn wat rafelig, die eronder zijn "mooie" kleine gaatjes.
Of een grote gelijkstroom door een "messchakelaar" laten lopen en dan uitschakelen. Een beetje zoals in de oude Frankenstein films. 
Groetjes,
eSe
Bij de toneeluitvoering van 'Siegfried' (uit 'De Nibelungenring') komen er vervaarlijke vonken van het aambeeld waar hij op slaat bij het smeden van zijn toverzwaard.
In een al wat ouder handboek voor toneelinstallaties wordt dat beschreven. Op het aambeeld ligt een ijzeren raster, wat elke keer als hij erop slaat contact maakt met nog een raster er vlak onder, op het aambeeld.
Tussen de twee rasters staat spanning, enkele tientallen volts maar met een behoorlijke 'stroom erachter'.
De enigszins roestige ijzeren rasters maken zo prachtige vonken.
(In het begin de 'Ring' zie je ook enorme vlammen uit het smidsvuur waar dan de dwerg Mime aan het werk is. Dat werd gemaakt doordat een toneelknecht, onder het podium, op de juiste momenten een wolk lycopodiumpoeder omhoog blaast, dat door een klein waakvlammetje dan aangestoken wordt en een reusachtige vlam geeft.)
(e: maar ook snel, voorspelbaar en gedoseerd, en op een groot podium (New York Met) daardoor relatief veilig opbrandt.)
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 1 september 2018 16:04:50 schreef devatu:
In films etc. (als stroom uitvalt, of een stoppenkast ineens vonken laat zien in de film) worden deze ook niet gemaakt door gevaarlijke amperages toe te passen, toch?
In films zal het voornamelijk trucage zijn dat je ziet. Verschillende opnamen over elkaar heen geplakt.
In een theater zal men niet snel met vuurwerk aan de gang gaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theatertechniek
Pyrotechniek is het toepassen van vuurwerk of ander vuur in het algemeen. In het theater is het gebruik van vuurwerk aan heel strenge regels gebonden. Meestal wordt pyrotechniek daarom toegepast in locatietheater - dat zich vaak in de buitenlucht afspeelt - om grootse, spectaculaire en dramatische effecten te bereiken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je zou kunnen bekijken op welke andere manieren iets licht kan geven, en hoeveel licht je nodig hebt. Dat is uiteraard ook afhankelijk van de overige verlichting; op een donker podium heb je veel minder nodig voor hetzelfde effect.
Zoals gezegd zou je LEDs kunnen gebruiken, maar UV actieve verf of kunststof in combinatie met een goede blacklight kan misschien ook, of de inhoud van zo'n glowstick met een beetje natrium hydroxide erbij om de reactie te versnellen. Het nadeel daarvan is natuurlijk dat het hele podium uiteindelijk onder de lichtgevende troep zit.
Je kunt gebruik maken van mischmetal in combinatie met een draaiend schuursteentje. Mischmetal is wat gebruikt wordt in vuursteentjes van aanstekers en is ook in blokken en staven verkrijgbaar.
Je kunt het ook vinden als firesteel of ferrocerum.
joopv
Golden Member
Met lage spanningen en hoge stromen kun je ook heel spectaculaire dingen doen (zoals hierboven al beschreven is) , en dat is dan alleen gevaarlijk vanwege de temperatuur van het kokende en gesmolten staal / koper / aluminium. Aardige vlambogen hoor. Oja die vlambogen produceren ook UV, wellicht is dat dan nog gevaarlijk.
Ik had deze week een hele stapel 12V 50A / 70A / 90A smps voedingen hier op V&A staan, en 2 5V 200A voedingen waar je dat soort grappen wel mee kon uithalen, maar er was geen hond die er zelfs maar een paar euro voor over had.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem
Door de weer eens summiere input weten we totaal niet waarvoor het moet dienen.
Is het voor een demo op een beurs, of in een discotent, of moet het enkel dienen om vriend(innetjes) naar de slaapkamer te lokken?
Of voor schooldemo?
Ik vind de voorstellen die hier rondgestrooid worden ronduit gevaarlijk voor de demonstrator en de omstaanders.
Bovendien zijn de meeste mensen niet zo happig op rondspattende hete deeltjes die gaten in hun kleding maken.
Tegenwoordig is jonge publiek veel elektronisch spektakel gewend uit dancings en dus niet snel onder de indruk meer.
Als ene de show probeert te stelen door met een oude voedingstransfo wat spetters te maken zal dat enkel meewarige blikken opleveren.
Het enige wat voldoende spektakel oplevert is een teslacoil zoals op de foto van Sine. En dan nog enkel als die kan door de toeschouwers zelf aangeraakt worden. Voor op een podium moet een veel groter exemplaar gebouwd worden, en dat is levensgevaarlijk. Ik betwijfel of de TS daarvoor de nodige kennis en het materiaal heeft. Het enige bruikbare onderdeel wat wijdverspreid is is een magnetronoventransfo en die zijn echt dodelijk bij aanraking. En bij experimenteren is het risico op een onoplettendheid groot.
Wat dacht je van een teslabol? Die zijn ongevaarlijk en toch leuk.
Op 1 september 2018 18:37:57 schreef grotedikken:
Ik heb in mijn jonge jaren vaak gesexperimenteerd met hoogspanning. .

met een hele dikke frons op het voorhoofd
Anoniem
Vanwaar deze frons? Oh nu zie ik het? Een s-je teveel.
Scherpe opmerkingsgave.
Gewoon een typo, heeft niets te maken met de antieke mogelijk medische HS generator in een ander topic waar volgens Tidak allerlei stimulerende hulpstukken op gemonteerd konden worden. 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (87%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Vanwege de spannende sex (gesexperimenteerd)?
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (35%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 3 september 2018 09:57:31 schreef grotedikken:
[....]
..., heeft niets te maken met de antieke mogelijk medische HS generator in een ander topic waar volgens Tidak allerlei stimulerende hulpstukken op gemonteerd konden worden.
@GD: Nee, niet stimulerend (da's jouw dirty mind
), maar "helende" eigenschappen. Er zijn meer lichaamsopeningen da die waarop jij gefixeerd schijnt te zijn *). Ik schreef imers ook over kwalen en "Snake oil". Dat was overigens in een ander topic: (Wie weet waarvoor dit apparaat werd gebruikt?).
*) Geeft wel weer een andere kijk op de naam 'grotedikken'