Kabelaar schrapt analoge radio. Geen alternatief. Ten einde raad, wie helpt?

Tidak Ada

Golden Member

Onze kabelaar heeft in al haar goedheid alle analoge signalen geschrapt. Dit resulteert er in dat radio kanalen alleen nog via de TV zijn te beluisteren. Zij hebben gemend at daarvoor geen compensatie gegeven hoeft te worden door verlaging van de abonnementskosten. :(

Geboden alternatieven:
Een draadje met coaxplug als antenne op je tuner (Tegen dikke betaling en alleen de lokale zenders!)
Schaf een DHB+ ontvanger aan (alleen lokale zenders)
Luister naar de kanalen op uw TV (slecht geluid!)
Luister via de computer (Verdient de energie leverancier *) lekker aan en vertraagt het systeem aanzienlijk).

*) Is dezelfde als de kabelaar

Zoals al vaker hier op het forum vermeld is de FM ontvangst hier marginaal. Verder zijn een aantal voor mij belangrijke radiostations niet meer te beluisteren, omdat ze alleen via de kabel te beluisteren zijn(waren).

Tot voor kort kon ik via de analoge kabel op meerdere plaatsen in huis (Huiskamer, studeerkamer en hobbyruimte) onafhankelijk radio beluisteren. Die mogelijkheid is nu definitief afgesloten.

Wie heeft een idee voor een echte oplossing?

Zijn er apparaten die op basis van een microcomputer een soort van tuner simuleren. Ik heb wel wat gezien, maar dat zijn dingen die tussen de € 200 en € 16.000,- per luisterpost gaan kosten. Iets te duur als je er dan drie nodig hebt. Een beetje redelijke geluidskwaliteit moet echter wel aanwezig zijn. Helaas is mijn budget niet bijster groot ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb geen oplossing voor het probleem, maar ken het wel. Ik zit bij dezelfde kabelaar. Het slechte geluid van je TV kan je verbeteren door er een paar behoorlijke luidsprekers aan te hangen.
Zelf heb ik er geen last van. Radio luister ik alleen op zenders die via FM uitzenden. En degene die ik niet kan ontvangen, jammer dan.

Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad zelfde kabelaar/energieleverancier ;) (understatment)

Schijnt de enige in NL te zijn die de radio afsluit.
Inderdaad zou een audiokabeltje naar mijn QUAD een "oplossing" zijn, maar alleen voor één luisterpunt. Bovendien moet ik dan die TV aanzetten, die toch wel 'ietsje' meer energie slurpt dan een FM-tuner.
Gelukkig vinden wij een TV in de slaapkamer niet noodzakelijk, anders was dat nog en extra punt.
FM-ontvangst is hier abominabel. Ik had vroeger een 5-elements antenne met rotor op het dak, maar kon de lokale zender slechts op een reflectie behoorlijk ontvangen inclusief extra ruis op stereo.
BE ging beter, maar daar houdt het dan mee op. Onder goede condities nog mono ontvangst (mèt ruis!) van Rijssel. Alles met die draaibare antenne.
Helaas luistert het bij klassieke muziek door de grot dynamiekverschillen nu eenmaal wat nauwer....

Zoals je weet zijn er geen alternatieven in deze regio. KPN levert alleen middels het antieke koperdraadje (geen coax) met een lage download snelheid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is jammer, FM via de kabel werkt echt uitstekend. Kwaliteit is beter dan de meeste webradio's.

Als webradio je computer aanzienlijk vertraagt scheelt er wel iets met je systeem! Zou niet mogen.

Op 3 september 2018 23:46:23 schreef Tidak Ada:
(...) Zijn er apparaten die op basis van een microcomputer een soort van tuner simuleren. Ik heb wel wat gezien, maar dat zijn dingen die tussen de € 200 en € 16.000,- gaan kosten. (...)

Misschien is een tweedehands Logitech Squeezebox Radio wat voor je. Worden helaas niet meer gemaakt, maar zijn prima betaalbare webradiootjes, met goede software waarin je makkelijk bijna alle lokale radiostations vindt plus nog duizenden anderen netjes gesorteerd per genre.

Veel receivers hebben tegenwoordig ook ingebouwde webradio functionaliteit, bv. bij Yamaha werkt dat prima. Je kan het ook bedienen met een app.

Arco

Special Member

KPN levert alleen middels het antieke koperdraadje (geen coax) met een lage download snelheid.

Hoezo?

Via dat 'antieke' koperdraadje haal je 100Mbit/s, da's toch wel genoeg?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hoe bedoel je met YAMAHA? Ik heb twee Yamaha U200 tuner-versterkers staan, maar die verwerken geen digitaal signaal, alleen bediening via de PC (USB). De andere tuner is een QUAD FM-3

Als je veel grafisch werk doet met een PC, (PhotoShop en CorelDraw), ga je het toch snel merken.

@Arco:
Hier geen DSL in de straat. Max. 30MB/s via de kabel 150MB/s
Alleen puur analoog. Nooit iets vervangen in de 40 jaar die ik hier woon. Te duur, er zijn maar 14 huizen. Kabelaar heeft bovendien het monopolie (Lijkt me iets voor de ACM....).

@Krisvandamme, hieronder:
Zoals ik al zei de ontvangst is hier slecht en het aantal interessante stations feitelijk beperkt tot twee: Klara en NPO4
Kortgeleden had ik daar nog Classic-FM, Concertradio, France IV, BBC3 en een Duits station tot mijn beschikking via de kabel.

Ergo mag ik dan ook nog hetzelfde voor mijn kabel-abo blijven betalen en er aanzienlijk minder voor terugkrijgen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat is er mis met een antenne? Via antenne heb je nog beter FM, het is niet door tig versterkers gegaan...

Misschien kan je iets doen met een raspberry pi? Aangezien dit gewoon een linux computer is kan je er prima internetstreams mee afspelen, en het energieverbuik valt ook erg mee. Ik gebruik het zelf al enige tijd zo. Via mijn pc of telefoon kan ik de zenders kiezen.

Spanning staat en stroom gaat!
evdweele

Overleden

Voor de meeste radiostations is wel een appje te vinden voor je smartphone.
Smartphone op WiFi en een kabeltje tussen de telefoon en de versterker.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Of draadloos via BT er zit een USB aansluiting op voor de voeding.

bprosman

Golden Member

De ontvanger van je provider ( tenminste de Ziggo achtigen) hebben toch een audio uit met 2 tulpjes die je als tuner kan gebruiken ? Daarvoor hoeft de TV niet aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

RasPi ook aan gedacht, maar totaal geen kaas van gegeten, evenals van Linux.

@bprosman :
Wat bedoel je met “ontvanger van de provider?” Die biden slechts een draadje als antenne aan voor je eigen analoge ontvanger aan... :(

Bestaat er zoiets als een docking station voor een eifoon voor dit doel? Ik beb het helaas nog niet tgen gekomen. We een of andere donglfe bij de Mediamarkt, waar ik uit princiepe niet koop (og nooit zo’n slechte after sales service gezien :r

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 4 september 2018 07:53:22 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mocht er geen bezwaar zijn tegen Google producten zou ik voor een Chromecast audio gaan. Zit een goede dac in en het opzetten er van is kinderspel.

Ik heb zelf sinds enige maanden de SANGEAN WFR-27C web/DAB+/fm radio en die bevalt prima. Bij Expert te koop voor 127€.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

@bprosman :
Wat bedoel je met “ontvanger van de provider?” Die biden slechts een draadje als antenne aan voor je eigen analoge ontvanger aan... :(

Kijk je ook nog geen digitale TV dan ?
Kabelproviders leveren om digitaal TV te kijken een tuner/decoder al dan niet met een smartcard.
Of kijk je qua TV ook nog steeds analoog ?

Zo iets :
https://www.delta.nl/tv-internet-telefonie/televisie/tv-basis/digitale…

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 4 september 2018 08:43:07 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je de analoge FM antenne opstelling via coax in 3 vertrekken aan wilt houden maar dan zonder de input via de kabel dan moet je over op een losse antenne. Deze monteer je op de coaxkabel welke normaal in het hoofdaansluitpunt gemonteerd zit. Hoe beter de antenne welke bij voorkeur buiten op dak c.q. hoog wordt gemonteerd, des te beter het ontvangst.
Beperkingen zoals je zelf zegt: weinig zenders in de regio goed te ontvangen en bepaalde zenders sowieso niet omdat deze alleen via de kabel binnen kwamen.

Zelf heb ik mijn tuner vervangen een Technisat Digitradio 110IR.
Dit is in jouw geval misschien een relatief dure oplossing van ca. €150,00 maar wel de meest universele. Deze 'radio' heeft FM, DAB+ en Internetradio als ontvangstmogelijheid.
In jouw geval kun je zo'n ontvanger via het Wifi netwerk in huis aanmelden en je hebt 1001 radiostations vanuit heel Nederland plus wereldwijd. Plus de mogelijkheid om Spotify te streamen als je dit wilt.
Aan de achterzijde zit een 3.5mm Jack uitgang welke je middels een Jack naar Tulp audiokabeltje direct op de tuner input van je versterker prikt.
Gebruik de meegeleverde afstandsbediening of een gratis App en je bent klaar.
Deze ontvanger heeft ook een multiroom mogelijkheid waardoor je actieve netwerkspeakers zoals Sonos, etc. in elke ruimte kunt aansturen. Misschien een stapje te ver maar het kan.

Om welke kabelaar gaat het 9edit: Delta zag ik elders) Meeste bieden ook de radio gewoon aan via DVB-C. Bij bv Ziggo is radio en het (tv basispakket) gewoon zonder smartcard en gedoe.
Wat ik zo zie is dat bij Delta ook. In de bijlage de zenders die ze ook via DVB-C zonder smartcard zouden aanbieden

Een simpele Humax DVB-C ontvanger (10 eur op Marktplaats, vaak ook wel op een radiomarkt) en je kan de zenders gewoon beluisteren. Via tulp (of een scart verloopje) hang je 'm op een versterker naar keuze. Je TV hoeft dan niet perse aan te staan.

Als je op die plekken toch al een coax signaal van de kabelaar hebt liggen is dat de makkelijkste optie.

Alternatieven zijn idd DAB+ of via bluetooth oid streamen.
Je kan ook een oude smartphone pakken en die als 'radio' gebruiken: Tunein oid erop en met 3.5mm naar tulp op je versterker.

Je hebt dan wel op al die plekken fatsoenlijk wifi nodig (maar dat geld ook voor bluetooth streaming)

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Paraboolantenne met tuner, is dat niks?
Gewoon de downstream ontvangen..
(Geen idee of dat gaat trouwens)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb wat jaren een oude smartphone als webradio in gebruik gehad, werkte prima, goede app erop die draaide maanden achtereen zonder eraan te hoeven komen middels de kabel die rondloopt in huis kreeg elke versterker daar signaal van. dit om de slechte zender kwaliteit van 1 zender op de cai destijds te omzeilen. een smartphone trekt 1W weg op de adapter als het display uit is en alleen een app draait.

je kunt middels een FM modulator ook het signaal op de coaxkabel injecteren zodat je zelf een radiozender op je huis cainet erbij maakt.

als ziggo hier stopt met de FM was de planning om dit weer op te pakken, hoeft alleen de smartphone ingestoken te worden waar nu de FM tuner zit. via DAB+ is hier ook geen optie, de coating op de ramen zorgt voor storing van draadloze signalen, ook wifi en FM komt er maar amper door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Kennelijk is FM en DAB+ waardeloos bij jou in de buurt. Dan is het denk ik wel duidelijk dat internetradio/streamen het enige alternatief is. Dan zijn er best wel veel opties. Om te beginnen heb je een goed wifi netwerk nodig in huis.
Een paar mogelijkheden op een rijtje

  • Internetradio's zoals Roland die voorstelt zijn er te kust en te keur.
  • Met een telefoon/pc streamen naar een bluetoothspeaker (kan je ook goed zelf bouwen :))
  • Met een telefoon/pc streamen naar een Chromecast
  • Met een telefoon/pc streamen naar een Apple TV (TOS-link!)
  • Met een telefoon/pc streamen naar een Apple Airport Express (Ook TOS-Link, oude modellen hebben nog een 3,5mm jack uitgang)
  • Zelf een internetradio in elkaar klussen met een RasPi, zat over te vinden en wel een leuk project denk ik.

Een andere optie, kost wel geld.
Hier staat al tijdje een Sonos One. Een verademing. Kost wat, maar daar krijg je dan ook een erg goed uitgedokterd platform voor terug. Voor de verandering eens fijn werkende software voor pc/mac/droid/ios. Of een prog lekker werkt is ook persoonlijk weet ik, maar hier is toch wel goed over nagedacht. Bovendien staat er standaard TuneIn op, een wereldwijd internetradio platform. Daarin vind je zelfs de meest obscure stationnetjes. Geluid is goed (ben geen audiofiel) en het systeem is op je eigen (financiele) tempo op te schalen.

Action expresses priorities LH
evdweele

Overleden

@mel

De meeste Nederlandse en Vlaamse radiozenders zijn via de satelliet alleen met een abonnement te ontvangen.
De meeste buitenlandse radiozenders zijn Free-to-Air.

Ik luister het meest naar een Zwitserse en een Noorse zender met klassieke muziek, en soms naar een Franse of Duitse. Maar de Nederlandse Radio 4 en de Vlaamse Klara kan ik alleen ontvangen omdat ik al een tv-abonnement bij Canal Digitaal heb.

Als ik op een andere locatie dan mijn woonkamer naar die Zwitserse en Noorse zender, of naar Klara wil luisteren gebruik mijn smartphone.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

op die smartphone had ik ook tunein draaien, om het stabiel te krijgen moeten er wat opties uitgezet worden in de software, ook de buffering wat hoger zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Dat zal dan aan dat Tune-in hebben gelegen.
Ik heb voor de radiozenders die mij interesseren gewoon via de Google app naar de appjes van die radiostations gezocht en die geïnstalleerd.
Appje kiezen en het draait 24/7 zonder enige hapering.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

dat had ik ook gedaan, maar die appjes per zender zijn vaak probleem gevallen. lopen vast en de hoeveelheid reclame laat de oude gsm haperen. heb er wel wat mee geexperimenteerd, ( ding stond hele jaar aan op dezelfde zender ) want andere zenders gingen via de FM tuner. in de wekker die er ook op liep zat een automatische omschakeling als die app was gestopt, dat diezelfde zender op de cai werd aangezet, was mee te merken als ik wakker werd.

toen er een nieuwere oude smartphone kwam ging het beter, meer rekenkracht scheelde. toen bleef de app maanden achtereen spelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer