Veilige vonken maken

eerst uitvluchten en excuses , en straks krijgen we de onkenningsfase ;)

Thevel

Golden Member

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar op Alie zie ik deze modules.
Misschien kun je er iets mee.

Anoniem

Zou ik maar niet doen, er staan een paar nulletjes teveel. Bekijk de advertentie maar eens goed. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 3 september 2018 19:15:59 (23%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, ze gaan zelfs tot 900 miljoen volt. Echter zonder dat je overslag krijgt tussen de uitgangsdraadjes. ...

ElectroBOOM beschrijft deze apparaatjes op zijn eigen herkenbare manier. :)
https://www.youtube.com/watch?v=DOMs7mYm_zs
(vanaf 2:50 doorslagspanning van lucht)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 2 september 2018 21:19:10 schreef Gadget_inc:
Mijn mail niet ontvangen ?
Gaat vaker mis via V&A :(

Nee, helaas niks ontvangen van jou..

Thevel

Golden Member

Op 3 september 2018 19:15:03 schreef grotedikken:
Zou ik maar niet doen, er staan een paar nulletjes teveel. Bekijk de advertentie maar eens goed. ;-)

Dat had ik ook wel door maar hier staat dit filmpje waar je toch een aardige vonk ziet.
Als het filmpje klopt.... ;)

Anoniem

Tsja, de vonk is wat vetter dan die van mijn piezo gasaansteker, maar toch maar zo'n anderhalve cm lang. 10-hoogstens 15 kV. Leuk ding dat je (net zoals al de rest) niet voor die prijs kunt maken.
Maar als een papiertje in brand steken met een vonkje het showeffect is waarmee het publiek moet verbaasd worden,
dan ligt de lat wel heel erg laag. Ik vind mijn Aldi insectenlamp dan heel wat spectaculairder als er een strontvlieg tegenaan vliegt.

Thevel

Golden Member

Misschien is het mogelijk om een paar van die modulus secundair in serie te zetten om een lagere vonk te krijgen.
Ik heb een paar van die modules besteld, leuk om eens mee te experimenteren. (bijna 3 euro, wel weer een rib uit m'n lijf :) )

Hubie

Special Member

Dit is ook veilig vonken maken maar het kijkerspubliek zou ik voor de zekerheid toch maar achter geaard kippengaas zetten. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=QqEesFaboV4

@Thevel,
Als je er te veel in serie zet kan de vonk wel van de secundaire dwars door de isolatie naar de primaire overslaan en weg is je 3 euro.

Thevel

Golden Member

en weg is je 3 euro

Een paar maanden flink sparen en dan kan ik weer nieuwe kopen. :)