Kabelaar schrapt analoge radio. Geen alternatief. Ten einde raad, wie helpt?

Op 4 september 2018 08:42:15 schreef bprosman:
Kijk je ook nog geen digitale TV dan ?
Kabelproviders leveren om digitaal TV te kijken een tuner/decoder al dan niet met een smartcard.
Of kijk je qua TV ook nog steeds analoog ?

Nee, Tidak kan niet meer analoog kijken. Voor een goed begrip: het gaat om DELTA (Zeeland) Die hebben alle analoge signalen van de kabel gehaald om ruimte te winnen. O.a. voor sneller internet en interactieve TV.
En je hoeft geen aparte decoder te hebben, bij mij zit die decoder met smartcard in het TV-toestel ingebouwd.

Tidak Ada

Golden Member

  • De TV als ontvanger gebruiken gaat maar in 1 ruimte.
  • Heb hier geen 'kastje' voor ontvangst omdat mijn TV al in staat is om digitaal te ontvangen
  • De TV als radio inzetten is (buiten de belabberde geluidskwaliteit) zoiets als een vrachtwagen gebruiken om boodschappen te doen.
  • Veder blijf ik dus zitten met radio in andere ruimtes. Steeds naar de TV lopen van studeerkamer of hobbyruimte om van zender te wisselen is natuurlijk belachelijk. Misschien goed voor je beweging, maar veder buitengewoon irritant en storend.

Overigens lijkt het nu zo te zijn dat er per aansluiting ook maar één TV mogelijk is. Een kabel naar elders geeft te veel demping.
Gelukkig heb ik maar één TV in huis (al meer dan genoeg).

Inderdaad Delta. Het blijkt de enige te zijn, die het analoge radiosignaal volledig heeft gestopt zonder alternatief. Verkapte prijsverhoging dus.

Ik weet nog niet hoe de apps voor de i-Phone functioneren, maar ik heb in ieder geval voldoende geheugen er in.
Blijft de vraag wat is een goed dockingsysteem tegen een redelijke prijs.
Internet tuners zijn me echt te duur: Vanaf €150,- voor de goedkoopste (China brol?) tot €16.000,- voor de duurste, maar gemiddeld toch wel een paar honderd Euro en dat dan 3 keer!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Heb hier geen 'kastje' voor ontvangst omdat mijn TV al in staat is om digitaal te ontvangen

Dan zou ik een 2e hands Humax op de kop tikken , die op coax aansluiten en via tulp naar je versterker.

Verkapte prijsverhoging dus.

Nee, zoals hierboven ook al iemand noemde, om ruimte te maken voor meer digitale kanalen en sneller internet.
Mijn 300MBit verbinding gebruikt 16 Kanalen downstream en 4 kanalen up, in totaal dus 20 kanalen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 4 september 2018 10:09:27 (38%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 september 2018 10:02:43 schreef Tidak Ada:
Verkapte prijsverhoging dus.

Ze doen dit niet om jou financieel te benadelen, maar om op andere gebieden de kabel nuttiger te kunnen gebruiken.
Als oud-werknemer van dit bedrijf kijk ik er iets anders naar. ;-)

Op 4 september 2018 10:06:48 schreef bprosman:
[...]
Dan zou ik een 2e hands Humax op de kop tikken , die op coax aansluiten en via tulp naar je versterker.

Idd. Dan ben je gebruikt voor 5-10 eur klaar, nieuw voor 30-40 eur. Lijkt me (veruit) de meest goedkope manier.

Op 4 september 2018 10:02:43 schreef Tidak Ada:
...Overigens lijkt het nu zo te zijn dat er per aansluiting ook maar één TV mogelijk is. Een kabel naar elders geeft te veel demping.
Gelukkig heb ik maar één TV in huis (al meer dan genoeg).

Inderdaad Delta. Het blijkt de enige te zijn, die het analoge radiosignaal volledig heeft gestopt zonder alternatief. Verkapte prijsverhoging dus.

Als je wilt sluit je 100 TV's aan. Je hebt alleen dan een versterker nodig, maar voor de FTA zenders (zonder smartcard) is verder geen limiet.
De interne bekabeling moet natuurlijk wel voldoen, maar daar kan Delta niets aan doen.

Of het nodig is...
persoonlijk vind ik van niet. Er is, vooralsnog, geen noodzaak om analoge FM radio uit te faseren. Binnen de huidige upstreamfrequenties is voldoende om een docsis 3.1 pilot te kunnen draaien. (als je 5-65Mhz gebruikt kan FM er nog prima naast)
De upstreams kunnen ook gewoon gemixed worden met docsis 2/3 modems. Pas als er meer behoefte is aan upstream zal de retourband verhoogd moeten worden en moet de FM uitgefaseerd worden.

pietplof

Golden Member

Wellicht zie je over het hoofd dat een simpele verhuizing richting Drenthe een uitstekende oplossing is voor je probleem.
Gezellig dicht bij Eeserveen en Westdorp.

festina lente

Ik ken Tidak niet persoonlijk, maar weet wel op 10 meter nauwkeurig waar hij woont. Die gaat echt niet naar Drenthe verhuizen. :-)

Overigens geeft Delta zelf een aantal suggesties om radio te blijven luisteren: https://www.delta.nl/allemaaldigitaalEven scrollen naar veelgestelde vragen en dan klikken op "Hoe kan ik straks radio blijven luisteren?"

evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 10:02:43 schreef Tidak Ada:
Ik weet nog niet hoe de apps voor de i-Phone functioneren, maar ik heb in ieder geval voldoende geheugen er in.
Blijft de vraag wat is een goed dockingsysteem tegen een redelijke prijs.

Die apps voor radiostations kan je toch gewoon uitproberen?
En waarom een duur (en lomp) dockingstation - als ze al zouden bestaan? Een stereokabeltje met een jackplug voor in de telefoon en cinchconnectors voor aan de versterker kost vrijwel niets en het neemt geen ruimte in beslag.

Die smartphone neem je mee naar een andere ruimte als je daar naar de radio wil luisteren. Daar moet dan wel een audioversterker staan.
Goedkoper en eenvoudiger kan je niet naar de radio luisteren.

Internet tuners zijn me echt te duur: Vanaf €150,- voor de goedkoopste (China brol?) tot €16.000,- voor de duurste, maar gemiddeld toch wel een paar honderd Euro en dat dan 3 keer!

Ik heb me een paar jaar geleden eens verdiept in internetradio's. Heel veel van die dingen waren gebonden aan 1 specifieke server.
Als die server off-line zou worden gehaald had je niets meer aan die internetradio, want zelf een ander webadres invoeren hoorde niet tot de mogelijkheden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik zou toch denken dat ze een digitaal CAI alternatief hebben voor de FM, immers ben je anders de radio geheel kwijt, de optie om via de tv te kijken vind ik niet noemenswaardig, radio zit al 10 jaar op de CAI in DVB-C maar geen hond gebruikt het omdat het omslachtig is. de tv kun je wel instellen dat het scherm uitgaat en dus 85% van het stroomverbruik weg is, maar dan nog klinkt het nergens naar, DVB-C is verder geen standaard voor radio ontvangers.

om nog een internet tuner in standaard 43 cm formaat te vinden is helemaal een probleem, de enige betaalbare die ik vond was een ding voor in omroep installaties. de rest is van die plastic rommel met ingebouwde speakers, dat wil ik niet, goed geluid is ver te zoeken in zo'n ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha Tidak Ada,

Wat is een goed advies een DAB ontvanger zou kunnen en anders de digitale radio kanalen op je kabel.
Je kabelaar (DELTA) is volgens mij de eerste maar een schrale troost de rest volgt in rap tempo.
Het is de bedoeling analoge radio uit te faseren en deze frequenties te gebruiken voor de upstream docsis 3.x dit ligt in de trend van de FM radio zenders.
De planning om de radio zenders (analoog) te stopen is 2020 weet niet of dit nog staat in België is het over 4jaar dan zullen we moeten overschakelen naar dab+ net als de analoge tv wordt er weer een tijdperk afgesloten ;(

Internetradio maar dan met een losse tuner is een goede optie alleen de kwaliteit verschilt heel veel van super slecht tot een goede kwaliteit.
Maar het aanbod bod is 1000x meer en er zitten leuke zenders bij.
Ik draai met de box van ZIGGO (UPC gebied) over mijn versterker gaat goed alleen nu zit er om de zoveel tijd een schreeuwlelijk doorheen :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik zou denken dat je zo'n digibox kunt gebruiken, immers zijn de kanalen bekend in die ontvangers. als je op een lijst kijkt en wil nummer 882 radiozender X gaan luisteren kun je via de scart uitgang de stereo geluid uitgang gebruiken en middels het display zie je de gekozen zender. heb je geen tv voor nodig en toch een compact kastje op de CAI..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2018 10:06:48 schreef bprosman:
[...]

Mijn 300MBit verbinding gebruikt 16 Kanalen downstream en 4 kanalen up, in totaal dus 20 kanalen.

Analoge radio gebruikt minder dan 3 kanalen; bij Ziggo vond men dat de moeite niet waard omdat er relatief weinig ruimte mee te winnen was (je wint er hooguit 2 kanalen mee).

P.S. De overduidelijke oplossing voor het probleem is natuurlijk om zelf voor FM-dekking te zorgen >:)

Edit: 16 kanalen voor 300mbit is wel erg inefficiënt, dus dat zal wel gemultiplext worden, ik ben verder niet bekend met docsis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Gewoon in Roermond gaan wonen.. De tvzendermast daar word omgebouwd tot appartementen.. :)
Maar zonder dollen: kunnen ze dat analoge signaal zomaar stopzetten dan?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

De tv zendermast daar word omgebouwd tot appartementen..

Lekker als de lift uitvalt, en je moet met de trap... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha,

@mel dat gebeurt niet zomaar is 10 jaar geleden ingezet met een toekomstvisie en de ontwikkeling van digitale radio DAB+ en het is een trend dat alles digitaal moet worden.
@maartenbakker het is inderdaad zo dat er meerdere tijdsloten per kanaal beschikbaar zijn en er een mix van snelheden is (abonnementen) snel en minder snel.
Zo'n CMTS het apparaat wat communiceert met de modems is een heel slim ding en kijkt onder andere naar de systeem belasting in een kanaal regelt zeg maar de drukte op de high way.

@Tidak Ada nu is radio altijd al een ondergeschoven kindje geweest op de kabel :/
In de beginnen 1974 was er doorgifte tja wat er op dat moment binnen kwam qua condities dus seizoen afhankelijk.
In de jaren daarna zijn wel processors ontwikkeld Philips en Glur uit Zwitserland.
Maar de kwaliteit hield niet over 23dB kanaal scheiding menig autoradio haalde een hogere kanaalscheiding.
Dus de abonnees met goede apparatuur luxman revox hadden het nakijken.
Ik had in die tijd een tuner module gekocht bij ELRA in Rotterdam (die heb ik nog) deze tuner heeft kristal filters 280kHz breed mooi scherp van toyocom dus goed selectief.
Uiteindelijk heeft de Nederlandse firma (TRATEC) met deze MF strip een fm processor ontwikkeld 36dB kanaalscheiding vervorming <0,025% enz goede specificaties qua selectiviteit en dynamisch gedrag.
Alle grote kabelaars in Europa hebben gebruik gemaakt van deze apparatuur maar het heeft lang geduurd eer dat de radio luisteraar serieus genomen werd.

Op dit moment komt alles van satelliet of van het mediapark (technicolor) dus ook de radio programma's worden omgezet van digitaal naar analoog .
Daar zit hem de kneep je brengt diverse programma's zowel digitaal als analoog en dan nog in acht genomen dat meer als 60% geen gebruik maakt van de radio aansluiting (fm band).
Rekening houdend dat de analoge radio met een paar jaar uit de ether is verdwenen ligt het voor de hand dat de analoge radio op het kabelnet verdwijnt.
Het aanbod op internet is echt heel veel ook lokale programma's ik denk dat het even wennen is maar de nieuwe tijd ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 september 2018 13:38:47 schreef mel:
Maar zonder dollen: kunnen ze dat analoge signaal zomaar stopzetten dan?

Niet alleen kunnen, het is al gebeurd. En ook niet zomaar, het is minstens een jaar van tevoren aangekondigd met de reden erbij. Iedereen heeft dus tijd genoeg gehad om maatregelen te nemen. Het is ook niet zo dat ineens heel Zeeland zonder TV zit. Ze hebben gewacht tot het overgrote deel van de klanten al op digitaal was overgestapt.
Gaat in de rest van het land ook gebeuren, alleen liep Delta deze keer voorop.

Tidak Ada

Golden Member

Ik hoorde gisteren bij T-Mobile en KPN dat Ziggo het toch anders doet. Die schijnen het radiosignaal ook analoog aan te zullen houden.

@elektron920:
De kneep zit hen voornamelijk in het feit dat juist die niet via de ether verkrijgbare stations wegvallen. Bijvoorbeeld classic FM, Concertzender, France Musique BBC-3 e.d.

Ben trouwens ook benieuwd hoe het hier met de "Kerkradio" gaat, want diegenen die daar naar luisteren zullen vast geen TV in huis hebben (of hebben ze nu eindelijk de juiste smoes <:) ? )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Hewlett

Honourable Member

In ieder geval tot 2021, daarna is het onzeker wat Ziggo gaat doen.
Ik zou gewoon naar Drenthe verhuizen, dan woon je ook wat dichter bij plekken waar radiomarkten georganiseerd worden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ha Tidak Ada,

Op dit moment is het de bedoeling om de fm band te behouden dit omdat er nog geen goede oplossing is voor de radio hetgeen jij terecht aankaart en de noodzaak om 500Mbit up en down voor internet niet interesant is.
Dus met andere woorden de analoge fm band kan nog gebruikt worden voor de huidige toepassing maar op den duur zal ook hier de fm band opgeofferd worden.
Als de analoge zenders in ether er mee stoppen zal een ieder naar DAB+ overgaan.
Alle nieuwe autoradio's zijn al DAB+ geschikt en zo zal dat thuis ook gaan dus is het voor een kabelaar een logische keuze om ook over te gaan naar DAB+ op de kabel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Als ik hier op CO in andere topics lees dat de kabelboer in 2018 de analoge tv-signalen van de kabel haalt, vind ik dat overdreven netjes. De analoge tv-zenders van de Nozema zijn in 2006 al uitgeschakeld.
Iedereen zonder CAI-aansluiting moest in 2006 op stel en sprong iets anders verzinnen, hoewel dat ook al een jaar tevoren was aangekondigd.

In 1996 werden de Nederlandse analoge tv-uitzendingen via de satelliet binnen een maand na aankondiging uitgeschakeld. Alles was vanaf die tijd digitaal.
En sinds die tijd zijn we met satelliettelevisie alweer 3 systemen en dus ook 3 verschillende ontvangers verder.

Dat een hoogbejaarde techniek als analoge FM-radio na meer dan 65 jaar terzijde wordt geschoven vind ik niet vreemd. Wel is het vreemd dat het zo lang heeft geduurd voordat die stap werd genomen.

Op 4 september 2018 15:45:43 schreef Tidak Ada:
De kneep zit hen voornamelijk in het feit dat juist die niet via de ether verkrijgbare stations wegvallen. Bijvoorbeeld classic FM, Concertzender, France Musique BBC-3 e.d.

En die zijn prima via internet te ontvangen.

https://www.classicfm.nl/luister/classic-fm

https://www.concertzender.nl/

https://www.francemusique.fr/musique-classique

https://www.bbc.co.uk/radio3

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2018 15:55:33 schreef electron920:
Alle nieuwe autoradio's zijn al DAB+ geschikt en zo zal dat thuis ook gaan dus is het voor een kabelaar een logische keuze om ook over te gaan naar DAB+ op de kabel.

Maar doet de kabelaar dat wel, is het geen radio-over-DVB-C? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet zo diep in DVB-C verdiept heb, maar als je het met de TV kunt ontvangen zal het geen DAB+ zijn, tenzij dat deel uitmaakt van de DVB-C standaard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb alweer een tijdje deze (reclamefoto; staat bij mij gewoon op Nederlands):
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1373414_LB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400
https://www.conrad.nl/p/dual-ir-3a-radio-adapter-met-internet-en-bluet…

Dit ding kan 'opzitten en pootjes geven'. Aansluiten op je eigen versterker.
Het scherm is trouwens kleur; meestal zie je het logo van de beluisterde 'zender'.
De hierboven ook al genoemde andere merken zullen ongeveer hetzelfde kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Op 4 september 2018 15:58:39 schreef evdweele:
In 1996 werden de Nederlandse analoge tv-uitzendingen via de satelliet binnen een maand na aankondiging uitgeschakeld. Alles was vanaf die tijd digitaal.

NED1, NED2 en NED3 zijn nooit analoog via de satelliet uitgezonden, die begonnen gelijk digitaal.

Thevel

Golden Member

Op 4 september 2018 15:58:39 schreef evdweele:
En sinds die tijd zijn we met satelliettelevisie alweer 3 systemen en dus ook 3 verschillende ontvangers verder.

Inderdaad elke keer weer anders en aanpassingen. :( Ik heb het zelf allemaal meegemaakt met mijn satelliet installatie van 1989 tot 2008.

Tidak Ada

Golden Member

DAB+, allang naar gekeken, maar de stations die ik het meeste beluister kan je dat ook niet mee ontvangen En is dat niet ook afgelopen als de zenders gesloopt worden, zoals in de nabije toekomst de bedoeling is?

Wat is dat Humax? Is dat misschien een modulator, die het digitale signaal naar een analoge draaggolven overzet? Dat zou de mooiste oplossing zijn

Verhuizen? En dan daarna na enige tijd weer tegen hetzelfde probleem aanlopen? Heeft ook geen zin. Hoewel het lijkt aanlokkelijk qua woonomgeving, maar we zijn pas na twee jaar vrij om dat te doen.
@elktron920
Ja dat weet ik, vooral ten tijde van de CAI.
Alleen is de radio-ontvangst hier dermate slecht, dat we snel van de kabel gebruik zijn gaDat gaf uiteindelijk meer mogelik hedenan maken toen die er toch moest komen vanwege het internet. Dat gaf uiteindelijk meer mogelijk heden, waaraan je ook gewend raakt

@FET:
Ziet er leuk uit, FET!
En is in ieder geval multinorm
Is die WiFi alleen als ingang of ook bi-directioneel?
Hoe is de weergave kwaliteit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;