Motor van stofzuiger vonkt heel erg na vervanging koolborstels

Arco

Special Member

Koolborstels breken nu eenmaal wel eens, er hoeft niet altijd een reden voor te zijn. (kan ook een fabricagefoutje in de borstel zijn)
Kan ook dat 'ie is blijven haken achter een van de lamellen als die niet helemaal vlak zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tja dyson is de ficher price onder de stofzuigers, niks als gammel plastic die dingen, veel dichtingen sluiten slecht na wat jaren. van wat ik heb gezien bij de zakloze stofzuigers die ik onder handen heb gehad zou ik weer terug gaan naar een stofzuiger met zak, die zuigen tenminste zonder steeds 5 filters leeg te hoeven maken, en zitten niet verstopt door een dopje van een eikel ter grootte van 20 cent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2018 19:54:16 schreef marc1200:
Oke, bedankt voor de informatie ik bedoel dat er van de ene koolborstel een stuk van ong. 3 cm was afgebroken en de andere niet, kan dit komen door een motoranker wat scheef staat? wat is de oorzaak van een scheef motoranker?

Materiaalfout in de koolborstel of een defect/kortgesloten anker zou voor een afgebroken koolborstel kunnen zorgen. Als een anker speling heeft of scheefstaat is er een lager aan gort gedraaid, maar dan had je niet gezegd "hij vonkt" maar "hij maakt kabaal alsof hij elk moment kan ontploffen".

Eventueel kun je eens kijken hoe de collector (het ding waar de koolborstels overheen draaien) er uitziet. Als je kans ziet om er scherpe foto's van te maken kan iemand er misschien wel wat zinnigs over zeggen. Let ook op plekjes/segmenten die er anders uitzien dan de rest. Als die er zijn is het einde verhaal voor het anker.

Ik zou voor zo'n relatief laag bedrag eerder kijken of je een nieuwe motor te pakken kunt krijgen. De zaak in de link heeft relatief hoge verzendkosten, maar hij is vast elders ook wel te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij een paar foto's van het anker en de lagers, ik merkte op toen ik de motor testte aan mijn regelbare voeding dat die regelmatig tikte bij lagere voltages toen de motor draaide. Ik heb daarna de lamellen gevijld zie foto, vandaar de koper kleur maar hij tikt nog steeds

Kruimel

Golden Member

Ai, daar is wat gebeurd inderdaad... Zie ik in de tweede foto ook een losse draad? Voor een Dyson had ik een wat netter motortje verwacht om eerlijk te zijn. Het lijkt er op alsof die koolborstel daar ergens tussen het anker en stator vermalen is geraakt, er is best wat schade. Hoe dik zijn de overgebleven koperlamellen? Kijk even of je het koolgruis tussen de lamellen kan weghalen, want ik heb het idee dat er misschien wat flashovers hebben plaatsgehad door vervuiling.

Anker is kapot, wikkeling onderbroken.

Nooit met een vijl die lamellen opkuisen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Lamellen zijn inderdaad goed verziekt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

lager eraf en in de kolomboor met fijn schuurlinnen. maar voor deze te laat, die is gaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de informatie, ik koop gewoon een nieuwe motor voor deze stofzuiger

maartenbakker

Golden Member

Met een DC voeding op lagere spanning is een prima test. Tikken kan komen door een onderbreking. In plaats van vijlen altijd schuren, maar met die opmerking waren al een paar mensen me voor ;)

Oplossing lijkt me inderdaad de handigste.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."