Op 5 september 2018 14:26:42 schreef Brainbox:
[...]
Sorry Maarten, maar bij de honderden types stofzuigers die er op de markt zijn lijkt het me niet dat dit enige meerwaarde zal hebben.
Vonken is geen specifiek probleem.
Het betekent een onjuiste koolborstel ( te hard, te zacht of gewoon niet het juiste type).
De vonkblus condensator kan defect of verlopen zijn waardoor er excessieve vonkvorming ontstaat en ook de vorming van ozongas, iets wat sommige mensen vinden stinken.
Geen noodzaak voor excuses, iedereen mag me altijd tegenspreken en dan laat ik weten waarom ze (on)gelijk hebben
In de constructie en prijs van stofzuigermotoren zitten grote verschillen. In de prijs en kwaliteit van stofzuigers trouwens ook. De constructie is belangrijk om het mankement te beoordelen, de prijs en kwaliteit om in te schatten of het zin heeft om er nog een vinger naar uit te steken.
Even snel opzoeken bij Aswo leert bovendien welke onderdelen er eventueel voor de motor te krijgen zijn en of er een vervangende motor voor is.
Natuurlijk is het belangrijk om het mankement te analyseren, bijvoorbeeld om herhaling te voorkomen of gewoon om ervan te leren, maar je hebt het over een daadwerkelijk fysiek apparaat dat je graag weer werkend wilt krijgen. Daar ga je dus de onderdelen bij moeten zoeken.
Edit: jerome heeft de motor al gevonden. Een standaard Chinees model (de link die hij geeft is zo te zien ook Chinees of heeft daar veel van weg, mogelijk zijn er ook andere leveranciers). De motor is maar net iets duurder dan een setje koolborstels en in een dure stofzuiger als Dyson vermoed ik dat het nog wel loont.