Hallo beste mensen,
In mijn youngtimer uit 2001 zit helaas nog geen waarschuwingslampje voor een bijna lege tank. Ik ben volop aan het zoeken geweest op diverse Mazda mx5 fora, maar de discussies die ik hierover heb kunnen vinden zijn zó oud dat de links naar mogelijke oplossingen allang dood zijn.
Ik heb wel al gelezen dat wanneer het voltage van de brandstofmeter op 4V komt, het waarschuwingslampje(12V 2W) moet gaan branden.
Hoe kan ik zoiets bouwen? Ik ben handig maar geen elektronica hobbyist!
Dank voor het meedenken!
groet,
Cor
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals met een microcontroller, maar ook via eenvoudiger componentjes.
Mogelijke oplossing
Ik denk dat een comparator het meest eenvoudige wordt.

Schematisch
1) V1 met een potmeter of 2 weerstandjes (spanningsdeler) 4V, die je aftapt van de 12V.
2) V2 komt de brandstofmeter (*).
3) VOut komt het waarschuwingslampje, middels een transistor.
(*) Zonder me te hebben verdiept in de brandstofmeter, ga ik er van uit dat des te voller de tank is, des te hoger het signaal (spanning) is van de brandstofmeter.
Werking
Zodra de spanning op V1 hoger is dan V2, gaat Vout "aan".
Aangezien V1 vastgezet is op 4V, gaat het er dus om dat V2 (brandstofmeter) lager moet worden dan 4V.
Accuspanning
Nu zal menigeen misschien opmerken dat de accu-spanning (12V) zal variëren. Dat zou je kunnen oplossen met een 5V spanningsregelaar, bijv. 78L05. Dan hoef je de 5V terug te zetten naar 4V. Maar dat is geen complex iets.
Of je neemt een LM317, waarbij je de spanning rechtstreeks naar 4V zet. Daarvoor is wat rekenwerk nodig, maar op diverse websites kun je dat zo uitvogelen. (http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/LM317-resistor-and-voltage-calculator.php)
Er zijn vele soorten comparatoren. Ik gebruik vaak een (goedkope) LM311, maar je kunt evengoed voor een ander type kiezen.
Extra (geluid)
Eventueel kun je ook een zacht zoemende buzzer erbij plaatsen over het waarschuwingslampje. Zacht zoemend, omdat als je op de snelweg rijdt, en de eerstvolgende tankstation bevindt zich op 5 a 10 km km, heb je geen zin in luide toeters en bellen, gedurende de rit er naartoe.
En zelfs dat kun je nog weer creatief doen. Er zijn van die verjaardagskaartjes met geluid. Klap je ze open, dan klinkt een melodietje. Sluit je dat aan via een relais, hoor je een muziekje in plaats van een pieptoon.
Of je neemt zo'n recordable module. Kost nauwelijks iets ($0.99). Kun je zelf inspreken met "Let op, de tank is leeg".
Er kleeft wellicht een klein nadeeltje aan deze toepassing : Je gaat waarschijnlijk expres de tank leeg rijden 

Kortom, je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
De comparator dient wel van een hysterese voorzien te zijn anders gaat de uitgang klapperen als de ingangsspanning net rond de 4V komt.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 10 september 2018 02:18:24 schreef oxurane:
...
Accuspanning
Nu zal menigeen misschien opmerken dat de accu-spanning (12V) zal variëren. Dat zou je kunnen oplossen met een 5V spanningsregelaar, bijv. 78L05. Dan hoef je de 5V terug te zetten naar 4V. Maar dat is geen complex iets.
Of je neemt een LM317, waarbij je de spanning rechtstreeks naar 4V zet. Daarvoor is wat rekenwerk nodig, maar op diverse websites kun je dat zo uitvogelen. (http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/LM317-resistor-and-voltage-calculator.php)Er zijn vele soorten comparatoren. Ik gebruik vaak een (goedkope) LM311, maar je kunt evengoed voor een ander type kiezen.
De spanning uit de sensor zal mi ook meeschalen met de accuspanning. Een stabilisator is denk ik niet nodig.
Ook zou ik adviseren er een (behoorlijk) laagfrequent filtter tussen te zetten.
Op 10 september 2018 09:26:02 schreef elmowww:
[...]De spanning uit de sensor zal mi ook meeschalen met de accuspanning. Een stabilisator is denk ik niet nodig.
Ook zou ik adviseren er een (behoorlijk) laagfrequent filtter tussen te zetten.
2001 zal al een versie zijn met canbus en dus niet makkelijk te hacken.
autos met analoge schakelingen, die hebben een spanningsregelaar op de tellerunit die een stabiele spanning zet op de metertjes van temperatuur, olie en brandstof (VW heeft 10V, mijn dodge had 9V, ford weet ik niet vanbuiten)
bij oude wagens kan je een simpele comparator en de spanning meten op het toestel. bij jongere autos zal de ECU de teller aansturen en wordt het moeilijker. misschien de canbus signalen onderscheppen en zo een waarschuwing laten geven???
ik heb vroeger vanalles gemaakt en in mijn laatste versie heb ik gewoon een arduino met display steken die met zegt hoeveel liter ik nog heb.
programmeren is peanuts. tank leegrijden, in de menu gaan en de huidige gemeten waarde als 0 punt zetten.
auto voltanken, in de menu de huidige gemeten waarde als 'vol' zetten. software vraagt dan hoeveel liter je tankte.
daarna berekent die zelf alle tussenstappen.
als 4V = 0liter
en 8V = 40liter.
dan is 6V = 20liter. ik laad een rood icoontje branden als ik op 5liter zit
Allereerst bedankt voor het meedenken en de reacties!
De 2001 versie heeft nog géén canbus.
Misschien interessant om te weten: in 2002 kreeg de mx5 wél een brandstoflampje, dus heb ik een tweedehands tellerbak uit dat jaar op de kop getikt. Helaas bleek mijn auto geen zin te hebben in deze tellerbak, want na montage werkte de snelheidsmeter niet meer en blijft het airbag lampje knipperen.
Als gevolg heb ik dus niet kunnen testen of het benzinelampje daadwerkelijk zou zijn gaan werken wanneer de tank bijna leeg is.
Wat mij opviel was dat er in die tellerbak een afzonderlijk printplaatje zit waarvan één van de vier verbindingen naar het benzinelampje loopt. Aanduiding op de printplaat van deze verbinding is "Tu". De verbinding ernaast heet "W" en de andere twee zijn gemarkeerd met een + en een -.
Ik wil niet de indruk wekken dat ik er verstand van heb, want dat is niet zo, maar zou dit dingetje misschien een soort voltage switch zijn? Als dit zo is zou ik kunnen proberen om het over te bouwen naar mijn originele tellerbak. Om misverstanden te voorkomen: dit is NIET het gedeelte waarin de kilometerstand wordt opgeslagen en het km display zit!
Heeft iemand een idee?
dank, en met vriendelijke groet,
Cor
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De BA10393 (LM393) is in elk geval een dual comparator dus so-far-so-good, maar er zit nog best veel ander spul bij. In elk geval wat van spanningsregeling en mogelijk overspanningsbeveiliging.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]
Excuses voor het late reageren; ik ben er nog niet aan toegekomen om mijn bestaande tellerbak weer uit de auto te halen. Ik probeer het dit weekend.
groet,
Cor
Er zit toch wel een OBD poort op? Daar kan je vast wel de brandstofvoorraad uitlezen. Dus dat wordt een lampje of een compleet verbruikscomputertje.
OBD2 levert een heleboel data, maar geen benzineniveau.
Ik heb zojuist de originele tellerbak gedemonteerd, en het bovenstaande printplaatje zit hier NIET in, maar wordt dus ook niet "bedraad" door het grote printcircuit.
Zou mooi zijn wanneer ik het printplaatje uit de UK tellerbak hierin aan de praat kan krijgen.
Goed kijkend naar de "missende" contacten en aansluitingen van de originele tellerbak, en na de relevante contacten met de voltmeter te hebben gecontroleerd, heb ik het printje uit de UK bak overgezet en de nodige aansluitingen gemaakt.
Alles werkt nu, dus geen rare storingsmeldingen meer en ook de kilometerteller werkt nu gewoon.
Nu is het een kwestie van de tank bijna leeg rijden en kijken of het benzinelampje daadwerkelijk gaat branden...
Iedereen tot dusverre bedankt voor het meedenken!
groet,
Cor