hoeveel vertraging geeft bluetooth eigenlijk?

Dit lijkt op een vraag voor het digitaal forum maar het gebied waar ik het voor vraag is in het gebied van dit forum

Ik heb een kleine zang installatie, iets voor café en klein podium werk.
Daarbij heb ik actieve boxen die met lange coax snoeren direct uit het mengpaneeltje worden aangestuurd.

Ik wil die kabels graag kwijt omdat ze al een paar keer stuk getrapt zijn.
Op die boxen zit een bluetooth mogelijkheid en ik kreeg het idee als ik een bluetooth zendertje (bijv van aliexpress) op het mengpaneel aansluit, is het draadloos.
Maar ik kan daarbij geen grote vertraging gebruiken

Iedereen kent dat grapje wel van iemand een koptelefoon opzetten en in een microfoon iets laten voorlezen waarbij z'n stem met een delay door die kop telefoon komt.. Geweldige party gag maar dat kan ik dus niet gebruiken.

Vandaar mijn vraag hoeveel vertraging geeft bluetooth.
Voor dat ik dingen ga kopen waar ik niks aan heb.
Die vertraging zal wellicht per bluetooth adaptertje verschillen..

Wie heeft hier ervaring mee ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Hugo Welther

Moderator

Beetje Google leert dan de "audio lag of latency" bij windhoos en blauwtand tot een seconde kan zijn.
Of dat bij live audio ook zo groot is?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Bij de meeste digitale systemen (dus ook Bluetooth) verschilt dat per fabrikant; het ligt er maar aan hoe e.e.a. geimplementeerd is.
Zelfde geldt voor receivers. Als je er 5 aansluit van verschillende merken hebben die allemaal een andere vertraging.
Bij de wat duurdere systemen kun je de vertraging zelfs instellen. (om die op de rest af te stemmen)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 15 september 2018 12:22:09 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

GJ_

Moderator

Zal ook wel van de toepassing afhangen. Ik gebruik I/O modules die minder dan 10ms vertraging opleveren.

Andere vraag: vanwaar coax kabels tussen mengtafel en actieve speakers?
Wellicht andere kabels gebruiken die meer fool/hufter-proof zijn?

Anoniem

Op 15 september 2018 13:17:22 schreef Twan1983:
Andere vraag: vanwaar coax kabels tussen mengtafel en actieve speakers?
Wellicht andere kabels gebruiken die meer fool/hufter-proof zijn?

Of de kabels in de lucht hangen. Op de grond moet je kabels altijd afplakken met ducktape en dan struikelen mensen alsnog over de kabels. In de lucht geen last van.

Shiptronic

Overleden

Kan je niet eens testen met bluetooth van je telefoon ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 september 2018 12:13:02 schreef Arco:
Bij de meeste digitale systemen (dus ook Bluetooth) verschilt dat per fabrikant; het ligt er maar aan hoe e.e.a. geimplementeerd is.
Zelfde geldt voor receivers. Als je er 5 aansluit van verschillende merken hebben die allemaal een andere vertraging.
Bij de wat duurdere systemen kun je de vertraging zelfs instellen. (om die op de rest af te stemmen)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik vind Bluetooth een enorm mooie techniek, echter wel alleen voor thuis gebruik. Ik zou in mijn live omgeving never nooit durven te vertrouwen op Bluetooth om vanaf mijn mengtafel de audio naar de speakers te sturen.

Mijn advies zou zijn om de bekabeling beter af te schermen, misschien door middel van goten of een mat er over.

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Betere kabels nemen, de prijs voor lief nemen dat ze soms defect gaan (kwestie van juist uit de weg leggen).

Anders kijken naar Sennheiser personal monitor zendersets. Deze gebruiken muzikanten in ear, maar kunnen ook voor jouw doel voldoen. Wel duur, daar heb je een hoop kabels voor.

Op 15 september 2018 13:17:22 schreef Twan1983:
Andere vraag: vanwaar coax kabels tussen mengtafel en actieve speakers?
Wellicht andere kabels gebruiken die meer fool/hufter-proof zijn?

Het zijn lange kraak vrije microfoonkabels en die zijn me te duur om telkens te moeten vervangen
En het zijn ECHTE hufters die ik heb mee gemaakt, bestaat er een kabel die het kapot trappen van een bierglas er op overleven ?
Ik verhuur dat setje en dan dit terug te krijgen is een ergernis.
Daarom wil ik gewoon van die hele kabel bende naar de boxen af, wat er niet ligt kan ook niet worden vernield.

Vandaar

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Algemeen antwoord:

Het gaat om een klein 12 kanaals setje met microfoons, twee stage boxen, en drie monitoren. Alles actief, geen gesleep met eindtrappen.
Ik verhuur dit regelmatig aan beginnende bandjes of feest tenten.
De tijd dat ik zelf mee ging is lang geleden ik ben 63 en ik vind het wel welletjes...

Hoe eenvoudiger hoe mooier het is, en die gekke speakers hebben bluetooth en ik had daar al mijn bedenkingen of dat te gebruiken is maar misschien hebben mensen daar ervaring mee.

Ik wil het hoe dan ook draadloos hebben maar het moet wel betaalbaar blijven en misschien is er advies over materiaal waarmee ik dat dan kan realiseren?

Het moet wel betaalbaar blijven anders is de lol er gauw af want zoveel vraag is er niet meer naar en daarom moet ik het zelf ook betaalbaar houden.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
mel

Golden Member

Vroeger deden we alles met kabels. die legden we gewoon uit de loop.
Oversteken ? Een rol ducktape er over en gaan.
Nooit last gehad van kapotte kabels.
Meestal hadden we een multicore naar het mengpaneel liggen.Die kunnen iets meer hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ook ik zou van mijn leven geen Blauwtand gebruiken in deze omgeving/toepassing, lijkt me trouwens dat het daarvoor ook nooit bedoeld was. Als je per se draadloos wilt gaan lijkt directe infrarood mij het beste, maar dat zou wel eens flink storinggevoelig kunnen zijn. Alternatief is een zware kwaliteit audiokabel, eventueel met extra bescherming eromheen (tuinslang?).

Zou het overigens kunnen dat, waar je schrijft "coax-kabel", je eigenlijk bedoelt "afgeschermde kabel"? Reeds eerder werd gesteld dat coax nogal ongebruikelijk is voor audio-overdracht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als iemand een kabel in zo een situatie kan slopen betekent dat dat men er ook over kan struikelen, en dat is met alle daaruit voortvloeiende schade JOUW verantwoordelijkheid.
Kabels die door het publiek lopen moeten onder vastgetapede kabelmatten of (buiten) in yellow jackets oid. Of langs de wand, bovenlangs etc.

Als je de set verhuurd snap ik helemaal waar dat fout gaat. Toch zou ik aanraden gewoon te investeren in goede Klotz of Tasker of Procab. Als je de kabels zelf soldeert kun je de prijzen laag houden. Een in 2 geplitste kabel kun je hergebruiken in 2 delen.

Wat ik al zei de enige fatsoenlijke/betrouwbare manier is via een goed monitor zendersetje. Bel anders eens met Peitsman of Baxshop, leg je verhaal voor..

Coax kabels zijn in de gewone audiowereld niet gebruikelijk. Veel gangbaarder zijn de afgeschermde gebalanceerde audiokabels , meestal voorzien van de vrij robuuste XLR connectoren. Als de kabels van voldoende lengte zijn en netjes worden weggelegd, hoeft echt niet alles afgetaped te worden. In mijn toch niet zo korte audio loopbaan, heb ik hoogst zelden een vernielde of kapot getrapte audiokabel meegemaakt en daarbij sta ik echt niet alleen op een podium van drie bij drie meter, maar sta ik ook buiten in ruwe omgevingen met veel publiek en audiolijnen die meermalen honderden meters lengte overschrijden.
Een goede audiokabel kan best wat hebben.

Kruimel

Golden Member

Op 16 september 2018 10:53:47 schreef knoppenknoeier:
[...]
En het zijn ECHTE hufters die ik heb mee gemaakt, bestaat er een kabel die het kapot trappen van een bierglas er op overleven ?
[...]

Lastige situatie, ik ken het wel een beetje, al moet ik bekennen dat de rest van de apparatuur vaak een groter probleem is (DJ sets waar glazen bier over gaan). Ik zou de exacte situatie moeten kennen om te kunnen oordelen, maar een kabel langs de muur leggen is vaak een oplossing en meestal niet moeilijk, maar dan heb je wat meer lengte nodig. Bij XLR begrootte ik meestal wel het defect raken van een paar in, maar die zijn over het algemeen dan ook niet extreem duur. (Dus basically wat buzzy zegt, behalve dan dat ik zelf wel een aantal keren defecte kabels heb meegemaakt door wilde feestgangers of kapotgeklemd tussen deuren of overreden door voertuigen).

PS Wat is een kraakvrij microfoonkabel? Als je kabel kraakt is het IMHO wel een heel slechte.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om op de beginvraag terug te komen: ik heb weinig verstand van die technologie*, maar zou het niet kunnen dat, boven alles, de vertraging niet gegarandeerd is? Dat er m.a.w. nergens een norm is voor de maximale vertraging? Net zoals e-post en sms meestal erg snel arriveren, zonder dat er nochtans enige garantie voor is?

*ik houd niet van al dat draadloze gedoe, beroepshalve omdat security daar een heikel punt is, en ook persoonlijk omdat ik gruw van ethervervuiling - zoals van alle vervuiling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Bij kabels die over de vloer lopen zou je een kabelgoot kunnen gebruiken.
https://static.bax-shop.nl/image/product/171322/337570/bf2a6d7f/209x209/Brennenstuhl_Cable_Protector_kabelgoot_100x5x12cm_1.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 16 september 2018 10:53:47 schreef knoppenknoeier:
[...]

Het zijn lange kraak vrije microfoonkabels en die zijn me te duur om telkens te moeten vervangen
En het zijn ECHTE hufters die ik heb mee gemaakt, bestaat er een kabel die het kapot trappen van een bierglas er op overleven ?
Ik verhuur dat setje en dan dit terug te krijgen is een ergernis.
Daarom wil ik gewoon van die hele kabel bende naar de boxen af, wat er niet ligt kan ook niet worden vernield.

Vandaar

Tja dat is dus dé reden dat ik mijn set niet los verhuur.
Je weet nooit hoe je het terugkrijgt en dan - zoals Kruimel zegt - met name de speakers en apparatuur.
Dus je maakt je druk over gesloopte kabels, terwijl zulke "échte hufters" ook niet vies zijn van speakers opblazen door alles veel te hard te zetten en bier (en/of andere rotzooi) over je dure apparatuur te gooien...
Persoonlijk zou ik bekabeld blijven werken en het verlies voor lief nemen of stoppen met losse verhuur.

Edit:
Zoals in eerdere reacties probeer ik ook kabels zo goed mogelijk weg te werken en zorg dat ik daarvoor voldoende lengte heb. Kabels wegtapen hoef ik eigenlijk zelden te doen. Maar een rol Gaffatape zit standaard in de uitrusting. Géén ductape, maar dat is weer een andere discussie.

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op zondag 16 september 2018 12:58:16 (13%)

Op 16 september 2018 11:58:31 schreef Kruimel:
[...]Lastige situatie, ik ken het wel een beetje, al moet ik bekennen dat de rest van de apparatuur vaak een groter probleem is (DJ sets waar glazen bier over gaan). Ik zou de exacte situatie moeten kennen om te kunnen oordelen, maar een kabel langs de muur leggen is vaak een oplossing en meestal niet moeilijk, maar dan heb je wat meer lengte nodig. Bij XLR begrootte ik meestal wel het defect raken van een paar in, maar die zijn over het algemeen dan ook niet extreem duur. (Dus basically wat buzzy zegt, behalve dan dat ik zelf wel een aantal keren defecte kabels heb meegemaakt door wilde feestgangers of kapotgeklemd tussen deuren of overreden door voertuigen).

PS Wat is een kraakvrij microfoonkabel? Als je kabel kraakt is het IMHO wel een heel slechte.

De situatie is dat ik er zelf nooit bij ben, het wordt gehaald en weer terug gebracht en als er iets kapot is wordt dat met de borg verrekend..

Gewoon dus microfoon kabel die niet kraakt ondanks dat de kabel stug is
Ik heb eens een bosje gekocht vond het onbruikbaar voor microfoons en later ben ik het voor dit doel gaan gebruiken en weet er verder niks van.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 12:49:02 schreef Twan1983:
[...]

Tja dat is dus dé reden dat ik mijn set niet los verhuur.
Je weet nooit hoe je het terugkrijgt en dan - zoals Kruimel zegt - met name de speakers en apparatuur.
Dus je maakt je druk over gesloopte kabels, terwijl zulke "échte hufters" ook niet vies zijn van speakers opblazen door alles veel te hard te zetten en bier (en/of andere rotzooi) over je dure apparatuur te gooien...
Persoonlijk zou ik bekabeld blijven werken en het verlies voor lief nemen of stoppen met losse verhuur.

Edit:
Zoals in eerdere reacties probeer ik ook kabels zo goed mogelijk weg te werken en zorg dat ik daarvoor voldoende lengte heb. Kabels wegtapen hoef ik eigenlijk zelden te doen. Maar een rol Gaffatape zit standaard in de uitrusting. Géén ductape, maar dat is weer een andere discussie.

Die jongens die het huren brengen het altijd tiptop terug, nooit een beschadiging gezien, het enige probleem is soms die kabels naar de boxen..
Het spul draadloos maken is dan de oplossing.. de boxen kunnen vanuit elke WCD spanning halen..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 11:42:37 schreef Aart:
Als iemand een kabel in zo een situatie kan slopen betekent dat dat men er ook over kan struikelen, en dat is met alle daaruit voortvloeiende schade JOUW verantwoordelijkheid.
Kabels die door het publiek lopen moeten onder vastgetapede kabelmatten of (buiten) in yellow jackets oid. Of langs de wand, bovenlangs etc.

Heb ik het over verantwoordelijkheid ? Ik ben het met je eens
Echter hier in friesland kunnen de meeste bandjes geen installatie met bediening betalen..
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik ben 63 en ben er zelf niet bij.
Als ik er meer dingen bij moet doen zoals matten en al het andere voorgestelde spul krijg past het niet meer in het aanhangertje.
Het gaat niet om een grote PA hoor

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..