hoeveel vertraging geeft bluetooth eigenlijk?

Op 16 september 2018 11:48:35 schreef maus0611:
Als je de set verhuurd snap ik helemaal waar dat fout gaat. Toch zou ik aanraden gewoon te investeren in goede Klotz of Tasker of Procab. Als je de kabels zelf soldeert kun je de prijzen laag houden. Een in 2 geplitste kabel kun je hergebruiken in 2 delen.

Wat ik al zei de enige fatsoenlijke/betrouwbare manier is via een goed monitor zendersetje. Bel anders eens met Peitsman of Baxshop, leg je verhaal voor..

Ik doe dit voor hobby die ook een paar centen oplevert, ik ben 63 heb een uitkering, En om gezondheidsredenen is met een PA door het land gaan geen optie meer.
Ik heb geen geld en geen zin om dure investeringen te doen, ik wil dit setje gewoon zo simpel mogelijk bruikbaar houden
Dat ik niks heb aan bluetooth is me nu wel duidelijk maar

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Gebruik alsjeblieft de edit-functie...

Op 16 september 2018 11:52:43 schreef buzzy:
Coax kabels zijn in de gewone audiowereld niet gebruikelijk. Veel gangbaarder zijn de afgeschermde gebalanceerde audiokabels , meestal voorzien van de vrij robuuste XLR connectoren. Als de kabels van voldoende lengte zijn en netjes worden weggelegd, hoeft echt niet alles afgetaped te worden. In mijn toch niet zo korte audio loopbaan, heb ik hoogst zelden een vernielde of kapot getrapte audiokabel meegemaakt en daarbij sta ik echt niet alleen op een podium van drie bij drie meter, maar sta ik ook buiten in ruwe omgevingen met veel publiek en audiolijnen die meermalen honderden meters lengte overschrijden.
Een goede audiokabel kan best wat hebben.

Het zijn afgeschermde signaal kabels ik kon gewoon niet op het woord komen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

Ok, er wordt al meer duidelijk. Een aantal dingen zijn me nu duidelijk:

  • Het gaat om gewone microfoonkabel die je misschien voor iets teveel geld hebt gekocht. Niet over nadenken, gewoon elke keer in rekening brengen als het stuk is. Als het je stoort moet je IMHO een andere industrie zoeken. In de alledag van podia bouwen sneuvelt er best regelmatig wat.
  • Bluetooth gaat je niet helpen. Mijn ervaring is dat de 2,4GHz band nagenoeg onbruikbaar wordt als je evenement boven de ~50 man uitgroeit. Als je die dan vervolgens ook nog eens wil gebruiken voor 'mission critical' zaken ga je jezelf in de vingers snijden. In sommige gevallen kan je wel van die richtantennes krijgen voor (ik denk) 433 of 868MHz, maar dan moet je zeker zijn dat er niemand doorheen kan lopen, want dan ben je je signaal kwijt. De latency is dan van ondegeschikt belang.
  • Je bent aan het bijbeunen bij je uitkering. Dan is het gevaarlijk veel investeringen te doen want dan ben je die een dag eens kwijt omdat ome Fiscus vindt dat je economisch te actief bent, zorg dat het hobbykarakter expliciet blijft! Houd het klein en simpel en mik op de simpele oplossingen zoals een een setje converters maken om courante kabels te kunnen gebruiken. Dan kan je (eventueel) XLR kabel extern huren en eventuele schade doorberekenen en kost het iedereen onder de streep minder.

Misschien klink het een beetje cynisch, maar vanaf waar ik zit lijkt me dat de beste oplossing.

Op 16 september 2018 16:45:57 schreef Kruimel:
Ok, er wordt al meer duidelijk. Een aantal dingen zijn me nu duidelijk:

  • Het gaat om gewone microfoonkabel die je misschien voor iets teveel geld hebt gekocht. Niet over nadenken, gewoon elke keer in rekening brengen als het stuk is. Als het je stoort moet je IMHO een andere industrie zoeken. In de alledag van podia bouwen sneuvelt er best regelmatig wat.
  • Bluetooth gaat je niet helpen. Mijn ervaring is dat de 2,4GHz band nagenoeg onbruikbaar wordt als je evenement boven de ~50 man uitgroeit. Als je die dan vervolgens ook nog eens wil gebruiken voor 'mission critical' zaken ga je jezelf in de vingers snijden. In sommige gevallen kan je wel van die richtantennes krijgen voor (ik denk) 433 of 868MHz, maar dan moet je zeker zijn dat er niemand doorheen kan lopen, want dan ben je je signaal kwijt. De latency is dan van ondegeschikt belang.
  • Je bent aan het bijbeunen bij je uitkering. Dan is het gevaarlijk veel investeringen te doen want dan ben je die een dag eens kwijt omdat ome Fiscus vindt dat je economisch te actief bent, zorg dat het hobbykarakter expliciet blijft! Houd het klein en simpel en mik op de simpele oplossingen zoals een een setje converters maken om courante kabels te kunnen gebruiken. Dan kan je (eventueel) XLR kabel extern huren en eventuele schade doorberekenen en kost het iedereen onder de streep minder.

Misschien klink het een beetje cynisch, maar vanaf waar ik zit lijkt me dat de beste oplossing.

50 meter van die kabel voor een tientje (van 20 jaar geleden) 4 euro nog wat in tegenwoordig geld ..
Als je dat duur vind?

Men betaalt 50 euro borg en kapot maar te repareren materiaal wordt daar mee verrekent.

Ik beun niet bij, alles wordt keurig opgegeven aan de uitkerende instantie waarmee ik een afspraak mee heb.

Ik zit niet (meer) in "de industrie" ik heb mijn grote band materieel van de hand gedaan toen het nog wat opbracht..

Wie heeft het over grote dingen ?
Ik hou het klein en simpel met een klein 12 kanaals mengpaneeltje van 56x38 cm vijf kompakte boxen wat microfoon standers/kabels en 12 microfoons en dat past allemaal in een Westfalia karretje.
Ik vind het juist leuk omdat het zo compact en klein is en toch doet wat het moet doen.

En draadloos was maar een vraagje omdat er toevallig bluetooth op die boxen zit, er zit ook usb en nog meer aansluitmogelijkheden op..
Dat gaat dus niet lukken.. nou jammer dan.

Ik vind er wel wat op uit om die kabels beter te beschermen.

O ja ik had mijn eerste PA in 1978..
36 kanaals Allen & Heath Mengtafel(van 70 kilo) 3 zelf samengestelde H&H powerstacks van elk 1000 watt totaal, Actieve crossovers, 80 meter multikabel.. etc
Aan weerskannten van het podium W-Bins met 18" RCA Speakers, Mid en Hoog kasten met JBL speakers, 8 monitoren 6 AKG-D330-BT 12 shure highball en 8 AKG D80 microfoons + standers en kabels.. etc

Ik kan wel doorgaan maar ik enk dan men het punt wel begrijpt..

Dat was een mooie tijd en dat ging in totaal in het grootste model dubbel lucht Ford transit bus, met een gesloten dikke titan Jelsum tandem-asser aanhanger er achter aan..

Misschien klink het een beetje cynisch, zou je denken dat ik misschien wel een heel klein beetje van deze materie zou kunnen weten ?

Ik was alleen maar nieuwsgierig of ik het draadloos kon doen...

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ik noem me zelf hier knoppenknoeier
Zo werd in mijn tijd de geluidstechnicus wel eens gekscherend genoemd...
EN ik heb dat als geuzennaam gehouden.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toe, voel je toch niet genoodzaakt jezelf te verdedigen of te rechtvaardigen. Ik heb nergens een persoonlijke aanval tegen u gezien; en had ik die wel gezien dan was ik er wel tegen in gegaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 september 2018 18:24:46 schreef big_fat_mama:
Toe, voel je toch niet genoodzaakt jezelf te verdedigen of te rechtvaardigen. Ik heb nergens een persoonlijke aanval tegen u gezien; en had ik die wel gezien dan was ik er wel tegen in gegaan.

Niks aan de hand hoor. als ik de pest in heb laat ik het wel merken.
In dit onderwerp zijn een boel "vakidioten" ..
Dit is beslist geen belediging (zoek het maar op) maar een uitdrukking voor mensen die zoveel van hum vak weten dat ze in hun enthousiasme voor al het prachtige speelgoed waar ze mee werken wel eens wat door draven en dan niet meer te stoppen zijn..

Toegegeven dat de laatste regel in mijn laatste commentaar een beetje cynisch was, ik dacht toch dat ik wel had laten doorschemeren dat ik niet helemaal onwetend over het onderwerp was.

En als je goed tussen de regels door leest zie je ook de vakidioot in mij die op bijna op de zelfde manier begon te "jodelen" over m'n eerste PA installatie..
Materiaal dat tegenwoordige maatstaven totaal achterhaald is..
En ik zal de eerste zijn om te erkennen dat de mannen die hier zitten veel beter op de hoogte zijn van gangbaar geluidsmateriaal dan ik ooit nog uit zou kunnen vogelen..

Ik wilde mijn (non) probleem niet uit de hand laten lopen..
vandaar mijn verhaaltje

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Niet aan beginnen , 2 x analoog - digitaal > digitaal - analoog geeft vervelende vertraging helemaal als iemand live staat de zingen. Voor een DJ zou het nog wel kunnen.
je levert meestal door de (vooral goedkopere) bluetooth versie's in op dynamiek.

Wat je wel kunt doen
bv combikabels erbij leveren
https://www.bax-shop.nl/combikabel-met-connector/dap-fp0810-schuko-xlr…

Slechts 1 kabel per actieve speaker
-Lever bij verhuur een rol ductape mee, met instructies
-Geef bv een youtube link mee hoe kabels te leggen en weer op te rollen.
Ik heb vele mensen die willen helpen met opruimen eerst moeten voordoen hoe je kabels op rolt zonder dat ze binnen de korste keren verdraaid in de mantel zitten.

Voor lange afstanden gebruik ik ook gewoon Lapp 2 x 0,5 mm afgeschermd
https://www.installatievakwinkel.nl/lapp-stuurstroomleiding-flex-class…

Is redelijk lompe kabel maar functioneerd goed.

je kan ook een hoop goedkope kabels kopen die net genoeg zijn voor waarvoor je ze gebruikt , gaan ze kapot dan kun je ze goedkoop vervangen .
ook ik heb de nodige ervaring met dit soort trammelant .
op geblazen boxen , een roland keyboard waar de volgende dag nog een halve liter bier uit loopt enz .
misschien kun je wat met fm zender en ontvangers doen , bij elke box een ontvanger en bij het mengpaneel een zender.

Op 17 september 2018 09:59:58 schreef klaasy:
je kan ook een hoop goedkope kabels kopen die net genoeg zijn voor waarvoor je ze gebruikt , gaan ze kapot dan kun je ze goedkoop vervangen .
ook ik heb de nodige ervaring met dit soort trammelant .
op geblazen boxen , een roland keyboard waar de volgende dag nog een halve liter bier uit loopt enz .
misschien kun je wat met fm zender en ontvangers doen , bij elke box een ontvanger en bij het mengpaneel een zender.

Dat kan je alleen met microfoon kanalen doen, fm zenders zijn niet toegestaan. Zorg ook voor een goede squelch om bij ontvangst problemen een pa op volvermogen ruis laten produceren is niet fijn voor de pa en publiek.

Wel eens meegemaakt met een 12 kW installatie en de kabels worden even vernield, met een beetje mazzel gingen de voedings automaten eruit.

Met verhuur heb ik maar kort meegedaan, Ingeleverde speakers met een defecte versterker die gewoon geruild bleken te zijn. ( serie nummers klopten niet meer). Daarna alle schroeven maar verzegeld en voorzien van bestikkerring.
Bier en cola zijn inderdaad geen vrienden van audio.