Op 16 september 2018 23:11:30 schreef knoppenknoeier:
[...]Het idee is goed, maar ik denk toch dat het laadlampje en betere stuur optie is omdat het olie druk lampje direct al uit is als de motor nog geen slag rond is.
(totaal gereviseerde en goed ingereden motor)
En dat is nu pressies mijn punt. Zodra je de startknop indrukt zal de 2e 12V het relais blijven bekrachtigen tot je de startknop weer loslaat.
Tenzij de oliedruk in jouw motor al eerder is opgebouwd dan dat de startmotor deze begint rond te draaien. En gezien mijn autokennis dankzij mijn oldtimerhobby en het sleutelen en ombouwen ervan, lijkt mij dat een beetje onlochisch 
Maar het laadlampje zal ook wel werken.
knoppenknoeier
zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Ik heb heel wat dingen te proberen en ik denk dat dit topic kan worden gesloten
Voor alle suggesties en het mee denken bedank ik iedereen
(m.u.v. eentje die eerst z'n excuses aan moet bieden bedankt voor z'n achterlijk gedrag)
Als je motor afslaat bij bv optrekken, duurt het even voordat de olie druk weg is, je kan dus niet gelijk weer starten.
Laad stroom lampje is direkt uit, je kan gelijk starten en weer verder rijden
knoppenknoeier
Op 16 september 2018 23:18:40 schreef Nightwalker:
[...]En dat is nu pressies mijn punt. Zodra je de startknop indrukt zal de 2e 12V het relais blijven bekrachtigen tot je de startknop weer loslaat.
Tenzij de oliedruk in jouw motor al eerder is opgebouwd dan dat de startmotor deze begint rond te draaien. En gezien mijn autokennis dankzij mijn oldtimerhobby en het sleutelen en ombouwen ervan, lijkt mij dat een beetje onlochischMaar het laadlampje zal ook wel werken.
nu je het zegt, en ik ff beter heb gekeken, je hebt gelijk dit ga ik eens proberen
Op 16 september 2018 23:05:17 schreef knoppenknoeier:
[...]Het is een auto, geen intercontinentale ballistische kern raket die je met twee sleutels moet staten..
Dit is een grapje trouwens..
Het zal best werken maar ik vind het te omslachtig
Als dat al te omslachtig is, dan zijn alle andere oplossingen net zo goed en eenvoudig als het privacyregelment van Facebook.
Op 17 september 2018 00:04:57 schreef knoppenknoeier:
[...]
nu je het zegt, en ik ff beter heb gekeken, je hebt gelijk dit ga ik eens proberen
Shiptronic verbeterde me al. In al die jaren dat ik aan auto's sleutel heb ik nog nooit oliedrukproblemen of problemen in het elektrisch circuit ervan gehad. Zodoende had ik even niet door dat deze idd massa geschakeld is.
Dan werkt dit niet.
Maar met het laadlampje gaat het wel (hoop ik deze keer
)
Wederom sorry voor de ruwe schets:
Het laadlampje krijgt 12V via het contactslot en ligt aan de massa via de regelaar in de dynamo. Zodra deze gaat draaien en ook 12V geeft zal het lampje doven omdat er aan beide zijden 12V staat.
Nu kun je hier geen 12V van gebruiken omdat deze hier altijd aanwezig is tijdens bedrijf. Dus gebruik je de korte tijd dat de aansluiting op de dynamo massa is. Alleen als je volgens mijn vorige schema nu niet de plus maar de massa schakelt via het 2e contact, zal er een kortsluiting zijn als de dynamo al 12V geeft voordat de motor uit zichzelf draait.
Dus geef je het relais meteen bij inschakelen een alternatieve massa.
Hiervoor heb je een relais met dubbel omschakeling nodig. En een elco die het ondebrekende circuit opvangt tijdens het omschakelen van het relais.
-Contact gaat aan.
-Wanneer de startknop wordt ingedrukt zal de elco opladen en het relais met de lading hiervan omschakelen. Als de elco niet te groot wordt gekozen zal er maar een hele korte vertraging zijn bij het indrukken van de knop.
-Na het loslaten van de knop zal het relais uitvallen nadat de lading in de elco is opgebruikt. Dit zal dan ook maar kort zijn bij een kleine elco.
Als de startknop wordt ingedrukt tijdens het draaien van de motor zal er 12V staan aan beide zijden van het relais en zal er niets gebeuren. Net zoals het laadlampje zal deze uit blijven.
Voor jouw oplossing heb je een dubbelpolig wissel relais nodig, die zijn zeldzaam. Of 2 relais.
Bij mijn pin nummering ben je met 1 relais klaar. Mochten daar nog bezwaren aan kleven denk ik weer mee.
knoppenknoeier
Op 17 september 2018 20:05:44 schreef Shiptronic:
Voor jouw oplossing heb je een dubbelpolig wissel relais nodig, die zijn zeldzaam. Of 2 relais.Bij mijn pin nummering ben je met 1 relais klaar. Mochten daar nog bezwaren aan kleven denk ik weer mee.
Nee hoor ik heb een doos vol met 12 volt dubbel wissel relais uit een PLC besturingskast, gaat wel lukken
Op 17 september 2018 20:15:13 schreef Shiptronic: ik houd meer van Kiss.
Ik ook, maar dat is aan TS kennelijk niet besteed. Hij vind starten door op twee knoppen te drukken hogere wiskunde en meer thuishoren in een JSF.
Hij lijkt, met allerlei relais etc., meer op zoek naar JSF-technologie achter het dashboard.
Overigens als de startschakelaar nu al met een sleutel is, hoe moeilijk is het dan om die sleutel eruit te trekken als je gestart bent? Hele knappe knul/meid die dan nog die startknop bedient.
knoppenknoeier
Op 17 september 2018 22:12:17 schreef Hensz:
[...]
Ik ook, maar dat is aan TS kennelijk niet besteed. Hij vind starten door op twee knoppen te drukken hogere wiskunde en meer thuishoren in een JSF.
Hij lijkt, met allerlei relais etc., meer op zoek naar JSF-technologie achter het dashboard.Overigens als de startschakelaar nu al met een sleutel is, hoe moeilijk is het dan om die sleutel eruit te trekken als je gestart bent? Hele knappe knul/meid die dan nog die startknop bedient.
Ik denk dat je het over mij hebt en niet de moeite hebt genomen om het hele verhaal te lezen
1 de startstand van het contactslot is STUK, ik kan hem dus niet met de sleutel starten. (en nee een nieuw contactslot is niet meer te vinden)
2 Daarvoor heb ik er een simpele drukknop in gezet om te starten.
3 Ik wil die knop beveiligen (en startmotor) wanneer de motor dtaait
4 Om als oplossing die motor dan maa met twee knoppen te gaan starten vind ik ronduit idioot.
5 dat schakelingetje van shiptronic is simpel te maken Keep It Simmpel Stupid (ik denk dat shiptronic deze versie bedoelde)
6 Als KISS technologie in de JSF zou worden toegepast zou het niet zo'n waardeloze straaljager zijn
En tenslotte raad ik je aan om de vraag eens te lezen voor je zulk dom commentaar geeft
knoppenknoeier
Op 17 september 2018 00:35:39 schreef Nightwalker:
[...]Shiptronic verbeterde me al. In al die jaren dat ik aan auto's sleutel heb ik nog nooit oliedrukproblemen of problemen in het elektrisch circuit ervan gehad. Zodoende had ik even niet door dat deze idd massa geschakeld is.
Dan werkt dit niet.Maar met het laadlampje gaat het wel (hoop ik deze keer
)
Wederom sorry voor de ruwe schets:Het laadlampje krijgt 12V via het contactslot en ligt aan de massa via de regelaar in de dynamo. Zodra deze gaat draaien en ook 12V geeft zal het lampje doven omdat er aan beide zijden 12V staat.
Nu kun je hier geen 12V van gebruiken omdat deze hier altijd aanwezig is tijdens bedrijf. Dus gebruik je de korte tijd dat de aansluiting op de dynamo massa is. Alleen als je volgens mijn vorige schema nu niet de plus maar de massa schakelt via het 2e contact, zal er een kortsluiting zijn als de dynamo al 12V geeft voordat de motor uit zichzelf draait.
Dus geef je het relais meteen bij inschakelen een alternatieve massa.
Hiervoor heb je een relais met dubbel omschakeling nodig. En een elco die het ondebrekende circuit opvangt tijdens het omschakelen van het relais.
-Contact gaat aan.
-Wanneer de startknop wordt ingedrukt zal de elco opladen en het relais met de lading hiervan omschakelen. Als de elco niet te groot wordt gekozen zal er maar een hele korte vertraging zijn bij het indrukken van de knop.
-Na het loslaten van de knop zal het relais uitvallen nadat de lading in de elco is opgebruikt. Dit zal dan ook maar kort zijn bij een kleine elco.
Als de startknop wordt ingedrukt tijdens het draaien van de motor zal er 12V staan aan beide zijden van het relais en zal er niets gebeuren. Net zoals het laadlampje zal deze uit blijven.
Hmm ik ben er mee bezig en zie een mogelijke fout in de aansturing van het start motor relais.
Als dit via het zelfde relais in het schakelingetje gaat, betekent dit ook niet dat het start relais bekrachtigd blijft tot de elco leeg is ??
misschien kijk ik er verkeerd tegen aan maar ik kan dit niet uit m'n hoofd krijgen
Dat is eigenlijk niet de bedoeling toch ?
Hmmm,
Na de diverse voorstellen en het uitdokteren van de schema's durf ik toch stiekum de KISS oplossing van 2 startknoppen in serie weer eens boven te halen.
Ik heb niet de bedoeling om de knuppel in het hoenderhok te gooien, maar twee startknoppen is wat mij betreft toch echt KISS en prima functioneel zonder afhankelijk te zijn van allerlei relais, oliedrukzenders en laadsignaal van de dynamo...
Gr.
PaulAGM
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar met het laadlampje gaat het wel (hoop ik deze keer ?)
Ik denk van niet. Het laad-lampje is niet zomaar een lampje waar 12V op gezet wordt als het laden niet werkt.
Het is (vaak) een essentieel onderdeel van het hele laad-gebeuren. Zet je een relais parallel beinvloed je de stroom als het lampje brand. En ook als het lampje uit moet zijn hoort er geloof ik een (klein) stroompje te lopen. Dat lampje heeft precies de juiste karakteristiek ga je daar aanzitten, dan kan je het laden van de accu om zeep helpen. (Een benzine auto rijd dan nog ongeveer 100km, een diesel ongeveer 800 (dan wordt het donker en moet je stoppen want het is gevaarlijk zonder lichten te rijden))
De losse startknop vervangen door een reedkontakt.
Deze kan je dan bekrachtigen met een magneetje.
Probleem opgelost..
Op 18 september 2018 13:04:54 schreef PaulAGM:
Hmmm,Na de diverse voorstellen en het uitdokteren van de schema's durf ik toch stiekum de KISS oplossing van 2 startknoppen in serie weer eens boven te halen.
Ik heb niet de bedoeling om de knuppel in het hoenderhok te gooien, maar twee startknoppen is wat mij betreft toch echt KISS en prima functioneel zonder afhankelijk te zijn van allerlei relais, oliedrukzenders en laadsignaal van de dynamo...
Gr.
PaulAGM
De suggestie om met twee schakelaars te werken deed ik vijf dagen geleden al, in het tweede antwoord in dit topic. Er kwam toen geen reactie, maar vandaag lees ik in een reactie op een post van Henz dat Knoppenknoeier dit idee als "ronduit idioot" afdoet. Dat is klare taal. Knoppenknoeier krijgt van mij nu alle rust, ruimte en vrijheid om zijn eigen voorkeursoplossing te kiezen en uit te werken.
Op 18 september 2018 12:32:09 schreef knoppenknoeier:
[...]Hmm ik ben er mee bezig en zie een mogelijke fout in de aansturing van het start motor relais.
Als dit via het zelfde relais in het schakelingetje gaat, betekent dit ook niet dat het start relais bekrachtigd blijft tot de elco leeg is ??misschien kijk ik er verkeerd tegen aan maar ik kan dit niet uit m'n hoofd krijgen
Dat is eigenlijk niet de bedoeling toch ?
Nee. Want zodra je de startknop loslaat loopt er geen stroom meer door het relaiscontact naar de startmotor. Dit relaiscontact schakelt alleen iets vertraagd af.
Edit:
Het relais zal wss zelfs meteen uitschakelen omdat het startrelais de elco onmiddellijk leegtrekt na het loslaten van de startknop.
Waarom fix je het contactslot trouwens niet? Voor een Simca is daar nog wel aan te komen. En misschien net zo makkelijk!
[Bericht gewijzigd door Semtexx op (75%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kan je niet i.p.v. de remlicht schakelaar een schakelaar aan het koppelings pedaal maken?
Dus alleen kunnen starten als de koppeling in ingedrukt.
knoppenknoeier
Op 18 september 2018 20:46:23 schreef Semtexx:
Waarom fix je het contactslot trouwens niet? Voor een Simca is daar nog wel aan te komen. En misschien net zo makkelijk!
nope dit type is niet meer te krijgen of het kost een godsvermogen voor een sloop exemplaar
knoppenknoeier
Op 18 september 2018 17:02:53 schreef Nightwalker:
[...]
Nee. Want zodra je de startknop loslaat loopt er geen stroom meer door het relaiscontact naar de startmotor. Dit relaiscontact schakelt alleen iets vertraagd af.Edit:
Het relais zal wss zelfs meteen uitschakelen omdat het startrelais de elco onmiddellijk leegtrekt na het loslaten van de startknop.
je hebt gelijk, ik heb een test dingetje gemaakt en het werkt..
Nu nog een mooi inbouw plekje vinden..
Dit is het mooiste systeem en uiteindelijk véél gemakkelijker te maken dan twee schakelaars en andere dingen waarvoor ik onder het dashboard moet kruipen gaten moet boren etc
Dit schakelingetje kan gewoon onder de motorkap worden aangesloten.
Het is netjes en heel simpel en geen omkijken naar, de startknop is gewoon dood als de motor draait..
Je hebt al een oplossing gevonden lees ik , maar wil het toch nog even kwijt.
Misschien ben je het al tegen gekomen ,maar toch!
https://www.franzose.de/en/Renault/Simca-Talbot/Zuendschloesser/
Er staan verschillende contactsloten op voor een simca 1301 .
Ze beweren dat het van de originele fabrikant is.
Op 18 september 2018 09:59:12 schreef knoppenknoeier: En tenslotte raad ik je aan om de vraag eens te lezen voor je zulk dom commentaar geeft
Dat heb ik gedaan, maar JIJ begint weer over sleutels!
Op 16 september 2018 23:05:17 schreef knoppenknoeier: die je met twee sleutels moet staten..
Je doet je naam inderdaad eer aan.