Je moet een opstelling maken en gaan testen.

Maar wat wil je nu gaan gebruiken, een triac of mosfets?

Op 17 september 2018 08:53:28 schreef Elecric:
Het blijven enkelfasige motoren met een interne condensator.

Blijf maar bij uw triac's, al de rest zal niet werken.

Bij "3kW" motoren is het volgens mij niet meer zo dat een 1-fase motor goedkoper is dan een driefase.
Deels omdat je mogelijk de driefase motor minder hoeft te overdimensioneren.

Als je een 3KW motor netjes op 2880 RPM laat draaien, dan zijn de verliezen acceptabel. Ga je zo'n ding met een triac dimmer op 1500RPM laten draaien, dan heb je bijvoorbeeld maar een kwart van het vermogen nodig, maar je moet de helft van het vermogen toevoeren! Je efficientie is nu gezakt van rond de 90% naar rond de 50%! De verliezen in de motor zijn TOEGENOMEN. Je krijgt koelproblemen en de oplossing wordt weer duurder.

Als je simpelweg naar de aanschafkosten van de motor kijkt zou die eenfase motor wel eens goedkoper kunnen zijn. Ga je het gehele plaatje bekijken, wordt het ingewikkelder.

Lijkt me een prima opdracht om dat eens haarfijn uit te zoeken en te beargumenteren in een verslag.

@ TS,

En als je een triac gaat gebruiken, dan zal je toch nulpunt detectie toe moeten passen. Anders gaat het zeker niet werken.

En wat gaat er mee aangedreven worden met die motoren?, dat is belangrijk om te weten. Als je via een triac fase aansnijding gaat toepassen, dan ga je de slip in de motor regelen met de nodige verliezen. Als je daar in tegen een regeling met mosfets maakt, kun je frequentie regeling toepassen met dat type motor.

Op 19 september 2018 09:29:05 schreef MGP:
Blijf maar bij uw triac's, al de rest zal niet werken.

Het is te doen met mosfets, zie mijn artikel. Heb het zelf ook toegepast en het werkt prima.

Op 19 september 2018 12:39:57 schreef Lambiek:
... Heb het zelf ook toegepast en het werkt prima.

Dat is toch ook met een triac of lees ik het verkeerde artikel?

Een enkelfasige motor regelen met mosfets is niet vanzelfsprekend voor een beginner.
Hij zou beter een prijsofferte vragen voor een 3F motor met ingebouwde frequentieregeling en dan het verschil berekenen.

Zoals REW schrijft, een analyse maken met alle voor en nadelen dan zal het besef ook groter worden.

Op 19 september 2018 13:01:48 schreef MGP:
Dat is toch ook met een triac of lees ik het verkeerde artikel?

Er staat ook een regeling in met een triac, maar ook een met mosfets.

Dit artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren".

Een enkelfasige motor regelen met mosfets is niet vanzelfsprekend voor een beginner.

Dat zeg ik ook niet. :)

Hij zou beter een prijsofferte vragen voor een 3F motor met ingebouwde frequentieregeling en dan het verschil berekenen.

Zoals REW schrijft, een analyse maken met alle voor en nadelen dan zal het besef ook groter worden.

Ja, ben ik helemaal met je eens.

Op 19 september 2018 20:25:30 schreef Lambiek:
Dit artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren".

Ah, nu zie ik dat schema(FO) maar... zou het niet goedkoper zijn om FO's te kopen om maar iets te zeggen? :)

Ja, dat weet ik niet. De TS heeft de opdracht gekregen om zoiets te ontwikkelen, zal wel meetellen voor school denk.