Je kunt dus het geheel uit je net voeden, gelijkrichten, afvlakken en je DC bus kun je gebruiken om je fet's van de nodige spanning te voorzien. Als je het op deze manier doet hoeft het niet net-synchroon.
Maar om gelijk te richten zal er gebruik gemaakt moeten worden van een H-brug, maar wordt deze niet te heet als er grote stromen doorheen lopen?
En als ik de DC bus gebruik voor de voeding van de FET's, kan ik dus de VOM1271 weglaten? dit scheelt dan namelijk wel wat kosten, maar dan zou ik de microcontroller moeten beschermen door een alternatief. Of begrijp ik het verkeerd?
MGP
LDmicro user.
Op 12 september 2018 10:54:38 schreef Elecric:
Welke motoren het precies zijn is niet bekend.
Als je dat niet weet zit je al vast van in het begin.
Bij 3 fasige motoren ben je beter af met een frequentieregeling te kopen.
Wat uw schakeling moet doen is mij niet geheel duidelijk, voor ledjes heb je toch geen mosfets nodig of mis ik iets?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die driver is ontzettend traag, waardoor je ook flinke schakelverliezen gaat krijgen in je MOSFET. Bekijk eens hoeveel vermogen je daar verstookt tijdens het schakelen.
Een motor is een inductieve belasting. Wat betekend dat voor je elektronica?
Op 12 september 2018 11:20:37 schreef Elecric:
Maar om gelijk te richten zal er gebruik gemaakt moeten worden van een H-brug, maar wordt deze niet te heet als er grote stromen doorheen lopen?
Gelijkrichten met een H_brug?
Lees het artikel eens door wat ik je gestuurd heb.
En als ik de DC bus gebruik voor de voeding van de FET's, kan ik dus de VOM1271 weglaten?
Een driver heb je sowieso nodig om je fet's goed aan te sturen. Persoonlijk zou ik een ander type zoeken.
Is dit een project dat echt geproduceerd gaat worden, of moet het alleen gesimuleerd worden en er een schema voor maken?
Als het geproduceerd moet worden, heb je nog het één en ander te doen. 
Het is sowieso een 3 fase motor.
en op dit moment zie ik even de bomen door het bos niet meer
Gelijkrichten met een H_brug?
Lees het artikel eens door wat ik je gestuurd heb.
Ik had het achteraf gelezen haha. Te snel geantwoord haha.
Een driver heb je sowieso nodig om je fet's goed aan te sturen. Persoonlijk zou ik een ander type zoeken.
Is dit een project dat echt geproduceerd gaat worden, of moet het alleen gesimuleerd worden en er een schema voor maken?
Als het geproduceerd moet worden, heb je nog het één en ander te doen.
Er moet inderdaad een prototype gemaakt worden. Ik heb hier nog 19 weken voor in totaal.
En welke driver zou dan aangeraden worden?
Op 12 september 2018 12:30:53 schreef Elecric:
Het is sowieso een 3 fase motor.
Hoe zwaar is die motor, dus hoeveel kilowatt?
en op dit moment zie ik even de bomen door het bos niet meer.
Je moet je ook rustig inlezen in de materie.
Ik had het achteraf gelezen haha. Te snel geantwoord haha.
Maar weet je nu ook hoe je gelijk moet richten?
Er moet inderdaad een prototype gemaakt worden. Ik heb hier nog 19 weken voor in totaal.
Nou, dan wens ik je veel succes. Dat zal je nodig hebben. 
Maar waarom willen ze dat gaan produceren?, in mijn ogen is dat het wiel opnieuw uitvinden.
En welke driver zou dan aangeraden worden?
Een die zo'n 600V aankan, en die snel genoeg is.
Zoek eens op halve brug driver.
Maar weet je nu ook hoe je gelijk moet richten?
Door gebruik te maken van 6 diodes. Vervolgens doe je dit afvlakken d.m.v. condensators parallel te plaatsen. Worden deze diodes trouwens niet warm? of is dit een alleen kwestie van de juiste kiezen?
Een die zo'n 600V aankan, en die snel genoeg is.
Eentje zoals in de link staat neem ik aan.
https://nl.rs-online.com/web/p/mosfet-power-drivers/1459260/
[Bericht gewijzigd door Elecric op (11%)]
Op 12 september 2018 13:48:26 schreef Elecric:
Door gebruik te maken van 6 diodes. Vervolgens doe je dit afvlakken d.m.v. condensators parallel te plaatsen. Worden deze diodes trouwens niet warm?
Dat is inderdaad een kwestie van een goede keuze maken. Er zijn diode bruggen te koop die vele honderden ampère aan kunnen.
Eentje zoals in de link staat neem ik aan.
Bijvoorbeeld.
EDIT:
Ik wil verder niet lullig doen, maar als je dit allemaal moet vragen, vraag ik me af of je wel op de hoogte bent van vermogens elektronica. Maar kan er helemaal naast zitten hoor. 
Ik denk dat ik nu wel genoeg weet om progressie te gaan maken. Hartelijk bedankt!
Ik wil verder niet lullig doen, maar als je dit allemaal moet vragen, vraag ik me af of je wel op de hoogte bent van vermogens elektronica. Maar kan er helemaal naast zitten hoor.
Ik studeer Mechatronica en zou er wel wat meer van af moeten weten idd 
Echter krijgen wij alleen maar theorie en amper praktijk. En ik vind het heel lastig om theorie om te zetten in praktijk en al helemaal als je het nog nooit hebt gezien, buiten die standaar componentjes die wij op school zien. En aangezien ik ook echt niet alles kan onthouden, moet ik een beetje de kennis proberen eigen te maken. Heb ook graag bevestiging wat dat betreft haha.
Op 12 september 2018 14:31:31 schreef Elecric:
Ik denk dat ik nu wel genoeg weet om progressie te gaan maken. Hartelijk bedankt!
Oké, we zien de FO wel verschijnen hier. 
Ik studeer Mechatronica en zou er wel wat meer van af moeten weten idd
Helemaal niets mis mee, is een leuk vak. 
Oke, stand van zaken verandert haha. Ze wouden overstappen op 3 fase motoren maar op die beslissing zijn ze terug gekomen. Het blijven enkelfasige motoren met een interne condensator.
Nu is het gegarandeerd goedkoper om met die TRIAC te blijven werken, aangezien die TRIAC 2.xx euro kost en halve bruggen MOSFETS, rond de de 9 á 10 euro ligt. (gesprek gehad met de leverancier). Maar dan is mijn opdracht dus gefaald haha.
Dus ik moet iets gaan verzinnen om een in ieder geval een voorstel te doen. Bijvoorbeeld, het wordt iets duurder, maar een koelplaat zou niet nodig zijn bij wijze van spreken, wat productie makkelijker maakt.
Als ik ga kijken, dat er spanningen van 600V met stromen van minimaal 12A door een component kunnen gaan, kan ik niet anders geloven dat dit ontzettend warm wordt, en dus een koelplaat nodig zal moeten zijn (doelend op een gelijkrichter).
Misschien iemand nog tips?
Een tip:niet aan beginnen.
Koop iets wat kant en klaar is.
Dit is veel moeite doen voor weinig plezier..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 12 september 2018 14:06:20 schreef Lambiek:
[... Worden deze diodes trouwens niet warm? ...]
Dat is inderdaad een kwestie van een goede keuze maken.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Voor diodes geldt: De spanning (als ze hun werk doen en stroom doorlaten) is zo goed als constant. Dus als je een forse stroom nodig hebt, dan worden ze altijd warm. Als je kwa diodes de juiste keuze maakt, dan 1) Zijn ze gemaakt om die warmte af te voeren en 2) Als je dat dan ook doet, dan gaan ze niet kapot.
Op 17 september 2018 12:29:35 schreef mel:
Een tip:niet aan beginnen.
Koop iets wat kant en klaar is.
Dit is veel moeite doen voor weinig plezier..
heb helaas geen keus 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Voor diodes geldt: De spanning (als ze hun werk doen en stroom doorlaten) is zo goed als constant. Dus als je een forse stroom nodig hebt, dan worden ze altijd warm. Als je kwa diodes de juiste keuze maakt, dan 1) Zijn ze gemaakt om die warmte af te voeren en 2) Als je dat dan ook doet, dan gaan ze niet kapot.
De constructie zal uiteindelijk in een dichte box komen. De warmte die deze diodes dan dissiperen, zal te hoog worden lijkt mij, als er geen koelplaat gebruikt wordt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 17 september 2018 13:52:10 schreef rew:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Dat kan. Maar als je een slechte keuze maakt worden ze nog warmer, dat bedoel ik er mee te zeggen.
Op 17 september 2018 14:30:51 schreef Elecric:
De constructie zal uiteindelijk in een dichte box komen. De warmte die deze diodes dan dissiperen, zal te hoog worden lijkt mij, als er geen koelplaat gebruikt wordt.
Een koelplaat heb je sowieso nodig, je zal je de triac toch ook moeten koelen, dat kun je dus prima combineren.
Maar hoe veel vermogen zijn die motoren nu, weet je dat al?
hmmm als er dus echt geen manier is zonder koelplaat, vrees ik dat er niet echt veel voordelen zijn, t.o.v. de TRIAC regeling.
Maar hoe veel vermogen zijn die motoren nu, weet je dat al?
de lichtere versie is ongeveer 1500W en de zwaardere versie is ongeveer 3000W. Ik ga de testen uitvoeren met de lichtere versie.
Je moet een opstelling maken en gaan testen.
Maar wat wil je nu gaan gebruiken, een triac of mosfets?
MGP
LDmicro user.
Op 17 september 2018 08:53:28 schreef Elecric:
Het blijven enkelfasige motoren met een interne condensator.
Blijf maar bij uw triac's, al de rest zal niet werken.
rew
Bij "3kW" motoren is het volgens mij niet meer zo dat een 1-fase motor goedkoper is dan een driefase.
Deels omdat je mogelijk de driefase motor minder hoeft te overdimensioneren.
Als je een 3KW motor netjes op 2880 RPM laat draaien, dan zijn de verliezen acceptabel. Ga je zo'n ding met een triac dimmer op 1500RPM laten draaien, dan heb je bijvoorbeeld maar een kwart van het vermogen nodig, maar je moet de helft van het vermogen toevoeren! Je efficientie is nu gezakt van rond de 90% naar rond de 50%! De verliezen in de motor zijn TOEGENOMEN. Je krijgt koelproblemen en de oplossing wordt weer duurder.
Als je simpelweg naar de aanschafkosten van de motor kijkt zou die eenfase motor wel eens goedkoper kunnen zijn. Ga je het gehele plaatje bekijken, wordt het ingewikkelder.
Lijkt me een prima opdracht om dat eens haarfijn uit te zoeken en te beargumenteren in een verslag.
@ TS,
En als je een triac gaat gebruiken, dan zal je toch nulpunt detectie toe moeten passen. Anders gaat het zeker niet werken.
En wat gaat er mee aangedreven worden met die motoren?, dat is belangrijk om te weten. Als je via een triac fase aansnijding gaat toepassen, dan ga je de slip in de motor regelen met de nodige verliezen. Als je daar in tegen een regeling met mosfets maakt, kun je frequentie regeling toepassen met dat type motor.
Op 19 september 2018 09:29:05 schreef MGP:
Blijf maar bij uw triac's, al de rest zal niet werken.
Het is te doen met mosfets, zie mijn artikel. Heb het zelf ook toegepast en het werkt prima.
MGP
LDmicro user.
Op 19 september 2018 12:39:57 schreef Lambiek:
... Heb het zelf ook toegepast en het werkt prima.
Dat is toch ook met een triac of lees ik het verkeerde artikel?
Een enkelfasige motor regelen met mosfets is niet vanzelfsprekend voor een beginner.
Hij zou beter een prijsofferte vragen voor een 3F motor met ingebouwde frequentieregeling en dan het verschil berekenen.
Zoals REW schrijft, een analyse maken met alle voor en nadelen dan zal het besef ook groter worden.
Op 19 september 2018 13:01:48 schreef MGP:
Dat is toch ook met een triac of lees ik het verkeerde artikel?
Er staat ook een regeling in met een triac, maar ook een met mosfets.
Dit artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren".
Een enkelfasige motor regelen met mosfets is niet vanzelfsprekend voor een beginner.
Dat zeg ik ook niet. 
Hij zou beter een prijsofferte vragen voor een 3F motor met ingebouwde frequentieregeling en dan het verschil berekenen.
Zoals REW schrijft, een analyse maken met alle voor en nadelen dan zal het besef ook groter worden.
Ja, ben ik helemaal met je eens.
MGP
LDmicro user.
Op 19 september 2018 20:25:30 schreef Lambiek:
Dit artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren".
Ah, nu zie ik dat schema(FO) maar... zou het niet goedkoper zijn om FO's te kopen om maar iets te zeggen? 
Ja, dat weet ik niet. De TS heeft de opdracht gekregen om zoiets te ontwikkelen, zal wel meetellen voor school denk.