Hallo,
Ik studeer electronica.
Op school maak ik een tesla coil als eindwerk.
Ik besloot om eerts een sgtc te maken en daarna een sstc.
In een schema zie je een transformator.
Ik zou 2 microgolftransformators in serie zetten is ongeveer 8kv en 30ma.
Ik begrijp niet 100procent waarvoor de condenstors dienen. ik weet wel wat het normaal doet aleen niet op het schema.
Waarvoor is die spark gap nodig?
alvast bedankt.
Een teslacoil is een los gekoppelde, resonantie trafo.
Zowel primair als secundair moeten in dezelfde resonantie frequentie werken (= maximale opslingering)
Voor resonantie is een inductie en capaciteit nodig.
Je vragen lezende begrijp je de basis van de tesla coil niet.
Dat blijkt ook uit je keuze van trafo, een magnetron trafo (MOT) is zo ongeveer het slechtste wat je kunt gebruiken voor een SGTC.
Je wilt meer spanning en VEEL minder stroom (hint, een MOT maakt iets van 1,2kV .. zeker geen 4)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem
Op het gevaar af weer voor vuilnis uitgescholden te worden vindt deze azijnpisser dat iemand die nog niet eens het werkingsprincipe van een Teslacoil begrijpt niet met zaken als MOTs moet gaan experimenteren.
Blijkbaar ben je net als velen meer door het spectaculaire dan door het wetenschappelijke aspect gefascineerd.
Zo'n transfo is zo ongeveer het gevaarlijkste waar je als student kunt aangeraken. Eén onoplettendheid en je bent kastje zes.
Ik begrijp niet dat leraars, die toch geacht worden het niveau van hun studenten te kennen zulk project goedkeuren als eindwerk.
Die leraar zou op staande voet moeten ontslagen worden.
MOT's leveren onvoldoende spanning voor een Tesla, en je kunt er max 2 in serie zetten. Ze leveren wél meer dan genoeg spanning en stroom om iemand morsdood te bliksemen.
Je kunt wel met MOTs een stack opzetten,voor een coil, maar het vergt meer middelen dan de gemiddelde leerling kan inzetten. En het blijft onverantwoord gevaarlijk.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (37%)]
bouw dan op zijn minst gewoon iemand zijn complete ontwerp na,
weten wat voor condensatoren je nodig hebt
berekeningen over bouwvormen, wikkelverhoudingen, koppeling
vorm van sparkgap zodat deze niet na 2 seconde wegsmelt
als je puur het schema na bouwt en nergens anders rekening mee houdt is de kans dat er ook maar 1mm vonk afkomt nagenoeg 0
dan bouw je een ding wat kapot blijft gaan
als ik zie wat voor vragen je stelt kun je net zo goed niet beginnen
misschien eens zoeken naar zo'n slayer exciter circuit,
heeft wat weg van een tesla, zonder al het gezeik eromheen
Als je het ding als eindwerk wilt bouwen dan moet je toch verdomd goed kunnen uitleggen wat je nou eigenlijk aan het bouwen bent.
De TS heeft daar duidelijk totaal geen idee van.
Dus, voordat je dit besluit als eindwerk te gaan gebruiken zou ik eerst eens wat theorie doorploegen.
De site is duidelijk uit de 90's, maar staat bom vol info.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 27 september 2018 19:07:32 schreef pa3gws:
Hou ook goed voor ogen een magnetron trafo is op zeker DODELIJK!
En als aanvulling wat het gevaar alleen vergroot, de secundaire wikkeling (hoogspanning) ligt aan een zijde aan het trafoblik.
Dat is vaak niet verantwoord los te koppelen voor die spanning.
Als je dus twee van die trafo's secundair in serie zet staat op het blik van een trafo 2000 volt !!
Een zeer verantwoorde geisoleerde opstelling van beide trafo's
is dan "levensreddend"
Een "gelukje" is alleen dat die spanning zweeft t.o.v aarde
Ik hoop dat de TS goed een goede levensverzekering heeft 
Op 27 september 2018 20:47:28 schreef vergeten:
[...]
En als aanvulling wat het gevaar alleen vergroot, de secundaire wikkeling (hoogspanning) ligt aan een zijde aan het trafoblik.
Dat is vaak niet verantwoord los te koppelen voor die spanning.
Als je dus twee van die trafo's secundair in serie zet staat op het blik van een trafo 2000 volt !!
Dag mag vanzelfsprekend niet! Dik kans dat je doorslag krijgt naar de primaire. Maar kan gelukkig beter:
Je kunt van beide MOT's de 'koude kant' aan nul houden, en de spanning tussen beide 'hete' uitgangen symmetrisch afnemen.
Uiteraard moet je dan de 230V-ingangen ieder met de juiste fase aansturen, zodat de uitgangen inderdaad in tegenfase zijn.
Wel moet je erop letten dat nu de ingang van de eigenlijke Tesla geen 'veilige' kant meer heeft, maar tenslotte zou alles vanaf de MOTs (eigenlijk vanaf het netsnoer!) toch achter veel dik plexiglas moeten zitten.
--
Je kunt bij de Chinees voor weinig een lief Teslaatje kopen dat echt werkt en waaraan het principe te demonstreren is, maar waarvan je veel minder gauw doodgaat. Gevoed wordt zo'n ding uit bijvoorbeeld 12V, en er zit een transistoroscillator in die op een paar kHz draait. Is veel leuker, en kun je ook andere mensen bij in de buurt laten komen.
Ten eerste: blijf van MOTs af. Gebruik iets met een vorm van stroombegrenzing. Neontrafo's zijn minder gevaarlijk (maar niet ongevaarlijk).
Besef je dat je met bloedlinke dingen gaat beginnen?
Ten tweede: een tesla coil is hetzelfde als een vonkzender met een elektrisch correct afgestemde maar praktisch veel te korte antenne. Snap je de theorie achter een vonkzender (gemakkelijk op internet te vinden) dan zal je ook de tesla coil snappen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 27 september 2018 23:03:05 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dag mag vanzelfsprekend niet! Dik kans dat je doorslag krijgt naar de primaire.
Waarom? secundair zweeft t.o.v het net waarom zou er doorslag plaatsvinden naar het net, er is geen potentiaal verschil.
Maar kan gelukkig beter: Je kunt van beide MOT's de 'koude kant' aan nul houden, en de spanning tussen beide 'hete' uitgangen symmetrisch afnemen.
Uiteraard moet je dan de 230V-ingangen ieder met de juiste fase aansturen, zodat de uitgangen inderdaad in tegenfase zijn.
Nou ga je het nog uitleggen ook 
_____ +2kV wisselspanning
230V ) || (
) || (_
|___ground = koude kant MOT. Verplicht aarden
_|
230V ) || (
) || (_____ -2kV wisselspanning
230V goed aansluiten en je hebt 4kV tussen de klemmen en 2kV tussen een klem en aarde.
230V fout aansluiten en je hebt 0kV tussen de klemmen en 2kV tussen een klem en aarde.
hardbass
PE2BAS
Ik ben op youtube wel eens mini tesla's tegen gekomen. Deze zijn minder indrukwekkend, maar ook minder dodelijk. Daarnaast ook nog eens goedkoper te maken en dankzij de duidelijke instructies een grote kans van slagen. Deze draaien op een 9v batterij en zijn krachtig genoeg om een tl te doen oplichten.
Ik denk dat dit een beter idee is dan iets met magnetron trafo's
Wees niet bang, je kunt ook hiermee zoveel wiskunde op je vork scheppen als jij denkt nodig te hebben om je eind stuk te halen.
Edit:
https://youtu.be/3zjnX41K1pE
https://youtu.be/GdhTVwSygqo
Op 27 september 2018 23:34:23 schreef vergeten:
[...]Waarom? secundair zweeft t.o.v het net waarom zou er doorslag plaatsvinden naar het net, er is geen potentiaal verschil.
[...]Nou ga je het nog uitleggen ook
Ja hoor, zo ben ik ook nog wel. 
Als je de secundaires van de twee trafo's op de 'verkeerde' manier in serie zet, zodat de tweede als het ware begint bij 2 kV en zijn einde 4 kV is t.o.v. het begin van de eerste, dan zit er 2 kV verschil tussen punten waar bij allebei ook de 230V-wikkeling zit - die bedoeld is om tegenover 0 V te zitten.
Dus hoe je, bij een 'zwevende' secundaire kant, de potentiaal ook verdeeld denkt, er is altijd die 2 kV te verdelen.
Zelfs als, toevallig, de verdeling precies halfom zou zijn, dan nog staat er 1 kV op plaatsen waar de isolatie voor netspanning bedoeld is. Nu heeft zo'n isolatie wel wat reserve, maar die is dan wel helemaal verbruikt.
Ik leen even @ohm pi's plaatje. Van alle trafo's is de 'koude kant' onderaan gedacht.
Bij alle potentiaalverdelingen houd je een isolatieprobleem (bij de X).
Trafo buiten specificaties werkend:
_____ 4 kV _____ 2 kV _____ 3 kV
230V ) || ( 230V ) || ( 230V ) || (
) || (_ ) || (_ ) || (_
|___ 2 kV |___ 0 |___ 1 kV
_| X _| _| X
230V ) || ( 230V ) || ( 230V ) || (
) || (_____ 0 ) || (_____ -2kV ) || (_____ -1 kV
X X
boven onder beide
(Het middelste schema lijkt op het 'juiste', maar in het juiste schema is de onderste trafo dan omgekeerd gebruikt (dus met de koude kant ook weer aan de nul), en is het midden (de nul) 'hard' op nul gelegd.)
Iedereen bedankt voor het antwoord.
Mijn eindwerk staat vast ik moet een tesla coil maken . Ik heb wel al een klein tesla coiltje van elector voor het principe te begrijpen.
en het is de leerkracht die zei dat ik magnetron transfos moest gebruiken.
Ik zal eerst een kleintje maken en zo verder groeien.
Anoniem
Hoe oud ben je eigenlijk en in welk jaar zit je?
Ik zou deze discussie eens voorleggen aan je leraar en hem uitnodigen
om er aan deel te nemen. Vooral dan over het feit dat hij zijn leerlingen aanzet om in mijn ogen levensgevaarlijke experimenten te doen. Met als enige resultaat dat het wat spectaculairder wordt.
Ik dacht dat het belangrijkste van een eindwerk de studie was die je er rond moet maken en niet de spektakelwaarde achteraf.
Dan heeft hij de gelegenheid zijn standpunt toe te lichten, misschien zien wij het wel verkeerd. Mogelijk zitten er te veel leerlingen in zn klas en wil hij daar wat aan doen. 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
en het is de leerkracht die zei dat ik magnetron transfos moest gebruiken.
Masochistisch type dan... (hij wil zeker het aantal leerlingen in de klas verkleinen...
)
Ach hij draait vanzelf bij als hij de condensators moet uittellen, die hoeveelheid filmcondensators bij 10kV kost een vermogen
Zoals al vaak gezegt, de minst goede transformator die je kunt hebben voor zoiets
En dan hebben we het niet eens over veiligheid
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 september 2018 10:49:50 schreef Arco:
[...]
Masochistisch type dan... (hij wil zeker het aantal leerlingen in de klas verkleinen...)
SADISTISCH
zul je bedoelen. Een masochist doet zichzelf graag pijn 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Een lijntrafo uit een tv is ook een mogelijkheid, je wekt daarmee 13kV op.
Hoe je de hoogspanning opwekt maakt niets uit voor een tesla coil, het lijkt mij een stuk handiger om zoiets te doen als een berg transformators te gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=_EP8GyLr8x8
[Bericht gewijzigd door Martin V op (11%)]
ik ben 17 jaar en zit in het 6de middelbaar ik zal het eens nabekijken van transformators in tv's. Ik zorg dat ik er alles van begrijp voor ik eraan begin
Bij het kopen van de transformator kijk ik naar de spanning en stroom. Hoge spanning lage stroom. maar er bestaan veel prijsklassen en soorten ik denk dat het vermogen er iets aan doet. wat is het ideale vermogen dan? Ik heb het nu over neontransfos
Op 27 september 2018 18:41:07 schreef Sine:
Je vragen lezende begrijp je de basis van de tesla coil niet.Dat blijkt ook uit je keuze van trafo, een magnetron trafo (MOT) is zo ongeveer het slechtste wat je kunt gebruiken voor een SGTC.
Je wilt meer spanning en VEEL minder stroom (hint, een MOT maakt iets van 1,2kV .. zeker geen 4)
https://www.youtube.com/watch?v=T21uCcXUdoc
hier lijkt het goed te lukkken het is mischien wel gevaarlijk