Hallo,
Ik studeer electronica.
Op school maak ik een tesla coil als eindwerk.
Ik besloot om eerts een sgtc te maken en daarna een sstc.
In een schema zie je een transformator.
Ik zou 2 microgolftransformators in serie zetten is ongeveer 8kv en 30ma.
Ik begrijp niet 100procent waarvoor de condenstors dienen. ik weet wel wat het normaal doet aleen niet op het schema.
Waarvoor is die spark gap nodig?
alvast bedankt.
Een teslacoil is een los gekoppelde, resonantie trafo.
Zowel primair als secundair moeten in dezelfde resonantie frequentie werken (= maximale opslingering)
Voor resonantie is een inductie en capaciteit nodig.
Je vragen lezende begrijp je de basis van de tesla coil niet.
Dat blijkt ook uit je keuze van trafo, een magnetron trafo (MOT) is zo ongeveer het slechtste wat je kunt gebruiken voor een SGTC.
Je wilt meer spanning en VEEL minder stroom (hint, een MOT maakt iets van 1,2kV .. zeker geen 4)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem
Op het gevaar af weer voor vuilnis uitgescholden te worden vindt deze azijnpisser dat iemand die nog niet eens het werkingsprincipe van een Teslacoil begrijpt niet met zaken als MOTs moet gaan experimenteren.
Blijkbaar ben je net als velen meer door het spectaculaire dan door het wetenschappelijke aspect gefascineerd.
Zo'n transfo is zo ongeveer het gevaarlijkste waar je als student kunt aangeraken. Eén onoplettendheid en je bent kastje zes.
Ik begrijp niet dat leraars, die toch geacht worden het niveau van hun studenten te kennen zulk project goedkeuren als eindwerk.
Die leraar zou op staande voet moeten ontslagen worden.
MOT's leveren onvoldoende spanning voor een Tesla, en je kunt er max 2 in serie zetten. Ze leveren wél meer dan genoeg spanning en stroom om iemand morsdood te bliksemen.
Je kunt wel met MOTs een stack opzetten,voor een coil, maar het vergt meer middelen dan de gemiddelde leerling kan inzetten. En het blijft onverantwoord gevaarlijk.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (37%)]