tesla coil

Niemand zegt dat het onmogelijk is, alleen dat ze ongeschikt zijn
Oftewel de kans is groot dat je 5 coils moet bouwen
Je foutmarge is nihiel met de verkeerde onderdelen
Als je niet weet wat je aan het doen bent bouw je iets wat kapot blijft gaan

Youtube is wat je wilt zien
Zoek op de fails, en er staan ook 1000 filmpjes van coils die opblazen

welke transformator wordt aangeraden? ik denk neontransfos maar er bestaan daar ook soorten van

Neontrafos omdat ze kortsluitvast zijn (en dus niet doorsmelten bij de eerste fout) , en dan vooral de oude, niet de tegenwoordige electronische

Maar dan nog, laagspanning slayer exciters of sstc's zijn veel goedkoper om te bouwen

Weet niet wat je budget is, maar bij je eigen youtube filmpje staat gewoon €200 excl mot's, variac, scoop
En alles wat kapot gaat betaal je nog een keer

Het is een school butget.
Ik maak een voorstel en zij keuren goed.
Ik zou graag alles bereken/weten.
condensators
neonspoel(weet niet waar je deze nog kan krijgen)
windingen

mijn plan is om eerst een sgtc te maken zonder frequentieregelaar en daarna met frequentieregelaar

voor de sparkgap?
of waar is die frequentieregelaar voor?

frequentieregelaar voor muziek te maken met de vonken

dat schema ben ik benieuwd naar
zover ik weet kunnen alleen (DR)SSTC's muziek maken
muziek met een SGTC? nooit van gehoord

sorry voor mijn ontduidelijkheid.
ik maak eerst een sgtc en daarna sstc

Ik wil eerst sgtc goed kunnen maken en begrijpen
zijn er makkelijke berekeningen daarvoor. Javatc is zeer omslachtig.

bestaat er een site waar ik dat kan berekenen inc grote toroid enzo.

ja een bestaande van iemand anders zo precies mogelijk nabouwen
er zijn geen makkelijke berekeningen

als je ergens een kleine aanpassing in doet, verandert de resonantiefrequentie, wat betekent dat je ergens anders ook aanpassingen moet doen om het ding weer gekoppeld te krijgen

zelfs als je alles 100% doorrekent, klopt het toch niet, een zekere hoeveelheid afstelwerk hoort erbij

ik wil niet nabouwen ik wil zelf 1 maken en begrijpen dat is het doel van mijn eindwerk

school zal dat niet goedkeuren denk ik als ik iets nabouw

Sine

Moderator

Daar waarschuwde ik al voor, het *IS* zeer omslachtig. En als je het ding aan een jury moet gaan uitleggen kun je maar beter weten hoe het een en ander in elkaar zit.

Een SSTC is nog een flinke slag moeilijker, trek maar wat budget uit voor opgestookte mosfets/igbt's.

Begin ook niet meteen met een monster tesla zoals in je filmpje. een tafel model is al meer dan uitdagend genoeg.

Mijn eerste RSGTC had twee OBIT's parallel, die moeten zeker in belgie goed te vinden zijn (als in onsteektrafo's voor mazout ketels)

Goed voor 8kV aan 40mA, meer (van beiden) is beter.

je mag wel een willekeurig schema van internet trekken en bouwen
maar je mag niet bouwmaten kopiëren?

of wat wil je berekenen? alsof er een ideale maat is ofzo?
zelfs als je alles zelf wil doen, moet je nog tig constantes invullen
je kunt toch alsnog een bestaand ontwerp doorrekenen

ik moet het schema begrijpen en weten hoe het werkt met eventuele berekeningen

ik moet bv weten wrm ik welke condensators gebruikt

ik heb al enkele berekeningen gedaan aan de hand van een trafo van ebay

Sine

Moderator

Wat is je vraag aan ons dan precies?

Er is zo gruwelijk veel informatie te vinden op het net, kwestie van googelen en lezen.

-edit-

Die trafo is niet heel geschikt ED staat voor EinschaltDauer, dus die mag in drie minuten maar 1 minuut werken en twee minuten afkoelen.

Tip, gelijke trafo's kun je parallel zetten.

ja en dat kost je dus dagen, weken, maanden, aan google, lezen en videokijken..
fijn dat je dan alvast een goed ontwerp hebt zodat je bouw ook voortgang heeft.
anders is je eindwerk om voordat je je onderdelen binnen hebt.

dus het is het best een schema van google nemen en ander materiaal gebruiken andere trafo enzo.

zolang het globaal overeenkomt met wat je wil gaan bouwen

als je ineens een trafo met de helft van het vermogen gaat gebruiken is het wel duidelijk dat de rest van je schema ook 2x zwaarder is dan nodig
zoek een schema met de resultaten en onderdelen waar je uiteindelijk op uit wilt komen.
heb je ook meteen een idee van kosten, heb je ook een idee welke onderdelen je wel/niet kunt aankomen

is er een minimum aantal miliamperes nodig?
vind namelijk een soort regelbare voeding tot 6kv maar kan max2.5ma aan

kost veel uren aan leerwerk voordat je alles doorhebt, zit veel theorie achter
maar simpel beginnen, als je allemaal schema's op internet hebt met 50, 70, 100mA
denk je dat 2,5mA dan ook werkt?
sterker, je bent vast niet de eerste die het probeert, als het lukt moeten er dus schema's op internet staan met zo'n 2,5mA trafo

als niemand zo'n schema heeft weten te maken, wil je dan echt de eerste zijn die het probeert?

daarom zeg ik, leg zoveel mogelijk schema's op elkaar, kijk wat wel/niet werkt, kijk wat voor onderdelen je wel/niet kunt aankomen, en bouw daar iets op