Ze hoeven die dingen ook niet geheel te verbieden, het is slechts de vraag of je in zo'n ding veilig kleine kinderen kan vervoeren.
Ik ga al wat jaartjes mee, mijn ouders hadden een bakkersbedrijf, en in die tijd was er geen geld voor bestelauto's. Vervoer werd gedaan met trapbakfietsen, later eentje met een JLO motortje achterop. Niks geen versnellingen, een koppeling die je liet opkomen na het ding in beweging te hebben getrapt. Dat zag er ongeveer zo uit:

Het was verboden om passagiers op zo'n ding mee te nemen, dat er nu gordels in die Stint zitten, verandert daar niet veel aan, in die tijd wisten ze nog niet eens wat veiligheidsgordels waren. Gewoon, een bakfiets is een goederenvervoerding.
Elke keer als ik dit topic lees, moet ik trouwens aan die leswagen denken, die op die spoorwegovergang in, ik meen, Bussum tot stilstand kwam.
Dat liep óók niet goed af.

Op 2 oktober 2018 16:15:52 schreef mvdk:
Elke keer als ik dit topic lees, moet ik trouwens aan die leswagen denken, die op die spoorwegovergang in, ik meen, Bussum tot stilstand kwam.
Dat liep óók niet goed af.

Is er al eens onderzocht waarom dat ding afsloeg? Wilde 'ie niet meer starten? Mogelijk overeenkomsten in de oorzaak?

Hoop discussie over de Stint als concept. Maar hebben de afgelopen 6 jaar niet aangetoond dat zo'n Stint wel degelijk in een behoefte voorziet? En dat er ondanks alles nog steeds weinig ongelukken mee zijn gebeurd?

Dat de constructie van de Stint ondermaats is, doet niets af aan het feit dat het wel een nuttig vervoermiddel is gebleken.

Ik neem aan dat er nu ook weer uitgebreid gekeken wordt naar de Stint als voertuigcategorie. Daar zal de raad van de transportveiligheid wel naar kijken.

Ik zou niet direct iets hebben tegen een Stint die wel fatsoenlijk is geconstrueerd. Al zijn daar ook wel een paar issues.
- Met name de botsveiligheid met zwaardere voertuigen is onder de maat. Je zult ze dus uit de zones moeten houden waar snelverkeer voorkomt (hoe voorkom je dat nu wee?).
- Verder is een Stint op een fietspad ook niet echt leuk. Kunnen 2 Stints elkaar eens passeren op een standaard fietspad?

Op 2 oktober 2018 16:05:06 schreef GJ_:
Vroeger gingen de kindertjes te voet of met de fiets, volgens jou nog veel gevaarlijker.

Die bewering heb ik niet gedaan, ik ben groot voorstander van lopen en fietsen. Gezond voor lichaam en geest.

Op 2 oktober 2018 16:40:29 schreef mpostma:
- Verder is een Stint op een fietspad ook niet echt leuk. Kunnen 2 Stints elkaar eens passeren op een standaard fietspad?

Niet nodig want ze gaan toch op hetzelfde moment dezelfde kant op. Maar ik denk dat het op een tweerichtings fietspad dat volgens de moderne inzichten is aangelegd wel moet lukken.

Dit snap ik ook niet.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven…

Heeft een minister hier verstand van dan, ze vragen dus gewoon of het ding zonder kenteken de openbare weg op mag. Beetje vreemd allemaal.

Op 2 oktober 2018 14:56:18 schreef Kilian:
@maartenbakker: Met zelf bouwen bedoelde ik gezien vanuit het perspectief van een overnemende partij, niet als forum.

Ik ook. Als een paar mensen zonder technische kennis spontaan iets kunnen bouwen, dan kunnen mensen met technische kennis dat beter. Kwestie van een klein beetje ondernemersgeest.

Alleen denk ik dat een bekende overnemende partij in een geval als dit beter is. Zelfs als je er een VDL-merkje opplakt, dus van een boven twijfel verheven maar relatief onbekende partij, zal het publiek een verbeterde versie niet direct als 'veilig om te kopen of te leasen' inschatten. Misschien dat Spijkstaal nog bekend genoeg is of anders een producent van fietsen, bromfietsen of microcars.

Op 2 oktober 2018 16:40:29 schreef mpostma:
Hoop discussie over de Stint als concept. Maar hebben de afgelopen 6 jaar niet aangetoond dat zo'n Stint wel degelijk in een behoefte voorziet? En dat er ondanks alles nog steeds weinig ongelukken mee zijn gebeurd?

Dat de constructie van de Stint ondermaats is, doet niets af aan het feit dat het wel een nuttig vervoermiddel is gebleken.

Dat is ook mijn insteek. Je kunt wel zeggen dat het onveilig is zonder kreukelzone e.d., maar als je in de praktijk (na wegnemen van technische fouten) nergens tegenaan botst (lage snelheid, goed zicht, goede zichtbaarheid) dan is dat in de totale evaluatie niet zo relevant. Ik heb ook nog nooit fietsen en bromfietsen gezien met kreukelzones en daar loopt het toch veel vaker slecht mee af.

@Hans60: Heel goede vraag. Als andere in theorie betere voertuigen ook zouden afslaan door EMC dan moet er zowel naar de betreffende auto's als naar de treinen en spoorwegovergangen gekeken worden. Mogelijk dat zo'n vlaflip vervelende harmonischen genereert?

Uit de aanvraag.

Ook hebben wij ook een CE-markerings traject doorlopen. Een uitgebreide risicoanalyse is daarvan een onderdeel.

Jaja,,, een CE markering. Prachtig. Maar hoe ga je iets CE merken waarvan niet duidelijk is waaraan het moet voldoen?

Heeft de fabrikant de CE merken van de deelcomponenten overgenomen, of hebben ze een nieuwe CE markering gedaan van het totaalproduct?

CE bemoeit zich alleen met 'forseeable misuse', en of het apparaat dan nog voldoet. (het uitvallen van delen van het apparaat hoort daar niet bij)

Op 2 oktober 2018 00:02:05 schreef SparkyGSX:

EDIT: dit betekend dus ook dat niemand bij die "keuring" heeft gekeken naar een CE verklaring, want die mag de Chinese fabrikant niet afgeven, of dat Stintum die zelf, schijnbaar frauduleus, heeft afgegeven.

Leg dat eens uit, waarom zou een Chinese fabrikant geen CE verklaring mogen afgeven?

Hier moet iemand voor naar de gevangenis.

En je passeert niet langs start en krijgt geen bonuspunten. :-)

GD, omdat een Chinees dat niet kan en mag?
Daar is voldoende over gesproken op dit forum.

Op 2 oktober 2018 14:40:06 schreef Blackfin:
[...] en die lullige gordeltjes gaan niet voorkomen dat lichamen op hun plaats blijven bij een extreme versnelling of vertraging.

.

Ook dat is 2 ledig, zonder gordel had je er misschien nog uit kunnen springen ?

Een technische vraag is hoeveel meter was de Stint verwijderd van de overweg (spoorbomen) toen deze spontaan in maximum vemogen ging.
Stond hij te wachten of reed hij. Kwam hij met vaart van ver aanrijden of kwam hij pas vlak voor de overweg op vol vermogen.
1200VA hou je uiteraard niet voor zo een licht ding.
Nog een vraag waarom dat vermogen naar boven moest, meer snelheid misschien.

Btw ik hoorde de directeur toegeven (een vandaag na 6 uur) dat bij ellende bij het gashandel het ding 'fullpull' gaat.
Hij wist er blijkbaar vanaf.....

Peter Coppes is er nog steeds mee bezig en haalt zo een Stint compleet uit elkaar. De beelden wordt je niet vrolijker van, hij ook niet, wat een troep elektrotechnisch.
Maar dan blijft de vraag waarom nu juist hier een probleem met de werking bij de spoorwegovergang. Als de electronica net zo slecht is als de bedrading blijft EMC zeker een mogelijkheid.

Hm, dat zou nog zuur kunnen opbreken.

Nu, het meeste lijkt wel gezegd - en voor alle duidelijkheid, ik wil niets afdoen aan het verdriet om vier veelbelovende medeburgers die we kwijt zijn, en vier gezinnen in rouw, en om een begeleidster die er wellicht helemaal niks kon aan doen maar toch zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn. Al mijn medeleven, en al mijn wensen voor sterkte.

Over de technische punten moeten we niet verder praten, het wachten is nu op een onderzoek ten gronde. Dat kan licht enkele maanden vergen. Tot zolang beter radiostilte, lijkt mij.

Ik hoop maar dat het niet ongepast bevonden wordt dat ik, in afwachting, inpik op twee nevenaspecten:

* ja, er lijkt duidelijk een "markt" te zijn voor een dergelijk voertuig, maar dan wel een degelijk, en beter omkaderd door wetten en andere regels. Er gaat nu inderdaad een gat vallen in de markt, en wie vult het in? "Spijkerstaal" klonk best goed, maar zou een Belgische naam ook kunnen, met wat historische achtergrond? "Minerva" is misschien te hoog gegrepen, maar "Imperia" kon wel eens iets zijn.

* de verwijzing op de Engelse wikipedia vraagt om bijsturing, maar ik voel me niet geroepen, voorlopig - wie wel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Stint_(disambiguation)

"cargo bike" klinkt wel bijzonder oneerbiedig naar de slachtoffers toe, en "used" is een beetje dubbelzinning want het kan zowel op de tegenwoordige tijd wijzen als op de verleden.

Ik zie net de demo van de directeur, maar die speelt vals!

[edit]

Op 2 oktober 2018 19:52:35 schreef Jinny:
Btw ik hoorde de directeur toegeven (een vandaag na 6 uur) dat bij ellende bij het gashandel het ding 'fullpull' gaat.

Hij onderbreekt niet de massa, hij trekt de hele stekker los (bizar dat dat tot "volgas" leid , maar dat is een andere dicussie) en dat is iets heeel anders.

(hoewel een pullup/down an wonder kan doen, signaal onbelast een gewenste kan top duwen --> stil/uit

[edit] wel vreemd dat de gashandel los laten tot stilstand lijd. wat voor stekker trek hij los, ? wie heeft een schema van zon ding , ben toch wel benieuwd.

Op 2 oktober 2018 20:02:48 schreef LeovanWallenburg:
Peter Coppes is er nog steeds mee bezig en haalt zo een Stint compleet uit elkaar. De beelden wordt je niet vrolijker van, hij ook niet, wat een troep elektrotechnisch.
Maar dan blijft de vraag waarom nu juist hier een probleem met de werking bij de spoorwegovergang. Als de electronica net zo slecht is als de bedrading blijft EMC zeker een mogelijkheid.

hen je een link? ben wel benieuwd, ook naar evt. schema van zo'n ding

"Spijkerstaal" klonk best goed, maar zou een Belgische naam ook kunnen, met wat historische achtergrond? "Minerva" is misschien te hoog gegrepen, maar "Imperia" kon wel eens iets zijn.

Spijkstaal (oude SRV in mijn jeugd)is voor mij een vertrouwde naam de Belgen helaas niet, VDL is mij dan wel bekend, maar dat is beroeps matig. die maken degelijk spul.(misschien dat mensen DAF iets meer zegt ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]

Op 2 oktober 2018 17:47:46 schreef Arco:CE bemoeit zich alleen met 'forseeable misuse', en of het apparaat dan nog voldoet. (het uitvallen van delen van het apparaat hoort daar niet bij)

Volgens mij stel je in een CE verklaring "voldoet aan alle relevante regelgeving". Ik zou verwachten dat daar, zeker voor voertuigen, een risico analyse bij hoort van realistische storingen en defecten, maar ik zou je eerlijk gezegd geen verwijzing kunnen geven.

Op 2 oktober 2018 18:21:59 schreef grotedikken:
[...]Leg dat eens uit, waarom zou een Chinese fabrikant geen CE verklaring mogen afgeven?

Omdat wettelijk bepaald is dat degene die de CE verklaring afgeeft in de EU woonachtig moet zijn?

En je passeert niet langs start en krijgt geen bonuspunten. :-)

Laten we het hopen, het heeft er alle schijn van dat hij het ruimschoots verdient heeft.

Directeur Stint: 'Dit betekent het einde voor mijn bedrijf'

No shit, Sherlock! En dan nog zeuren dat ze niet langer wilde praten met de experts erbij; het ontwerp deugd gewoon niet, op meerdere cruciale punten, dan kun je lullen tot je een ons weegt maar dan deugd het nog steeds niet!

Op 2 oktober 2018 19:52:35 schreef Jinny:Hij wist er blijkbaar vanaf.....

Ik hoor een enkeltje Bijlmerbajes aankomen!

@GD: ik heb een pagina of wat geleden nog een paar referenties gepost, ik ben benieuwd naar jouw argumenten over die AM demodulatie.

Op 2 oktober 2018 19:52:35 schreef Jinny:

"nou op hol.. dan geeft hij het signaal ik ga nu voluit vooruit"

Tja... hij doet er wat luchtig over maar persoonlijk lijkt het mij dat de meeste mensen dat 'op hol slaan' zouden noemen.

enkeltje bijlmerbajes zal ie niet erg vinden, gezien die gevangenis niet meer bestaat. daar komt een nieuwe woonwijk binnenkort.

die stints zijn gewoon china inkoop spul, gekeurd voor de openbare weg met een heel andere samenstelling, en later op de low budget manier gebouwd en verkocht zoals bedoeld was, een nogal bekend trucje in t bedrijfsleven. dit zal meer fabrikanten/ bedrijven van extern gemaakt materiaal nog wel duur komen staan, want er zijn nogal wat toepassingen waar dat fout kan gaan en levens kan kosten.

Op 2 oktober 2018 20:15:13 schreef Shiptronic:
Ik zie net de demo van de directeur, maar die speelt vals!
Hij onderbreekt niet de massa, hij trekt de hele stekker los (bizar dat dat tot "volgas" leid , maar dat is een andere dicussie) en dat is iets heeel anders.

Ook onduidelijk is *welke* stekker hij dan los trekt. Dat is in ieder geval niet de stekker van de gashendel...

https://nos.nl/uitzending/36580-nos-journaal.html vanaf 9:20

Wat eigenlijk alleen maar meer vragen op roept, want blijkbaar lopen er dus meerdere kabels om te remmen en gas te geven vanaf de stuurhendel?

Verder is een test met een apparaat op een testbank iets anders dan in een drukke verkeerssituatie een spoorweg oversteken. De vaag is of je op een hobbelende weg nog steeds eenvoudig het gas terug draait. Daar heb ik in het begin met motor/scooter rijden ook maar al te vaak last van gehad dat je de gashendel niet op tijd los laat.

Volgens mij is het het beste als de heren open kaart spelen. Pas als de wiedeweerga die gashendel aan en de kabel naar de ECU / motor, dan is het probleem gewoon opgelost. Dat verhaal over die soldeer zal wel loslopen.

@testman: Ik denk niet dat het per definitie low-budget is, de fabrikant heeft ook geen belang bij een onveilig product. Elektrische voortuigen zijn gewoon nog niet echt gemeengoed en de kennis om die goed te bouwen ontbreekt of wordt bewust binnen het bedrijf gehouden (Tesla). Maargoed, het ontbreken van de pull-up/pull-down is natuurlijk onvergetelijk.

Zoals meerdere mensen aangeven in deze draad waren de eerste brandstofvoertuigen ook niet alles. Ik heb ook diverse gevaarlijke situaties gehad met oudere motoren. En ik vraag mij ook af of een gewenste foutconditie zou moeten zijn dat een voertuig meteen stopt bij een kabelbreuk. Ik zou eerder pleiten voor 10% vermogen (mits je aan het rijden bent, contact aan etc) zodat je nog wel van je plek kan komen. Bij handgeschakelde auto's kan je altijd nog in zijn 1, koppeling op laten komen en dan met de startmotor je auto een paar meter verplaatsen. Het wachten is natuurlijk op de eerste kabelbreuk na over de spoorstaven te rollen en dat het apparaat dan alsnog stil blijft staan.

[Bericht gewijzigd door LauPro op (30%)]

Shiptronic:
wel vreemd dat de gashandel los laten tot stilstand lijd. wat voor stekker trek hij los, ? wie heeft een schema van zon ding , ben toch wel benieuwd.

Veel wat zwaardere scootmobielen/golf wagentjes hebben een magneetrem(de metalen dop op uiteinde motor zichtbaar in link kijkbuis Coppens), ik gok dat deze word losgetrokken.
De andere steker moet dan een indicator voor de vrijgave/handrem handle van de overbrenging zijn.

Gr. Remko.

Op 2 oktober 2018 20:15:13 schreef Shiptronic:

[...]
hen je een link? ben wel benieuwd, ook naar evt. schema van zo'n ding[...]

Nou ik zag Peter Coppes daarnet voorbij komen op het 8 uur journaal. https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendingen/video/4437031/rtl-nieuws-1…
Hij haalt dat ding steeds verder uit elkaar. En liet de bedrading zien. Een schema ben ik ook erg benieuwd naar.
Wanneer de fabrikant het niet wil geven of misschien niet eens compleet heeft omdat hij componenten aan elkaar stekkert is reverse engineering het antwoord maar daar zijn ze vast al mee bezig.

Op 2 oktober 2018 21:08:55 schreef LauPro:Pas als de wiedeweerga die gashendel aan en de kabel naar de ECU / motor, dan is het probleem gewoon opgelost. Dat verhaal over die soldeer zal wel loslopen.

Dat is het probleem niet! Die kabel kan altijd stuk, hoe goed je hem ook uitvoert. Zolang de motorregelaar geen systeem heeft voor draadbreukdetectie kan dit gewoon weer gebeuren. Persoonlijk vind ik dat die draadbreukdetectie en een "nul-gas" detectie in analoge hardware uitgevoerd moet worden, en via een hardwarematig pad moet ingrijpen op de powerstage van de motor. Funky software is er genoeg, en aangezien de "foutmeldingen" blijkbaar in het Chinees zijn (hoogst curieus, maar goed) kunnen we wel raden naar de kwaliteit daarvan.

Elektrische voortuigen zijn gewoon nog niet echt gemeengoed en de kennis om die goed te bouwen ontbreekt of wordt bewust binnen het bedrijf gehouden (Tesla).

Onzin, en zijn talloze artikelen over Functional Safety geschreven, er zijn cursussen en complete opleidingen die gaan over diverse vormen van veiligheidsanalyses, FMEA's, FTA's, etc.

Op 2 oktober 2018 21:26:46 schreef SparkyGSX:
[...]Dat is het probleem niet! Die kabel kan altijd stuk, hoe goed je hem ook uitvoert. Zolang de motorregelaar geen systeem heeft voor draadbreukdetectie kan dit gewoon weer gebeuren.

Nieuwe gashendel + bekabeling uiteraard, dus zowel gas-open als gas-dichtstand meten.

[...]Onzin, en zijn talloze artikelen over Functional Safety geschreven, er zijn cursussen en complete opleidingen die gaan over diverse vormen van veiligheidsanalyses, FMEA's, FTA's, etc.

Toch wordt het in de praktijk nauwelijks uitgevoerd gezien de vele scootmobielen e.d. op de weg. Op de een of andere wijze is de blackbox bij elektronica toch altijd lastiger te begrijpen dan een motorblok je die uit elkaar kan halen ;) .