Groot offroad robot platform

Ik ben aan het overwegen een robot te maken die met een camera onkruid detecteert in een weiland en dit dan vervolgens met stoom bestrijd.

Ik heb nu een driewieler in gedachte met 2 aangedreven wielen. Op de driewieler zou dan een een aggregaat met een computer en stoom generator staan.

Nu ben ik wat meer thuis in de software dan in de hardware kant. Is er iemand die wat tips kan geven hoe ik met beperkt budget de stroom uit het aggregaat kan gebruiken om twee electro motoren aan te drijven die de wielen dan weer aandrijven? aangestuurd door bijv een raspberry pi?

Delen we ook mee in de winst als het een commercieel product wordt ?

Hoe wordt die driewieler aangedreven? Met stoom, elektriciteit of met brandstof ?
Zoals ik het nu lees gaan we de klimaatdoelstellingen dus nooit halen.

Op 12 oktober 2018 17:20:14 schreef Brainbox:
Delen we ook mee in de winst als het een commercieel product wordt ?

Hoe wordt die driewieler aangedreven? Met stoom, elektriciteit of met brandstof ?
Zoals ik het nu lees gaan we de klimaatdoelstellingen dus nooit halen.

voor nu wordt het een product om mijn eigen weilandje onkruid vrij te houden. zijn volgens mij al een hoop grote bedrijven mee bezig, die zullen de juiste pantenten al wel hebben. dus een commercieel product gaat lastig worden.

Klimaat doelstelling is niet mijn primaire doel:) maar geen gif meer spuiten wel...

Shiptronic

Overleden

Hoe groot zwaar word het geheel? sloop een oude scootmobile, of heftruck.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe wil je de route regelen die deze robot autonoom moet afleggen? Daar al over gedacht?

Shiptronic

Overleden

Op 12 oktober 2018 18:43:39 schreef vincent1971:
Hoe wil je de route regelen die deze robot autonoom moet afleggen? Daar al over gedacht?

GPS?, geef een aantal coördinaten op waarbuiten een NoGo zone geld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 oktober 2018 18:50:12 schreef Shiptronic:
[...]

GPS?, geef een aantal coördinaten op waarbuiten een NoGo zone geld.

hahahhaa...suuuuucces...1 tip, GPS is traag heeeel traag. Geef je 1 tip, koop een goede motormaaier en maai geregeld. Ardumower is een heel leuk open source project.

Sine

Moderator

GPS modules van 20 jaar geleden misschien, tegenwoordig heb je er met update rates van 10Hz en hoger.

Op 12 oktober 2018 18:56:14 schreef Sine:
GPS modules van 20 jaar geleden misschien, tegenwoordig heb je er met update rates van 10Hz en hoger.

Kan echter hoe zit het dan met de nauwkeurigheid?

High met Henk

Special Member

Zelfs als het 1 Hz is.. Hoe hard rijdt zo'n ding..

En nauwkerigheid is binnen 3 m in 95% van de tijd met egnos waas aan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 oktober 2018 19:22:12 schreef High met Henk:
Zelfs als het 1 Hz is.. Hoe hard rijdt zo'n ding..

En nauwkerigheid is binnen 3 m in 95% van de tijd met egnos waas aan...

Stel 10km/u. Bij 1 Hz correctie. Zit je er toch al 2,78 meter naast.

High met Henk

Special Member

10 km/h zou ik hem niet willen laten gaan. Max 6. En als je op de grens van een no go area zit veel langzamer.. En als je idd 5 hz doet kun je ook onlogische waarden weg gooien..

Algoritmes doen ook veel. Je kunt er nog een acceleratie sensor en kompas sensor bij doen. Wordt het veel nauwkeuriger van, daar je de snelheid ook weet. En welke kant je op draait.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 oktober 2018 19:51:57 schreef High met Henk:
10 km/h zou ik hem niet willen laten gaan. Max 6. En als je op de grens van een no go area zit veel langzamer.. En als je idd 5 hz doet kun je ook onlogische waarden weg gooien..

Algoritmes doen ook veel. Je kunt er nog een acceleratie sensor en kompas sensor bij doen. Wordt het veel nauwkeuriger van, daar je de snelheid ook weet. En welke kant je op draait.

Vraag mij dan af hoe je 33cm per seconde kunt corrigeren met een compas sensor. Ben erg benieuwd hoe je zoiets wilt realiseren. Vooral op een relatief hobbelig terrein als een gazon en dan nog onkruid detecteren.

High met Henk

Special Member

Ik ga hier even niet een compleet algoritme verzinnen, maar primair je gps. Die hoek verifieer je met je compas en daarom ook je acceleratiesensor.. Dan kun je je hellingshoeken meten. En 33 cm per seconde.. De snelheid die ik noemde is 1.5 m/s en das top snelheid.. Maar langzamer kan altijd

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rudig76

Golden Member

Voor weinig mag je hier een scootmobiel ophalen.

Maar idd gps is niet echt handig. Een lus in de grond met een signaal erop is de beste aanpak. Wellicht gecombineerd met gps erop zodat je wel globaal weet waar je bent.
Leuk project in ieder geval.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Navigatie zie ik niet echt als een probleem. Ik ga met wat camera's op de grond werken en deep learning software. Die camera's zouden moeten kunnen bepalen hoe ik beweeg. Ga de weide omheinen dus dan zou hij ong de techniek van die automatische stofzuigers moeten kunnen gebruiken. GPS kan dan nog als hulpmiddel dienen.

Zat zelf te denken aan een quad of zitmaaier als er niet een simpele manier is om het zelf te bouwen....

Ik weet niet wat voor "tank" je in gedachten hebt, maar ik zou toch aan iets compacters denken als het over je gazon moet rijden. Je hebt natuurlijk wat vermogen nodig om stoom te maken, dus accu's wordt al lastig. Voor de motor en besturing is het een kwestie van de 230V naar (bv) 24V DC brengen met een flinke voeding. Je besturing loopt op een veel lagere spanning, bv 5V. Control wordt een Raspberry Pi neem ik aan? :-)

Oh, en @vincent: Niet zo dramatisch doen. GPS is prima toepasbaar voor deze toepassing. Is al eens een topic over geweest hier, maar anders deze: https://www.youtube.com/watch?v=rjcnDvrS7yk

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 13 oktober 2018 11:41:25 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 oktober 2018 11:40:27 schreef flipflop:
Ik weet niet wat voor "tank" je in gedachten hebt, maar ik zou toch aan iets compacters denken als het over je gazon moet rijden. Je hebt natuurlijk wat vermogen nodig om stoom te maken, dus accu's wordt al lastig. Voor de motor en besturing is het een kwestie van de 230V naar (bv) 24V DC brengen met een flinke voeding. Je besturing loopt op een veel lagere spanning, bv 5V. Control wordt een Raspberry Pi neem ik aan? :-)

Oh, en @vincent: Niet zo dramatisch doen. GPS is prima toepasbaar voor deze toepassing. Is al eens een topic over geweest hier, maar anders deze: https://www.youtube.com/watch?v=rjcnDvrS7yk

Je hebt in dat voorbeeld over een klein karretje en dat karretje rijdt ook niet echt snel en recht( zoals op een gazon ) is in mijn opzichte toch wel net even iets anders..

Het lijkt me leuk om het mechanische gedeelte van dat offroad wagentje voor je te bouwen.

Op 14 oktober 2018 10:17:33 schreef vincent1971:
..en dat karretje rijdt ook niet echt snel en recht( zoals op een gazon )

Moet het snel dan? En waarom kan het niet recht? Dat bepaal je toch zelf in de software die je zelf schrijft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Ik denk al snel aan formaatje kinderquad/kruiwagen
.

Zou niet aan maatje robotgrasmaaier rc auto denken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

GPS kan best snel gaan, hier zie een 10 Hz update, maar wel een lag van ca 400 ms. Blijft natuurlijk de onnauwkeurigheid, standaard GPS ca fout van 2 m max. Kan beter met differential GPS (cm nauwkeurigheid), maar is een ander kostenplaatje.
https://www.youtube.com/watch?v=yMbmp7c2mrw

Op 14 oktober 2018 18:40:07 schreef RP6conrad:
GPS kan best snel gaan, hier zie een 10 Hz update, maar wel een lag van ca 400 ms. Blijft natuurlijk de onnauwkeurigheid, standaard GPS ca fout van 2 m max. Kan beter met differential GPS (cm nauwkeurigheid), maar is een ander kostenplaatje.
https://www.youtube.com/watch?v=yMbmp7c2mrw

En neem dit nu eens een groter en zwaarder formaat...hoe zit het dan met de mechanische correctiefactor? ;-)

Hoe groter en zwaarder, hoe gevaarlijker. Met regel algoritmes kan je wel veel doen, maar als het fout gaat kan er aanzienlijke schade ontstaan. Ik zou zo een robot dan ook zeker niet aan hoge snelheden door een weiland laten jakkeren. Maar aan 0.5 m/s, en onder voortdurende bewaking, kan je wel met GPS experimenteren. Maar eerst een "fail-safe" systeem ontwikkelen, dat ten allen tijde de robot remote kan lamleggen !!

Op 14 oktober 2018 20:28:49 schreef RP6conrad:
Hoe groter en zwaarder, hoe gevaarlijker. Met regel algoritmes kan je wel veel doen, maar als het fout gaat kan er aanzienlijke schade ontstaan. Ik zou zo een robot dan ook zeker niet aan hoge snelheden door een weiland laten jakkeren. Maar aan 0.5 m/s, en onder voortdurende bewaking, kan je wel met GPS experimenteren. Maar eerst een "fail-safe" systeem ontwikkelen, dat ten allen tijde de robot remote kan lamleggen !!

Heb zelf eens aan een project gewerkt voor een autonoom karretje in de agrarische sector. In eerste instante m.b.v. een draad waar een elektrische veld omheen werd gecreëerd. Idee was om m.b.v. 2 spoelen zo een correctie uit te voeren. Echter de snelheid i.c.m. met de massa ( ruim 1000 kg ) was een ramp voor correctie.
Methode 2 een magneetstrip. Dit werkte uitstekend echter in het veld de nodige problemen in een stal. Met name de montage in de stal was een probleem
Methode 3 rfid. Werkt ook zeer goed en het karretje kon je er goed mee sturen. Echter de installatie van de rfid tags was een probleem. Ander probleem waren de weersinvloeden buiten en ook binnen in de stal. Een chip heeft heel wat te leiden van amoniakdampen.
Uiteindelijk project tijdelijk in de ijskast gezet en op de conventionele manier ( rails aan de bovenkant ) verder gegaan.