Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje over mijn Trailer welke ik voorzien heb van nieuwe bekabeling.
Alles werkt perfect, dus het is geen probleem maar meer een vraag die ik even aan jullie voor wil leggen.
Mijn achterlichten (geen LED), zijn voorzien van;
- Knipperlicht
- Mistlicht (alleen links)
- Gecombineerde achterlicht met Rem (dus op 1 lampje).
Nu zit er 1,5M naar boven ook een breedtelicht (geen led).
De lampen branden prima, als ik rem dan gaat het gecombineerde achterlicht feller branden.
Maar nu komt het, ik wil het breedtelicht vervangen voor een LED lamp.
Je zou denken gewoonweg het oude licht verwijderen en deze erop aansluiten, maar ik denk dat in de normale situatie het breedtelicht in serie staat met het gewone licht waardoor het gewone licht feller kan gaan branden als deze de volle 12V krijgt door de 'Rem-draad',..
Heb ik het hier bij het correcte eind of zit ik helemaal verkeerd.
Ik heb namelijk anders geen idee hoe 1 en dezelfde lamp op verschillende sterktes kan branden (met 1 gloeidraad),..
Als dat dus zo is,. hoe kan ik dan het beste de LED lamp gaan plaatsen zodat ik ook nog de functie van Normaal+Remlicht behoud in de andere Unit,.
Ik zat te denken om een weerstand in serie te schakelen die de 6V opvangt of misschien het breedtelicht op een andere plek te plaatsen zodat hij nog steeds functie doet,..
Wat zouden jullie doen?
Dankjewel weer 
Helaas.
Waarsch is het een duplex lamp en zitten er 2 draden in 1 bolletje.
Een 5 W drasd voor je licht
En een 21 W draad voor je remlicht..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 26 oktober 2018 22:18:21 schreef testman:
lijkt me ook, breedtelichtjes hangen parallel aan de achterlichten van 5W, remlicht is 21w.
Hmm,..
Ik heb toch echt maar 1 gloeidraad gezien met 2 aansluiting,..
Ik ga morgen nog een keer kijken, hou jullie uiteraard even op de hoogte 
Bedankt allen!
Als je trailer een standaard 7-polige stekker gebruikt heb je 3 draden voor het aansturen van rem + achterlichten.
Links en rechts van de lichten zijn gescheiden bij het trekkend voertuig (op de aanhanger soms met 1 circuit uitgevoerd maar normaal dus apart) en de rem is zowiezo apart.
In de lamp zelf kan het wel zijn dat er met 1 gloeilamp gewerkt wordt. Dit is ook zo bij bv mercedes, zitten allemaal 21W lampen waarvan er eentje als remlicht kan werken maar ook als achterlicht. Dit doen ze via een weerstand die overbrugt wordt.
Naar de aanhanger lopen de kabels apart. Dus als je de breedtelichten aansluit op de kabel van de verlichting gaan die altijd netjes even hard branden, ongeacht wat je lamp achteraan doet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 26 oktober 2018 22:27:32 schreef wverbeek:
[...]Hmm,..
Ik heb toch echt maar 1 gloeidraad gezien met 2 aansluiting,..
Ik ga morgen nog een keer kijken, hou jullie uiteraard even op de hoogteBedankt allen!
1 gloeidraad? als de lamp 2 soldeervlakken onderop de fitting heeft, dan is het een duplo lamp, buitenkant fitting is de min.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wel kijken hoe je die terug plaatst. Normaal kan ze niet verkeerd gemonteerd worden maar toch slagen er 'techneuten' in om ze er omgekeerd in te wringen.
@MGP hier onder: aan de verlichting zal je bedoelen. Op het remlicht zal het niet veel branden.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (24%)]
MGP
LDmicro user.
Volgens mij kun je gewoon dat breedtelicht vervangen door een ledlamp, het zal parallel staan op het remlicht, in serie kan niet.
Bedankt allemaal!
Ik heb nog eens goed gekeken en er zaten inderdaad twee gloeidraden in,.
Alleen in de lamp waar ik de eerste keer in keek zit er maar 1,.. heel simpel dus, de vorige eigenaar heeft een verkeerde lamp geplaatst toen hij mogelijk kapot ging.
Led lampen geplaatst en werken super!
Nogmaals bedankt 
Ik ben er al ene tegengekomen die zonder stoplichten rondreed, was niet te maken zei men omdat de gloeidraden heel waren.
Bij doormeten waren die toch defect.