Wel of niet opnieuw te trimmen ?

Beste CO'er.

Ik ben nu druk bezig mijn oude versterker in een houten behuizing over te zetten naar een eigen stalen behuizing.

Nu wil ik tegelijkertijd mijn rectifier omwisselen.

Nu zit links erin, 4x 3300uF

Ik ga rechts plaatsen 6x 4700uF

vraag:

Moet ik dan mijn versterker opnieuw trimmen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
mel

Golden Member

Waar ga je die plaatsen? Als het voor de voeding is is het niet nodig . En wat wil je gaan trimmen dan? Elco,s bij de voeding zijn om de voedingsspanning zo rimpelvrij mogelijk te maken..
Als je te grote elco,s plaatst, kan je inrush current wel eens te groot worden.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 14 november 2018 12:16:54 (57%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank je wel. Het was inderdaad voor de voeding.

Verder als ik andere TO-3p hoofd torren gebruik als op de partlist van mijn project. Namelijk 2x TIP35C en 2x TIP36C in plaats van 2x 2SA1962 en 2x 2SC5242.

Moet ik dan wederom mijn versterker opnieuw trimmen ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Anoniem

Ja als je transistoren in de eindtrap vervangt moet je normaal gesproken de versterker weer afregelen.

Geen techneut dus. Een rectifier is gewoon een vertaling van gelijkrichter, hij wordt er niet indrukwekkender van.
Gezien de eindtransistoren die je noemt is de versterker niet bepaald een krachtpatser. De bestaande elco's zullen derhalve voldoen 6x 4700uF is wel wat over de top en kan zelfs inschakelverschijnselen geven, waardoor je weer inschakelvertraging nodig hebt.
De dradenzooi op de foto is behoorlijk alarmerend. Door de willekeurige ligging kunnen ze brom oppikken van het strooiveld van de nettrafo. Een ongunstige ligging van de ingangsbedrading t.o.v. de uitgangsbedrading zou zomaar eens een oscillerende versterker op kunnen leveren. Er mogen dan wel allerlei mythes bestaan over de voor- of nadelen van houten kasten, maar buiten dat de mythes niet waar zijn, zal de ombouw als op de foto alleen maar ellende opleveren en zeker geen beter presterende versterker. Ook het "stereobeeld" gaat niet veranderen, wel heb je bij ongunstige bedrading meer kans op overspraak van links naar rechts.
In mijn optiek is dit een volkomen zinloze exersitie

HenkR

Opnieuw af te regelen met mV waardes van de website? Of andere hoofd torren is ook andere mV waardes?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
mel

Golden Member

Zijn de eindtorren dan kapot? ik zou er niks aan gaan veranderen, zolang het gewoon werkt.De bedrading netjes maken , zal meer opleveren..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 14 november 2018 14:54:19 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik moest de linker eindtrap vervangen dus vandaar.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Anoniem

Op 14 november 2018 14:41:51 schreef pascalbythree:
HenkR

Opnieuw af te regelen met mV waardes van de website? Of andere hoofd torren is ook andere mV waardes?

Als je de transistoren vervangd door het zelfde type kun je de waarden uit het schema gebruiken. Als de transistoren goede vervangers zijn gelden de zelfde waarden. Als je willekeurige transistors hebt gepakt wordt het verhaal anders.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Twee afregelpunten aan de gemiddelde versterker:
* DC op de uitgang (vóór de eventuele uitgangselco)
* ruststroom door de eindtorren

Het eerste kun je niet vaak genoeg afregelen, en is ook duidelijk. Het is erg kritisch als er geen uitgangselco is, immers elke eventuele DC-offset gaat dan door de luidsprekers en dat is er niet zo goed voor; weliswaar zal een eventueel cross-overfilter de eventuele hogere luidsprekers wel vrijwaren.

Het tweede is lastiger; mits de nodige apparatuur kun je afregelen op minimale vervorming... maar zo rijk is niet iedereen. Je kunt afregelen op het gehoor - als de ruststroom te klein is hoor je het algauw. Bij twijfel beter wat te veel ruststroom dan wat te weinig, maar al te veel is ook weer niet goed want dan begint de boel op te warmen door de ruststroom en in het slechtste geval gaat de ruststroom daardoor nog verder oplopen enzovoort enzoverder totdat de zekeringen en/of de eindtorren eruit gaan. Als het schema aangeeft 30 mA dan kun je al eens naar 50 mA gaan, maar 200 mA is te veel. Daarentegen zal het niet zoveel uitmaken of je nu 35 dan wel 40 mA instelt.

Tip: de ruststroom kun je in de meeste schema's gemakkelijk meten met een spanningsmeting over een of beide emitterweerstanden. Als we nu eens een schema konden zien dan kon dat concreter worden ingevuld.

Tip: voor beide metingen/regelingen de ingang kortsluiten.

Tip: als je gaat luisteren of de ruststroom groot genoeg is, doe dat dan op laag geluidsniveau.

Tip: als je nog eens een vraag post, onderbouw ze dan beter, bv. met een schema of een verwijzing naar merk/type. En als je vermeldt "mV-waardes van de website" dan duidt dat erop dat je wel weet hebt van een webpagina die deze versterker min of meer documenteert maar dat we niet mogen weten welke dat dan wel is?

Verder helemaal akkoord met eerdere opmerkingen:
* extra elco-capaciteit hoeft geen verbetering te brengen en kan best problemen veroorzaken. Niet veranderen/"verbeteren" wat niet duidelijk verkeerd is
* het nodeloos gebruik van vreemdtalige (vak)termen is vooral potsierlijk - "gelijkrichter" is een prima woord.
* de grootste zwakte die uit de foto's blijkt is de bedrading

Maar als het goed is zeggen we het ook: ik smelt bijna voor de nieuwe behuizing, en dan vooral voor de sexy rode binnenaankleding. Het lijkt me buiten kijf dat de electronen in zo'n kader gelukkiger en harmonischer gaan ronddansen, wat hoorbaar betere klank moet opleveren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

O.K.

Verder over mijn volgende AMP

Als ik mijn iPOD aan de ingang zet en mijn SCOPE aan de speaker OUT dan zie ik prima geluidsgolven.

Tot in hoeverre betekend dit nu dat hij in werkende staat is?

Ik zou 22mA moeten meten tijdens het trimmer maar ik kan draaien wat ik wil en kom deze waarde niet tegen.

Groet, PascalByThree

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Anoniem

Heb je ook een belastingsweerstand of luidspreker aangesloten? Als je dat niet hebt kun je hem ook niet afregelen.

maartenbakker

Golden Member

En: ingang aan massa leggen. Afregelen doe je zonder signaal.

Je zegt nogal mysterieus dat je de waarde "niet tegen komt" maar welke waardes dan wel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik dacht altijd dat trimmen iets te maken heeft met duikboten en de zeilsport.
Blijkbaar zat ik ernaast.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welnee, je baard, die trim je! In mijn vliegtuigje is er ook wel ergens een trimhendeltje, overigens.

Maar, even ernstig: zolang T/S geen fatsoenlijke info geeft en geen fatsoenlijke antwoorden op duidelijke vragen, zolang houd ik het voor bekeken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

BTW: je kunt dus geen afgeschermd microfoondraad om het zelfde lijstje met dik 35VDC draad tye-rappen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waarom zou dat niet kunnen? Dat gaat prima

Voor brom ofzo. Ik had het afgelopen middag in de winkel gevraagt en die zijden weer van niet.. Safety zie..

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Lol heel die versterker is een vogelnest, en dan ga je met de laatste draad ineens rekening houden met brom?

Anoniem

Op 16 november 2018 17:20:18 schreef pascalbythree:
Voor brom ofzo. Ik had het afgelopen middag in de winkel gevraagt en die zijden weer van niet.. Safety zie..

Safety zou ik me niet zo druk om maken bij zo'n professioneel zelf gebouwd apparaat.

http://buildaudioamps.com/preamp3/

PS: Dit betekend dat er dus gewoon draad en geen afgeschermd microfoondraad gebruikt moet worden tussen de potmeters en de print?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
RAAF12

Golden Member

Gewoon draad is prima om de potmeters aan te sluiten. Er staan geen audiosignalen op die drie 10k potmeters.

Of dat ding is zo licht dat ie niet warm kan worden,
Of die paar elco's zijn zo leeg

Verder blijkt maar weer hoe 'niet' ontworpen het ding is, die elco's zijn voor dippen, het is geen accupack/ups

Hoeveel graden warmer wordt die versterker in je waanbeelden?