Ge plop

Ik heb zo m'n versterker aangesloten op m'n soundkaartje van m'n comp (audigy). en nou is het iedere keer dat als ik m'n computer aanzet of afsluit krijg ik een hoop van die harde ploppen klikken op m'n boxen omdat die soundkaart aangezet wordt door m'n comp natuurlijk. Dit lijkt me niet gezond voor m'n boxjes (Jamo E470) en natuurlijk is het niet zo een fijn geluid.

Hebben jullie enige tip's idee's?

jah als je een tijd relais neemt die op 12 V = schakelt en die op je voeding aansluit en met dat relais schakel je dan je geluissignaal zodat die later aangaat als je pc zelf

(bij nader inzien werkt dit mischien ook niet) wat vinden anderen ervan

[Bericht gewijzigd door MiTcHeLL op donderdag 14 november 2002 16:23:53

May The Source Be With You

Ik heb ook een SB Audigy, en ik krijg steeds een enorme plop als ik de computer uitschakel. Dat heb ik persoonlijk ondervonden toen mijn versterker volledig open stond...

Heeft iemand hier misschien ook een idee voor?

ja ik zat eigenlijk ook zelf ook te denken aan een relais.
op zich is dat wel wat maar ja als ik hem via de voeding schakel is het bij het aangaan wel goed denk ik maar bij het uigaan is de relais te laat denk ik.

Kan natuurlijk ook via lpt poort dat ik bij het opstarten van windows een proggie laat draaien die hem aanzet en bij het afsluiten auto uitzet wordt. ik had voorheen als iets gedaan met lpt poort maar was vrij irri want onder nt moet je aparte drivers hebben.
Dit is wel erg omstreden maar is een idee.

en dan ipv relais optocouplers gebruiken? kweet niet hoeveel die sb aan vermogen afgeeft eff die pdf bekijken van hun.

en als je wat ik zij een tijdrelais neem en daar een grote elco over zet 600 uf ofzo dan blijft ie nog 5-6 sec hangen

May The Source Be With You

Op 14 november 2002 16:55:10 schreef MiTcHeLL:
en als je wat ik zij een tijdrelais neem en daar een grote elco over zet 600 uf ofzo dan blijft ie nog 5-6 sec hangen

jaha. maar hij moet de verbinding 'verbreken' voordat de computer uitstaat als je er een elco overhangt blijft ie alleen maar aan

dom dom dom jah haha lekker slim van me :D
ehh jah dan zou ik et zo niet weten

May The Source Be With You

haha, ik ga wel eff kijken als ik wat kan bedenken met die lpt poort. heb hier nog wel wat zooi liggen om wat te bouwen

lpt wordt niks want bij het opstarten van de computer is de uitgang al hoog. kan wel gaan prutsen met inverters maar daar heb ik geen trek in.

Op 14 november 2002 16:09:16 schreef FLeXO:
Ik heb zo m'n versterker aangesloten op m'n soundkaartje van m'n comp (audigy). en nou is het iedere keer dat als ik m'n computer aanzet of afsluit krijg ik een hoop van die harde ploppen klikken op m'n boxen omdat die soundkaart aangezet wordt door m'n comp natuurlijk. Dit lijkt me niet gezond voor m'n boxjes (Jamo E470) en natuurlijk is het niet zo een fijn geluid.

Hebben jullie enige tip's idee's?

Volume van de versterker op 0 zetten of andere bron kiezen voordat je de computer aan of uit zet...

ja is ook een idee. maar m'n versterker heeft geen ab en ik regel m'n volume op m'n comp dus.

High met Henk

Special Member

ehh, wat denk je van gewoon idd volume laag draaien mijn inkel mengtafel geeft nl. ook een plop van - 6 db TOV het maximaal toelaatbare lijn signaal. Dit resulteert bij een normaal volume ook in een luide plop
Dus profi apparatuur doet het ook.

Ik ziet het probleem niet als je je volume even lag houdt. Mijn amp heeft een ruststroom schakeling en ik gooi aales vaak tegelijk aan, dus heb er meestal geen last van de mengtafels staat dan al aan voor de ruststroom ingesteld is en pas dan gaan de speakers aan.

Maybe zou je kunnen zorgen dat een grote C een transistor nog ff openhoudt waardoor je lijnsignaal gaat en als deze langzaam afvalt heb je geen plop. Bij het inschakelen laad deze C langzaam op en zal hij dus ook langzaam inschakelen. Maar of dit werkt? een C tussen de voeding van de PC en de basis van een torretje en dan het signaal op de collector en naar je stereo op de emitter?
Ik weet het niet

Het is te proberen
anders een 1x versterker bouwen ofzow en de voedingsspaning laten afvallen??

ER zijn wel mogelijkheden, maar als je de lijn verbreekt, tja dan heb je een probleem. Dus langzaam is het devies

Vriendelijke Groeten

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik hoor zelfs ploppen als ik mijn TL licht aansteek die ver naast mijn boxjes staan :d

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
High met Henk

Special Member

heeft niet met straling te maken maar met belasting van lichtnet.

Dus tja, Je lijningang zal hierdoor een piekje zien en dat is de plop.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

mmz brengt me op een idee eff die UPS van m'n broer erophangen (3600VA of zo). kijken als ie dan nog herrie maakt.

Op 16 november 2002 10:49:32 schreef High met henk:
heeft niet met straling te maken maar met belasting van lichtnet.

Dus tja, Je lijningang zal hierdoor een piekje zien en dat is de plop.

High met Henk

Special Member

vrees hetzelfde.

Want een UPS heeft ook een schakeltijd. Het blijft ellendig, maar had hier een UPS met een PC en bij het omschakelen was de omschakeltijd soms te groot met als gevolg, dat de PC nog ff uit ging.
Tja weer een reboot (what's the use of a UPS anyway??)

Wat wel werkt is om een extra grote C na de gelijkrichter te plaatsen in het lijn apparaat. Allen heb je dan het risisco dat bij het inschakelen de inwendige zekering van het lijn apparaat eruit klapt, omdat de impedantie dan in het beign te laag is

Maar deze vangt die piekjes perfect op als het werkt.

Veel succes en probeer het ff met die UPS

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 november 2002 10:36:09 schreef sille:
Ik hoor zelfs ploppen als ik mijn TL licht aansteek die ver naast mijn boxjes staan :d

Hebben wij bij drive-in ook, maar nu bouwen we veiliger lichtsysteem dat al wat moet verbeteren, maar kan het ook komen doordat er teveel op een contactdoos is geschakelt, of moeten we meerdere stopcontacten gaan nemeno of zwaardere contactdozen?

Je zou gewoon een eenvoudig inschakeling-vertraging netwerkje kunnen maken en deze bijvoorbeeld kunnen voeden door je USB-poort.

Dit hoeft maar weinig te kosten. Volgens mij kan dit al met 2 weerstanden, 2 transistoren , 1 elco en 1 relay.

Zou ik ook wel willen ontwerpen maar dan moet je wel 2 weekjes geduld hebben want ik heb tentamens.

Groetjes Dennis

No pain no gain

Wat ik op zich meer denk na dit hele verhaal dat je apparatuur voornamenlijk storing op vangt. En dat het licht net de storing hoogstens vergroot.

Ik zou zeggen zet een net filter voor je eind amp, dus een die 230v~ filtert.
Kijk ook wat voor rand apparaatuur je allemaal aan je SB hebt hangen, MIC, line in, MIDI synth e.d.
Bouw eventueel voor de MIC in ook een filter aangezien de microfoontjes zelf niet veel opvangen maar storing wel :(

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt ?

Groetjes Shakey

Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.
High met Henk

Special Member

hmm idd netfilter, nooit geprobeerd. maar zou ook best weleens kunenn werken en alles niet van 1 stekkerdoos afhalen is om te beginnen ook geen probleem, maar de bekende TL balk stroring blijf je toch meestal wel houden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou het zo doen: een relais dat vertraagd opkomt en wat meteen afvalt. En deze schakel je dan parralel over de versterker ingang. Deze word dan kort gesloten. De werking is dus: Als je de handel aanzet komt het relais vertraagd op waardoor die plop weg zal zijn. Als je de handel weer uitschakeld zal het relais METEEN de versterkeringang kortsluiten waardoor je daardoor ook geen plop meer hoort bij het uitzetten. Als je dit een beetje kan volgen snap je dat je het VERBREEK kontakt van het relais moet gebruiken. Het is wel verstandig om tussen de massa van de geluidskaart van je pc naar de versterker een weerstand van 1 mega ohm te plaatsen. Aangezien ik denk dat het met stereo is zul je 2 verbreek kontakten op je relais moetn hebben.

Op 18 november 2002 21:14:20 schreef pietslenders:
Ik zou het zo doen: een relais dat vertraagd opkomt en wat meteen afvalt. En deze schakel je dan parralel over de versterker ingang. Deze word dan kort gesloten. De werking is dus: Als je de handel aanzet komt het relais vertraagd op waardoor die plop weg zal zijn. Als je de handel weer uitschakeld zal het relais METEEN de versterkeringang kortsluiten waardoor je daardoor ook geen plop meer hoort bij het uitzetten. Als je dit een beetje kan volgen snap je dat je het VERBREEK kontakt van het relais moet gebruiken. Het is wel verstandig om tussen de massa van de geluidskaart van je pc naar de versterker een weerstand van 1 mega ohm te plaatsen. Aangezien ik denk dat het met stereo is zul je 2 verbreek kontakten op je relais moetn hebben.

ja dat is nou een goed idee gaat ik vanmiddag es uitproberen als ik ergens nog wat relais's kan vinden.

High met Henk

Special Member

Een relais zal niet lukken.

.1 je beinvloed de lijningang en dus hoor je dat altijd. Omdat het een stap is (een relais kan niet dimmen)

.2 een relais doet er relatief lang over om te schakelen dus zul je de plop nog horen.

Vrees dus niet dat dit zal werken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???