Hoge tonen

Ik ben al wat ouder (73j) en zoals dat gaat, krijg ik last van afnemende gevoeligheid voor hoge tonen. Een gehoorapparaat helpt slechts gedeeltelijk dit probleem op te lossen. Ik zoek nu een eenvoudige (voor)versterker, waarbij ik de hoge tonen kan versterken (bv. +15 db). Deze moet dan tussen de TV en de draadloze koptelefoon komen.
Ik heb naar equalizers gekeken. Maar die doen meer dan dat en zijn vaak erg groot en niet goedkoop.
Heeft iemand een ander goed idee? Zelf bouwen behoort tot de mogelijkheid.

Groetjes

Jan

vergeten

Golden Member

De LM1036 is (nog)verkrijgbaar bij Farnell, de TDA1524 niet (meer)
Beide IC's zijn NIET pin compatibel!

Hier vast de Datasheets:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
TinusTech

Golden Member

Zelfbouw (je zit op een forum met hobbyïsten) of kant en klaar? Dat blijkt niet uit je vraag.
Ik ga even uit van kant en klaar.
Gehoorverlies is altijd individueel. met een simpele toonregeling ben je dan niet altijd geholpen. Mini equalizers zijn er best wel te vinden. Bijvoorbeeld:
Behringer Mini FBQ

Wat duurder maar met ingebouwde versterker

Enzovoort. Is dat wat je zoekt?

Beste mbbneon, vergeten en RinusTech,

Zowel de eigen bouw als de commerciële equilizers zijn een goede optie voor mij.

Bedankt!

Jan

Op 14 november 2018 12:17:12 schreef Jan Lichtenbelt:
Ik ben al wat ouder (73j) en zoals dat gaat, krijg ik last van afnemende gevoeligheid voor hoge tonen. Een gehoorapparaat helpt slechts gedeeltelijk dit probleem op te lossen. Ik zoek nu een eenvoudige (voor)versterker, waarbij ik de hoge tonen kan versterken (bv. +15 db). Deze moet dan tussen de TV en de draadloze koptelefoon komen.
Ik heb naar equalizers gekeken. Maar die doen meer dan dat en zijn vaak erg groot en niet goedkoop.
Heeft iemand een ander goed idee? Zelf bouwen behoort tot de mogelijkheid.

Groetjes

Jan

In een beetje moderne (flatscreen) TV zit al een equalizer. Zoeken in menu - audio - toonregeling.
Ik weet niet hoe de draadloze koptelefoon zit aangesloten, ik neem aan - zendertje aan koptelefoonuitgang.
Dan moet dit werken.

De equalizer is dan met de afstandbediening TV in te stellen, dus makkelijk.

Als u niet weet hoe dat instellen moet is het raadzaam het merk en type nummer va de TV hier door te geven, dan kunnen we uitzoeken hoe dat moet.

PS het geluid van veel flatscreens is bar slecht, omdat de luidsprekers achter zitten. Ook al niet fijn voor de verstaanbaarheid, maar met muziek is het helemaal verschrikkelijk.

Een soundbar kan de oplossing zijn, of een externe versterker aansluiten. Ook daar kan weer een equalizer al inzitten. Hoe aan te sluiten hangt af van type TV en of er ook nog van losse digitale tuner gebruik wordt gemaakt.

Beste pararuud

Inderdaad op de TV kan je het een ander instellen. Echter mijn vrouw heeft het 'normale' klankbeeld nodig. Daarom is er een aparte instelling voor mijn hoofdtelefoon nodig.

Groetjes

Jan

Hallo, Jan ik heb nog een goede proffesionele AB 32 bands equilizer liggen, voor koptelefoon zal nog wel een versterker tussen moeten.
Voor 25 € mag je hem hebben.

RAAF12

Golden Member

Een simpele Baxandall toonregeling kan al +12dB per octaaf versterken wellicht is dat al voldoende om het gehoorverlies te compenseren. Zo'n regeling zit oa. in een Quad 33 voorversterker. Die zijn voor een appel en ei te koop op Marktplaats.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 november 2018 16:30:58 (28%)

Een heeeeel simpel mengpaneeltje, Behringer 802 of iets dergelijks, toonregeling met +/-15 dB. Daar moet een hoop mee te regelen zijn, en een koptelefoonaansluiting.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Beste TheHof

Bedankt voor je aanbod. Maar ik was iets te snel en had er al een besteld.

Groetjes

Jan
-------------
Alle anderen,

Leuk de Baxandall toonregeling. Misschien ga ik die ook wel maken.

Groetjes

Jan