Hallo,
Ik wil voor op mijn motor een LED achterlicht maken waarvan dezelfde LED's ook fungeren als het remlicht en het knipperlicht... dus een 3 in 1 unit.
Nu heb ik het voor elkaar om het achterlicht en remlicht naar behoren te laten functioneren volgens gekoppelde tekening, maar het knipperlicht krijg ik nog niet voor elkaar.
Hoe moet ik de plus of massa vanaf het knipperlicht zo aansluiten dat deze spanning voorrang krijgt en de LED gaat knipperen, ongeacht of nou alleen het achterlicht brandt, het remlicht brandt of de verlichting helemaal uit staat?
Ik kan wel gaan laag trekken maar dan maak ik in weze sluiting en dat lijkt me niet de juiste manier; dit werkt wel trouwens maar ben bang dat de zekering een keer doorslaat.
Hoe is dit knipperlicht signaal simpel te schakelen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Moet het hele remlicht knipperen of bestaat het uit zones links en rechts die niet op je schema'tje staan?
Een enkele led die je gebruikt als knipper rem en achterlicht?
Het kan technisch best, of je dat moet willen kun je je afvragen.
Motoren rijden tegenwoordig met de meest wazige achterlicht combinaties rond, van net zichtbare gloeiende spijpekers to puntjes licht ter grootte van een naalden prik.
Dat soort ongein maakt je als toch al kwetsbare weggebruiker niet echt (echt niet) zichtbaarder.
@maartenbakker,
het bestaat inderdaad uit een linker- en rechterzone die ik aan elkaar kan knopen of onafhankelijk van elkaar kan laten werken.
Ik ben wel benieuwd in de werking van beide functies; de hele unit laten knipperen of alleen 1 van de twee. Achter deze laatste kom ik helemaal niet uit omdat voor het achterlicht/remlicht de beide plussen aan elkaar geknoopt zijn en ik niet weet hoe ik 1 plus als het ware moet loskoppelen om te laten knipperen. Ik vermoed een electronische schakelaar ertussen zoals een transistor of relais? Ook moet als ik bv. het remlicht activeer, het knipperlicht ook op die helderheid knipperen om verschil in helderheid tussen de zones te voorkomen.
@Sine,
Geen zorgen, de unit bestaat niet werkelijk uit 1 LED natuurlijk maar uit een matrix van 2x 20 Highbright LED's die reeds op 12v werken dmv onboard weerstanden; ik hoef er dus alleen maar 12v heen te sturen. Ik zorg dat ik veilig bezig blijf en goed zichtbaar ben want je hebt gelijk, sommige motoren zijn echt slecht te zien en dat heb ik het nog niet eens over ze in weersomstandigheden als mist, zware regenval en sneeuwval.
Beste
Ik zou graag drie lampen van 24v/21W met een vertraging van +_ 025 sec. verschil laten oplichten , hierbij blijven de eerst geschakelde lampen steeds meebranden tot de stroom word afgeschakeld .
Ik heb ooit analoge en digitale techniek gehad op school, echter daarna nooit meer gebruikt .
Is intussen 30j geleden en ben de meeste formules etc... vergeten, maar ken de principes nog min of meer.
Zou,ik deze schakeling kunnen maken met behulp van stevige tors, event, relais aan gekoppeld en de schakeltijd bepalen met een condensator en of weerstand al dan niet regelbaar , teneinde de exacte vertraging tussen de volgende schakeling te bepalen?
Een simpel schakelingetje met wat waarden zou zeer welkom zijn.
Alvast Thanks
@mods: aub afsplitsen!!!
Dit draadje ging over LED's op een motorfiets met 12V, gloeilampen op 24V hebben daar nul komma niks uitstaans mee.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (71%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sorry, ik had het antwoord van de TS gemist. 2 zones aansturen is doodsimpel (2 diodes per zone) als het knipperlicht niet tegelijk met het remlicht hoeft te werken, maar ik neem aan dat het remlicht ook gewoon moet gaan knipperen. Amerikaanse auto's gebruiken daar een speciaal relais voor dacht ik, maar het moet toch simpeler kunnen met 1 of 2 transistoren. Even nadenken.
Hmmm ik heb het probleem ooit op hbo gehad bij digitale techniek...
Docent weigerde toen te helpen toen ik er niet uit kwam...
Als hij nu had gezegd: omgekeerd knipperen is ook knipperen...
als je nu RGB leds neemt, en je stuurt enkel de rode leds aan.
dan kan je de knipperfunctie aansluiten met weerstanden op de blauw/groene aansluitingen met een diode ook naar dat deel van de rode.
als de lichten en stoplichten niet branden, zal je blauw/groen en rood(via diode) aansturen zodat ze oranje knipperen.
als de lichten branden, zal je wisselend rood en oranje licht krijgen
als je stoplichten branden zal je ook wisselend rood en oranje licht krijgen.
eventueel kan je een transistor in geleiding toevoegen die het signaal van stoplicht eventueel kan onderbreken zolang de knippers aanstaan
maartenbakker
Golden Member
Het is niet voor niets dat Audi de DRL uitdoet of sterk dimt als hetzelfde armatuur knippert. Alleen een kleurverschil is niet voldoende om iets van afstand te kunnen onderscheiden. Bovendien mogen knipperlichten dezelfde kleur hebben als remlichten zolang het maar rood of oranje is.
Volgens mij mogen rode richtingaanwijzers (achter) alleen als de voertuigtypegoedkeuring dat toestaat.
Open even een nieuw topic. Je bent nu het topic van een ander aan het kapen.
Op 19 november 2018 12:37:03 schreef MNM(tm):
Volgens mij mogen rode richtingaanwijzers (achter) alleen als de voertuigtypegoedkeuring dat toestaat.
Voorkant wit of amber, achterkant rood of amber.
De vraag is eerder of zelfbouw is toegestaan, maar dat is geen discussie voor hier. Die mag TS als het zo ver komt in de berm voeren met oom agent.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik wil dit topic niet in de war sturen maar een waarschuwing is toch wel op zijn plaats.
Het is namelijk wettelijk NIET toegestaan om zelf te knutselen aan typegoedgekeurde verlichting van een motorvoertuig, waardoor het anders werkt.
Het kan je een bon opleveren, en je wordt dan meteen verplicht om de boel weer origineel te maken en te laten controleren bij de politie.
Helaas spreek ik uit ervaring 
ligt een beetje aan jezelf.
Ik heb jaren met een auto gereden met te donker geblindeerde ramen..
NOOIT aangehouden of problemen
Ik rijd op een motorfiets zonder spiegels. Meerdere keren door oom agent aangesproken... Maar NOOIT over spiegels of andere gebreken.
Meestal omdat ze wilden weten wat het was of algmene blaastest.
Maar je hebt gelijk het mag niet. PRaktijk is dat als jij normaal doet en je niet naar van die 2fast 2 furious events gaat, je er redelijk mee weg komt.
Ik ben nu weer een auto heftig aan het verbouwen (meest extreme make over voor mij ever). Als ik beetje slim ben hoef ik alleen de motor te herkeuren, terwijl alles van achter de voorstoelen opnieuw opgebouwd is en NIET origineel is (ja de vooras zelf en ophanging is soort van origineel, stuurinrichting al niet, rem systeem ook niet)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (43%)]
Op 19 november 2018 12:47:00 schreef High met Henk: Ik rijd op een motorfiets zonder spiegels.
Ik rij al 38 jaar op een motor zonder spiegels en knipperlichten. Geen enkel probleem.
Goed, we hebben de waarschuwingen gehad, we gaan verder met de techniek.
Dat het niet mag is mij zeer duidelijk. Een knipperlicht mag achter, naast oranje, ook rood zijn; niet elke agent weet dit en zal hier moeilijk over kunnen doen. Wat ik wil, dat de hele unit gaat knipperen naar Amerikaans model, mag ook niet maar ik zit nog te twijfelen of ik dat wel ga doen. Ik ben op het moment aan het uitzoeken hoe ik bij een 5050 rgb led de oranje kleur kan krijgen; ben wat aan het experimenteren daarmee. Rotdingen zijn nog best gevoelig voor sluiting maar gelukkig zitten er op z'n strip honderden! 
Maar het knipperen van de hele unit heb ik voor elkaar, met achterlicht aan en met remlicht aan, alles gaat knipperen zodra het knipperlicht wordt geactiveerd. Maar waar ik niet aan had gedacht dat het knipperlicht ook moet werken als de verlichting in eerste instantie uit staat (ging uit van de 12v van het achterlicht) en dat moet ik nog even uitzoeken.